Hlavní navigace

Hospodářské noviny na webu za peníze, placených úspěchů je pramálo

6. 4. 2011
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Hospodářské noviny
Aktualizováno: Přidán počet online předplatitelů Respektu. (7. 4. 2011 10:15)
Od prvního dubna jsou Hospodářské noviny na webu jen za peníze, a to nijak levně. Economia na placený obsah vsází spíše jako na prostředek ochrany tištěných novin.

Economia patří dlouhodobě mezi příznivce placeného obsahu na internetu. Například jí vlastněný Respekt je zpoplatněný již od roku 2003, ačkoliv pravda, tehdy ještě nepatřil Economii a Economia sama panu Bakalovi. Řada jejích papírových titulů není na Internetu k dispozici v online verzi zdarma, příkladem mohou být odborné měsíčníky jako Moderní řízení nebo Finanční management. Ostatně, u všech měsíčníků Economie je odemčené zdarma jen minulé vydání. Většinou ale jde (snad s výjimkou Respektu) o úzce oborová periodika s malým dopadem.

Nově mezi zpoplatněné tituly přibyly i Hospodářské noviny na webu. Články jsou dostupné jen pro předplatitele papírového vydání a nebo pro zákazníky služby Obsahový servis, která zpřístupňuje tištěná média Economie za peníze zájemcům přes Internet. Poslední variantou pak je Flash vydání, které navozuje dojem papírového magazínu či novin, ovšem dostupného online, informovali jsme vás o tom dříve zprávičkou. Dlužno dodat, že již dříve byly části Hospodářských novin uzamčené, Podniky a trhy, druhá část „hospodářek“ byla zamčená vždy, přílohy byly zamčené do druhého dne a pak po týdnu od vydání napořád.

Zpoplatnění obsahu tištěných HN na webu koresponduje s dlouhodobou strategií firmy. Obsah všech našich printových titulů budeme na webu, mobilních aplikacích i tabletách postupně zpoplatňovat. Vedle toho budeme samozřejmě přidávat další unikátní obsah, který bude poskytován na webu zdarma. Finální stav, třeba na Ihnedu, by měl být takový, že tam bude více volného obsahu než v minulosti, přestože obsah tištěných HN bude v zavřené části. Celý proces zpoplatňování bude hodně o zkoušení a potvrzování si našich předpokladů, s velmi podrobným monitoringem návštěvnosti a inzertních příjmů. Očekáváme, že zpoplatnění může krátkodobě ohrozit návštěvnost na úrovni jednotek tisíců, říká Daniel Hort, publisher Hospodářských no­vin.

Hospodářské noviny ve flashi měly nahradit PDF verzi, která byla v nabídce do konce loňského roku, podle zkušeností zákazníků ovšem je k dispozici stále, spoléhat se ale na to nadále nemůžete. Dostupá je jen pro předplatitele, kterým dobíhá, nově si ji už předplatit nemůžete.

placený přístup

PDF Hospodářských novin je stále přístupné, ačkoliv jej Economia již zákazníkům nenabízí a jeho vydávání oficiálně ukončila a nahradila Flash verzí. Ta ale nevyhovuje každému.

Zajímavé jsou ceny online předplatného. Jeden článek z Hospodářských novin vyjde na 10 Kč, pokud si zaplatíte jen jeden a přes Premium SMS. Pokud chcete výhodnější předplatné, flash verze vyjde na 330 Kč měsíčně, případně 3600 Kč ročně. Ještě dráže vás vyjde přístup do online archivu, kde se můžete přehledněji pohybovat ve vydaných materiálech. Roční předplatné online archivu HN vyjde na 3720 Kč, ale pokud máte rádi i jiné tituly Economie, rovnou zvažte investici 7800 Kč za celoroční předplatné všech titulů v online archivu. Ceny jsou uvedeny včetně DPH.

placený přístup

Kolik stojí přístupy do jednotlivých archivů titulů Economia?

Pokud se uživatelé rozhodnou pro papírovou verzi, vyjde měsíční předplatné na 480 Kč (o 45% dráže), roční pak na 4365 Kč (o 20 % dráže proti online verzi) – to je nyní ve slevě 25 % oproti údajně běžnému 5819 Kč. V papírovém předplatném je k dispozici také vstup do online archivů.

Hospodářské noviny ve flashi pomocí programu Floowie

Hospodářské noviny ve flashi pomocí programu Floowie

Smyslem zavedení předplatného pro online verzi Hospodářských novin kupodivu není vydělat. Tedy, vydělat bezprostředně na předplatném. Spíše vrátit hodnotu informacím, přestat z nich dělat něco, co se kdekoliv válí zdarma a zvrátit trend kanibalizace tištěných novin Internetem.

Snažíme se narovnat přístup pro ty, co už v tuto chvíli platí a pro ty, co hledají, jak neplatit. Vím, že to je asi marný boj, ale aspoň to ti, co si nás předplácejí a kupují na stáncích, vnímají pozitivně, říká Daniel Hort, publisher Hospodářských novin.

Placená česká online média

Když odmyslíme od obsahu pro dospělé a oborových databází, je stále na českém webu zpoplatněných webů jako šafránu, většinou jde o online verze časopisů a magazínů, které chtějí nabídnout obsah na internetu svým čtenářům, nechtějí si ale „kanibalizovat“ příjmy z předplatného.

Kdysi to byla vysmívaná taktika, jenže Rupert Murdoch ji povýšil na obdivovaný obchodní model. Jaká jsou čísla? Těžko říci, ani Respekt, ani Reflex, dva tradičně zpoplatněné weby vycházející z papírových médií, žádná čísla oficiálně neuvádějí. Podle našich informací jsou ale počty výhradně online předplatného pramalé, především proto, že předplatné spolu s papírovou verzí není o mnoho dražší a umožňuje snadnou a vaněodolnou konzumaci obsahu.

Nejinak je tomu u spotřebitelského testovacího magazínu dTest, u něj je situace zvýrazněná tím, že se obejde bez reklamy. Ta by ostatně zavdávala příčinu spekulacím, nakolik je jeho obsah na inzerentech nezávislý. Zatímco roční předplatné vyjde na 790 Kč, čistě online přístup je o 100 Kč levnější.

Při těchto cenách může být překvapivé, že počet čistě online předplatitelů činil dle vyjádření provozovatele v dubnu 2011 zhruba tisícovku uživatelů, kteří si nepřiplatili stovku za i papírovou verzi. Také v tomto případě je totiž online přístup do archivu všech testů až do roku 2005 v rámci předplatného.

Jenže ono je to logické, papírovou verzi zpravidla nedostanete poštou v době, kdy potřebujete konkrétní test najít a skladovat se ji pro strýčka příhodu nechce každému, takže čistě digitální verze mohou být pro řadu lidí praktičtější. Navíc samostatný test přijde na 79 Kč, měsíční předplatné pak na 200 Kč – z toho pohledu se roční předplatné za 690 vyplatí a pro redakci je to zajímavé přilepšení předplatitelského kmenu. 

Respekt ani Reflex se čísly nikdy nechlubí, ten první mimo jiné i proto, že bývá zahrnut v rámci předplatných dalších titulů Economie, což může čísla deformovat. Hlavním důvodem ale v obou případech je to, že počet výhradně online předplatného podle neoficiálních informací je v řádu stovek kusů, přičemž zajímavou část tvoří zahraniční uživatelé, pro něž by papírová verze byla příliš drahá kvůli poštovnému.

Update: podle informací vydavatele Economia má k 8.4.2011 Respekt 263 online předplatitelů, kteří odebírají pouze digitální vydání.

Malému využívání digitální verze není se čemu divit, papírové vydání v případě Reflexu je dražší o cca 70 Kč na rok. Ani v těchto případech zjevně není cílem, prodávat digitální verze, ale snížit kanibalizaci papírové verze verzí digitální a vyhnout se větším pokusům prodávat internetovou reklamu namísto inzerce tištěné.

placený přístup

Ani Reflex není v online verzi výrazně levnější než verze papírová.

Na Slovensku vysázíte peníze na Piáno

Už jen pár dní chybí do startu ambiciozního projektu Piáno, který má na starosti Tomáš BellaPiano Media. Systém zpoplatnění přístupu k obsahu se rozeběhne 18. dubna a podepsané jsou smlouvy s pěti velkými místními médii: deníky Hospodářské noviny, Pravda, Sport a týdeníky Trend a Týždeň. Do konce týdne se předpokládá uzavření smlouvy ještě s dalšími třemi médii. O systému podrobně referujeme v tomto článku.

Piano bude mít po startu dvoutýdenní testovací provoz a teprve potom se ukáže, zda se jeho provozovatelé pokusí rozšířit provoz do Česka. Česko momentálne neriešime, stále platí, že viaceré vydavatelstva Piano velmi zaujíma, ale nemali sme kapacitu riešit dve krajiny naraz a samozrejme teraz viacerí čakajů na prvé výsledky zo Slovenska, čiže predkladám, že v Česku obnovíme rokovania v máji, říká Tomáš Bella.

MMF24

Zatím vlaštovky, nikoliv trend

Hospodářské noviny pro iPhone

HN Reader ve verzi pro iPhone je stále zdarma, přebírají texty iHned.

V Česku je zpoplatňování přístupu k obsahu zatím spíše výjimkou, než trendem. Většinu existujících projektů pojí spíše touha zastavit kanibalizaci tištěných médií, přidat k nim nějakou přidanou hodnotu i v online světě, zejména pak archiv s vyhledáváním, ale ponechat hlavní část businessu v „papírovém světě“, z něhož většina českých vydavatelů umí těžit lépe a efektivněji než ze světa online. Zda by na tom něco mohlo změnit Piáno, ukáží zkušenosti ze Slovenska, ale rozhodně spíše později než v květnu, kdy chce Tomáš Bella obnovit jednání na českém trhu.

Podobně je tomu v případě mobilních verzí, například Hospodářské noviny ve verzi pro iPad dostupné s plnými texty článků jsou sponzorované Raiffeisen bankou. Noviny v iPhone se tedy nemají zaplatit prodejem (ten by nemusel ospravedlnit ani náklady na vývoj aplikace), ale jako zvláštní nosič sponzoringu. Není ale jisté, zda se inzertní spolupráce bude po konci dubna prodlužovat a osud zdarma novin v iPad je také nejistý. Počítáme i s uzavřením obsahu tištěné verze HN v mobilních aplikacích. Ti, co mají předplacené noviny, se pochopitelně dostanou k celému obsahu HN i na smart phonech. Ti, co předplatné mít nebudou, mají přístup jen k omezeným částem tištěných HN, doplňuje Hort. Pro iPhone verzi HN Reader se prodává běžná inzerce a jsou v ní spíše texty z webu iHned.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).