Blíží se doba, kdy budeme častěji číst zprávy v mobilních telefonech než v počítačích. Někdo si vystačí s mobilními stránkami zpravodajských webů, někdo využívá mobilních aplikací, které umožní pohodlnější čtení a některé funkce navíc, jako jsou např. čtení offline, přehlednost a rychlost stahování.
Zeptali jsme se představitelů nejpoužívanějších českých zpravodajských mobilních aplikací na to, jak se chovají jejich uživatelé a co na těchto aplikacích nejvíce oceňují. Mezi oslovenými jsou představitelé ČTK, Novinky.cz, Aktuálně.cz, iDnes.cz, Deník.cz, iHNed.cz a TN.cz. Zástupci České televize neměli možnost odpovědět na dotazy do ukončení sběru podkladů ke článku.
Mobilní web nebo mobilní aplikace?
Mobilní web umožňuje použití všem majitelům mobilních telefonů s webovým prohlížečem, je jednodušší na nasazení, je zpravidla levnější na vývoj.
Mobilní aplikace naopak umožňují využít některé pokročilé funkce, jako je čtení v offline režimu, příjemnější prohlížení videí či fotogalerií; mohou být rychlejší a přehlednější. Vyžadují ale telefon s operačním systémem a stažení uživatelem.
Kolik uživatelů si stáhlo českou zpravodajskou mobilní aplikaci?
Sečtením počtů stažení všech mobilních aplikací se zpravodajstvím dojdeme k úctyhodnému číslu přes 300 000 instalací. Počet uživatelů sice bude nižší, protože někteří z nich mohou využívat více než jednu aplikaci, přesto se jedná o velmi zajímavé číslo.
Počty stažení zpravodajských aplikací jednotlivých mediálních domů:
ČTK 43 200
Aktuálně 20 000
Novinky 67 000
iDnes 105 000 (65 tis. Android, 40 tis. iOS)
Deník 20 000
iHNed 14 500
TN 50 000
Pozn.: data jsou aktuální k přelomu dubna a května 2012.
Z uvedených počtů vychází vítězně aplikace iDnes, příliš pozadu však nezaostávají ani aplikace Novinek, TN.cz nebo ČTK. Jak často ale uživatelé tyto aplikace používají? Například uživatelé mobilních Novinek jsou podle Ireny Zatloukalové, PR manažerky Seznamu velmi aktivní: “Z měsíčních čísel lze vyčíst, že si každý uživatel aplikaci v průměru spouští dvakrát až třikrát týdně. Při přepočtu na zobrazené články to vychází na každého uživatele denně na 4 –5 článků.” Obrázek o tom, do jaké míry uživatelé aplikaci nejen stáhnou a vyzkouší, ale i nadále používají, podává Marie Fianová z CET 21 za aplikaci TN.cz, která uvádí, že aktivních uživatelů je 30–40 %.
Pro jaké platformy (operační systémy) jsou zpravodajské aplikace nabízeny?
Mediální domy většinou začínají s aplikacemi pro iPhone. Může to být tím, že uživatelé iPhonu jsou přes telefon častěji zvyklí přistupovat na internet. Rovněž vývoj je jednodušší, protože aplikace musí být optimalizována pouze na dvě různá rozlišení displeje. Téměř všichni velcí poskytovatelé zpravodajství však vyvinuli aplikaci i pro uživatele Androidu. Kvůli množství telefonů fungujících na tomto systému je nutné vyvíjet aplikaci pro více variant rozlišení displeje a rovněž výkon těchto telefonů může být rozdílný. Výhodou je naopak větší počet uživatelů telefonů s Androidem.
Pro které platformy jsou vyvinuty zpravodajské aplikace:
ČTK iPhone, Android, iPad
Aktuálně iPhone, Android, Kindle
Novinky iPhone, Android, iPad, nově i WP7
iDnes iPhone, Android, iPad, WP7, Kindle, widgety pro OS Bada a Symbian
Deník iPhone, Android, iPad
iHNed iPad
TN iPhone, Android, iPad
Je vidět, že mnoho vydavatelů si nenechá ujít ani uživatele iPadu, což jsou uživatelé bonitnější, a navíc na tabletu se čtou zprávy přece jen pohodlněji než na mobilním telefonu.
Výjimkou je zatím poskytování zpravodajství pro čtečky elektronických knih Kindle a pro majitele telefonů s operačním systémem Windows Phone, kterých zatím není mnoho. iHNed.cz pracuje také na řešení, které zpřístupní obsah Hospodářských novin i na telefonech iPhone a se systémem Android.
Jaké jsou jedinečné vlastnosti jednotlivých zpravodajských aplikací?
Zeptali jsme se na vlastnosti, které jejich tvůrci považují za unikátní. Často byla vyzdvihována možnost čtení i offline, rychlost načítání obsahu a přehlednost.
Představitelé ČTK považují za výhodu jednak možnost fulltextového vyhledávání, kdy aplikace vyhledá zprávy ze zpravodajských webů skupiny, jednak sady aktuálních fotografií ve vysokém rozlišení, které vyniknou zvlášť na obrazovce iPadu.
Zajímavý přístup zvolili autoři aplikace Novinky.cz: “Vycházeli jsme z maximální jednoduchosti služby – po otevření aplikace se dostanete rovnou k nejčerstvějším zprávám. Takže například při čekání na tramvaj nebo při čekání ve frontě v obchodě si můžete pohodlně jedním stisknutím a snadným brouzdáním číst jednotlivé nejnovější články ze serveru Novinky.cz.” říká Irena Zatloukalová ze Seznamu. Čtenář tak nemusí zdlouhavě hledat a vybírat z menu, ale jednoduše se dostane k tomu, co se právě děje, napříč tématy.
Na rychlost, přehlednost a jednoduchost sází i aplikace iDnes.cz. “Oproti konkurenci také máme nejširší obsahový záběr, od nejnovějších zpráv po sport a magazíny.” dodává Pavel Fidrmuc, projektový manažer iDNES.cz.
V Deníku si pochvalují jednoduchost, přehlednost a především kvalitní regionální zpravodajství. Aplikace rovněž umožňuje zaslat fotografie do redakce.
Na zapojení uživatelů do zpravodajství sází i aplikace TN.cz, která umožňuje přímo do redakce poslat text, fotografie nebo video. Aplikace umožňuje také sdílení článků a sledování videí, např. celého televizního zpravodajství.
Přehlednost a rychlost stahování obsahu vyzdvihují i představitelé iHNed.cz. “Redakce dále vytváří i speciální obsah pro čtenáře iPadu, např. rubriku Jen pro iPad,” poznamenává Luděk Březina, manažer firemní komunikace Economie.
Vydělávat na platbě za stažení, předplatném nebo zobrazováním reklamy?
Většina zpravodajských serverů nabízí aplikace zdarma a předpokládá, že bude vydělávat na zobrazování reklamy tak, jak to dělá na klasických webových stránkách. Argumentuje také tím, že by nebylo fér chtít platbu za obsah, který už jinde zveřejňují zdarma.
Placený obsah ale také není výjimkou, zpravidla se však jedná o obsah prémiový, který si uživatel aplikace jinde nepřečte. Karel Petrák, šéfredaktor ČTK Online nastiňuje: “Už nyní nabízíme také to, co jinde zdarma není. První vlaštovkou je bulletin Propřehled, který je v aplikaci za měsíční předplatné. Jde o stručný dvakrát denně vytvářený přehled všeho podstatného.” Jana Rydlová, manažerka pro komunikaci Centrum Holdings, za aplikaci Aktuálně.cz přidává: “Exkluzivní a zpoplatněný obsah (především investigativní reportáže) poskytujeme předplatitelům prostřednictvím deníku Insider, kromě webu je možné číst Insider i ve čtečce Kindle za necelé 3 dolary měsíčně.”
Zajímavý přístup ke zpoplatnění zpravodajských aplikací má iDnes. Zatímco aplikace pro Android je zcela zdarma, aplikace pro iOS je zpoplatněna dvěma dolary za její stažení. Pavel Fidrmuc, projektový manažer iDnes.cz, k tomu dodává: “Primárně jsme počítali s tím, že jako placený obsah nabídneme především tištěné tituly MF DNES a Lidové noviny. Protože však zpravodajská aplikace iDNES.cz byla hotova dříve, podlehli jsme pokušení zpoplatnit po 14 dnech užívání i tu.” Jako pravděpodobný směr vývoje však nadále vidí spíše možnost poskytovat aplikace zdarma a vydělávat na reklamě. “Při oslovení více než 200 tisíc lidí, kteří si už naše aplikace stáhli, je to zajímavý kanál pro inzerenty.” Mezi úspěšné aplikace patří kromě zpravodajství také např. aplikace s jízdními řády.
Za obsah platí čtenáři aplikace iHNed.cz pro iPad. Luděk Březina, manažer firemní komunikace vysvětluje: “Nabízíme jak nákup jednotlivých vydání a předplatného na měsíc či na rok přes Appstore, tak zvýhodněný prodej předplatného přímo přes e-shop Economie – např. v balíčku s jinými produkty nebo se slevou pro předplatitele printu.” Velmi úspěšná prý byla také vánoční akce, kdy se prodávalo předplatné v balíčku spolu s iPadem. Uživatel má nyní možnost si aplikaci vyzkoušet až 3 týdny zdarma.
Možnosti inzerce v aplikacích
Všechny zmiňované aplikace mají oporu v internetových zpravodajských serverech, které vydělávají na zobrazování reklamy. Většina z nich tedy vydělává na zobrazení reklamy i v mobilních aplikacích. Jsou zde ale i výjimky. Např. Aktuálně.cz poskytuje aplikaci zdarma a bez inzerce. “Možnost zavedení inzertních ploch v aplikacích v současné době zvažujeme.” upřesňuje Jana Rydlová z Centrum Holdings.
Co se týká zobrazení reklamních formátů, na rozdíl od webu není možné zobrazovat flashové bannery, které některá zařízení (např. od Applu) neumí zobrazovat. Používají se proto většinou statické obrázky nebo sekvence obrázků. U článků je možné zobrazovat i textovou reklamu.
„Inzerci samozřejmě umožňujeme. V aplikaci Novinky.cz jsme se posunuli od klasických bannerů k velkoformátové reklamě, která spíš připomíná interaktivní print. Inzerent tak má velký prostor pro kreativitu a řadu možností (video, formulář apod.), jak inzertní formát využít. Reklama se zobrazí vždy po určitém počtu zobrazených článků (v současné době 10–12 článků na 1 reklamu). Formát se prodává vždy na 1 týden na 1 platformu (Android, iPhone), u iPadu se za stejnou cenu prodává na jeden měsíc.“ uvádí David Lorenc, Key Account Manager za Smobil v Seznamu.
iHNed.cz umožňuje zobrazit mnoho formátů inzerátů i přes to, že svoji aplikaci pro iPad zpoplatnilo. Kromě běžných obdélníkových formátů na šířku i na výšku displeje či čtvercového formátu ve výpisu článků na hlavní straně umožňuje použít i pruhový formát Sponzoring do spodní lišty a v nabídce má i celostránkový inzerát. Banner nemusí vést pouze na stránky inzerenta, ale proklik může spustit videoreklamu.
Vzhledem k tomu, že inzerce v mobilních aplikacích je pro inzerenty poměrně nová, není výjimkou poskytování zajímavých slev zpravodajskými servery.
Proč by měl chtít zájemce inzerovat právě ve vaší aplikaci?
Tuto otázku jsme položili zástupcům jednotlivých zpravodajských serverů a zde jsou odpovědi:
Karel Petrák, ČTK: “Mobilní aplikace patří v rámci našeho inzertního portfolia k nejúčinnějším nosičům reklamy. Bannery dosahují vysoké CTR i konverzní poměr. Inzerenti osloví zajímavou cílovou skupinu, uživatelé tráví v aplikaci více času než na webu. Umíme nabídnout „balíček“ s mobilními a webovými stránkami. V aplikacích máme měřící skripty, takže inzerent dostane přesná (a nezávislá) čísla.”
Irena Zatloukalová, Novinky.cz: “Reklamní formát je to netradiční a atraktivní – dává mnoho možností a prostoru pro kreativitu. Navíc máme velké množství opravdu aktivních uživatelů, takže jde o dobrou reklamní investici.”
Pavel Fidrmuc, iDnes.cz: “Inzerent by oslovil širokou skupinu uživatelů, aplikace je velice populární, aktivně využívaná a od začátku se drží v top 3 nejoblíbenějších neplacených aplikací v Google Play v kategorii Noviny a časopisy. Kombinovaně všechny naše aplikace, které kromě zpravodajství nabízejí denně aktualizované jízdní řády, fotografie Rajče.net, ale například i kreslené vtipy od dvorního autora MF DNES Miroslava Kemela, mají potenciál oslovit takřka 200 tisíc uživatelů.”
Jitka Peroutková, Deník.cz: “Poskytuje regionální zpravodajství v elektronické podobě, optimalizované pro každou platformu. V aplikacích je implementovaná HTML vrstva pro animovanou inzerci. Pro zřízení nových inzertních formátů pracujeme na implementaci Augmented reality.”
Luděk Březina, iHNed.cz: “Aplikace nabízí zásah unikátní cílové skupiny s vysokým podílem uživatelů ze socioekonomické skupiny A a B. Vzhledem k vysokým hodnotám interakce uživatele považujeme tuto komunikaci za efektivní.”
Marie Fianová, TN.cz: “Nabízíme inzerentům spojení se zpravodajstvím nejsilnějšího mediálního domu na nejprogresivnější platformě”
Plány s aplikacemi do budoucna. Aplikace nebo mobilní web?
Na závěr nás zajímaly plány autorů na rozšiřování zpravodajských aplikací do budoucna a jestli nadále sází spíše na mobilní aplikaci nebo na mobilní webové stránky.
Karel Petrák, ČTK: “Chtěli bychom vylepšit systém pro zobrazování reklamy. Zvažujeme i redesign uživatelského prostředí. V našich úvahách do budoucna se objevují jak aplikace, tak mobilní web využívající html5. Vždy se díváme na ekonomickou stránku věci. Já osobně vidím budoucnost spíš v mobilním webu, který je univerzálnější.”
Jana Rydlová, Aktuálně.cz: “Věříme webu postavenému na HTML 5, který umožňuje snadněji a jednodušeji přizpůsobit „aplikaci“ rozličným zařízením a potřebám uživatelů. Aplikace budeme i nadále využívat tam, kde to bude mít smysl, nebo kde není možné dosáhnout požadované funkcionality použitím mobilního webu.”
Irena Zatloukalová, Novinky.cz: “Obecně platí, že se zaměřujeme na to, abychom při redesignu webové verze upravili i mobilní stránky služby. Začínáme využívat například i addaptive layout (viz nově naše služba Sport.cz), takže máme speciálně upravený obsah webu, který se bude pohodlně a snadno číst z jakéhokoliv zařízení. Otázka, zda raději aplikaci či mobilní web, je složitá. Je třeba se rozhodovat, jakou přidanou hodnotu může uživateli aplikace oproti mobilnímu webu přinést.”
Pavel Fidrmuc, iDnes.cz: “Z hlediska zpravodajství vidíme spíše budoucnost v mobilním webu. Nedávno jsme spustili vylepšenou verzi mobilního iDNES.cz pro dotykové telefony. Ze zkušeností ale víme, že někteří uživatelé preferují mobilní aplikace, nebo i plný web na mobilním telefonu. Proto budeme aplikace vyvíjet i nadále.”
Jitka Peroutková, Deník.cz: “Zatím vidíme budoucnost spíše v mobilních aplikacích. Uvidíme jaký bude vývoj HTML5 v budoucnu. Plánujeme vývoj dalších aplikací nejenom pro mediální segment.”
Luděk Březina, iHNed.cz: “Připravujeme vylepšenou verzi iPad aplikace HN, která bude obohacena např. o videa. Čtenáři se mohou těšit na rozšíření multimediálního obsahu aplikace.”
Marie Fianová, TN.cz: “Určitě plánujeme novinky, bude to například přidávání nových funkcí, živé přenosy, plánujeme spuštění aplikací – Sport, Magazíny apod.”
Závěrem
Jak je vidět, žádný ze zpravodajských serverů se nenechává při tvorbě mobilních aplikací zahanbit, a není se čemu divit: většina uživatelů si stáhne jednu zpravodajskou aplikaci a tu používá i nadále. To, že se vyplatí mít aplikaci připravenou co nejdříve, je vidět např. u vývoje pro platformu Windows Phone, přestože základna uživatelů je zatím malá.
Ze statistik vidíme, že počty stažení jsou poměrně vysoké a vzhledem k tomu, že většina v současnosti prodaných telefonů je chytrých, čísla budou dále stoupat. Zpravodajské aplikace jsou totiž ideální pro chvíle, kdy člověk na něco čeká nebo se chce něčím zabavit a je jedno, jestli v autobusu při cestě z práce, ve frontě u pokladny nebo kdekoli jinde.
Víme tedy, že tyto aplikace uživatelé stahují a používají, kdy o ně budou mít zájem i inzerenti? V současnosti je často vidět, že reklamní prostor v prostředí aplikace není vyprodaný. Je důvodem nejistota inzerentů z něčeho nového? Nebo zadavatelé reklamy nemají připravené mobilní verze stránek, na které by z mobilních bannerů odkazovali? Je to škoda, protože mobilní zpravodajské aplikace umožňují použití zajímavých inzertních formátů, které na webu není možné použít. Mezi hlavní výhody takové inzerce patří nepřehlédnutelnost, vysoká proklikovost a cena. Servery jsou totiž ochotny nabídnout zaváděcí ceny, aby zadavatelé mohli vyzkoušet její výhody.
Zajímavé bude také sledovat, jestli se v budoucnu uživatelé budou přiklánět ke čtení zpráv v mobilních zařízeních přes mobilní aplikace či přímo přes mobilní webové stránky. Většina dotazovaných zástupců zpravodajských serverů se přiklání k druhé možnosti, avšak aplikace budou mít své místo v našich telefonech zajištěno ještě dlouhou dobu.