Znáte křivku od Gartnerů postavenou na analytickém konceptu „hype cycle“? A víte, že když si právě hype cycle dáte do Google Translate, dostanete překlad „humbuk cyklus“?
Nechme teď tenhle nevinný vtípek stranou, aktuální varianta křivky je užitečné téma ke studiu – tradičně zejména druhá část, tedy ta, kam Gartneři řadí věci s nadsazeným očekáváním, respektive ty, které dosáhnou vrcholu.
Při čtení grafu je dobré sledovat nejenom jednotlivé vývojové fáze, ale i odhady toho, jak dlouho dané technologii bude trvat, než se dostane do produktivní fáze (což je - mimochodem – až ta poslední část křivky). Odhad je samozřejmě nutné brát s velkou rezervou.
Přehnaná očekávání
Micro data centra jsou na samém počátku druhé fáze. V zásadě jde o modulární systém technologií řešících totéž, co dělají podstatně větší současné technologie používané pro vytváření datových center. Ze všeho, o čem se v tomto článku ještě zmíním, je to také asi nejméně „sexy“ téma.
Chytří asistenti právě míří úspěšně k vrcholu, a pokud nevíte, co si pod tímto pojmem představit, tak jde o Google Now, Siri či Cortanu. Já osobně si pamatuji dobu před deseti a více lety, kdy se o „inteligentních agentech“ a dalších podobných věcech hovořilo, jako kdyby už měli přijít každou chvíli. Pravda je, že od té doby technologie výrazně pokročily a zmíněné tři příklady toho umí už docela dost.
Rozšířené analýzy vlastními silami je podle všeho hlavně nové „buzz“ slovíčko pro něco, co se doposud nazývalo všelijak jinak: BI (business inteligence), Big Data (Velká data) a vůbec obecně jakékoliv analýzy dat, které společnosti i lidé mají k dispozici. To „vlastními silami“ (self-service) má znamenat, že se konečně software a algoritmy dostaly tak daleko, že na to nebudete potřebovat nákladné externí týmy.
Autonomní vozidla neboli vozidla bez řidičů jsou hitem a pracuje na nich leckdo (většina automobilek, ale také Google a možná i Apple). Mají mnoho možných dopadů na fungování společnosti, protože dokáží nahradit řadu věcí (ať už jde o osobní či nákladní přepravu). A zlé jazyky tvrdí, že manuální řízení auta bude brzy nelegální.
Internet věcí (IoT) je také věc, o které se mluví už roky, a stále jsme se nikam výrazně nedostali. Byť je nutné dodat, že dnes se to už hodně mění – ať už jde o příklady jako Nest (Google) a další. Ale všimněte si, IoT, stejně jako autonomní vozidla, Gartner umisťuje opravdu na vrcholek křivky. Máme velká očekávání? Ano, rozhodně, v obou případech máme.
Překlady mluvené řeči do mluvené řeči už také leckde můžeme potkat, ať už jde o Google či Skype nebo další subjekty. Jenže, víte, jak to dopadne, když něco svěříte Google Translate?
Na sestupu ze špičkového natěšení
Tady se dostáváme už pomalu na sestupnou část křivky a míříme do části, kterou mám poměrně rád, třeba i proto, že se vlastně jmenuje údolí rozčarování. Což také dost přesně vystihuje to, co se s danými technologiemi děje – po obrovském očekávání přichází zklamání, které se postupně může (ale nemusí) proměnit do cesty vzhůru k osvícení (tedy v onu fázi jménem Slope of enlightenment).
Strojové učení nebo vůbec strojová inteligence trochu souvisí s chytrými asistenty, autonomními vozidly a řadou dalších technologií. Gartneři jsou dost odvážní, pokud dávají právě těmto technologiím 2 až 5 let do produktivní fáze. Buď ví něco, co my ne, nebo jsou velmi optimističtí.
Nositelné technologie (wearables) jsou dnes také na samém počátku, nakonec se podívejte na pokusy Applu, Googlu či Samsungu (a dalších) o chytré hodinky. O něco dál jsou různé náramky a přístroje na sledování aktivit, ale pořád je otevřenou otázkou, kam to vše bude směrovat. A hlavně, tohle je jenom zlomek toho, co je opravdu možné – protože ve hře jsou inteligentní oděvy, ale třeba i Google a jeho čočky schopné měřit glukózu.
Kryptoměny jsou u Garnterů posledním tématem, které se nachází přímo v druhé části křivky. Patří sem mnohokrát probíraný bitcoin, teď už včetně toho, co se z něj podle všeho odděluje (forkuje).
Co je ještě v letošní hype křivce zajímavé
Pokud se podíváte ještě na další části křivky, tak v té první najdete například kvantové počítače, mozková rozhraní, tisknutí orgánů pro transplantace a kupodivu se tam stále ještě vyskytují také připojené domy.
V části třetí se na počátku ocitá 3D tisk pro spotřebitele, augmentovaná realita (to už je taky 10 a více let stará záležitost) či virtuální realita. A blízko k produktivitě je ovládání gesty a průmyslový 3D tisk.