Hlavní navigace

Facebook uměle navyšuje počty To se mi líbí. Skenuje kvůli tomu soukromé vzkazy

Daniel Dočekal

Počty „To se mi líbí“ u webových stránek ve skutečnosti neodpovídají tomu, kolikrát lidé klikli na „lajkovací“ tlačítko. Faceboook do čísla automaticky započítává i jiné akce uživatelů. A nevidí v tom nic špatného.

Facebook minulý týden přiznal, že skenuje poštu uživatelů a zmínky v podobě odkazů na stránky připočítává k počtu jejich „lajků“. Wall Street Journal se v této souvislosti ptal: jak soukromé jsou vaše soukromé zprávy na Facebooku? Server ReadWriteWeb zase záležitost označil za problém s důvěryhodností, nikoliv zásah do soukromí uživatelů.

Než budeme pokračovat dál, je potřeba znovu připomenout, že Facebook je komerční firma, která se především snaží o to, aby posílila vlastní pozici, zajistila či podpořila své příjmy a dostala z firem další peníze. Uživatel Facebooku pak je především produkt, který slouží k tomu, aby Facebook vydělával. A interní pošta Facebooku se nedá pokládat za něco soukromého.

Oznámení o „hacku“ Graph API bylo původně zveřejněno na YouTube, ale později smazáno s ohledem na „nevhodný“ obsah. Stále ho ale můžete najít například zde (a podíváte-li se na něj, tak pochopíte, proč ho YouTube zrušilo).

Nelze se proto divit tomu, že Facebook využil další příležitosti – odkazy v interní poště proměňoval v odpovídající podporu toho, že „firemní marketing na Facebooku funguje“.

Zřejmě i proto, že pro řadu firem se marketing na Facebooku stává neuspokojivým – příliš mnoho práce nedává odpovídající výsledky. Respektive nedává odpovídající výsledky tomu, jaké zdání vzbuzuje Facebook a jaký dojem můžete získat ze záplavy podvodných spamovacích stránek, které dokáží generovat nesmírně vysoký EdgeRank a závratné zapojení fanoušků. Vždy ale takovým způsobem, který není pro firemní použití přijatelný.

Insight pro webové stránky (příklad)

Automatický lajk

Problematický mechanismus v praxi funguje tak, že pokud někdo pošle někomu jinému odkaz na nějaký web, získá adresa automaticky „lajk“. To samozřejmě umožňuje masové zneužívání – stačí začít posílat odkazy na všechny strany a počet „To se mi líbí“ naskakuje i po tisících za hodinu. A to zejména pokud jste důsledně posílali zprávy pokaždé jenom jednomu člověku – v takovém případě se totiž díky chybě programátorů počítala za každou odeslanou zprávu dokonce dvě „líbí“.

Facebook ve své reakci tvrdí, že nic špatného nedělá a nijak nenarušil soukromí uživatelů. Automatické „lajky“ se podle něj netýkají přímo stránek na Facebooku, ale jen externích webů, které používají tlačítka „Líbí se mi“, „Doporučit“ nebo „Poslat“. Počítadlo, které u tlačítek je, podle Facebooku „…odráží, kolikrát lidé na tato tlačítka klikli, a také kolikrát sdíleli odkaz na tyto stránky na Facebooku“. A přidělování dvou „lajků“ místo jednoho je chyba, za kterou se Facebook omluvil a na jejímž odstranění pracuje.

Nejde o soukromí, jde o podvod

Pokud se na celý problém pokusíme podívat s nadhledem, jde o typické chování Facebooku. V první řadě: skutečně nejde o narušení soukromí uživatelů. Jde ale o to, že Facebook podvádí firmy, které jeho služeb využívají pro svůj marketing.

KL17-nominace

Před několika týdny se přitom Facebook pokoušel důvěru firem zlepšit tím, že slíbil odstranění falešných fanoušků firemních stránek. Desítky tisíc jich sice opravdu smazal, ale dopady jsou minimální. A vzápětí se ukáže, že to byl právě Facebook, kdo počty „lajků“ sám pokoutně navyšuje.

Umělé a automatizovatelné nafouknutí počtu „lajků“ pro určitou webovou stránku je samo o sobě problém, ale Facebook aktivně se podílející na takovéto činnosti je problém ještě větší. Zejména v tom, že „Líbí“ s uvedeným počtem je běžně používáno jako „prodejní“ argument – určuje míru oblíbenosti dané stránky (adresy na Internetu). A v případě e-shopu či článků může mít význam i pro návštěvníky, zákazníky či čtenáře.

Našli jste v článku chybu?