Ilustrace: Nenad Vitas
Z reakcí, které se ke mně dostávají zprostředkovaně prostřednictvím našeho i cizích diskusních fór, ale i některých e-mailů, které mi přistanou v pracovní schránce, vyplývá, že jsme silně „proskylinkovský web“, tedy rozumějte, webové stránky, jež výrazně podporují satelitní službu Skylink. Když se na tento názor dívám z pohledu čtenáře, jeho názoru se nedivím, ovšem netvrdím zároveň, že je správný. DigiZone.cz nemá potřebu nikomu stranit. Podívejte se například na konkurenční weby, které jistě nemusím jmenovat. Kolik zde vidíte bannerů? A teď se podívejte nazpět. Kolik vidíte reklam na Skylink u nás?
Problém vidím někde úplně jinde. Už v době, kdy Skylink ještě nepatřil lucemburské společnosti M77 Group, později pouze M7 Group, měla tato satelitní služba výborně zvládnutý marketing, a tím myslím nejen tiskové zprávy, ale například i komunikaci na Facebooku. Veškeré novinky, které u tohoto operátora proběhly, bylo možné najít v podstatě kdekoliv. Novináři se tedy od nich dozvěděli například z e-mailu, zákazníci, kteří mají k dispozici sociální sítě, například z Facebooku a nyní nově i z Twitteru. Od května 2011 pak Skylink, ještě když nebyl ve vlastnictví „Lucemburků“, začal vydávat magazín Skylink TV. Stručně řečeno, novinky jsou u něho pokryty dokonale.
Problém freeSATu by UPC Direct, respektive tedy jeho vlastníka, shodou okolností také lucemburské společnosti UPC DTH, vidím hned v několika věcech, a mně osobně by určitě velice pomohlo, pokud by došlo k jejich nápravě a myslím, že i v očích čtenářů by pak obě služby daly na stejnou úroveň. Satelitní UPC ještě nedávno nemělo žádnou agenturu, která by ho v České republice a na Slovensku zastupovala. To už naštěstí nějakou dobu neplatí a alespoň v oblasti programových novinek už se tato služba dostala komunikací na úroveň Skylinku. S informacemi v oblasti technické, například změny parametrů jednotlivých frekvencí, a tak dále, už je to ale o poznání horší.
freeSAT si v poslední době pomohl tím, že začíná ve větším měřítku používat Facebook, což je pro mě osobně nástroj, který používám například více než Twitter. Čím více komunikačních kanálů pro mě osobně, tím pochopitelně hůře. Už nyní to zvládám s odřenýma ušima. UPC na Facebook umísťuje hlavně tipy na pořady ze stanic, které má ve své programové nabídce, ale začaly už se tu objevovat například i první informace technické a zaplať pánbůh za to. Jako konkrétní případ bych uvedl změnu jednoho z transpondérů (frekvence) z normy DVB-S na DVB-S2. Novinka se sice objevila se zpožděním na Facebooku, ale operátor už ji nekomunikoval například prostřednictvím tiskové zprávy.
Tady vidím zatím základní rozdíl v komunikaci novinek Skylinku a freeSATu. Musím ale říct, že už se druhá uvedená služba v řadě věcí zlepšila a vede si poměrně dobře. Někteří kritici sice mohou tvrdit, že technické novinky bychom si měli monitorovat my, a pak je čtenářům servírovat. Ano, to je sice pravda. Já osobně mám ale například box, který si tyto změny provede sám, takže na řadu věcí ani nepřijdu. Ach, ty chytré Linuxy…
Vůbec bych se nedivil tomu, kdyby si pánové z UPC mysleli, že chceme nějakým způsobem protežovat Skylink. Na ostatních webech reklamy na tuto službu i freeSAT najdete, u nás prozatím ne. Nemáme tedy důvod k tomu, abychom jednomu nebo druhému operátorovi nadržovali, naopak. Chceme, aby obě strany na našich stránkách dostávaly vyvážený prostor. A pokud se náhodou jeden z nich (případně oba) u nás rozhodnou inzerovat, budeme jedině rádi.