Hlavní navigace

Internet OnLine smazal uživatelům třikrát poštu

Mirek Zeman

Uživatelé Internet OnLine, internetové divize Českého Telecomu, přišli v průběhu uplynulého měsíce třikrát o svoji poštu. Problém se však tentokráte netýká pouze Quicku, ale i platících zákazníků. Vyjma jiných věcí vyplulo na povrch, že jeden z největších poskytovatelů Internetu nemá poštovní server vůbec zálohován.

Když těsně před povodněmi, 8.8.2002, zabrousili někteří uživatelé neplacených či placených (!) služeb společnosti Internet OnLine (IOL), internetové divize Českého Telecomu, do svých emailových schránek, čekalo je nepříjemné překvapení. Scházely jim všechny přijaté, odeslané i uložené maily. Několik dní na to odřízla servery IOL velká voda a celý problém upadl v zapomnění. A zapomenut by patrně také zůstal, kdyby se ve větším rozsahu neopakoval poslední týden v srpnu a v největším rozsahu následně ráno 3.9.2002. IOL tak patrně zažil největší kolaps emailové služby v dějinách českého Internetu.

8.8.2002 došlo k poškození části diskového pole. Co konkrétně se stalo v následujících dvou případech, nelze s určitostí říci, protože IOL se odvolává na softwarovou chybu, již se nepodařilo odstranit. Ve stanovisku pro Lupu se dále píše: „Internet OnLine spravuje okolo 600.000 emailových schránek, podle našich zjištění se tento problém dotkl cca 2–3 % schránek našich platících uživatelů.“ To ovšem nic nevypovídá o neplatících uživatelích a navíc podotýkám, že bleskový průzkum mezi 25 uživateli odhalil 25 poškozených. Spolupracovníku časopisu Chip Michalu Přádkovi navíc 3.9.2002 technická podpora řekla, že zasaženo bylo takřka 100 procent emailových schránek.

Člověk si nutně musí položit otázku, proč IOL neobnoví obsahy emailových schránek ze zálohy. Ještě 26.8.2002 tvrdil ředitel péče o zákazníky Jiří Kysela: „V současné době provádíme obnovu poškozených schránek. Bohužel je pravděpodobné, že se (…) nepodaří obnovit všechny maily ze zasažených kont.“ 9.9.2002 však IOL na můj dotaz ohledně zálohování odpověděl: „V původním mailovém systému z důvodů technických překážek nebylo možné schránky zálohovat.“ Proč je vyjádření novinářům a uživatelům protichůdné, je stejnou záhadou, jako fakt, že jeden z největších poskytovatelů internetového připojení nemá zálohovány poštovní schránky. Co asi ostatní služby?

Tváří tvář problémům se Český Telecom zachoval stejně, jako se občas velké společnosti chovají. Přestože k první havárii došlo 8.8.2002, úvodní upozornění se na internetových stránkách objevilo až 26.8.2002, a to ještě ono „mlžné“, které bylo citováno o odstavec výše. 3.9.2002, zřejmě motivován poslední havárií, rozeslal IOL informační mail, jež se celému problému věnuje větou: „(…) probíhají zátěžové testy nového moderního mailového systému, který odstraní nedostatky, které se u současného systému v poslední době projevovaly.“ IOL tvrdí, že vše bylo zapříčiněno povodněmi, ale první havárie se stala ještě před nimi a druhá a třetí až po nich.

Velké finále však přišlo uplynulý víkend. Od soboty probíhala migrace na nový poštovní server iPlanet (nyní z produkce Sun Microsystems, nemýlím-li se). V praxi to znamenalo, že v průběhu víkendu byl poštovní server nefunkční a ačkoli se na internetových stránkách IOL objevilo v nedělní poledne oslavné memorandum o završením migračního procesu, ještě v pondělí dopoledne nefungoval, takže zpráva byla opět stažena. V okamžiku psaní článku se poštovní server zvolna vzpamatovával, ovšem zprávy z víkendu a dneška se sypou do emailové schránky hodně pomalu a zdaleka nejsou ani všechny.

IOL sice slíbil, že uživatelé se dočkají kompenzace za způsobené potíže, ovšem o jejich konkrétní výši se dosud nevyjádřil: „Platící zákazníky, kterých se problém dotkl, budeme kompenzovat vrácením poměrné části měsíčního paušálu. O konkrétním způsobu kompenzace budou zákazníci informování emailem,“ což znamená, že uživatelé Internetu zdarma ostrouhají. Největší ostudou však pro IOL je, že se veškeré havárie dotkly nejen placených dial-upů, ale také pevných linek či služeb webhostingu (tedy věcí, u nichž se poskytovatelé internetového připojení předhánějí v garancích). Jejich majitelům ztracenou obchodní korespondenci sleva z měsíčního paušálu nevrátí.

Anketa

Necháte si email u Internet OnLine?

Našli jste v článku chybu?