Hlavní navigace

Jak Z1 hasila mediální zprávy o svém krachu

1. 3. 2009
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Jan Potůček Autor: 115393
O žádné z nových digitálních televizí se poslední týdny tolik nespekulovalo, že je před krachem, jako o zpravodajském kanálu Z1. Podle jedněch zpráv měla začátkem dubna úplně ukončit vysílání, podle druhých měl odejít celý management v čele s generálním ředitelem Martinem Mrnkou. Ani jedno se nakonec nepotvrdilo, ale vlna spekulací donutila vedení televize svolat neformální setkání s novináři.

Ve čtvrtek podvečer se v Z1 sešla jen malá skupinka žurnalistů, zástupci Lidových novin, E15, iDnes.cz, Marketingu a Media a také DigiZone.cz. Přímo od ředitele Z1 Martina Mrnky dostali základní informace o tom, jak televize řeší svoje finanční problémy a že většinu svých dluhů ze začátku letošního roku, slovy Martina Mrnky „asi 80 procent“, už díky své mateřské společnosti JaT uhradila. Majitel Z1 navíc slíbil, že televizi letos poskytne více peněz, než původně měl.

Z1 pro letošek počítala s tím, že polovinu svých nákladů pokryje výnosy z prodeje reklamních časů. Jenže zájem o inzerci na přelomu roku a v lednu výrazně klesal. Finanční krize vedla řadu inzerentů k přehodnocení strategie a úsporám ve vlastní propagaci. Z1 nakonec musela přepracovat celý rozpočet na letošní rok a podle Martina Mrnky nepočítá s tím, že by z prodeje reklamních časů pokryla více než jednotlivá procenta celkových nákladů na svůj provoz.

Nový rozpočet prý počítá s naprosto nejhorší variantou, tedy že skoro žádná reklama na Z1 nebude. Dokonce i kdyby nebyla žádná, televize prý bude vysílat dál. Musí se ale ještě víc uskrovnit. Devět procent nákladů ušetří na personálních výdajích, takže ke konci února opět propouštěla. Zrušila některé pořady a zvýšila podíl samotných zpráv, které vysílá živě z vlastního studia, a tudíž jsou pro ni levnější než např. specializované magazíny.

Změny nastávají také ve způsobu prodeje reklamních časů. Z1 už nespoléhá jenom na vlastní obchodníky a najatou mediální agenturu, ale stává se součástí mediálních balíčků tematických stanic, takže ji budou vybrané agentury prodávat společně s reklamním prostorem na televizi Public, Golf Channel, Fishing and Hunting Channel, apod. Nakolik se podaří zlomit trend z posledních týdnů, se ale ukáže až od druhé poloviny března, kdy začne hlavní sezóna televizních inzerentů.

MMF24

Právě jaro by pak mělo rozhodnout o tom, jakou strategii zvolí Z1 pro zbytek letošního roku. Martin Mrnka se na setkání s novináři zaříkal, že při jednání s majitelem zatím nikdy nepadl návrh, že by Z1 měla v případě dalších hubených měsíců skončit. Jak dlouho by ale bavilo JaT financovat těžce prodělečný podnik? Z1 měla být v mínusu prvních pět let vysílání, za tu dobu se ale měl postupně zvyšovat podíl peněz, které si na svoji činnost Z1 vydělá sama, proti těm, které do ní vkládá investor.

Z1 v tom ale není sama, nejistota je cítit na celém televizním trhu. Vždyť i Nova pozastavila některé projekty a vyčkává i se startem české verze hudebního kanálu MTV. Snad jedině TV Barrandov v téhle době vydává tiskové zprávy o tom, že musí zahajovat vysílání o půl hodiny dříve, protože zaznamenala přetlak zájmu inzerentů. V souvislosti s trably všech televizí okolo zní takhle formulovaná zpráva poněkud komicky.

Podaří se Z1 přesvědčit inzerenty?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).