Hlavní navigace

Facebook: šmírování ne-uživatelů byla chyba, už jsme ji opravili

13. 4. 2015
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Facebook vyrazil do boje proti studii kritizující nebývalou míru jeho šmírovacích aktivit. Za zásadní problém ale prý může chyba.

Z historie to známe mnohokrát. Ať už jde o „stážistky“, které čistě náhodou masivně pomáhají nějaké kampani. Nebo prostě o „chybu jednotlivce“, která se rozhodně neměla stát a už nikdy nestane. V případě Facebooku šmírujícího i internetové uživatele, kteří ani nemají na Facebooku účet, přichází přesně takto klasické řešení.

Ne-uživatele Facebooku „…nesledujeme. Nicméně, výzkumníci našli chybu, která mohla odesílat cookies lidem, kteří nebyli na Facebooku. Toto nebyl úmysl a náprava už je na cestě,“ prohlašuje Facebook v reakci na to, že se (opět) zjistilo, že šmíruje kohokoliv, včetně lidí, kteří ani na Facebooku nemají účet (viz Facebook porušuje zákony a šmíruje přihlášené, odhlášené i uživatele bez účtů).

V reakci na zjištění výzkumníků (najdete ji v Setting the Record Straight on a Belgian Academic Report) Facebook nezapomíná zdůraznit, že jej výzkumníci nekontaktovali. Což zní právě od Facebooku více než komicky. Firmu totiž už několik let kontaktovat prakticky nelze, na dotazy novinářů prakticky neodpovídá ani její tiskové oddělení.

Reakce Facebooku je zábavná i v tom, jak šmírovací cookies stále obhajuje jako zásadní bezpečnostní nástroj. Tvrdí také, že když se vyjádříte záporně k reklamě Facebooku (opt-out proces), tak prý Facebook opravdu data o vašem chování nepoužívá. Za povšimnutí stojí, že tam je doslova uvedeno „nepoužívá“, ale není tam ani slovo o tom, že by je „neukládal“ či „nezpracovával“.

Paradoxem odpovědi od Facebooku je i to, že kritizuje původní zprávu za něco, co v ní ve skutečnosti není. Tvrdí totiž, že uvádí, že není možné se zbavit sociálních reklam.

Ještě paradoxnější ale je, že Facebook zdůrazňuje, že tento „opt-out“ uplatní „napříč všemi vašimi zařízeními“. Což v praxi znamená, že musí být schopen vás identifikovat úplně všude, nebo toto tvrzení není pravdivé.

MMF24

Nejlepší ukázka toho, jak velká komedie vyjádření je, ale nakonec spočívá v jedné maličkosti. To, že Facebook šmíroval i ne-uživatele Facebooku je realita. Řešení je přitom snadné, „chybička se vloudila“ a „oprava je na cestě“. Uvážíme-li, že otázka šmírování ne-uživatelů se řešila už někdy před lety, je dost jasné, že tahle „chybička“ přinesla Facebooku několik let velmi výhodné dolování dat.

A také to, že podobná „chybička“ se může kdykoliv vloudit znovu.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).