Vaše jméno neobsahuje zavináč a sny se vám nezdají v HTML, přesto si můžete hlavu ukroutit tam, kde elektronický přenos dat nahrazují kmitáním končetin a místo e-mailu staví do fronty vás. Ať už jste na úřadě, u doktora, ve škole či jiné zkostnatělé instituci, lidé tam nerozumí vám a vy nerozumíte jim.
Společnost je kvůli kontrastní počítačové gramotnosti a rozdílnému využívání Internetu polarizována natolik, jako kdysi kvůli znalosti čtení a psaní, majetku nebo náboženství.
Sám patřím ke „kolonii“, nazvěme ji třeba generace online, která reprezentuje jeden z extrémních pólů; na život bez Internetu si skoro nepamatuji, síť všech sítí je mým denním chlebem a vodou. Britský list The Guardian přinesl ve svém pátečním vydání poznatky průzkumu, který se zaměřoval právě na mé anglofonní kolegy – skupinu lidí ve věkovém rozmezí od 14 do 21 let.
Výsledky nenechávají nikoho na pochybách, že (britská) společnost nese či bude nést přívlastek informační. Šest respondentů z deseti disponuje přístupem k Internetu z domácího pohodlí, čtvrtina těchto šťastlivců má počítač přímo ve svém pokoji. Celkem tráví online přibližně osm hodin týdně. Polovinu tohoto času obvykle zabere chatování s kamarády v internetových komunitách, veškerá elektronická komunikace nebo manipulace s multimediálním obsahem: účastníci výzkumu si stáhnou průměrně 34 hudebních skladeb za týden. Aby ne, téměř 80 procent mladých Britů má širokopásmové připojení.
To ale není vše. S výsledky průzkumu padl mýtus, že je Internet primárně používán jako zdroj informací. Zatímco rodiče respondentů raději přes Internet čtou noviny či nakupují, jejich potomci vytváří vlastní obsah. Více než třetina z nich totiž provozuje vlastní osobní web nebo blog! Aby o současném trendu nebylo pochyb, server Technorati.com oznámil, že denně vznikne přibližně 70.000 blogů.
Kolik jich píše česká online generace, nevím. Ucelenější pohled na ni nabízí průzkumy Českého statistického úřadu, který skupinu lidí od 15 do 24 let věku hodnotí jako internetově nejaktivnější. 23 procent z nich stráví týdně na Internetu více než pět hodin (ale méně než 20 hodin) a opět vede v oblasti komunikace (instant messagingu a internetové telefonie), ale i v jiných.
Je evidentní, že generace online je potenciálně nejlepším argumentem pro odvětví, za které na Lupě často ve článcích horujeme: rozvoj vysokorychlostního připojení v ČR, e-marketing, e-komerci, e-goverment a informatizaci společnosti vůbec. Přes nesporný pokrok nám však stále často připadá, že pro něj odpovědní dělají spíše nic než moc.
Pravděpodobně se dočkáme až s „odchodem“ generace offline. Příležitostí ke kroucení hlavou tím ubude. To neznamená, že vyměním posezení s přáteli v hospůdce za virtuální chat. Jen si v klidu na webu zvolím vyhovující restaurační zařízení, prohlédnu menu, zaregistruji stůl, zjistím, jak se tam dostanu, případně mrknu na webovou kameru nebo… vždyť víte.