Hlavní navigace

Google chce v Chromu skrývat plnou URL, Twitter testuje tweetování audionahrávek a Rusko zrušilo zákaz Telegramu

 Autor: Twitter
Konspirátoři v USA, Facebook News, Flash definitivně končí, HEY válčí s Applem, cenzura ve Facebook Workplace, App Store má problém. Co ještě přinesl právě končící #tyden?
Daniel Dočekal 21. 6. 2020
Doba čtení: 12 minut

Sdílet

Tohle nevymyslíte. Americký politik Devin Nunes se snaží odtajnit identitu kritického účtu Devin Nunes' cow a Devin Nunes' Mom. Jeho právník ovšem skončil ve slepé uličce – jak píší v Devin Nunes’ attorney says he’s at ‘dead end’ in quest to reveal identity of Twitter cow. Nunes (republikánský politik v USA) se totiž pokusil žalovat Twitter. U soudu ale začal právník argumentovat konspiračními teoriemi a tvrdit, že Twitter banuje konzervativní účty a „anti-Nunes“ agendu (vědomě) propaguje. Soudce nakonec Nunesovi doporučil, že jestli chce, aby soud jednal podle nových zákonů, tak že on je v Kongresu a může se o ně zasadit. Nunes od loňského roku podal sedm žalob pro pomluvu na různá média, včetně CNN, Washington Post či The Fresno Bee. Problém má například i v tom, že prý sociální média mohou za jeho příliš těsné vítězství ve volbách v roce 2018. A jak už to tak chodí, poté, co Nunes podal žalobu týkající se účtů na Twitteru, oběma účtům zásadně stoup počet sledujících. U kravského účtu z 1000 sledujících na 700 tisíc.

Šest (už bývalých) zaměstnanců eBay pronásledovalo dvojici novinářů. Jde o dost neuvěřitelný příběh, který zahrnuje i snahu vloupat se k nim, zničit je, obtěžovat je, vydírat a spoustu dalších věcí. Některé z nich jsou navíc nejspíš inspirované dobrodružnými filmy. Podobnosti v Ex-eBay employees charged with harassing journalists using roaches and a pig fetus a eBay Inc. Issues Statement Regarding Indictments of Previously Terminated Employees.

Nejprve šířili konspirace kolem voleb v americké Iowě, teď přesedlali na koronavirová témata. Nejspíš s pomocí Ruska. Zajímavé čtení v A Conspiracy Made in America May Have Been Spread by Russia ukazuje, jakým způsobem fungují dezinformační aktivity a jakou roli v tom hrají „užiteční idioti“, kteří na zpravodajské hry naletí a aktivně je pomáhají šířit.

Publicista, podnikatel a někdejší šéfredaktor Lupy Patrick Zandl vydal nový, zdarma dostupný e-book Zlatá éra weblogů. Nevěnuje se v něm jen historii blogování v Česku, ale i současnosti nebo budoucnosti (nejen) online médií a jejich roli v dezinformační válce.

TELEgraficky

CentOS-8 (2004) je venku ■ Cyberpubnk 2077 až v listopadu Hash ■ Facebook koupil Mapillary ■ Zajímavý pohled na Zoom ■ Chrome bude méně náročný na paměť 

WEBDESIGN, INTERNET

Jak vypadá služba Facebook News? Zcela jinak než zprávy, které ovládají Facebook jako takový. Zajímavý pohled na Facebook News najdete v The new Facebook News is filled with stories that are way too mainstream to do well on the rest of Facebook. Pro ozřejmění je nutné dodat, že Facebook News fungují jenom v USA a jenom v mobilní aplikaci a Facebook má několik stovek partnerů, kteří do Facebook News zajišťují výběr zpráv. Právě srovnání s tím, co ze zpravodajství vyberou algoritmy Facebooku (a co podpoří napříč platformou), je extrémně zajímavé.

Rusko zrušilo zákaz Telegramu, který beztak nedokázalo za dva roky jeho existence prosadit. Podle tamního Roskomnadzoru je ale důvodem to, že Telegram ukázal „ochotu“ pomáhat v boji s terorismem. Což původně představovalo požadavek Ruska, aby Telegram sdílel šifrovací klíče a umožnil tak přístup k obsahu uživatelů. Telegram odmítl a začalo přetahování, včetně tak podivných nápadů jako zablokování 18,6 milionu IP adres s dopadem na přístupnost služeb od Google i Amazonu a problémy pro ruské firmy. Nepomáhalo ani blokování VPN či anonymizérů. Viz Russia lifts its ban on the Telegram messenger app.

SOFTWARE

Přešel z Macu na Windows a samozřejmě narazil. Popisuje to ve What Happened When I Switched From Mac to Windows a je tam vidět klasický konflikt platforem, nedostatek zkušeností a neochota změnit způsob užívání. Což potřebujete u jakéhokoliv přechodu mezi platformami. Osobně se mi nejvíc líbí, jak vadí písmena pro označování disku, která ve skutečnosti jsou tím nejjednodušším způsobem, jak problém více disků řešit (pro BFU). U Applu je absence disků peklo a připojovat něco externího je dvojité peklo. A vlastně i to, že se mu Windows laptop zapíná, což prý z Macu nezná (ten se také náhodně zapíná, i když to nechcete). Pokud znáte a používáte obě platformy, tak je to zábavné, ale zároveň extrémně užitečné čtení.

Star Citizen získal 300 milionů investic přes crowdfunding:

Google experimentuje v prohlížeči se skrytím políčka s adresou (URL). Celá adresa se má zobrazovat pouze při otevírání stránky, po jejím nahrání má zůstat jenom doména. Dá se na ni kliknout a opět si tak zobrazit celou adresu. K vidění je to v „beta“ (dev) verzi Chromu a ve chrome://flags je nutné aktivovat Omnibox UI Hide Steady-State URL Path, Query, and Ref. Nutno dodat, že v mobilních telefonech plné URL nejsou k vidění už hodně dlouho. Viz Google resumes its senseless attack on the URL bar, hides full addresses on Chrome 85 (kde to poněkud považují za konec světa) a Google is messing with the address bar again—new experiment hides URL path (kde to berou rozumně a s nadhledem).

Flash definitivně skončí 31. prosince 2020. Což znamená konec bezpečnostních oprav od Adobe (u chronicky děravého software zásadní problémy), nemožnost stažení od Adobe a konec podpory v prohlížečích. Tím pádem i konec přehrávání Flashe, pokud se někde na webu objeví. Pokud ho ale máte v počítači přímo nainstalovaný, tak je rozhodně nejvyšší čas se ho zbavit. Viz Adobe Flash Player EOL General Information Page.

MARKETING A KOMUNIKACE

GitHub odstraní pojmy „master“ a „slave“. Viz Github to Remove ‚Master‘ and ‚Slave‘ Coding Terms Widely Seen as Racially Insensitive.

Facebook odstranil reklamu z kampaně amerického prezidenta Donadla Trumpa. V inzerci totiž byly zobrazeny nacistické symboly používané pro označování vězňů v koncentračních táborech. Inzerce mířila na Antifu a „krajně levicové davy“. Detaily ve Facebook removes Trump ads with symbol once used by Nazis to designate political prisoners.

BEZPEČNOST, SOUKROMÍ, PRÁVO

Norsko stáhlo koronavirovou kontaktní sledovací aplikaci Smittestopp. Tamní úřad pro ochranu soukromí ji označil za hrozbu pro soukromí. Žádný úspěch ale aplikace nezaznamenala – 1,6 milionu stažení, okolo 600 tisíc uživatelů, tedy mírně přes deset procent populace (14 % starších 16 let). Právě nízké využívání aplikace je jedním ze zdrojů obav tamního úřadu a na norské aplikaci je zásadně problematické, že sbírá polohu uživatelů, a vše navíc ukládá v centrálním úložišti řízeném ministerstvem zdravotnictví. Viz Norway pulls its coronavirus contacts tracing app after privacy watchdog’s warning.

Americká televize Fox News použila pozměněné a zavádějící fotografie u zpráv z demonstrací v Seattlu. Včetně klasického využití fotografií ze zcela jiných míst a vydávání za aktuální fotografie ze Seattlu. Vykreslili pokojnou demonstraci jako násilnou a nebezpečnou. Po upozornění od The Seattle Times byly fotografie odstraněny.

ZeroHedge a The Federalist mají zákaz v Google Ads, přijdou tak o příjmy. Důvodem je zveřejňování dezinformací týkajících se protestů Black Lives Matter. V obou případech jde o krajně pravicové weby dlouhodobě publikující problematický obsah. Viz Google bans two websites from its ad platform over protest articles.

ZeroHedge je ale zpět na Twitteru. Poté, co Twitter účet webu přes 133 dny za nevyjasněných okolností smazal. Viz Twitter Reinstates Zerohedge After Admitting It Made An „Error“. ZeroHedge je tak trochu politický a finanční blog, který má ve velké oblibě zveřejňovaní neověřených informací, konspiračních teorií a fake news. Navíc velmi často sympatizující s Ruskem. V koronavirové době se vydal směrem, který se dá označit slušně jako pseudověda. Stručně jde o extrémně pravicový konspirační web.

Google odstranil škodlivá rozšíření Chromu, která měla přes 32 milionů stažení. Maskovala se za převody souborů či ochranu před podivnými weby, ale ve skutečnosti sloužila ke stahování historie brouzdání a získávání přihlašovacích údajů – přes screenshoty, čtení schránky, sbírání cookies a parametrů URL i záznamu klávesnice. V kauze je navíc diskutabilní otázka role registrátora domén GalComm, přes kterého útočníci měli zaregistrovány tisíce domén. Z 26 079 domén u tohoto registrátora je skoro 60 procent škodlivých či podezřelých. Viz Google removes malicious browser add-ons from Chrome Web Store after 32 million downloads a konkrétněji v Discovery of a Massive, Criminal Surveillance Campaign.

SOCIÁLNÍ SÍTĚ

Facebook Workplace nově umožňuje cenzurovat trendující obsah podle slov v příspěvcích. Pro firmy je to ideální například v tom, aby potlačily šíření zpráv obsahujících „odbory“. Nebo prostě čehokoliv dalšího, co firma nechce, aby se ve firemním prostředí šířilo. Objev překvapivě vyvolal menší revoltu v samotném Facebooku. Mnozí odmítali věřit, že by Facebook mohl dělat něco tak „špatného“. Realita je, že Facebook to skutečně udělal. Byť se teď snaží celou situaci přes PR oddělení zásadně zlehčovat. Viz FACEBOOK PITCHED NEW TOOL ALLOWING EMPLOYERS TO SUPPRESS WORDS LIKE “UNIONIZE” IN WORKPLACE CHAT PRODUCT.

Algoritmy Instagramu zvýhodňují „spoře oděné“ fotografie. Fotografie jídla či krajiny potlačuje a ukazuje je méně. Podle výzkumníků je to dané tím, že se algoritmus přizpůsobil uživatelům, kteří Instagram používají jako zdroj zdarma dostupného měkkého porna a strojové učení na základě jejich preferencí vybírá právě takové fotografie, které tito lidé vyhledávají. Facebook pochopitelně tvrdí, že nic takového není pravda a podle obsahu fotografií se prý algoritmus neřídí. Otázkou ale zůstává, proč si Facebook nechal právě takové rozhodování patentovat. Detaily studie v Undress or fail: Instagram’s algorithm strong-arms users into showing skin.

Twitter umožní tweetovat hlasové nahrávky. Prozatím pouze na iOSu a v omezeném testu. Každá nahrávka má 140 sekund, a pokud budete mluvit déle, Twitter je automaticky rozdělí do více tweetů spojených ve vlákně. Další omezení je, že můžete pouze nově tweetovat, audio se nedá použít v odpovědích ani citacích. K audiotweetům se připojuje vaše profilové foto v době nahrání. Opravovat texty tweetů ale na Twitteru stále možné není. Viz Your Tweet, your voice.

Zynn nahrazuje výplaty peněz za sledování interní „měnou“ Zynncheers. Slibuje za ni odměny, ale zatím není jasné jaké. Právě přímé vyplácení peněz přineslo službě Zynn raketový růst (během měsíce od spuštění předstihla v žebříčku na App Store i TikTok), ale také nejspíš přispělo k odstranění z App Store i Google Play – důvodem bylo masivní vkládání videí bez vědomí vlastníků. Viz Zynn removes controversial pay to watch feature after being banned by Apple and Google.

MOBILNÍ APLIKACE

Apple má problém: vývojáři jsou nespokojení s tím, jak s nimi Apple zachází v App Store. Šéf Omni Group Wil Shipley to shrnuje ve velmi užitečném manifestu. Můžete si ho přečíst i v Influential Apple developer sets out an Agenda for Change for the iOS App Store. To, co popisuje, dává hodně velký smysl.

Facebook v Messengeru testuje omezení přístupu ke zprávám přes FaceID, TouchID nebo zadání hesla. Snaží se tím předejít situaci, kdy někdo získá přístup do mobilu a může se tak snadno dostat i ke zprávám v Messengeru. Je to trochu s otazníkem, protože když už někdo získá přístup do cizího mobilu, tak se bez problémů dostane k samotnému účtu na Facebooku. Viz Facebook tests making Messenger slightly more secure with Face ID.

Google má novou experimentální aplikací Keen. Je v mnohém obdobná jako Pinterest a používá strojové učení k tomu, aby v ní uživatelé mohli sledovat své zájmy. Je ale také modernější podobou Google Alerts – bez upozornění e-mailem. Vyzkoušet můžete na webu či na Androidu. Nečekejte ale, že by snad Keen nějak reálně dobře dokázal nacházet věci na základě toho, co si nadefinujete, je to velmi nedokonalé a založením pouze na vyhledávání to poskytuje záplavu smetí. 

Nová služba Hey.com od Basecampu chce změnit na e-mailu vše, co je na jeho používání špatné. Umí spoustu zajímavých věcí, ale prozatím je tam pár zásadních otazníků. Ten nejzásadnější je, že nepodporují IMAP a ani SMTP a vše musíte řešit jenom v aplikaci Hey nebo na webovém rozhraní. Do Hey navíc nedostanete e-maily, které už máte (například z Gmailu), a prozatím není ani možné mít e-maily s vlastní doménou, ani nasadit Hey pro firmu. Neumí dokonce ani import kontaktů (jedině složitě přes vCard). Používání Hey stojí 99 USD na rok.

Apple nejprve aplikaci Hey.com pustil do App Store. Při aktualizaci ji ale z App Store vyhodil. Důvodem je, klasicky, že Hey odmítá odvádět Applu 30 % z plateb uživatelů. Roky trvající problém, který je navíc doprovázen i ukázkou toho, že Apple nedokáže „povoleno“ vs. „zakázáno“ nejen udržet konzistentní, ale ani to správně definovat. Dobré čtení od Johna Grubera najdete v The Flimsiness of ‘Business vs. Consumer’ as a Justification for Apple’s Rejection of Hey From the App Store for Not Using In-App Purchases. Pokračovat ve čtení můžete v A new email startup says Apple’s shaking it down for a cut of its subscriptions a přidejte k tomu i to, že v pondělí Evropská komise oznámila dvě antimonopolní šetření Applu a jedno z nich se týká právě tohoto problému (detaily viz níže).

Apple už popáté odmítl Facebook Gaming. Na základě pravidla, které zakazuje aplikacím distribuovat hry. Nejsilnější důvod ale klasicky bude ten, že Facebook Gaming je konkurencí pro Apple, který v App Store masivně prodává hry (až za 15 miliard dolarů v loňském roce). Viz Apple Rejects Facebook’s Gaming App, for at Least the Fifth Time.

STARTUPY A EKONOMIKA

Evropská komise zahájila dvě antimonopolní šetření, která se týkají Apple Pay a App Store. Základem pro šetření App Store je stížnost Spotify z roku 2019 následovaná stížností od Kobe a týká se 30% poplatku, který si Apple účtuje z každého předplatného v prvním roce (15% v dalších) a prosazování vlastních služeb s hudbou a knihami. U Apple Pay jde o to, zda Apple poškozuje konkurenci omezováním přístupu k NFC platbám v obchodech. Detaily v EC opens antitrust probe into Apple Pay, Apple’s App Store.

DoorDash byl po poslední vlně financování (získali 400 milionů dolarů) ohodnocen na 16 miliard dolarů. Nevypadá to, že by bublina nějak chtěla splasknout. Viz Exclusive: DoorDash valued at $16 billion after new funding round.

INFOGRAFIKY

Jak se značky vyrovnávaly s COVID-19 (zejména) na sociálních sítích, se můžete podívat v The Evolving Discussion Around COVID-19 and How Brands Have Responded [Infographic].

10 pomůcek pro generování nápadů na obsah pro váš blog najdete v 10 Tools to Help You Generate More Engaging Content Ideas for Your Blog [Infographic]. Samozřejmě nutné dodat, že jde o anglicky fungující pomůcky a pouze výjimečně umožňující jiné jazyky. Nápady ale můžete pro české blogování získat i přes angličtinu, takže neváhejte.

EBF20-tip-Uhl-Krátký_Vala_Menšík

Co se (většinou) nedostalo do článků a stojí z právě uplynulého týdne za pozornost. Mohlo by se hodit, mohlo by zaujmout, možná to prostě jenom nějak tak uniklo v záplavě stovek článků a zpráv, které se uplynulém týdnu objevily. Ručně tříděné ze stovek zdrojů a tisíců přečtených zpráv. V drtivé většině zahraničních. 

Vzniká průběžně celý týden.