Hlavní navigace

Jak dopadly vydražené domény? Nikterak slavně

10. 7. 2002
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Již více než čtyři měsíce zná své majitele 250 dříve zakázaných doménových jmen. To je dostatečně dlouhá doba na to, aby je jejich majitelé stihli naplnit obsahem, kvůli kterému za ně v mnoha případech utratili nemalé peníze. Jak to však v současnosti s využitím vydražených doménových jmen vypadá? Nikterak slavně.

Z celkového počtu 250 dražených doménových jmen jich již při veřejné dražbě dne 5.3.2002 našlo svého majitele 136. Krátce nato pak byla zaregistrována i většina zbývajících. V současnosti jedinou nezaregistrovanou doménou tak zůstává eh.cz. Zdá se být logické, že ti, kdo za doménové jméno utratili vysoké částky, by již před koupí měli mít jakousi představu o jeho budoucím využití. A čtyři měsíce jsou na převedení svých plánů do reality dostatečné. Proto se nyní podívejme, jak a komu se to podařilo a které domény doposud zejí prázdnotou.

S použitím databáze sdružení CZ.NIC jsem provedl průzkum, v jehož rámci jsem navštěvoval jednotlivá dražená doménová jména, hodnotil jejich obsah a určoval „nárok“ vlastníka na jím vlastněnou doménu. Při návštěvě doménového jména jsem vždy zadal do prohlížeče nejprve adresu ve tvaru www.domena.cz, v případě nefunkčnosti pak ještě variantu bez prefixu „www.“. Následně byla doménová jména zařazována do jedné z šesti kategorií:

Nefunkční: Doména neposkytuje buďto žádný obsah nebo obsahuje pouze prázdnou stránku, výpis prázdného adresáře či systémovou chybovou hlášku o neexistujícím virtuálním serveru.

Nezaplacené: Doména je ve splatnosti registračního poplatku (tudíž neposkytuje žádný obsah).

Na prodej: Doména obsahuje jednoduchou stránku, která jasně oznamuje, že je doména určena na prodej.

Asi na prodej: Doména sice poskytuje obsah, vše ale nasvědčuje tomu, že je určena na prodej (nejčastěji je nasměrována na stránky spekulanta).

Připravuje se: Obsahem domény je stránka, která informuje o tom, že skutečný obsah se teprve připravuje. Do této kategorie nespadají doménová jména, která se sice tváří, že se jejich obsah teprve připravuje, ale vše nasvědčuje tomu, že jsou určeny na prodej. Taková jsou pak zařazena v kategorii Asi na prodej.

Obsah: Doména poskytuje informační obsah – všechny, které nespadají do žádné z předchozích kategorií.

„Nárok“ vlastníka na vlastnictví doménového jména jsem hodnotil za účelem rozpoznání spekulantů. Dle „nároku“ byly domény zařazovány do jedné z těchto kategorií:

Zkratka: Doménové jméno má souvislost s názvem právnické osoby, resp. se jménem či příjmení fyzické osoby, která je jeho majitelem, či s názvem produktu nebo projektu, který je jeho prostřednictvím propagován nebo poskytován. Vzhledem ke krátkosti domén se nejčastěji jedná o zkratky těchto názvů. Patří sem např. aq.cz – společnost Acoustique Quality, mw.cz – stránky Martina Wettera, sd.cz – produkt Service Desk společnosti AHASWARE s.r.o. a kp.cz – Klub paniců.

Bez nároku: Doménové jméno nemá jednoznačnou souvislost s vlastníkem domény, nejčastěji se jedná o doménového spekulanta.

Výsledky průzkumu ukazují, že z 250 domén je pouze 60 využíváno k poskytování informačního obsahu. Zbývajících 190 na plné využití svého potenciálu teprve čeká – 77 z nich je pravděpodobně určeno k prodeji, 47 čeká na uhrazení registračního poplatku, 35 sice již bylo zaplaceno, ale nejsou dosud funkční, pro 23 je obsah stále ve fázi přípravy, 7 je vysloveně určeno k prodeji a jedna stále čeká na svého majitele.

663
[Větší obrázek]

Při porovnání využití zaplacených doménových jmen z tohoto grafu s následujícím grafem, který se týká pouze využití domén udělených již při dražbě, dospějeme v obou případech k podobnému poměrovému zastoupení jednotlivých kategorií. Nelze tedy např. říci, že by těm, kdo měli již v plánu zprovoznit na adrese určitý obsah, na získání doménového jména nějak záleželo. Počet stránek s přístupným nebo připravovaným informačním obsahem u domén získaných v dražbě je totiž 49, přitom u doménových jmen zaregistrovaných až po dražbě to činí plných 34. Lze tedy pozorovat, že přibližně celým dvěma pětinám vlastníků takovýchto domén na jejich vlastnictví příliš nezáleželo – jinak by si ho pojistili osobní účastí na dražbě a nespoléhali se na to, že si doménové jméno zaregistrují přes Internet až po skončení dražby. Toto zjištění potvrzuje domněnku, že většina z využitých uvolněných domén slouží pouze jako alternativní adresa subjektu, který se již před dražbou na Internetu prezentoval. Nová doména mu přišla vhod, ale k žádnému klíčovému účelu ji nepotřeboval.

664
[Větší obrázek]

Tato skutečnost tak nedává příliš velkou šanci na úspěch spekulantům, kteří mnohdy za velké peníze nakoupili množství doménových jmen za účelem výhodně je později prodat. Také proto je ze zkoumaných domén stále velká část v jejich držení – spekulanti, které si pro účely průzkumu definujeme jako vlastníky, kteří na domény dle výše stanovených pravidel nemají „nárok“ a neposkytují na nich ani žádný informační obsah, totiž vlastní přibližně dvě třetiny ze všech zkoumaných doménových jmen.

Z desítky nejdráže vydražených domén jen tři poskytují informační obsah (ca.cz, pf.cz a co.cz), obsah dvou dalších se připravuje (com.cz a ck.cz), tři doménová jména alespoň podle současného obsahu vypadají, že by mohly být na prodej (web.cz, net.cz a as.cz, i když o as.cz se její majitelé na začátku dubna vyjádřili, že ji hodlají využít k nabídce webhostingu akciovým společnostem), jedna doména dává fakt, že je na prodej, jednoznačně najevo (tv.cz) a jen jedno z deseti nejdražších doménových jmen dosud neposkytuje vůbec žádný obsah (cd.cz, které chce jeho majitel, České dráhy, a.s., zprovoznit nejpozději do začátku příštího roku).

BRAND24

Nakonec jsem si nechal dvě domény s kuriózním obsahem. První z nich je ms.cz. Jejím vlastníkem je sice Marek Spurný, který ji hostuje na serveru Czechia a obsah pro ni teprve připravuje, nicméně při její návštěvě jsem nejdříve nabyl dojmu, že doména již obsah má a jedná se o prezentaci společnosti Microsoft (i to doménové jméno by sedělo :-)).

Druhou doménou s kuriózním obsahem je mz.cz. Jejím vlastníkem je, stejně jako vlastníkem mnoha dalších zkoumaných doménových jmen, známý spekulant Pavel Šimon, nicméně mz.cz je mezi Šimonovými doménami výjimkou, protože je zaplacená a poskytuje informační obsah adekvátní svému názvu. Je totiž přesměrována na adresu mz.hyperlinx.cz, kde se nachází jednoduchá stránečka s odkazy na weby Ministerstva zahraničí, Ministerstva zemědělství a Ministerstva zdravotnictví, tedy tří institucí, které by zde mohli návštěvníci hledat. Vlastníkem, technickým správcem i plátcem doménového jména je Pavel Šimon. Je sám proti sobě a za své peníze provozuje rozcestník na stránky ministerstev, nebo se naopak jedná o jeden z jeho spekulantských úspěchů, který má navíc pojištěný tím, že doménu i nadále vlastní?

Jak hodnotíte počet vydražených domén, v nichž je poskytován obsah?

  • Více než jsem předpokládal(a).
    2 %
  • Přibližně jak jsem předpokládal(a).
    5 %
  • Méně než jsem předpokládal(a).
    90 %
  • Nevím.
    3 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Marek Blahuš žije v Uherském Hradišti, kde studuje na osmiletém gymnáziu.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).