Hlavní navigace

Jak pracuje s affiliate kampaněmi Kasa.cz nebo O2

15. 11. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 21971
Affiliate reklama bývá často opomíjena jak zadavateli, tak médii. Ke škodě obou, ovšemže pracovat se s ní musí umět. Jaké mají zkušenosti a jaké postupy volí ti malí i velcí?

Affilite program jako čistá esence výkonového marketingu je u nás stále tak trochu popelkou. Nicméně inzerenti se pomalu začínají orientovat a brát ho vážně a tím pádem začíná být zajímavý i pro poskytovatele mediálního prostoru. První ročník Affiliate konference byl zaměřen na zhodnocení současného stavu a výměně zkušeností.

Konference proběhla v rámci “jedničkového” dne 11.11.11 v TIC ČKD v Praze Vysočanech a pořádala ji společnost VIV NETworks, místní zástupce celosvětově největší affiliate sítě Commission Junction (CJ). Tím byla i dána struktura prezentujících, mimo zástupců CJ to byli právě inzerenti využívající tuto síť. Ale konference samotná nebyla zaměřena jen na CJ ale na affiliate programy celkově, inspiraci mohli nalézt jak inzerenti, tak poskytovatelé bez ohledu použitou platformu.

Konferenci začala přednáška Vladana Hejnice, CEO českého zástupce CJ VIV NETworks, který se zaměřil na zhodnocení postavení platformy CJ u nás. Ten nabízí v ČR 3000+ partnerských programů, přímo českých je jich 31 a v Česku se do této chvíle zapojilo přes 3200 poskytovatelů prostoru.

Porovnání se zahraničím

V rámci přednášky byl prezentován i zajímavý reklamní formát PageSkin, který je možné v rámci CJ využít. Jedná se o to, že na rozdíl od běžného “oskinování” po kliknutí není návštěvník odveden na stránku partnera, ale zůstává na stránce poskytovatele, a teprve pokud ho nějaký produkt skutečně zaujme, pak kliknutím na něj přechází k partnerovi. V takovém případě je pak konverze samozřejmě mnohem vyšší a formát je tak citlivý k poskytovateli i inzerentovi. Bližší představu si můžete udělat na stránkách InSkinMedia.

Následující přednášku měla paní Petra Hergenröther-Magenau, která má v evropském centru CJ v Mnichově na starosti region Střední a Východní Evropy (CEE). Prezentace se zaměřila na srovnání affilite trhu u nás a na vyspělých online trzích, především v západní Evropě a USA. Z přiložených obrázků je patrné, že zatímco u nás stále hrají prim obsahové weby, v zahraničí se affiliate generuje z více kanálů – kupónové portály, cashback stránky jsou příkladem typů obsahu, které u nás v podstatě neexistují.

Srovnání podílů jednotlivých typů obsahu na affiliate:

Srovnání podílů jednotlivých typů obsahu na affiliate v Británii

Srovnání podílů jednotlivých typů obsahu na affiliate v Británii

Srovnání podílů jednotlivých typů obsahu na affiliate v Česku

A totéž v Česku. Povšimněte si velmi vysokého podílu presentací affilů na obsahových webech, naopak minimální zastoupení v e-mailu.

Po krátké přestávce měl přednášku Jan Penkala z Acomware. Prezentace “Jak optimalizovat výkonnostní reklamu z Affiliate Programů” obsahovala řadu zkušeností z jednotlivých affiliate programů, které Acomware provozuje pro své klienty. Z pohledu běžného uživatele se jedná o „vyšší dívčí“, kdy se na jedné straně kombinují parametry affiliate programu pro obsahové stránky s PPC kampaněmi a nástroji pro reklamu a reporting z dílny Google tak, aby na konci byl výsledek maximálně optimalizovaný pro provozovatele. Věcná přednáška zaměřená na zkušené uživatele affiliate.

České zkušenosti

Po obědě následovala nejzajímavější část programu – prezentace zkušeností a programů jednotlivých provozovatelů. Mezi přednášejícími byli zastoupeni významní inzerenti na poli online reklamy a prezentovali jednak své programy, a pak také zkušenosti s affiliate a to formou konkrétních čísel.

Na prezentaci Radka Mašaty z O2 byl zajímavý graf srovnání, kolik tato firma vynakládá na jednotlivé typy online marketingových nákladů, samozřejmě se jedná o procentní zastoupení, přesto je patrné, že i takový gigant mění své inzertní návyky. Sice to je pomalá změna, ale jasná a trend je nezadržitelný.

Srovnání výdajů O2 na online marketing

Srovnání výdajů O2 na online marketing – roky 2009 a 2011. Roste PPC, klesá CPT reklama, objevují se další formáty jako e-mailing a affiliate.

Vystoupení Ondřeje Vícha z Direct Pojišťovny bylo v podstatě shrnutím jejich affiliate programu a doporučení pro jeho optimální nasazení.

Po něm přišla asi nejhodnotnější přednáška dne, ve které prezentovala Jitka Součková, marketingová ředitelka Internet Retail (Kasa.cz, Hej.sk) zkušenosti s nasazením affiliate programu a úzkou spolupráci s inzerenty formou re-targetingu a cherry pickingu, tedy v podstatě pokročilých technologií založených na principu servírování reklamy vybraným uživatelům na základě jejich předchozího chování.

Řekněme, že uživatel navštíví Kasa.cz a nedokončí nákup, zboží jen vloží do košíku. Následně se mu při návštěvě stránek partnera, který tuto možnost podporuje, zobrazí příslušný banner (nabídka dopravy zdarma apod.) v návaznosti na jeho nedokončený nákup. Kasa.cz tohle vyzkoušela s Novinkami.cz a výsledky byly velmi zajímavé, nutnou podmínkou bylo využití pokročilé technologie, kterou poskytl AdForm.

Parametry zadané kampaně:

  • Doba trvání – 15 dní
  • Po kliknutí nakupovalo 16 uživatelů
  • Průměrná hodnota nákupu byla 5 077 Kč
  • Celkem jsme využili pouze 225 949 zobrazení
  • Testovali jsme capping 3, a tak jsme oslovili 77 099 unikátů
  • Získali jsme 1 161 kliků (CTR 0,51 %), z toho 1016 unikátních (1,32 %)

Výsledky:

BRAND24

  • 570 uživatelů (49 %), kteří banner viděli v době běhu kampaně, nakoupilo
  • 3 % z nich stihli nákup zopakovat (v rámci 15 dní a navíc v říjnu)
  • Průměrná hodnota nákupu na uživatele vzrostla na 6818 Kč

Je vidět, že pokud si vlastník affiliate programu (AP) dá práci, lze se i v našich podmínkách dobrat k hodně zajímavému výsledku.

Celkově se první Affiliate konference dá zhodnotit jako přínosný krok k objasnění principů affiliate programů a ukázce toho, co lze s jejich pomocí dosáhnout. Příjemné bylo, že došla řeč i na konkrétní zkušenosti a čísla, takže člověk mohl přemýšlet o tom, zda, jak a s jakými výsledky affiliate napasovat na svůj business.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se pohybuje na českém Internetu od jeho začátků a prošel podobným vývojem. Jako konzultant se účastní řady internetových projektů, živí ho internetový marketing a když má chvíli čas, tak fotí.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).