Hlavní navigace

Eurotel Data Expres po měsíci praxe

13. 9. 2004
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Eurotel svou službu, postavenou na technologii CDMA, spustil před měsícem a pár dny a za tu dobu získal kolem 7000 zákazníků. To pro síť znamenalo první pořádnou zatěžkávací zkoušku a také první problémy. V současné době se však situace poměrně výrazně zlepšila - udrží se tak dobrá i nadále?

O nové službě Eurotel Data Expres se již na Lupě několikrát psalo – jedná se o novou a technologicky poměrně pokročilou službu, postavenou na technologii CDMA2000 1×EV-DO, která Eurotelu dovolila zužitkovat část pásma, používaného původně sítí T!P (technologie NMT), pro vytvoření nové sítě pro bezdrátový přístup k Internetu. Jelikož je na českém trhu trvalý hlad po rychlém a dostupném internetovém připojení, bezdrátová a podle předběžných zpráv poměrně rychlá služba si získala velmi slušnou publicitu a zájem – ne každý bydlí v dosahu kabelovky a ani po letošním prozření Českého Telecomu, že právě ADSL by v budoucnu mělo být výrazným zdrojem příjmů, se nedá předpokládat, že na každé telefonní lince bude možné zřídit ADSL.

Kterých 7000 zákazníků?

Výsledkem zájmu uživatelů je, že k 1. září mohl Eurotel ohlásit takřka 7000 zákazníků služby Eurotel Data Expres – což je velmi solidní nástup technologicky zcela nové služby. Například ADSL potřebovalo na podobný počet uživatelů čtyři měsíce, ovšem s rozdílnými cenovými a technickými parametry (zatímco CDMA si nainstalujete sami, zavedení ADSL bylo zpočátku velká „věda“). Také není jasné, kolik uživatelů je novými zákazníky Eurotelu a kolik „migrovalo“ z Eurotel Data Nonstop, používajícího technologii GPRS.

O tom, jak se „CDMA,“ jak se služba běžně označuje mezi uživateli, rozjela, svědčí například grafy přenosů dat přes NIX.CZ – upozornil na to Kamojedov na svém blogu. Strmě stoupající křivka grafu je dost zajímavá. Aktuální data najdete samozřejmě na serveru NIX.CZ. Mimochodem, jak si všiml Hynek Med, data z NIX.CZ můžeme použít i pro přibližné odhady, do které zákaznické skupiny se Eurotel nejvíce trefil. Pokud porovnáme grafy Eurotelu například s grafy InWaye, která se zaměřuje spíše na firemní připojení, a údaji UPC, jehož hlavní doménou jsou bezpochyby domácí uživatelé, je docela dobře vidět, že zákazníci Eurotel Data Expres (kteří bezesporu generují nejvýraznější část provozu) se podobají spíše zákazníkům UPC – špička nastává až kolem 22. hodiny a například provoz o víkendech je v porovnání s ostatními dny takřka shodný, zatímco u „firemních“ poskytovatelů, jako je InWay, se provoz mimo pracovní dobu velmi výrazně propadne. Při porovnání Eurotelu a UPC se přece jen zdá, že služba Eurotelu je více používaná i během dne, tedy především pro pracovní připojení, ale ostatní charakteristiky poukazují na to, že většina zákazníků používá připojení jako domácí.

Problémy a optimalizace

Asi žádná služba se při startu neobejde bez určitých problémů, a tak i Eurotel Data Expres postihly na přelomu srpna a září pro uživatele nepříjemné „nemoci“ (o aférce se zamrzajícími modemy se již na Lupě psalo dříve – tyto nesnáze by se snad již neměly objevovat tak často jako zpočátku). Bohužel se mi nepodařilo získat konkrétní informace od tiskového oddělení Eurotelu, jaké problémy CDMA postihly, dostalo se mi pouze obecného vysvětlení. Proto budu vycházet spíše z polooficiál­ních zpráv.

Nejdříve minulou neděli večer asi na dvě hodiny postihl výpadek celou síť CDMA – nešlo se do sítě přihlásit. Příčina asi ležela někde mezi autorizačním serverem a PDSN, a podle všeho se ještě vyskytla několikrát, především v nočních hodinách.

Po tomto prvním výrazném výpadku následovalo pro řadu uživatelů znatelné snížení kvality služeb, kdy rychlost velmi výrazně kolísala, resp. se propadala až k okamžikům, kdy data pomalu „netekla,“ rozdíl oproti předchozím, poměrně bezproblémovým týdnům byl výrazný. Infolinka Eurotelu o problémech věděla a snažila se je řešit předáním informací od uživatele technikům.

Jak vyplynulo posléze, Eurotel v této době ladil a upravoval síť, přičemž uživatelů se nejvíce týkaly dvě změny – odstranění omezení rychlosti a posílení kapacity sítě širším použitím druhé nosné frekvence. Díky širšímu nasazení druhé nosné se zvýšila kapacita sítě (Eurotel podle všeho dosud používal druhou nosnou jen zřídka) a díky odstranění rychlostního omezení 800 kbit/s nyní může každý využívat tolik síťových prostředků, kolik jich je v rámci dané BTS dostupných. To znamená na nezatížené BTS (resp. sektoru) i dvojnásobek předchozích maximálních rychlostí. Podle dosavadních (neoficiálních) informací je odstranění omezení trvalé, ovšem samozřejmě pokud Eurotel uzná, že to neprospívá síti, či příliš prodražuje provoz, můžeme se opět nějakého omezení dočkat.

Díky spolupráci Lupy se serverem DSL.cz jsou k dispozici aktuální data měření rychlosti uživatelů, a pokud se podíváme na výsledky, získané od uživatelů Eurotel Data Expres za posledních 14 dní, musí nás to jednoznačně potěšit: po zavedení zmíněných úprav (někdy v průběhu minulého týdne) průběžně vzrůstá průměrná rychlost měření. Uvidíme, co s tím udělá dalších pár tisíc uživatelů :). V grafu jsou průměrné denní rychlosti za poslední dva týdny.

Zajímavé jsou také naměřené maximální rychlosti – 7. září to bylo 1754 kbit/s, a to dokonce kolem 17. hodiny, takže nikoliv v hluboké noci, kdy se dá předpokládat, že většina lidí má jiné zájmy než surfovat.

UX DAy - tip 2

Samozřejmě teprve až dalších několik tisíc uživatelů ukáže, zda se podaří vyšší rychlosti udržet, nebo zda spadnou opět spíše k Eurotelem avizovaným 250 kbit/s. A také uvidíme, zda Eurotel ponechá službu bez jakéhokoliv umělého omezení, ať už rychlosti, nebo přenesených dat, nebo zda ho příliš aktivní uživatelé (a možná také tlak velké žluté matky) donutí aplikovat nějakou formu FUP.

Back in time

A odlehčení na závěr – jako drobná kuriozitka působí dopis, který od Eurotelu doporučeně dostane každý nový zákazník Eurotel Data Expres. Ten obsahuje identifikační číslo pro komunikaci se zákaznickým centrem. Zaujal mě však poslední odstavec, kde mě Eurotel nabádá, abych se na něj v případě potřeby obrátil na telefonech 02/6701 6701, případně 0800 1 80011. To dva roky po přečíslování působí trochu divně, nehledě na to, že uvedená zelená linka už vůbec není zapojená. Skutečně užitečná informace, když se zákazník chce přeptat, proč mu jeho připojení nefunguje. V Eurotelu někdo buď nepřemýšlel, nebo moc šetřil.

Jaké přibližné průměrné rychlosti dosahujete se službou CDMA?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se již dlouhá léta šťourá v Macích, mobilních technologiích a Internetu a provozuje svůj osobní technický blog www.maler.cz.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).