Odpískané Google Wave zdaleka není první ani poslední neúspěšný pokus Google. Ale bez pokusů a omylů by lidstvo nikdy nepokročilo vpřed. A ne vše se prostě podaří – důvodů může být mnoho. Pojďme se podívat na přehled dvaceti neúspěchů.
Motto: “Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.” – A. Einstein
Google Catalogs (2002 – 2009)
Google Catalogs jste možná ani nezaregistrovali, ale přesto existoval. Od roku 2002 se nacházel v beta verzi na catalogs.google.com. Poslední záznam ve WayBack Machine je ze září 2008. A rozlučku můžete najít v Farewell, Google Catalog Search (leden 2009).
Služba to byl vpravdě revoluční – OCR scan papírových katalogů amerických prodejců je nabízel v textové, prohledávatelné podobě. A pochopitelně jste se mohli podívat na skvělé výtvory firemních marketingových a prodejních oddělení. V tehdejší době byl odpovědí na www.amazon.com – schválně, kde je dnes Amazon? A kde je Google s aktivitami tohoto druhu.
Google Web Accelerator (2005 – 2008)
webaccelerator.google.com/ stránka kupodivu stále existuje, byť skvělý zrychlovač přístupu na Web už stáhnout nemůžete. Zajímavý moc není, tedy až na tehdejší vlnu odporu, která Google vinila ze špehování – Google se totiž snadno mohl orientovat v tom, kam uživatelé s tímto programem chodí.
Ironií osudu je, že dnes má Google daleko přesnější představu o tom, co uživatelé na Internetu dělají.
Podobných „akcelerátorů“ webu bylo v minulosti dostupných hodně – pamětníci si jistě vzpomenou na řadu českých pokusů. A co se současnosti týče, akcelerátory přežívají prozatím v sítích mobilních operátorů. Google Web Accelerator mimochodem ještě najdete ke stažení mimo Google.
Google Answers (2002 – 2006)
answers.google.com/ sice pořád existuje, ale „již nepřijímá otázky“. Paradoxem je, že pokládání a zodpovídání otázek je stále něčím, co internetové giganty láká. Čerstvě Facebook s Facebook Questions (ty v českém Facebooku nicméně zatím využít nemůžete). Yahoo stále provozuje Yahoo! Answers, www.answers.com či uclue.com také stále běží, stejně tak jako www.mahalo.com
Google tuhle službu spustil někdy v květnu 2003 (betu v roce 2002) a ukončil na konci roku 2006. Zajímavé na ní bylo možná i to, že se snažila nabídnout obchodní model – odpověď mohla stát od dvou do 200 dolarů (Google si nechával 25 % odměny a 50 centů za otázku) a navrch mohlo přijít i „spropitné“ (až 100 dolarů) v případě spokojenosti s otázkou.
Historicky tahle služba začíná ale už v roce 2001 v podobě Google Questions and Answers (září 2001), kde Google zapojil vlastní zaměstnance (3 dolary za odpověď). Služba přežila jeden den a poté byla odstavena.
Google Coupons (2006 – )
google local coupons – will this work? se v září 2006 vcelku oprávněné ptá, jestli slevové kupony od Google budou fungovat. Nefungovaly, respektive Google v průběhu času tuhle službu integroval do map – najdete ji v Google Places. Jak asi správně tušíte, „slevové“ weby jsou velmi aktuální – bublina je nafouknutá na nejvyšší velikost a www.groupon.com zažívá svých „pět internetových minut“ slávy. Stejně tak řada jeho kopií.
Google Voice Search (2003 – )
Zajímavý pokus spuštěný v roce 2003. Na Google Voice Search webu jste našli číslo, zavolali na něj (na číslo (650) 623–6706), vyslovili hledaná slova a poté našli výsledky na zmíněném webu. Pokud to moc nechápete, nejste v tom sami. Ale něco jako „přítel na telefonu“ … Později se ovšem tahle služba převtělila v Google 411.
Svým způsobem má tahle služba i pokračování v podobě Google Mobile aplikacích, které umožňují hledání (a obecně i ovládání) hlasem. Do Androidu je tahle funkčnost zabudovaná už relativně dlouho (a jmenuje se také Google Voice Search). A čerstvě byla rozšířena z pouhého hledání i na poněkud širší ovládání telefonu a jeho aplikací.
Google Lively (2008 – 2008)
www.lively.com už jenom lakonicky říká, „Lively is closed“. Lively byl jeden z nejrychleji ukončených projektů v historii – spuštěno v červenci 2008, definitivně ukončeno k 31.prosinci téhož roku. Šlo o neúspěšný pokus o jeden z mnoha (stovek) virtuálních světů, označovaný za „Second Life Killer“. Stejně jako u dalších příkladů šlo o tzv. „20%“ projekt – tedy něco, co vytvořili Google zaměstnanci v rámci jednoho dne z týdne, který mohli věnovat na tvorbu vlastních projektů s využitím Google technologií a možností.
Pokud byl zajímavý – na rozdíl od klasických virtuálních světů stačil prohlížeč (IE a FF, Windows XP a Vista pouze) a v něm Lively klient (samozřejmě založený na Flashi) – „místnosti“ vytvářené v Lively bylo možné zabudovávat do webových stránek a v základní podobě byl model vcelku jasný – „virtuální“ chat. „Místnost“ měla základní omezení na maximum dvaceti návštěvníků, bylo možné navrhovat vlastní a doplňovat je videem z YouTube a fotkami z Picasa. Avatary, reprezentující uživatele, ale nebylo možné doplnit o vlastní obsah.
Google Orkut (2004 – )
Orkut stále existuje, nenechte se mýlit – www.orkut.com je stále enormně populární, jediný problém je, že vlastně pouze v Brazílii. Zajímavé je, že ho Google spustil v roce 2004 a teoreticky měl všechny předpoklady stát se Facebookem (v té době totiž právě tak Facebook začínal). Kde Google udělal chybu? Těžko říct.
Orkut má nicméně asi 100 milionů uživatelů (Facebook pětkrát tolik) a polovina (51 %) z nich je právě z Brazílie. Následuje Indie (20 %) a USA (17 %). Jedinou další zemí s významnějším podílem Orkutu je paradoxně Estonsko.
Orkut.com (modrá) vs. Twitter.com (červená) (Zdroj: Google Trends
)Orkut vznikl po neúspěšném pokusu Google koupit FriendSter (2003) – Orkut Büyükkökten tehdy dostal za úkol pracovat na projektu sociální sítě – 24.ledna 2004 pak Orkut.com zahájil činnost (pouze na pozvánky). V USA se mu určitou chvíli dařilo, ale uživatelé odtamtud houfně prchali do tehdy úspěšných sociálních služeb jako MySpace a Friendster.
Orkut se stal známým i díky virům a červům, které experimentovaly s touto sociální sítí – MW.Orc se objevil 19.června 2006 a šlo o klasický červ s využitím programu maskujícího se jako obrázek. Zajímavější ale možná byl W32/KutWormer (19.prosince 2007) – chytré zneužití chyby přidávalo uživatele automaticky do komunity a šířilo se přes ně na další uživatele – podařilo se mu nakazit 700 tisíc uživatelů.
Google Print Ads a Audio Ads (2007 – 2009)
Zajímavý pokus napojit online svět na inzerci v klasických médiích – experimentu Google věnoval tři roky a klasická média ho neměla moc ráda. Možná i proto tenhle experiment nevyšel. Historicky už tak najdete jenom například tiskovou zprávu oznamující spuštění a komentář k ukončení.
Google stále provozuje Google TV Ads.
DodgeBall.com / Google Latitude (2005 – 2009 – )
Dodgeball.com už neexistuje – společnost pohlcená Google byla průkopníkem LBS (Location Based Services), tedy nečeho co je dnes na vrcholu zájmu v podobě www.foursquare.com či www.gowalla.com. Google Dodgeball.com zlikvidoval v roce 2009, tedy čtyři roky poté, co společnost koupil. Původní Dodgeball.com byl založen v roce 2000 studenty Denissem Crowley a Alexem Rainertem. Pokud vám jméno Crowley zní povědomě, tak je to správně – je to zakladatel FourSquare.com.
Google koupil Dodgeball.com v roce 2005 a pro jeho dva vlastníky a provozovatele to nepochybně byla životní příležitost. Dodgeball využíval totéž, na čem postavil na počátku úspěch Twitter – komunikovat s ním bylo možné pomocí SMS. Nic překvapivého s ohledem na rok – v té době nebyly žádné chytré telefony a GPS byla hudba budoucnosti. Zakladatelé opustili Google v roce 2007 a označili zkušenost s Google za „incredibly frustrating“ (neuvěřitelně frustrující) – vidět to můžete na jedné z nejpamátnějších fotografií.
Konec Dodgeball.com u Google znamenal ve skutečnosti převedení do podoby Google Latitude (únor 2009) – služba existuje stále, ale svým způsobem ji lze také přidat mezi neúspěchy Google. Je dobře ukrytá uvnitř Google Maps. A ačkoliv je podporovaná v rámci mobilních telefonů (nejvíce Android, pochopitelně), její použití je problematické. Nebo spíše zvláštní. Není vidět, má minimum sociálních prvků a nijak se nepropojuje s dalšími službami.
Jaiku.com (2007 – )
V říjnu 2007 Google koupil www.jaiku.com – jeden z několika tehdejších pokusů o konkurenci www.twitter.com – v provozu mikrobloggingového webu sice pokračuje, ale to je asi tak všechno (návštěvnost je minimální). Twitter zatím nabral na enormní popularitě.
Jaiku.com vzniklo v roce 2006 (zakladatelé Jyri Engeström a Petteri Koponen). V lednu 2009 Google oznámil, že projekt bude poskytnut jako Open Source, ale nebude se podílet na dalším vývoji. V březnu 2009 se Jaiku dočkalo určitého znovuzrození na Google App Engine platformě.
Pokračování (dalších deset neúspěchů) najdete v příštím článku.