Hlavní navigace

Vyhledávač Blippex řadí výsledky podle času, který uživatelé na stránkách tráví

12. 7. 2013
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Berlínští tvůrci Archify se rozhodli zhodnotit svou zkušenost pokusem o vyhledávač založený na databázi vzniklé z historie procházení webu uživateli.

Tvůrci Archify spustili nový vyhledávač Blippex, který sám o sobě není zatím moc k něčemu, ale pohlížejme na něj jako na pokus prokázat určitý koncept…

Myšlenka na Blippex přímo vychází ze zkušenosti s Archify — což je rozšíření pro prohlížeč a služba, která pro uživatele ukládá jednotnou historii prohlížení (o tom dnes už podruhé…) a dovoluje v ní později vyhledávat.

Tvůrcům Archify napadlo, že podstatným měřítkem hodnoty webové stránky může být čas, který na stránce uživatelé stráví, a Archify tyto údaje má od svých uživatelů. Měřítko stráveného času nazvali DwellRank a nyní na něm postavili Blippex.

Blippex neobjevuje weby roboticky, ale závisí na uživatelích. Základem je patrně databáze pocházející z Archify. Blippex zatím hlásí přes dva miliony webů v databázi, a to je ovšem žalostně málo. Chcete‑li Blippex podpořit, můžete si nainstalovat jeho rozšíření, které bude anonymně ukládat stránky, které navštěvujete a jak dlouho jste na nich strávili. Ukládá se jen URL, čas návštěvy a trvání návštěvy, bez jakýchkoli údajů osobních.

Je zřejmé, že databáze Blippexu se musí nejprve naplnit díky tomu, že weby najdete jinými prostředky. Jako samostatný vyhledávač bude tedy Blippex přinejmenším v této podobě ještě dlouho k ničemu, ale tvůrci zveřejnili také API (a hodlají dokonce jednou měsíčně uvolňovat „dump“ celé databáze).

MMF24

Lze si tedy představit, že přinejmenším až se databáze Blippexu více rozroste, využije API jiný alternativní vyhledávač, například DuckDuckGo, a to jako prostě dalšího signálu. To by marné už nebylo. Pokud Blippex nezapadne (jakože asi spíše zapadne), mohl by ho jednou i někdo koupit. (Yahoo?)

Připomeňme, že ani Google není k měřítku setrvání na stránce slepý a přinejmenším pokud možno zjišťuje to, za jak dlouho se z jím nalezené stránky vrátíte k vyhledaným výsledkům.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).