Hlavní navigace

Twitter odřízl DataSift a přístup k datům omezí i dalším firmám

13. 4. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Twitter.com
Firehose, surová data z Twitteru, začal Twitter přeprodávat před lety. Nyní má ale vlastní tým a vlastní plány.

DataSift je první obětí další změny strategie Twitteru. Ten začíná omezovat přístup k surovým datům z tweetů (označovaným jako firehose data). Společnosti, které si na těchto datech postavily své podnikání, tak mají poměrně značný problém.

První odříznutou společností je DataSift, která data z Twitteru zpracovává a prodává dál desítkám až stovkám dalších společností. A také, to je dobré poznamenat, jedna z největších, které něco podobného dělají. Jak DataSift oznamuje, jejich přístup končí k 13. srpnu 2015.

V oznámení DataSift ujišťuje, že odříznutí od dat Twitter není problém. Společnost uvádí, že její obchodní model nebyl nastaven tak, aby byla na datech z Twitteru závislá. Zmiňuje se také o tom, že její systém na zpracování dat je robustní a zdrojově nezávislý, navíc zpracovávající data z dalších dvaceti sociálních a zpravodajských sítí.

Paradoxní je, že Datasift intenzivně jedná s Facebookem o zpřístupnění jeho dat. Což v praxi není nic jiného, než budování dalšího podnikání závislého na libovůli třetí strany. Facebook, stejně jako Twitter, může kdykoliv změnit názor a data prostě přestat poskytovat.

Twitter stále nepochopil, že bez ekosystému nepřežije

Jedna věc je na vyjádření DataSiftu podstatná: uvádí, že Twitter vážně poškozuje ekosystém, a také to, že 80 % zákazníků firmy používá technologie, které nemohou být nahrazeny. DataSift kritizuje to, že Twitter se kromě inzertních příjmů snaží najít další peníze v podobě zpracování dat – což by mělo být až sekundární a navíc silně podmíněné zajištěním dostatečného soukromí.

Není to nic nového. Twitter před několika lety prakticky zlikvidoval fungující trh softwaru pro přístup a práci s Twitterem. A o pár let později se totéž chystá udělat s trhem, který využívá jeho syrová data. A to i přesto, že něco takového sám před pár lety umožnil (a samozřejmě za to dostává od těchto firem zaplaceno).

Odříznutí od firehose je přitom doprovázeno prakticky stejným zdůvodněním. Twitter prý chce vše dělat sám, mít přímé vztahy s těmi, kdo data používají, poskytovat jim služby odpovídající vlastním představám o standardu a rozsahu. Prakticky shodně bylo před lety podloženo rozhodnutí o likvidaci klientských aplikací třetích stran. Twitter tehdy tvrdil, že pokud mají existovat, tak musí dělat něco jiného, než je „základní funkčností“ Twitteru.

Koupíme konkurenta a budete prostě mít smůlu

Původní „segmentace“ používaná jako zásadní součást rozhodování o životě a smrti aplikací (viz Twitter Takes Control Of Its Social Ecosystem) tak vlastně platí dodnes. A je také jasné, že Twitter velmi agresivně uplatňuje strategii spočívající v koupení nějaké firmy, a poté v likvidaci jejích konkurentů.

MMF24

V případě firehose a přístupu k datům je to akvizice společnosti GNIP před několika lety, doplněná investicí do společnosti Dataminr v březnu letošního roku. Ale nedávná ukázka v rámci souboje mezi Meerkatem a Periscopem je také více než jasná. Twitter v tomto případě má na své straně zásadní výhodu – konkurenty prostě odřízne úplně, nebo jim  nastaví tak drastické podmínky, že nemohou pokračovat.

Podaří se Twitteru přesvědčit zákazníky DataSiftu, že jim dokáže nabídnout tytéž (nebo snad dokonce lepší) služby? Těžko říct, zejména proto, že vše záleží na tom, kam se mezitím podařilo posunout Gnip. Ale pokud bude Twitter postupně pokračovat v odřezávání dalších „hrozeb“ v této oblasti, tak zákazníkům nakonec nic jiného nezbude.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).