Hlavní navigace

Jan Jírovec (E-commerce Holding): Do jara spustíme další dvě vertikály

28. 7. 2015
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

E-commerce Holding už funguje rok. S nákupy přestávat nechce, stejně jako pořád pokukuje po okolních trzích. Cíl je ale jasný – jedna platforma pro své e-shopy.

Jeden systém vládne všem. Základní myšlenka, kterou vkládá šéf E-commerce Holdingu (ECH) Jan Jírovec do DNA svého projektu. Holding vzešel z útrob investiční skupiny Rockaway a Jírovec je od začátku v jeho čele

„Máme v plánu vybudovat do dvou tří let vlastní platformu, která propojí všechny naše obchody, bude mít jednotný produktový katalog, propojenou logistiku a bude v ní fungovat i centrální nákup,“ tvrdí bývalý manažer Allegra v rozhovoru s tím, že si systém staví sami v rámci firmy. 

Holding má v zádech kromě Rockaway i peníze od Patrika Tkáče a Daniela Křetínského. Během roku si skupina pořídila kromě menších obchodů i třeba podíl v síti e-shopů s módou Vivantis. Plány pro letošní rok shrnuje Jírovec slovy: 

„Chceme udržet trend růstu kolem třiceti až padesáti procent oproti loňskému roku. Zároveň chceme dělat ziskový byznys a plánujeme do konce fiskálního roku (březen 2016) spustit dvě vertikály. Důležitá je pro nás i Uloženka, do které jsme vstoupili před nedávnem a chtěli bychom se jí hodně věnovat,“ dodává. 

Jak to vypadá v nových prostorách Rockaway na Kavčích Horách? Podívejte se na fotky:

Jak funguje ECH a Rockaway vedle sebe, jak jsou propojené? 

Rockaway je investiční skupina a ECH je jeden z největších strategických projektů, do kterých investuje. V minulosti jsem měl v Rockaway na starosti i další akce, ale dnes už jsem se zaměřil čistě na e-commerce. Rockaway je jedním z akcionářů, stejně jako Czech Media Invest Patrika Tkáče a Daniela Křetínského

V rámci Rockaway existuje tým value creation, který nám pomáhá při tvorbě strategických plánů a přípravě nových projektů. U projektů jako Koloniál, kde jsme začínali od nuly, tak z Rockaway využíváme víc lidí. Naopak třeba u Vivantisu je to minimum lidí, protože už mají svůj zavedený tým. 

Využíváme samozřejmě služby startupů, které máme zainvestované, jako jsou třeba Brand Embassy, Product Board. A to platí i naopak. V případě, že některý z projektů chce něco otestovat na reálných zákaznících, můžeme poskytnout naše e-shopy.

Koloniál je jeden z vašich prvních vlastních projektů, jsou v běhu i nějaké další?

V rámci E-commerce Holdingu určitě ne. Koloniál byl investičně největší akcí, a to nejen v logistice, ale i v IT. Po roce příprav jsme Koloniál spustili, ale jsme pořád na začátku. Teď jsme po prvním měsíci udělali první revizi prostředí pro zákazníka a máme venku novou verzi, která zohledňuje požadavky našich klientů. 

V oblasti online supermarketů sází vaše konkurence na rychlost a vy zase na čerstvost. Je to nějak znát?

Zatím nemáme žádnou negativní zpětnou vazbu na rychlost dodávek. Myslím, že na trhu je dostatek prostoru pro služby jako máme my, i pro služby, které třeba sází na krátkou dodací dobu. Samozřejmě tam ale nějaký překryv bude. 

Na druhou stranu se nám potvrdily naše odhady a jsme na plánovaných číslech. Teď se musíme zaměřit na zvýšení návštěvnosti a vylepšení konverzí. Po prvním měsíci provozu jsme zjistili, jak naši zákazníci hledají zboží, a už víme, jak ho rozřadit do kategorií, aby to bylo pochopitelnější. To jsou pro nás novinky a děláme na nich.

Jak vysoká byla investice do Koloniálu?

Koloniál je pro nás dlouhodobý projekt, u kterého nepočítáme s tím, že bude ziskový do několika měsíců. Reálně jsme do jeho vývoje investovali desítky milionů korun. Největší investice šly do ERP řešení od SAPu, které používáme hlavně na logistiku a finance. Pak to byla samozřejmě logistika, včetně aut a skladů. 

Loni se do E-commerce Holdingu připojili jako investoři Patrik Tkáč a Daniel Křetínský, jakou mají přesnou roli?

Není to tak, že by jen do ECH nasypali peníze. Naše skupina vyrostla a už to není o desítkách tisíc tržeb, ale spíš o desítkách milionů každý měsíc. Oba pánové jsou prostřednictvím CMI naši partneři. Sice se nepodílí na denní operativě, ale v rámci pravidelných setkání jsou u všech větších rozhodnutí. 

Jsou tam ale možné zajímavé synergie. Ať už jde o vydavatelský dům CNC, tak ale třeba i spolupráce v rámci slovenského Tatra Mountain Resort, kde momentálně připravujeme nějaké projekty. 

Krouží kolem ECH nějací další investoři, kteří by se chtěli připojit?

Momentálně nikoho aktivně nehledáme, ani vlastně nikdo reálně nekrouží. Nic takového není na pořadu dne a funguje nám partnerství s duem Křetínský & Tkáč. 

Během roku jste si pořídili podíly v řadě e-shopů. Podle čeho je vybíráte?

První investice byly postaveny i na osobních vazbách. Sedli jsme si lidsky s tím, že zkusíme vybudovat jednotnou platformu. Vedle toho ale musí firma, do které investujeme, splňovat základní parametry. Tedy: oborová specializace, vysoké marže a tempo růstu.

Na začátku jsme měli pro výběr trochu jiná kritéria než teď. A to samozřejmě proto, že jsme potřebovali rychle růst. Dneska, po roce, si občas řeknu, že bych teď něco udělal jinak, ale v tehdejší situaci bych neměnil. 

Zpočátku jsme měli v plánu vertikály jako sport a móda. Změnu přinesl loni Vivantis, který už byl větším soustem. Koneckonců je to z pohledu e-commerce trhu největší hráč mimo elektro a IT. Teď už při nákupech podílů jdeme hlouběji do čísel a jde nám o velikost firmy a její ziskovost. 

Jak probíhá proces začleňování nového e-shopu do světa ECH?

Když už se dohodneme, že to dává smysl, tak se středně velkým e-shopem hledáme první úspory v oblasti logistiky. Máme celkem velký sklad a zavádíme postupně prvky automatizace. To je první krok. Pak to jsou obecné věci jako call centra, společný marketing a IT. Tam máme v plánu postavit do dvou tří let vlastní platformu, která propojí všechny naše obchody, bude mít jednotný produktový katalog, propojenou logistiku a bude v ní fungovat i centrální nákup. 

První rok jste se rozkoukávali a usazovali. Přichází teď čas na další expanzi – třeba do ciziny?

Naše strategie je taková, abychom byli regionálními hráči. Proděti, BigBrands nebo Vivantis už venku jsou. Další možnost expanze je pro nás prostřednictvím sítě Uloženka, do které jsme nedávno vstoupili. Teď hledáme další země, kam expandovat. Každopádně první rok byl hlavně o nečem jiném. 

Ten první rok byl unikátní a nikdy se nebude opakovat. Najednou máte před sebou výzvu vzít sedm různě velkých e-shopů v různé fázi rozvoje a dostat je pod jednu střechu, nastavit procesy a zvládnout rozjet kulturu společnosti. Samozřejmě s tím, že musíte mít i nějaké výsledky. 

Jak velký je momentálně tým ECH?

Je nás myslím dneska 267. Už jsme vyrostli a už to není sranda. Jsou v tom samozřejmě započítaní i řidiči, skladníci nebo lidé v call centru. V obchodním týmu je ale maximálně polovina.

Během poslední doby opustilo ECH několik vyšších manažerů. Odešel Petr Král i pár lidí, kteří k vám přešli třeba z Mall.cz. Co se stalo?

To je pravda, udělali jsme menší revizi. Firma se během toho roku trochu nafoukla a přebujela. Tak jsme ji trochu zeštíhlili. Za každou osobou je příběh. U Petra Krále šlo spíš o posun někam dál. Sám říkal, že se chce spíš věnovat rodinným projektům. U ostatních to někdy bylo tak, že jsme si řekli: potřebujeme každý něco jiného, tak se pojďme rozejít nebo pojďme hledat něco jiného v rámci skupiny. Každopádně to nebylo žádné masové propouštění a rozcházeli jsme se víceméně v dobrém. 

Zkoušíte i polský trh. Tam už plno českých obchodníků narazilo. V čem je zvláštní?

Polsko je velmi specifické. Je to nejtěžší trh v regionu. V e-commerce tam navíc v podstatě vládne skupina Allegro. Ta drží skoro 60 procent trhu a kdo s ní nespolupracuje, má to velmi těžké. Ale těžké to má i ten, který s nimi spolupracuje. 

Polsko je přesto stále jednou z největších ekonomik bývalého východního bloku a je to trh, po kterém by se mohl koukat i Amazon. Šanci vidím ve specializovaných e-shopech, kde je možné zaujmout komunitu nebo region se specifickou nabídkou. Polský trh je třeba zkusit, ale zároveň je nutné být schopen uznat, že to nevyšlo a stáhnout se. 

Nedávno jste vyplatili Jana Davídka z Proděti.cz. Proč a jak to probíhalo?

U všech těch vertikál, do kterých jsme vstoupili, jsme si dali cíl, jak růst v podílech. To, že jsme navyšovali podíl v Proděti.cz, je prostě součást strategie. Podobně budeme postupovat ve Vivantisu a v dalších projektech. Nebylo to každopádně nic, co bychom neplánovali. Do všech našich společností jsme, až na jednu, nevstupovali stoprocentně. Pořizujeme si podíly, které postupně navyšujeme. 

BRAND24

Sledujete teď nějaký zásadní trend na e-commerce scéně?

Trh roste, kolem patnácti až dvaceti procent. IT a elektronika je ta nejsilnější kategorie. Jsou ale kategorie, které porostou rychleji. Podle nás to bude hlavně sport, móda a děti. Především proto, že dorostla generace lidí, kteří se už internetu nebojí. 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).