Hlavní navigace

Jaký byl digitální rok 2008 v satelitním vysílání?

30. 12. 2008
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Logo satelitní digitální platformy DVB-S Autor: 115393
Logo satelitní digitální platformy DVB-S
Největší změny v tuzemských satelitních službách proběhly už předchozích letech. Letošek byl přelomový především z hlediska jasnějšího oddělení dvou firem, které byly doposud spojované se značkou CS Link. Ostravská společnost Trade and Technology začala pro svoji službu používat název Skylink, konkurenční firma více propaguje vlastní název Gital. Jasným milníkem byl také start komerčního vysílání Novy HD na satelitu.

Přišel satelitní Skylink, nabídnul Novu HD

K nejdůležitější změně v satelitním vysílání došlo až v závěru letošního roku, konkrétně v září, kdy ostravská společnost Trade&Technology (T&T) oznámila start nové značky Skylink. Pod tímto názvem existuje silná satelitní platforma v sousedním Slovensku, s jejímž majitelem, firmou Towercom, T&T úzce spolupracuje. Ve stejný den, kdy Skylink začal fungovat také v České republice (s trošku odlišnou programovou nabídkou než na Slovensku), nabídla tato satelitní platforma exkluzivně také satelitní vysílání televize Nova ve vysokém rozlišení obrazu (HDTV). Operátor služby, společnost TradeTec (odnož T&T, která přímo provozuje český Skylink), nabídnul Novu HD v „bezplatném“ balíčku základních programů v češtině, všichni dosavadní zákazníci si ale museli za jeho aktivaci připlatit.

Skylink rovněž rozšířil nabídku slovenských programů, takže kromě prvního a druhého kanálu veřejnoprávní Slovenské televize přidal také komerční televizi Joj a její filmový kanál Joj Plus. Firma nadále vyjednávala o zařazení nejsledovanější slovenské televize Markíza, ale kvůli vysílacím právům se jí to zatím nepodařilo. Jak Skylink, tak konkurenční Gital, ale působí také na Slovensku a prostřednictvím jejich karet se tamní diváci dostanou jak k Markíze, tak ke třetímu programu Slovenské televize, sportovnímu kanálu Trojka. Obě společnosti začaly v letošním roce nabízet službu přepínání dekódovací karty do režimu příjmu v České republice nebo na Slovensku. Divák tak může zvolit, v jaké zemi sleduje satelitní televizi, a podle toho mu jsou zpřístupněny televizní programy.

Tisková konference Nova HD - 30. září 2008

Generální ředitel televize Nova Petr Dvořák (uprostřed) oznamuje na tiskové konferenci 30. září 2008 v Praze start komerčního vysílání Novy HD na satelitu. Přihlíží mluvčí Novy Michaela Fričová a technický ředitel Novy Ivo Ferkl. (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz; snímek kliknutím zvětšíte)

Gital čelil exekuci, hrozil mu zánik

Společnost Gital nebude na letošní rok vzpomínat jenom v dobrém. V září firma obdržela soudní rozhodnutí o exekuci majetku, které vůči ní vedl majitel pětadvacetimi­lionové pohledávky bývalého obchodního partnera Ivana Štěpničky. Gital musel situaci řešit vyhlášením insolventního řízení a převedením většiny aktivit na novou společnost GmGm, nakonec se mu ale podařilo značku i vysílací platformu zachránit. O kauze se v médiích příliš nepsalo, neboť ani jedna ze stran sporu s novináři na toto téma příliš nekomunikovala. Problém nakonec medializoval sám Gital prostřednictvím svých internetových stránek, aby předešel spekulacím – především u svých klientů.

Dluh měl vzniknout na základě prodeje přístupových karet Gitalu, který zprostředkoval Stanislav Jakubek z Mariánských Lázní, a za něž mu měl Gital vyplatit marži 500 Kč za každý kus. Jakubek tvrdí, že karet prodal v průběhu jediného roku 50 tisíc, a někdejší jednatel a původní majitel Gitalu Pavel Petráš mu v roce 2007 písemně přiznal dluh ve výši 25 milionů korun. Podle současného jednatele Gitalu Leoše Pohla se tak ale stalo v době, kdy Petráš již nebyl jednatelem firmy a rovněž se zbavil svého podílu v Gitalu. Během podzimu pak Gital reagoval na vznik konkurenční satelitní platformy Skylink a jeho exkluzivní nabídku Novy HD zařazením několika nových programů.

Leoš Pohl

Jednatel společnosti Gital Leoš Pohl (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz; snímek kliknutím zvětšíte)

Prodejci si stěžovali na Digi TV, pokračoval pokles UPC Direct

Zlaté časy letos skončily levné satelitní službě Digi TV, která přede dvěma lety doslova nastartovala zájem Čechů o satelitní televizi. Nejen diváci, ale i prodejci pochopili, že levný měsíční poplatek není vše; zvlášť když si operátor pravidelně dával na čas s proplácením faktur instalačním firmám. Digi TV také měla problémy s dodávkami satelitních přijímačů, takže nárůst počtu zákazníků této služby letos nebyl tak patrný jako loni a předloni. Přesto Digi TV vykazuje zatím nejvíc abonentů ze všech satelitních platforem u nás – okolo 300 tisíc – i když ji mílovými kroky dohání Skylink. Tomu se ještě před koncem roku podařilo v České republice a na Slovensku dosáhnout hranice půl milionu klientů.

Také další satelitní službě UPC Direct se letos příliš nedařilo. Nadále přicházela o zákazníky (ke konci třetího čtvrtletí jich měla mírně přes 100 tisíc), i když pokles už nebyl ta dramatický jako v prvních měsících po vstupu levné platformy Digi TV na tuzemský trh. UPC Direct má smůlu v tom, že veškeré změny v její programové nabídce musí schválit ústředí UPC v Amsterodamu, a tato procedura je příliš zdlouhavá. Ve srovnání s Digi TV, ale i Skylinkem a Gitalem pak vychází tato platforma vůbec nejdráže, což vedlo UPC k významnému zlevňování a zavedení služby předplacené karty, která není spárovaná se satelitním dekodérem. Slevy pak operátor zpočátku nabízel pouze těm zákazníkům, kteří se rozhodli smlouvu s UPC ukončit. Měsíční poplatek za základní programovou nabídku Rodina klesla bezmála na polovinu původní ceny. Ani to však nezastavilo odliv zákazníků ke konkurenci.

Digi TV parabola Rumunsko

Satelitní parabola služby Digi TV v Rumunsku (Foto: Jan Potůček, DigiZone.cz)

Óčko se stěhovalo, zmizelo divákům UPC

Letošní jaro znamenalo přelom v satelitní distribuci hudebního kanálu Óčko, který dosud vysílal na pozici 19,2 stupně východně. Óčko se rozhodlo přejít na stále preferovanější pozici 23,5 stupně východně, kterou využívají satelitní služby Skylink a Gital. Tím pádem ale zmizelo z nabídky UPC Direct, vysílající právě na pozici 19,2 stupně východně, i když vlastně nikdy součástí placeného balíku této služby nebylo (pouze vysílalo na stejné pozici bez kódování, podobně jako řada dalších, převážně zahraničních programů). Vzhledem k tomu, že si Óčko nechce platit vysílání na obou satelitních pozicích, záleží vyloženě na UPC, zda tuto hudební televizi přidá do svojí nabídky a zda pro ni najde ve své platformě datový tok. Veškeré náklady spojené s tímto vysíláním by navíc musela nést sama UPC.

Vztahy mezi Óčkem a UPC nebyly růžové ani začátkem letošního roku, kdy se největší tuzemský kabelový operátor v reakci na novelu zákona o rozhlasovém a televizním vysílání, rozšiřující počet povinně šířených programů v kabelu, rozhodl Óčko vyčlenit z analogové kabelové televize do digitálního slotu, v němž si ho zákazníci kabelové televize UPC mohli naladit pouze s digitálním set-top-boxem. Óčko takto krátkodobě přišlo o značnou část diváků, později se však s UPC dohodlo na návratu do analogové kabelové nabídky Klasik (rozšířený programový balíček v analogu), zatímco v základní omezené nabídce Óčko zůstalo v digitálním slotu. Potřetí se mezi Óčkem a UPC zablýsklo letos na podzim po kritické poznámce generálního ředitele Óčka Jiřího Balvína na kvalitu vysílání v sítích UPC.

Jiří Balvín

Generální ředitel hudební televize Óčko Jiří Balvín (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz; snímek kliknutím zvětšíte)

Nové satelitní programy: Z1, Nova sport, Nostalgia, Joj Plus

Letošní rok byl rovněž bohatý na vznik nových satelitních televizí. Od dubna vysílá nová motoristická stanice Sport 5 kódovaný placený program na pozici 23,5 stupně východně, který vede bývalý ředitel Galaxie sport Jiří Hojgr a vlastní podnikatel Antonín Charouz. V červnu zahájila vysílání nová česká komerční zpravodajská televize Z1, kterou diváci naladí na pozici 23,5 stupně východně, a sledovat ji tak mohou i diváci s přístupovými kartami ke službám Skylink a Gital. Na stejné pozici lze rovněž od června naladit nový filmový kanál Nostalgia, ale pouze jako součást placené programové nabídky platformy Skylink.

V červenci se na satelitu objevil vůbec první tuzemský erotický kanál Leo TV. Nejprve byl exkluzivně pouze na kartách společnosti Gital, později se objevil i v nabídce platformy Skylink – samozřejmě jako kódovaný program, který vysílá v souladu se zákonem pouze od desáté hodiny večer do páté ranní. V říjnu došlo k přejmenování satelitní a kabelové stanice Galaxie sport na Novu sport, technické parametry vysílání se nezměnily. Ve stejný měsíc spustila druhá komerční televize na Slovensku, Joj, svůj druhý program – filmový kanál Joj Plus, který se později objevil i v nabídkách českých satelitních platforem. Satelitní služba Skylink letos začala nabízet také několik programů ve vysokém rozlišení obrazu (HDTV). Kromě Novy jde o Eurosport HD a Brava HD.

wt100 2024 EARLY

Z 1 zpravodajské studio

Zpravodajské studio televize Z1, která zahájila vysílání v červnu 2008 (Foto: Lukáš Polák, DigiZone.cz)

ZÍTRA: Jaký byl digitální rok 2008 u kabelových televizí?

Které domácí satelitní platformě se letos dařilo nejlépe?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).