Funguje to podobně jako nahlašování spamu nebo urážlivého či nenávistného obsahu. Pokud jste přesvědčeni, že je příspěvek, který někdo sdílel na Facebooku, pouhou kachnou (hoaxem), můžete na to nově upozornit.
„Příspěvky obsahující podvodné nebo úmyslně zavádějící informace nám uživatelé nahlašují dvaapůlkrát častěji než jiné,“ uvádí sociální síť v tiskové zprávě.
A slibuje, že pokud větší množství lidí příspěvek nahlásí jako kachnu, bude penalizován a bude se v newsfeedech dalších uživatelů zobrazovat mnohem méně. Týká se to jak textových statusů, tak odkazů na články, fotek nebo videí.
Jak to funguje? Pokud chcete příspěvek nahlásit, stačí kliknout na malou šipku v jeho pravém horním rohu a tam na odkaz Tento příspěvek se mi nelíbí. Zobrazí se vám tři možnosti, proč nechcete, aby se vám příspěvek zobrazoval. Pokud zvolíte prostřední (Myslím, že tohle by na Facebooku být nemělo), vyskočí na vás ještě dotaz Co je na tomto příspěvku špatného? A mezi nabízenými odpověďmi je i možnost Je to novinářská kachna (It's a false news story).
Příspěvky nahlášené větším množstvím lidí navíc budou v záhlaví označeny varováním, že „Mnoho lidí na Facebooku nahlásilo, že tento příspěvek obsahuje falešné informace“ (Many people on Facebook have reported that this story contains false information.).
Satirické a humoristické příspěvky by podle Facebooku neměly být tímto opatřením postiženy – podrobnosti o tom, jak zajistí, aby lidé jako hoax neoznačovali i humoristické příspěvky, ale neuvádí. Připomeňme, že Facebook nedávno začal označovat odkazy na satirické články, aby lidé nenaletěli.
Bude nahlašování falešných zpráv k něčemu? Spíš ne, všechno to totiž závisí na schopnosti uživatelů poznat, že zpráva je falešná. A ta je obecně hodně nízká – proto se sociálními sítěmi často masově šíří i docela jasné lži.
Nahlašování kachen se také může zvrhnout v nové bitvy názorových odpůrců, kteří si navzájem budou označovat příspěvky za kachny.