„Fazole jsou body, ktere uzivatele ziskavaji za ruzne cinnosti, napr. za navstevy WWW stranek, registrace, nakupy na Internetu i v kamennych obchodech. Za nasbirane fazole uzivatele mohou nakoupit mobily, CD, knizky, kupony GSM.“
Tolik říká popis služby Fazole.cz v žebříčcích návštěvnosti Navrcholu.cz a Toplist.cz. Do jaké míry je to ale skutečně pravda?
Systém využívají dva přesně oddělené typy zákazníků:
- firmy, které za něco fazole nabízejí, nebo přijímají
- občané, již je na svůj osobní účet sbírají a spotřebovávají
Virtuální měnu fazole si nové firmy, které vstupují do systému, buď koupí za skutečné peníze (0,20 Kč / f) nebo za skutečné služby (určené pro ty, kdo už fazole mají). Oproti jiným formám reklamy je výhoda Fazolí v tom, že firma fazolemi platí až za skutečnou návštěvu stránky uživatelem (nikoliv např. za počet zobrazení) či za odvedení opravdové práce (vyplnění dotazníku).
Pro začínající servery a málo známé firmy je to jistě jednoduchý způsob, jak o sobě dát vědět širší veřejnosti, při jisté šikovnosti dokonce i velmi levně. Pro občany, kteří mají neomezený přístup k Internetu zdarma (ve škole či zaměstnání), jsou Fazole zase možností jistého zpestření a drobného obohacení (jedna „fazole“ má při placení za zboží hodnotu asi desetníku – pokud ji ale někdo dostane jako odměnu za čtvrthodinové pátrání po ní na nějakém serveru, jsou to docela tvrdě vydělané „peníze“).
Právě proto, aby se v nabídce možností sběrači lépe orientovali a nehledali fazole tam, kde nejsou, existuje na Fazolích uživatelské hodnocení, kde uživatelé přiřazují kladné či záporné body podle své spokojenosti. A tady už nastávají první problémy.
Takto je hodnocena jedna ze stránek v celkovém přehledu:
ale při kliknutí na detaily se dozvíme, jak jsme k celkové „nule“ došli:
Samozřejmě měl být správný celkový výsledek –1. Přestože jsem již skoro před měsícem upozornil provozovatele na podobné chyby ve výpočtech součtů, a přes příslib opravy, dodneška (21.6.2002) se tak nestalo.
(Mírně jedovatá poznámka – podle této tiskové zprávy stál program pro Fazole.cz nejméně 850.000 korun. Očekával bych za ty peníze, že po dvou letech ostrého provozu by v něm alespoň takové chyby, které jsou vidět na první pohled, už nemusely být.)
Kontrola asi všeobecně není nejsilnější stránkou Fazolí. Zkusme se podívat např. na tento další příklad hodnocení jiné služby (z 21.6.2002):
- Sbírat fazole a hodnotit mohou jen fyzické osoby – občané. Fazole tedy selhaly už v tom, že si Česká multimediální společnost (provozovatel onoho legalne.cz) mohla vytvořit coby „fyzická osoba“ účet pro sbírání fazolí, a nikdo jí ho nesmazal
- Druhé pochybení Fazolí je, že si Česká multimediální společnost vůbec sama sobě mohla dát kladné hodnocení, aniž by jim ho správce systému během dvou měsíců odstranil
- I když to je z obrázku špatně čitelné, ono kladné hodnocení bylo zapsáno 10.5.2002 – nebylo to tedy ani tento týden, ani tento měsíc, a tak čísla ve dvou sloupcích tabulky jsou evidentně vypočtena špatně
(Předchozí příklad ale vůbec není ojedinělý. Na obdobné, jsem správce Fazolí také již před měsícem upozorňoval, ale stejně se nic nezměnilo. Ony další případy byly ještě smutnější v tom, že se na nich navíc provozovatel jednoho serveru veřejně chlubil – přitom, když si sám sobě dával kladné hodnocení za svou kampaň – jak je to bezva, že si sám sesbíral na svých stránkách vlastní fazole.)
Podstatným způsobem k návštěvnosti stránek Fazolí přispívají účastníci chatů na fazolová témata (ti nejpilnější diskutující mají desítky tisíc komentářů, takže evidentně sbíráním fazolí doslova „žijí“). Značnou část takových sběračů tvoří studenti a děti, kteří a které se ve škole nudí. Právě s ohledem na tyto mladší zákazníky bych očekával od správce Fazolí pečlivější výběr serverů, které do systému zařadí, a určitě ne to, čemu se jiní raději opatrně vyhýbají. Jan Vaňhara na můj dotaz: „Mohou být v systému Fazole.cz zapojeny servery, jejichž součástí je i nabídka pornografie?“ říká:
„Pravidla pro firmy:
– Na Fazole.cz nesmí být provozovány kampaně propagující stránky odporující zákonům ČR a etickým pravidlům. Fazole.cz si vyhrazují zrušit jakoukoliv kampaň dle vlastního uvážení a určit pravidla vhodnosti či nevhodnosti kampaně. Máte-li dotaz kontaktujte nás emailem: info@fazole.cz Peclive posuzujeme, ktere servery zapojit a konzultujeme s firmami. Nevhodne kampane se rusi.“
Jak utrácet, tak sbírat fazole je ale možné i např. na stránkách erotik-emace (s hezkým sloganem „Erotik-emace – pro vaše lepší vibrace“), které už možná někdo za „pro děti nevhodné“ považovat bude. Fazole ne, naopak jim dávají prostor pro nejméně sedm kampaní.
V současnosti (21.6.2002) jsou v nabídce Fazolí celkem 143 kampaně pro sbírání a 165 pro utrácení. Množství samozřejmě nijak nevypovídá o počtu a kvalitě zapojených firem, protože některá má aktuální kampaň pouze jednu a jiná třeba deset. Málokdo třeba ocení, že dnes může svými fazolemi přispět ve čtyřech kampaních na humanitární akci, která před měsícem skončila:
Na svůj dotaz: „Jak je rozlišeno (jak to má poznat uživatel na Vašich stránkách), že daná kampaň je v určitou chvíli aktivní či nikoliv?“ jsem se dozvěděl:
„Kdyz neni aktivni, napr. dojdou v ni fazole tak se automaticky prestane zobrazovat v seznamu kampani.“
Kupodivu ale totéž neplatí, když dojde nějaké zboží. Sotva lze za kampaň považovat takovou, kde je nějaké zboží nabízeno v množství nula
Asi proto nepřekvapí, že ve fazolové nabídce je stále i „firma“, která za fazole zřejmě kdysi nabízela knihy v elektronické podobě, přestože její stránky byly už dávno zrušeny pro nezaplacení provozu její domény třetího řádu.
V úvodu jsem citoval z upoutávky na Fazole, že se za ně údajně dají koupit jisté konkrétní věci. V nabídce je teď ale jen zlomek z uvedených výrobků, navíc není ani příliš na místě používat u nich množné číslo. Dnes se mi podařilo najít jediný kupón do mobilu (jen GO, a to ještě za přemrštěnou cenu 6.000 fazolí za kupón 300 Kč) a jediné CD (MIG 21). Mobil žádný a stejně tak, pokud jde o knihy (za „knihy za fazole“ nepovažuji, že její podstatnou část zaplatím penězi a jen doplatek fazolemi).
Není příliš jednoduché zjistit, jaké jsou skutečné hospodářské výsledky této služby. Na americké stránce o fazolích jsou nějaké grafy, ale jen za první půlrok její existence – zhruba do ledna 2001. Na webu fazole.cz jsou pak pouze dvě čísla: údaje o počtu registrovaných účastníků (tento ovšem musí logicky stále narůstat, když dosud nikomu ani pro pasivitu nezrušili účet) a druhé je „obrat celkem“: ten je nyní asi 80 milionů (předpokládám fazolí). Protože ale fazole obíhají stále dokola, nedá se z tohoto čísla odhadnout, kolik jich skutečně je. Navíc i toto číslo se logicky musí neustále zvyšovat, bez znalosti předchozího vývoje však samo o sobě nevypovídá nic.
Trochu mě překvapilo, že se mi v ARESu nepodařilo najít provozovatele Fazolí – uváděnou firmu Eastbiz Net Inc. Od vedoucího projektu jsem se ale poté dozvěděl, že tento systém vlastně neprovozuje Eastbiz Net Inc., ale firma Fazole, s.r.o., nyní stoprocentně vlastněná „americkou“ firmou Eastbiz Net Inc. (bohužel žádná informace o Fazole, s.r.o. nikde na stránkách fazole.cz uvedena není).
Hodnotu informace o „americkém“ vlastníkovi bohužel podstatně snižuje to, že podobnou „americkou firmu“ ve státě Nevada můžete mít za zhruba 400 dolarů klidně i vy – a nemusíte přitom ani vystrčit paty z domova. Během několika dní vám to zařídí třeba firma Jana Vaňhary Eastbiz Net Inc.
Obdobný zahraniční server, jako jsou Fazole, dokonce ekvivalentního názvu Beenz.com, zhruba před necelým rokem zkrachoval. V rozhovoru z oné doby tomu tehdy ale Jan Vaňhara nepřikládal velkou váhu, dokonce naznačoval snahu o převzetí jejich aktivit. Na můj dotaz, jak jsou nyní spokojeni s výsledky serveru Fazole.cz, a jaký vývoj očekávají, říká:
„Spokojeni jsme. V podstate jsou FAZOLE perpetum mobile, ktere ma sve samoregulacni mechanismy a dokaze velmi dobre fungovat temer nezavisle. Nas cil je posunout FAZOLE vice od kamenneho sveta. Dokazi si napriklad predstavit platebni karty VISA nebo Mastercard na kterych budou uzivatele ziskavat fazole za kazdy nakup, ktery s kartou provedou. Bohuzel nektere veci je v CR velmi tezke prosadit, ale doufam, ze toto se nam povede!“
To ale samozřejmě nejlépe prověří čas. Zatím se mi však mezi firmami, které v systému Fazole nabízejí své služby, nepodařilo najít jakoukoliv větší (větší myslím takovou, která má oficiálně alespoň pět a více zaměstnanců). Dokonce i provozovatel serveru Fazole.cz – tj. Fazole, s.r.o., je podle oficiálních statistik ARES údajně „bez zaměstnanců“, třebaže teď nabízí čtyři volná pracovní místa.
Výsledky průzkumu, které Fazole vloni mezi svými uživateli udělaly, vypovídají o tom, že polovina z nich tehdy měla průměrný měsíční příjem do 5.000 korun – byli to tedy nepochybně žáci (15 procent do 15 let), studenti a nezaměstnaní, a 79 procent čtenářů se přiznalo, že stránky, které navštíví kvůli sbírání fazolí, důkladně nečte. Pro údajně „věrnostní systém“ to není „slavné“ zjištění – hezké je snad jen to, že je stále veřejně dostupný.
A ještě jeden odkaz nakonec – je to žebříček tisíce „nejbohatších“ fazolářů. Těchto tisíc lidí má nyní v součtu na svých kontech nejméně 5.000.000 fazolí (pokud budu střízlivě odhadovat průměrný zůstatek na kontě všech 80.000 účastníků na 500 fazolí – což se dá lehce nasbírat za jeden měsíc, je to celkem slušná „kupní síla“ 40.000.000 f). Spíše, než jako výsledek „sportovního“ soutěžení v hromadění majetku mezi sběrači, to vypadá, že je asi nemají za co utratit. Bohužel ani pro ně, ani pro zúčastněné firmy neexistuje způsob, jak mohou jednoduše miliony vlastněných fazolí vyměnit za reálné peníze, a tak jim asi nezbývá než čekat, kdy další drobná firmička do tohoto systému něco přidá. Jan Vaňhara jistě ví, že žádné „perpetum mobile“ nemůže fungovat věčně, a pro jeho „fazolovou“ službu by možná proto bylo namístě docela jiné označení.
V clanku je velke mnozstvi nepresnosti a vytrzenych souvislosti s urputnou snahou o negativni vyzneni. Autor neprojevil sebemensi snahu dotazat se na fakta, ktera uvadi. Na vsechny otazky, ktere mi poslal v emailu jsem okamzite odpovidal. Pisu poznamky jen k vecem, co me okamzite upoutaly.
Technicke detaily k hodnoceni. Hodnoceni skutecne velmi dobre funguje a poskytuje feedback firmam o kvalite jejich kampani. Muze se stat, ze dojde k chybe popisovane v clanku, napr. z duvodu smazani uctu. Jde skutecne jen o male odchylky, ktere vyrazne neovlivnuji fungovani celeho systemu.
Ceske multimedialni sdruzeni je firemni ucet, ne osobni. Nevim jak autor dosel k zaveru, ze to je osobni.
Na fazolich je nyni zhruba 170 prodejnich kampani, 150 sbiracich kampani, denne pribyva nekolik stovek hodnoceni od uzivatelu. V tomto mnozstvi autor prispevku nasel 1–3 kampane, kde je neco spatne nebo hodnoceni, ktere si firma poskytla sama sobe… to jsou skutecne detaily a chyby, ktere najdete v jakemkoliv systemu, kde pracujete s desitkami tisic uzivatelu.
Zbozi – pred nedavnem byly za fazole v nabidce kompletni nabidka mobilnich telefonu. Podobne je to s ostatnimi vecmi. Kampane se meni velmi casto. Jakmile se zbozi vyproda, tak kampan zmizi.
FAZOLE s.r.o. jsou vlastneny americkou firmou. Proc si autor mysli, ze to ma znamenat nejakou hodnotu? Jde o ciste praktickou vec. V USA podnikame jiz nekolik let.
Vyznamni firemni zakaznici. Mohu zaslat dlouhy seznam vyznamnych serveru, ktere vyuzili nasich sluzeb. Je potreba brat v uvahu, ze kampane bezi a take nekdy skonci. To, ze autor nenasel dnes nejaky vyznamny server neznamena, ze zadny u nas neinzeroval. Tak je to prece i s bannery!
Bohuzel jsem dostaval kompletne jine otazky nez o cem je napsan clanek. Na kazdou vec mohu prinest vysvelteni a argumenty. Autor vznesly tolik pochybnosti, dokonce i nad informacemi, ktere verejne publikujeme. Proc se na tyto temata nezeptal me? Je zde vubec z vasi strany snaha o objektivni clanek?
Jan Vanhara, Fazole.cz