Hlavní navigace

Google rozdá na inovace v digitální žurnalistice 150 milionů eur

David Slížek

Podpora nových nápadů, nebo úplatek, aby si vydavatelé přestali na Google stěžovat? Ve Francii už to jednou docela zabralo.

Bez závazků, bez požadavků, bez nutnosti vzdát se podílu ve firmě. Google v následujících třech letech rozdá zavedeným vydavatelům i mediálním startupům celkem 150 milionů eur na nové nápady v oblasti digitálního zpravodajství. Firma teď otevřela první kolo přihlášek, které potrvá do 4. prosince.

Založení své Iniciativy pro digitální žurnalistiku (Digital News Initiative, DNI) Google oznámil už v dubnu. Tehdy se k ní připojilo osm evropských médií a od té doby se o peníze podle Googlu přihlásilo na 120 organizací.

Ačkoli firma svůj fond prezentuje jako podporu inovací v digitální žurnalistice, je těžké brát ji jinak než jako PR snahu o zlepšení svého jména v médiích. Někteří vydavatelé totiž Google v uplynulých letech ostře kritizovali za to, že zneužívá své dominantní postavení ve vyhledávání.

Inovační fond DNI jim teď slibuje dotace na rozvoj jejich podnikání. Podle podmínek (PDF) se může přihlásit jakákoli firma, organizace nebo jednotlivec z EU. Projekty musí být v rané fázi vývoje, mají být úzce spojené s mediální oblastí a mají zahrnovat nějakou inovaci nebo nový přístup.

Google bude peníze rozdělovat ve třech úrovních – projektům ve fázi prototypů, které potřebují do 50 tisíc eur, slibuje až 100% financování nákladů, středně velké projekty (do 300 tisíc eur) mohou dostat maximálně 70 % nákladů a stejně na tom budou velké firmy, které požádají o dotaci do 1 milionu eur.

CIF17_Pavlik

O udělení nebo neudělení dotace rozhodne ve výběrovém řízení porota složená z odborníků a ze zástupců Googlu. Finální verdikt pak vynese třináctičlenná rada fondu.

Není to poprvé, co Google v Evropě vydavatelům rozdává peníze. V roce 2013 umlčel stížnosti francouzských vydavatelů vložením 60 milionů eur do fondu Fonds pour l’Innovation Numérique de la Presse (FINP). Ten pak přispěl na desítky projektů tamních médií – peníze šly třeba na tvorbu mobilních aplikací, vztyčování paywallů nebo tvorbu webů.

Našli jste v článku chybu?