Hlavní navigace

Google se raduje z neúspěchů - dvacet důvodů k radosti (1)

26. 8. 2010
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: 21971
Po likvidaci Google Wave se Google pochlubil nevšední vlastností - z neúspěchů je potřeba se radovat. Podívejte se do historie Google. Nabídneme dvacet důvodů k radosti, tedy pokud přijmete stejnou filozofii.

Odpískané Google Wave zdaleka není první ani poslední neúspěšný pokus Google. Ale bez pokusů a omylů by lidstvo nikdy nepokročilo vpřed. A ne vše se prostě podaří – důvodů může být mnoho. Pojďme se podívat na přehled dvaceti neúspěchů.

Motto: “Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.” – A. Einstein

Google Catalogs (2002 – 2009)

Google Catalogs jste možná ani nezaregistrovali, ale přesto existoval. Od roku 2002 se nacházel v beta verzi na catalogs.google­.com. Poslední záznam ve WayBack Machine je ze září 2008. A rozlučku můžete najít v Farewell, Google Catalog Search (leden 2009).

Služba to byl vpravdě revoluční – OCR scan papírových katalogů amerických prodejců je nabízel v textové, prohledávatelné podobě. A pochopitelně jste se mohli podívat na skvělé výtvory firemních marketingových a prodejních oddělení. V tehdejší době byl odpovědí na www.amazon.com – schválně, kde je dnes Amazon? A kde je Google s aktivitami tohoto druhu.

google-catalogs

Google Web Accelerator (2005 – 2008)

google-web-accelerator

webaccelerator­.google.com/ stránka kupodivu stále existuje, byť skvělý zrychlovač přístupu na Web už stáhnout nemůžete. Zajímavý moc není, tedy až na tehdejší vlnu odporu, která Google vinila ze špehování – Google se totiž snadno mohl orientovat v tom, kam uživatelé s tímto programem chodí.

Ironií osudu je, že dnes má Google daleko přesnější představu o tom, co uživatelé na Internetu dělají.

Podobných „akcelerátorů“ webu bylo v minulosti dostupných hodně – pamětníci si jistě vzpomenou na řadu českých pokusů. A co se současnosti týče, akcelerátory přežívají prozatím v sítích mobilních operátorů. Google Web Accelerator mimochodem ještě najdete ke stažení mimo Google.

Google Answers (2002 – 2006)

answers.google­.com/ sice pořád existuje, ale „již nepřijímá otázky“. Paradoxem je, že pokládání a zodpovídání otázek je stále něčím, co internetové giganty láká. Čerstvě Facebook s Facebook Questions (ty v českém Facebooku nicméně zatím využít nemůžete). Yahoo stále provozuje Yahoo! Answers, www.answers.com či uclue.com  také stále běží, stejně tak jako www.mahalo.com

Google tuhle službu spustil někdy v květnu 2003 (betu v roce 2002) a ukončil na konci roku 2006. Zajímavé na ní bylo možná i to, že se snažila nabídnout obchodní model – odpověď mohla stát od dvou do 200 dolarů (Google si nechával 25 % odměny a 50 centů za otázku) a navrch mohlo přijít i „spropitné“ (až 100 dolarů) v případě spokojenosti s otázkou.

Historicky tahle služba začíná ale už v roce 2001 v podobě Google Questions and Answers (září 2001), kde Google zapojil vlastní zaměstnance (3 dolary za odpověď). Služba přežila jeden den a poté byla odstavena.

google-answers-2010-08

Google Coupons (2006 – )

google local coupons – will this work? se v září 2006 vcelku oprávněné ptá, jestli slevové kupony od Google budou fungovat. Nefungovaly, respektive Google v průběhu času tuhle službu integroval do map – najdete ji v Google Places. Jak asi správně tušíte, „slevové“ weby jsou velmi aktuální – bublina je nafouknutá na nejvyšší velikost a www.groupon.com zažívá svých „pět internetových minut“ slávy. Stejně tak řada jeho kopií.

google-coupons

Google Voice Search (2003 – )

Zajímavý pokus spuštěný v roce 2003. Na Google Voice Search webu jste našli číslo, zavolali na něj (na číslo (650) 623–6706), vyslovili hledaná slova a poté našli výsledky na zmíněném webu. Pokud to moc nechápete, nejste v tom sami. Ale něco jako „přítel na telefonu“ … Později se ovšem tahle služba převtělila v Google 411.

google-voice-search-2002

Svým způsobem má tahle služba i pokračování v podobě Google Mobile aplikacích, které umožňují hledání (a obecně i ovládání) hlasem. Do Androidu je tahle funkčnost zabudovaná už relativně dlouho (a jmenuje se také Google Voice Search). A čerstvě byla rozšířena z pouhého hledání i na poněkud širší ovládání telefonu a jeho aplikací.

Google Lively (2008 – 2008)

www.lively.com už jenom lakonicky říká, „Lively is closed“. Lively byl jeden z nejrychleji ukončených projektů v historii – spuštěno v červenci 2008, definitivně ukončeno k 31.prosinci téhož roku. Šlo o neúspěšný pokus o jeden z mnoha (stovek) virtuálních světů, označovaný za „Second Life Killer“. Stejně jako u dalších příkladů šlo o tzv. „20%“ projekt – tedy něco, co vytvořili Google zaměstnanci v rámci jednoho dne z týdne, který mohli věnovat na tvorbu vlastních projektů s využitím Google technologií a možností.

google-lively-2010-08

Pokud byl zajímavý – na rozdíl od klasických virtuálních světů stačil prohlížeč (IE a FF, Windows XP a Vista pouze) a v něm Lively klient (samozřejmě založený na Flashi) – „místnosti“ vytvářené v Lively bylo možné zabudovávat do webových stránek a v základní podobě byl model vcelku jasný – „virtuální“ chat. „Místnost“ měla základní omezení na maximum dvaceti návštěvníků, bylo možné navrhovat vlastní a doplňovat je videem z YouTube a fotkami z Picasa. Avatary, reprezentující uživatele, ale nebylo možné doplnit o vlastní obsah.

Google Orkut (2004 – )

Orkut stále existuje, nenechte se mýlit – www.orkut.com je stále enormně populární, jediný problém je, že vlastně pouze v Brazílii. Zajímavé je, že ho Google spustil v roce 2004 a teoreticky měl všechny předpoklady stát se Facebookem (v té době totiž právě tak Facebook začínal). Kde Google udělal chybu? Těžko říct.

google-orkut-2010-08

Orkut má nicméně asi 100 milionů uživatelů (Facebook pětkrát tolik) a polovina (51 %) z nich je právě z Brazílie. Následuje Indie (20 %) a USA (17 %).  Jedinou další zemí s významnějším podílem Orkutu je paradoxně Estonsko.

orkut-twitter-trends-2010-08

Orkut.com (modrá) vs. Twitter.com (červená) (Zdroj: Google Trends

)

Orkut vznikl po neúspěšném pokusu Google koupit FriendSter (2003) – Orkut Büyükkökten tehdy dostal za úkol pracovat na projektu sociální sítě – 24.ledna 2004 pak Orkut.com zahájil činnost (pouze na pozvánky).  V USA se mu určitou chvíli dařilo, ale uživatelé odtamtud houfně prchali do tehdy úspěšných sociálních služeb jako MySpace a Friendster.

Orkut se stal známým i díky virům a červům, které experimentovaly s touto sociální sítí – MW.Orc se objevil 19.června 2006 a šlo o klasický červ s využitím programu maskujícího se jako obrázek. Zajímavější ale možná byl W32/KutWormer (19.prosince 2007) – chytré zneužití chyby přidávalo uživatele automaticky do komunity a šířilo se přes ně na další uživatele – podařilo se mu nakazit 700 tisíc uživatelů.

Google Print Ads a Audio Ads (2007 – 2009)

google-print-ad

Zajímavý pokus napojit online svět na inzerci v klasických médiích – experimentu Google věnoval tři roky a klasická média ho neměla moc ráda. Možná i proto tenhle experiment nevyšel. Historicky už tak najdete jenom například tiskovou zprávu oznamující spuštění a komentář k ukončení.

Google stále provozuje Google TV Ads.

DodgeBall.com / Google Latitude (2005 – 2009 – )

Dodgeball.com už neexistuje – společnost pohlcená Google byla průkopníkem LBS (Location Based Services), tedy nečeho co je dnes na vrcholu zájmu v podobě www.foursquare.com či www.gowalla.com. Google Dodgeball.com zlikvidoval v roce 2009, tedy čtyři roky poté, co společnost koupil. Původní Dodgeball.com byl založen v roce 2000 studenty Denissem Crowley a Alexem Rainertem. Pokud vám jméno Crowley zní povědomě, tak je to správně – je to zakladatel FourSquare.com.

Google koupil Dodgeball.com v roce 2005 a pro jeho dva vlastníky a provozovatele to nepochybně byla životní příležitost. Dodgeball využíval totéž, na čem postavil na počátku úspěch Twitter – komunikovat s ním bylo možné pomocí SMS. Nic překvapivého s ohledem na rok – v té době nebyly žádné chytré telefony a GPS byla hudba budoucnosti. Zakladatelé opustili Google v roce 2007 a označili zkušenost s Google za „incredibly frustrating“ (neuvěřitelně frustrující) – vidět to můžete na jedné z nejpamátnějších fotografií.

google-dodgeball

Konec Dodgeball.com u Google znamenal ve skutečnosti převedení do podoby Google Latitude (únor 2009) – služba existuje stále, ale svým způsobem ji lze také přidat mezi neúspěchy Google. Je dobře ukrytá uvnitř Google Maps. A ačkoliv je podporovaná v rámci mobilních telefonů (nejvíce Android, pochopitelně), její použití je problematické. Nebo spíše zvláštní. Není vidět, má minimum sociálních prvků a nijak se nepropojuje s dalšími službami.

Jaiku.com (2007 – )

V říjnu 2007 Google koupil www.jaiku.com – jeden z několika tehdejších pokusů o konkurenci www.twitter.com – v provozu mikrobloggingového webu sice pokračuje, ale to je asi tak všechno (návštěvnost je minimální). Twitter zatím nabral na enormní popularitě.

UX DAy - tip 2

google-jaiku-2010-08

Jaiku.com vzniklo v roce 2006 (zakladatelé Jyri Engeström a Petteri Koponen). V lednu 2009 Google oznámil, že projekt bude poskytnut jako Open Source, ale nebude se podílet na dalším vývoji. V březnu 2009 se Jaiku dočkalo určitého znovuzrození na Google App Engine platformě.

Pokračování (dalších deset neúspěchů) najdete v příštím článku.

Využívali jste / využíváte některou ze zmíněných služeb?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).