Hlavní navigace

Google+ (ne)slaví dva roky, jak se Googlu podařil čtvrtý pokus o sociální síť?

1. 7. 2013
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Google
Další pokus Googlu o sociální síť se podle mnohých neměl vůbec šanci uchytit. Jak to s Google+ po dvou letech vypadá?

Před dvěma roky, přesně 28. června 2011 spustil Google svou čtvrtou sociální síť. Jak vypadala tehdy, se můžete dočíst v Google Plus právě vyrazil vstříc osudu a Facebooku a Google+ na vlastní kůži: Nová sociální síť je lepší Facebook. Jak hodně rozdílně vypadá dnes, se nejlépe podívejte sami. 

Z původního čistého a elegantního designu se stalo dynamické monstrum s obrovskými a zbytečnými obrázky v záhlaví tamních stránek i profilů. A s řadou dalších designových zbytečností, které sice vypadají velmi moderně, ale neplní žádnou skutečnou funkci.

Google+ neměl být úspěchem, čtvrtému pokusu o sociální síť málokdo předvídal zářnou budoucnost. Po zkušenostech s předchozími pokusy (stále fungující Orkut, již neexistující Buzz a také již neexistující Google Wave) na tom nebylo nic překvapivého. Google ale nakonec pochopil, že na vlastní sociální síť je potřeba jít jinak. A podařilo se mu ji postupně začít doplňovat do svých dalších služeb. Nemožná mise, tedy konkurovat Facebooku, se tak stala (částečně) úspěšnou.

Google+ má aktuálně přes 500 milionů uživatelů (polovinu Facebooku, byť je otázka, jaká metrika je použita – a nutno dodat, že je to nejasné v obou případech). Z nich by přes 135 milionů mělo být aktivních a navštěvujících Google+ každý měsíc. A 235 milionů „používá“ Google+ i v dalších podobách, tedy tam kde na něj „narazí“ na jiných službách od Googlu.

Žádné velké oslavy dvou let na Google+ ale nečekejte. Musíte si vystačit třeba s fotkou (oslavenci Vic Gundotra a Dave Besbris) a při trošce štěstí narazíte na pozměněné logo. Dvouleté výročí nevyvolalo ani žádnou větší pozornost médií.

Je Google+ město duchů?

Objektivně řečeno, Google+ je městem duchů a zároveň jím není. Jako u každé sociální sítě platí, že pokud se vám podaří vytvořit si odpovídající sociální kruh, budete mít použitelnou sociální síť s dostatkem informací i dostatečnou úrovní zpětné vazby a komentářů. A přesně tohle platí o Google+. 

Nenajdete-li na Google+ svůj sociální kruh, bude pro vás městem duchů. Pokud ho najdete, ať už proto, že vaši přátelé a kontakty Google+ používají, nebo se vydáte cestou objevení nových, budete spokojeni. Míra interakce je vysoká, v posledních měsících se navíc na Google+ objevuje řada typických BFU (běžný facebookový uživatel), takže budete mít často dobrý důvod ke zvažování tamních sociálních vazeb.

Skutečným městem duchů je ale Google+ v oblasti firemních profilů (taktéž se jmenujících stránky). Rozhodnutí nepustit „fanoušky“ přímo na stránky znamená, že míra interakce je výrazně nižší. Nepřehlednost a uživatelská nepřívětivost stránek je také významnou brzdou. Chybí i API, statistiky a řada dalších možností, které najdete na Facebooku. A chybí hlavně reálná, pružná a přínosná komunikace s fanoušky – je výrazně nižší než na Facebooku.

Pro firmy je samozřejmě Google+ „další“ sociální sítí a moc se jim komunikaci dalším směrem rozšiřovat nechce. A pokud už chce, tak stejně zápasí se záplavou možností: je tu Facebook, kde je „nutné být“, Twitter, kde je možná „hezké být“, Google+, „kde je vhodné být s ohledem na SEO“, a nově navíc Pinterest či Instagram, které možná ukazují cestu do budoucnosti.

Co dalšího se nepovedlo?

Google samotný bohužel pro firmy na Google+ dělá minimum a designově se navíc postupně postaral o to, že interakční prvky (+1 coby obdoba Líbí i sdílení) jsou čím dál tím méně viditelné a míra interakce šla pochopitelně dolů. Negativní dopad měly i snahy o lepší přizpůsobení filtrace toku příspěvků k uživatelům, která je obdobou filtrace na Facebooku (byť postrádá mechanismus odpovídající tamnímu EdgeRanku).

Zajímavé je i to, že na Google+ stále nedorazila inzerce, takže firmy zde nemohou nijak využít případného reklamního potenciálu a nemohou se tak dostat  k fanouškům či potenciálním fanouškům blíže pomocí cílení.

Nepovedla se ani snaha do Google+ dostat hry, které přitom tvoří jednu z nejpodstatnějších částí Facebooku, kde udržují aktivní doslova stovky milionů uživatelů. Neúspěch je až tak velký, že k 30. červnu Google+ Games zcela skončily.

Nepříliš povedené bylo i zavedení další obdoby stránek v podobě komunit. Místo rozšíření funkčností a možností stránek se objevil paralelní produkt. A také tomu odpovídající záplava vznikajících „komunitních stránek“. Pro firemní využití další zbytečná komplikace, kterou bylo možné řešit rozšířením funkčností stávajících stránek.

Google+ v dubnu spustil i konkurenci komentářovému pluginu Facebooku – Google+ Comments ale postrádají odpovídající možnosti moderování a je otázka, nakolik má smysl přecházet na další komentářový systém v okamžiku, kdy už možná roky používáte buď vlastní, facebookové nebo jiné řešení (zejména například Disqus).

Mobilní aplikace za dva roky prošla řadou pokusů o vylepšení, ale stále platí, že nejlépe použitelnou sociální mobilní aplikací je Twitter. Daleko za ním následuje Facebook. Chuť používat Google+ na mobilních telefonech prostě chybí.

Po dvou letech od spuštění opravdu citelně chybí API a alespoň nějaké možnosti  propojení s dalšími sociálními sítěmi. Byť propojovat sociální sítě dobré není (a v případě Google Wave se jasně projevilo, jak vražedné to může být při spuštění), pomohlo by to dalšímu rozšíření. Stejně jako by výrazně pomohlo API, které je stále v plné podobě v nedohlednu.

To nejlepší na Google+? Hangouts!

Paradoxem Google+ je, že to nejlepší, co na této sociální síti najdete, je videochat. Google+ Hangouts jsou podle všeho jednou z nejlepších služeb, které kdy Google vypustil do světa. 

Videochat, použitelný zdarma na počítačích i mobilních telefonech s možností většího počtu účastníků, je prostě vynikající služba. I coby konkurence pro Skype (s Hangouts si uživatel nemusí nic instalovat), který navíc za videochat více lidí žádá peníze.

Hangouts navíc nabízejí řadu dalších možností, včetně integrace s YouTube, které je posunují do roviny nástroje ideálního pro firmy. A na rozdíl od „video chatu“ na Facebooku Hangouts spolehlivě fungují.

Google+ nenahradí Facebook

Zapomeňme na to, že by snad Google+ mohl nahradit Facebook. Na to má Facebook příliš silnou pozici a příliš uživatelů, kteří nemají důvod měnit a muselo by se stát něco velmi významného, aby to udělali. 

KL24

Google+ ale Facebook nahradit (či porazit) nepotřebuje. Po dvou letech je jasné, že stále roste velmi rychle. A dostatečně rychle na to, aby se pro stovky milionů lidí stal užitečným nástrojem (připomeňme, že Twitter dosahuje podobných čísel jako Google+ a nikdo o smyslu jeho existence nepochybuje).

Google samozřejmě pokračuje v zahrnování Google+ do dalších služeb a integrace se daří podstatně lépe než na počátku. V budoucnu může Google+ hrát významnou roli u Google Glass. A je také nutné zdůraznit, že Google+ a sociální aktivity už několik měsíců hrají významnou roli ve vyhledávání. A nepochybně v budoucnu budou hrát ještě větší.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).