Hned po oficiálním představení iBeacons začala být dnes třicetiletá technologie vzývána jako nástupce NFC, ale i jako zabiják klasických pokladen v obchodních domech a nový marketingový kanál v obchodech. Po roce fungování to ale zatím tak nevypadá.
Využití zatím našla především jako zajímavá vychytávka v obchodech – Apple ji třeba provozuje ve svých Apple Storech – nebo na konferencích, kde v podstatě vytváří lokální síť. „Zjednodušuje to networking, lidé mohou mezi sebou chatovat a podobně,“ vysvětluje Jiří Ibl z vývojářského studia September Projects.
Ani tam to ale není růžové. "iBeacons je ve vystavovatelském zatím v plenkách. Myslím, že vystavovatelé i návštěvníci velkých akcí si teprve pomalu zvykají na konferenční a veletržní aplikace. Nemá tak zatím smysl to komplikovat dalšími funkcemi,” tvrdí Martin Smolka ze firmy LionExpo.
Co jsou iBeacons
Bezdrátové „majáky“ (může jít o malá zařízení připojitelná do USB, majákem se ale může stát i jakýkoli přístroj s iOS 7) snímající polohu člověka, respektive jeho telefonu, uvnitř budov. Pokud se mobil dostane do jeho dosahu, umí spolu komunikovat. Mají nízkou spotřebu energie, využívají totiž nízkoenergetické Bluetooth. Do základní výbavy iOS 7 je zavedl Apple během loňského roku.
Peníze jsou jinde
Technologie se ale rozšiřuje pomalu. “Zatím se to rozjíždí. Jde také o to, že třeba Bluetooth Low Energy (BLE) nefunguje na většině telefonů s Androidem, a přeci jenom klasický BT stále dost drancuje baterii,” vysvětluje Ibl.
Sám se po odchodu z vývojářského týmu Ragtime zaměřil právě na novou technologii a minulý týden v londýnském Brixtonu, kde už pět let používají místní měnu Brixton Pound, rozjel pilotní projekt aplikace Dingo. Pokud teď zákazníci s nainstalovanou aplikací přijdou do obchodu, který je do projektu zapojen, objeví se jim na lock screen jejich smartphonu tlačítko umožňující alternativní měnou platit za zboží. „Zatím jsme posbírali pár tisíc uživatelů. Třicet z 250 obchodů beacony má a dalších třicet je dostane během podzimu,“ popisuje Ibl první zapojení platební aplikace.
"Pokud všechno dobře půjde, mohli bychom aplikaci začít provozovat i v dalších zemích, do konce roku bychom to mohli rozjet i v Česku,” dodává s tím, že ale zatím hledají platidlo, které by mohli ve svém systému využívat.
Jako jedna z nejzajímavějších virtuálních “měn” už se testují třeba různé typy voucherů. Výsledky pilotního provozu britské společnosti Vouchercloud zatím ukazují, že to funguje. Podle prvních neoficiálních informací se konverze pohybuje až kolem padesáti procent.
Využitím iBeacons a obecně renesancí BT technologií v mobilních platbách se zabýval i PayPal. „Nedávno ale začal měnit strategii, stáhl produktovou stránku a místo vývoje vlastního zařízení se věnuje workshopům na propojení iBeacons s mobilními platbami,“ tvrdí Ibl.
Pomůže Apple?
Technologie je ale i po roce pořád na začátku a čeká ji ještě dlouhá cesta. „Uživatel musí mít předem nainstalovanou aplikaci, která s danými iBeacons umí pracovat a samotné iBeacons zatím nemají žádný mechanismus, jak danou aplikaci distribuovat. Na základě mého testování mi to také nepřišlo příliš přesné – třeba, aby bylo možné odlišit jednotlivé produkty v obchodě. Spíš tak jednotlivá oddělení v prodejně,“ vysvětluje Martin Šťáva z vývojářského studia Strive.
I proto vývojáři čekají na to, co příští týden přinese iOS 8 a WDC konference, kde by měl Apple podle spekulací představit svůj vlastní platební systém. Určité náznaky už tady jsou – podle serveru MacWorld Apple chystá třeba i výrobu vlastních „majáků“.
Chybí infrastruktura a standardy
První pokusy s komerčním rozjezdem iBeacons projektů zatím ale příliš nevychází. Kyjevský startup testoval svou restaurační službu Latio ještě před začátkem ukrajinských událostí. Celý příběh popsal na svém blogu.
"Nevěděli jsme, kolik lidí si nechává zapnuté Bluetooth, ani kolik z nich má telefon podporující Bluetooth Low Energy. Teď už víme,” tvrdí šéf firmy Artur Kiulian. Podle jejich čísel nemá 8 % iOS uživatelů telefon s podporou BLE a u Androidu je toto číslo vyšší – až 35 %.
„Lidé také nejsou zvyklí si BT zapínat a nechávat zapnuté. V případě iOS si ho nechaly zapnuté skoro dvě třetiny uživatelů, majitelů telefonů s Androidem bylo ale jen 40 procent,“ dodává Kiulian. Hlavní problém ale vidí v chybějící infrastruktuře. “Chybí jednotný protokol. Ladění systému tak byla úplná noční můra," dodává.
Levné iBeacon zařízení totiž dnes vyrábí kolem třicítky firem. „Zatímco ale třeba iOS zařízení dokáží přijímat i vysílat, mobily s Androidem je neumí vysílat,“ dodává Kiulian.
Pro vývojáře přitom práce s iBeacons není nijak specifická. “API pro interakce s iBeacons je součástí Core Location frameworku, který slouži k trackování lokace a mimo jiné i pro práci s kompasem. Z pohledu vývojáře je to proto velmi podobné práci s lokací,” dodává Šťáva. Samotný iBeacon také není nic nového, je to starý dobrý Bluetooth. “Chtělo by to ale nějak sjednotit specifikace. V tomto případě bych řekl, že tomu Bluetooth asociace moc nepomáhá,” doplňuje Ibl.
První české experimenty
V České republice se první projekty mají rozjet ještě do konce roku. Je jich ale málo. Brněnská Neogenia, která se kromě provozování slevového agregátoru ZlatéSlevy.cz zaměřuje především na oblast SMS komunikace, postavila na rozvoj svého iBeacon projektu speciální tým. „S rostoucí penetrací zařízení s BLE bude růst také strategický význam dat, která tato zařízení ve spojení s ibeacony budou generovat,“ upozorňuje šéf Neogenie Ondřej Švrček.
Technologie je podle něj lákavá především díky možnostem behaviorální analýzy a vyhodnocování chování jednotlivých zákazníků. „Z našeho pohledu se jedná o jeden z mála nástrojů, který dokáže jednoduše pracovat s výkonnostními parametry u in-store marketingu. Přepokládáme, že pilotní projekty budou s našimi partnery na trh uvedeny již v rámci letošní vánoční sezony,“ tvrdí Švrček.
Na Moravě vznikl i další dosud nerozjetý projekt. Zlínské studio Madeo Interactive připravilo projekt pro slovenský outlet OneFashion. To chtělo umístit do svých prostor stovku majáků iBeacon, které by měly návštěvníkům outletu zobrazovat cílené zprávy podle jejich polohy.
„Tuto aplikaci vnímáme jako jedinečnou šanci k oslovení více zákazníků a zajištění dalšího růstu našeho centra,“ tvrdil na začátku roku v tiskové zprávě Michal Bakoš z One Fashion Outletu.
Faktem ale je, že se implementace v obchodním domě se během jara zadrhla a momentálně stojí. „Projekt stále ve fázi příprav, které probíhají o něco déle z důvodu provozních změn na straně operátora centra. Nicméně s ohledem na publicitu projektu nás kontaktovalo několik dalších retailerů i subjektů z dalších odvětví,“ tvrdí šéf studia Martin Pospíšil. Madeo zatím se tak se svou iBeacon platformou Simitu momentálně zkouší prorazit ve Švédsku, kde ji testují pořadatelé veletrhů a výstav.