Hlavní navigace

Jedenáctý Den D – vaše týdenní dávka podnikatelské zábavy

25. 3. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Den D
Proč nezaujala interaktivní podlaha a propadlo i zdraví našich dětí prostřednictvím dětských helmiček? Dění z jedenáctého Dne D okomentuje jeden z porotců Michal Rostock.

Koho jsme viděli v Den D S03E11

  • Interaktivní podlaha – Kateřina Kožoušková – 1 000 000 Kč za 20 % – Technologie na interaktivní promítání reklam
  • GNO Piškvorky 3D – Milan Šindelář – 400 000 Kč za 25 % – 3D skládanka 
  • SuperInvestice – Václav Suchý – 1 000 000 Kč za 50 % – Obchodník na akciových a měnových trzích 
  • Helmička – Štěpán Knot – 3 000 000 Kč za 10 % – Ochranný prostředek proti úrazům hlavy dětí

Slečna Kateřina ze Slezska nám prezentovala zajímavý produkt, umožňující lidem interakci s reklamou. Tím, že jste na ni sáhli nebo si na ni stoupli, měnila obraz, barvu etc. Na první pohled zajímavé a vděčné. Navíc kombinováno s inteligentní prezentací a znalostí trhu, slečna Kateřina měla chvíli našlápnuto na investici.

Kde věci začaly jít špatně, byl moment, kdy nám objasnila, že chce dělat všechno najednou. Nakupovat hardware od výrobce, investovat do vývoje vlastního software, provozovat řešení v nákupních centrech. Dělat jednu věc pořádně je práce na 24 hodin denně, dělat pořádně věci tři je, podle mého názoru, nemožné.

Inteligentní prezentace se tak rázem zvrtla v prezentaci podnikatelky mimo svoji hloubku a vrhající se do businessu, kde by investor musel nejprve bojovat s podnikatelem, aby si vůbec sladili noty. Pokud se slečně Kateřině daří, je buď opravdový managerský talent roku, nebo předělala svůj business model tlakem okolností na jednu věc, kterou ale dělá pořádně.

Hledáte investora? Přemýšlíte o tom, že byste odstartovali svou vlastní společnost? Inspirací vám může být Den D, pořad vysílaný na České televizi. A my jsme požádali jednoho z porotců a zároveň investorů, démonického Michala Poplara Rostocka, aby nám Den D okomentoval a doplnil to, co jste viděli na obrazovce o to, co se stalo mezi tím. Předchozí díly komentářů najdete zde.

Prezentace pana Milana mne zaujala, protože v něčem mi připomíná mnohé lidi, co uvažují o tom, že by začali podnikat. Nemohu o nich tvrdit, že jsou hloupí (nejsou), nemohu o nich tvrdit, že jejich produkt je na nic (není), lze očekávat, že dokonce se jejich produkty budou i prodávat. Ale ouha, co jim schází: schopnost skočit do vody a rozjet business (vždy není něco tak, jak by mělo být), vždy se objeví nějaká překážka, která je zastaví před rozjezdem a tak dále a tak dále.

Řečeno jednou větou, schází jim vůle uspět. Nejsou hnáni vpřed ani vizí (to dohání racionální analýzou), ani chtivostí (v současné práci berou dost a v pět odpoledne jsou doma u dětí) ani ambicemi (jsou chytřejší než jejich kamarádi). Dosud jsem nepřišel na to, jak takové lidi motivovat (kromě hladu a verbálních urážek, což mne nebaví), tak jsem se rozhodl neinvestovat. 

Pan Václav se rozhodl, že otřese Wall Streetem ve stylu Gorgona Gekko. Teoreticky to měl rozpracované, práce na jeho konceptu mu trvala pět let. Celou tu dobu pečlivě, nanečisto obchodoval a „nanečisto“ vydělával bonusové body bez reálné hodnoty. Po pěti letech sebral odvahu a přišel nás přesvědčit do studia o tom, že mu máme dát své peníze.

V něčem mi připomínal pana Hejla z druhé série, který chtěl peníze na svůj vyhledávač, ale nebyl ochoten popsat, jak chce Google porazit. Někdy v bodě, kdy se přiznal, že ještě nevydělal ani korunu, jsem si začal kreslit do svého bloku a dialog s ním vedl paralelně s kreslením. Měl jsem chuť odejít s Ivanem Pilným ze studia. Pokud se to panu Václavovi povede, budu rád, ale nedoporučuji nikomu mu dávat své peníze. Bude to asi poslední moment, kdy byste je viděli. 

Pan Štěpán byl v nějakém slova smyslu protipólem pana Milana se skládankou. Charisma zapnul v momentě, kdy se rozsvítily kamery ve studiu, věděl co chce a byl schopen to dokázat.

Otlučené hlavy, modřiny a EEG scany potlučených dětí jsou dobrý business pro dětské lékaře, a proč tedy nedat možnost tatínkům a maminkám, aby chránili hlavy svých nejdražších chytrou drahou čepičkou?

ebf - partner 1

Pan Štěpán ale nebyl autorem čepice, dokonce ji ani nevyráběl. Měl kontakt na autorku patentu a podnikatelku, která čepice vyrábí.

Co to obnáší? Milý Štěpán není schopen ovlivňovat výrobní cenu produktu, musí jej kupovat za cenu obvyklou pro velkoobchod. Dále pak má omezenou regionální licenci, čepici nemůže prodávat všude a všem, protože držitelé licencí pro jiné regiony to tam už dělají. A nakonec, milá paní podnikatelka může milému Štěpánovi kdykoliv licenci sebrat a on se může konečně vydat s pány na led… Snad se mu bude v tom tvrdém businessu dařit, nás nepřesvědčil.

Komu byste dali vy své peníze v S03E11? (Můžete vybrat i více projektů)

Seriál: Den D

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je investiční bankéř ve společnosti VICf.cz...
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).