Hlavní navigace

Jak se to má s dobrou sledovaností Primy?

27. 7. 2008
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
Druhý červencový týden rozesílal generální ředitel televize Prima Marek Singer svým podřízeným e-mail, v němž vychválil stoupající sledovanost. Nejen že se Primě podařilo udržet na číslech, které vykazovala během fotbalového Eura, ale ještě posílila. Všechno má ale své vysvětlení, takže ani za dobrými výsledky Primy nehledejme nic světoborného.

To se to posiluje, když Nova reprízuje

Prima není tak skvělá, jak by se mohlo zdát, byť pod Singerem se jí, zaplať Bůh, začíná konečně opravdu dařit. Ke sledovanosti jí ale nepomohlo ani tak nové letní schéma, ve kterém pokračuje s premiérami oblíbeného původního seriálu Velmi křehké vztahy, ale především skutečnost, že konkurenční Nova přešla od 30. června na úsporný letní režim a reprízy.

Zatímco Prima investuje i přes léto, kdy je tradiční nedostatek inzerentů, do výroby vlastních pořadů a tříští síly pro aktuální vysílání i přípravu podzimního schématu, Nova soustředí veškeré síly na tradiční inzertně silný podzim. A tak Primě krátkodobě vyskočí sledovanost, kterou ale nepromítne do maximálních příjmů z prodeje reklamních časů, zatímco Nova zastavila výrobu dalších dílů Ulice a Ordinace v růžové zahradě, aby se nadechla a začala pracovat na důležitější podzimní programové nabídce.

Je to logické. Letošní podzim bude o to složitější, že v září mají v dalších regionech odstartovat nové digitální televize. Nova nebude čelit pouze konkurenci Primy a České televize. Navíc mezi diváky stoupá zájem o placené televizní služby, a ty nabízejí přehršel různých programů, včetně všech slovenských televizí. Nova se proto stále častěji dostává do paradoxní situace, kdy jí v tuzemsku konkuruje její sesterská televize Markíza. Zvláště ve chvíli, kdy zařadí na osmou večer některý z českých filmových trháků.

Primě se v létě daří každoročně

Prima po Euru a začátku letních prázdnin poskočila v podílu na publiku přes psychologickou dvacetiprocentní hranici, a dá se očekávat, že během léta vystoupá třeba až k 22 nebo 23 procentům. Jenže to není nic nového, Primě přes léto stoupá sledovanost každoročně a letošní hodnoty nejsou v porovnání s předchozími lety nijak výjimečné. Snad jen tím, že letos bylo trošku těžší se k nim vydrápat, protože Prima se od začátku roku pohybovala na samém dnu zájmu diváků, mnohaletém minimu.

Možná že kromě Eura Primě pomohlo také rozšíření jejího digitálního vysílání do dalších silných regionů: Brna, Ostravy a Plzně. S programovým konceptem, který stále ještě hodně staví na bývalých tvářích Novy i osvědčených formátech, kterých se Nova v zápalu boje o mladší divácké skupiny vzdala (příkladem může být aktuálně nejúspěšnější pořad Primy „Hádej, kdo jsem!“), se ale nedá žít donekonečna.

Prima by měla přijít s vlastními nápady, ne okopírovanými formáty. Je sice pěkné, že uvažuje o vlastním publicistickém pořadu, ve kterém by zábavnou formou shrnula události uplynulého týdne, ale proč nabízet totéž, co už dělá Česká televize se svými 168 hodinami a Nova se Střepinami? Budou si snad diváci chtít zopakovat týdenní přehled událostí třikrát po sobě? Jako zprávy, u kterých už jen dožívá zvyk, že si je velká část diváků shlédne na všech třech hlavních televizích po sobě?

Proč se vyčerpávat přes léto?

Když už chce Prima kopírovat, měla by se podívat za hranice a zkusit nějaký cizí formát. Nebo zkombinovat prvky několika úspěšných zahraničních pořadů. Velmi křehké vztahy jí také nebudou donekonečna generovat tolik diváků. Tím, že je přes léto vysílá v premiéře dvakrát týdně, sice Prima získá krátkodobou výhodu v podobě vyšší letní sledovanosti, zároveň ale diváky připraví o efekt „těšení“ na jejich poprázdninový návrat, jak to udělá Nova s Ulicí a Ordinací.

BRAND24

Prima se zkrátka přes léto, ať chce nebo ne, poměrně vyčerpá a hned bude muset zakleknout do startovních bloků před podzimním finišem. Ten rozhoduje o reklamních budgetech na příští rok a během něho se budou rozdávat karty pro následující léta. Když k tomu připočteme přípravu druhého programu Primy, pro který už televize získala vysílací licenci (půjde o regionalizovanou celostátní televizní síť s pracovním názvem Prima klub) a běží jí lhůta pro zahájení vysílání, zaměstnanci na pražské Palmovce, odkud Prima vysílá, si léta příliš neužijí.

Článek vyšel 23. července v týdeníku A2 č. 30/2008

Podaří se Primě udržet dobrou sledovanost i po letních prázdninách?

  • Určitě ano.
    17 %
  • Pravděpodobně ano.
    11 %
  • Spíše ne.
    50 %
  • Určitě ne.
    19 %
  • Nevím.
    2 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).