Digitalizace katastru nemovitostí je u konce, oznámil letos v březnu Český úřad zeměměřický a katastrální (ČÚZK). Projekt odstartoval už v 90. letech a od převodu textových a mapových informací do elektronické podoby se posunul k vytváření aplikací, přes které se k informacím z katastru dostávají uživatelé.
Daří se i vnitřní digitalizace úřadu, říká v rozhovoru pro Lupu ředitel odboru provozu centrální databáze katastru nemovitostí Jiří Veselý. „Před 20 lety bylo 550 tisíc návrhů na vklad za rok, rezort měl 5700 pracovníků a trvalo to průměrně dva měsíce. V loňském roce bylo návrhů na vklad více než 800 tisíc, máme o tisícovku míň zaměstnanců a průměrná doba je 25 dní, z čehož je 20 dní ochranná lhůta, kdy návrh ze zákona nesmíme zplatnit. Reálná doba je odhadem tak 10 dní,“ uvádí.
Proč lidé více nepoužívají digitální vkladové řízení? Jak se ČÚZK vyhnul problémům s vendor lock-in? Čím láká zaměstnance do svého IT, když nedokáže konkurovat platy? A jak chystá využít umělou inteligenci?
Rozhovor si můžete poslechnout ve formě podcastu na svých oblíbených podcastových službách nebo přímo zde:
Nabízíme vám také přepis části podcastového rozhovoru do textu. Podporovatelé Lupa.cz zde mají k dispozici kompletní přepis (využíváme k němu AI služby Whisper a Claude, text je poté redakčně upraven).
Na Českém úřadu zeměměřickém a katastrálním (ČÚZK) působíte téměř 25 let. To je strašně dlouhá doba, nastoupil jste hned po vysoké škole.
Nastoupil jsem hned po škole a vystřídal jsem několik pozic. Nastoupil jsem na ČÚZK, v té době ještě centrální databáze byla součástí zeměměřického úřadu. Následně jsem přestoupil do zeměměřického úřadu na administrátorskou pozici, kde jsem řídil oddělení systémového managementu. A pak jsme byli v roce 2004 začleněni zase zpět pod ČÚZK a postupně jsem se dostal tedy na současnou pozici.
Máte za to čtvrt století možnost srovnávat. Jak digitalizovaný nebo vůbec vybavený počítačovým vybavením byl katastr v roce 2000, kdy jste nastupoval? A jaký je rozdíl vůči dnešku?
Když jsem nastupoval, byla už v provozu infrastruktura pro informační systém katastru, který se spouštěl do ostrého provozu v roce 2001. A to už byla hezká infrastruktura, protože v té době byla výsledkem veřejné zakázky. Centrální servery tehdy byly Digital Alpha Server, to znamená Tru64 UNIX, velká disková pole a velmi zajímavá infrastruktura. Na katastrálních pracovištích byly nové intelovské servery pro lokální databáze.
V té době byla vlastně celá infrastruktura nová. Katastrální pracoviště tehdy byla spojena do WAN sítě přes celou republiku a ta linka měla kapacitu úctyhodných 32 kbit/s. Na kraje bylo dokonce čtvrt nebo půl Mbit/s. V současné době se pohybujeme okolo 25 Mbit/s na pracoviště, takže ten posun je poměrně výrazný.
25 let znamená v IT z pohledu používané technologie několik století.
To určitě. Snažíme se obnovovat hardware tak po 6 letech, takže těch generací už jsme tady vystřídali dost. A tím, že jsme státní správa a musíme nakupovat transparentně, vyřádili se kolegové na velkém množství druhů hardwaru i softwaru. Jenom UNIXů byly asi tři různé druhy, navíc ještě Linux… Máme to pestré (smích).
Když se to dělalo postupně, tak dnes asi nemáte klasický problém s tím, že některé systémy běží na hodně starém softwaru a hardwaru a nejsou dnes kompatibilní s novými věcmi? Upgradovali jste organicky?
Snažíme se upgradovat postupně, protože už jsme v minulosti byli poměrně vytrestání tím, když jsme třeba se dlouho drželi na staré verzi databáze a pak jsme museli upgradovat o několik verzí nahoru. Byly to dost velké problémy, protože se ta databáze začala chovat úplně jinak a tím, že katastr v databázi není jenom úložiště dat, ale je tam poměrně velká část aplikační logiky, tak ty upgrady byly opravdu náročné, protože se musely vyladit optimalizace dotazů a podobné věci. Snažíme se dnes zvedat verze průběžně, abychom se takovým problémům vyhnuli.
Úřad nemá jenom data textová, ale velká část jsou mapové podklady. To také spadá pod vás?
Spadá, protože od roku 2001 je informační systém katastru integrovaný, jsou v něm jak textové, tak grafické informace. V jedné databázi máme jak popisná data, tak ta vektorová. A je to jeden navzájem provázaný informační systém.
To není málo dat, jen mapy samy o sobě musí být velké.
Čistě technicky, databáze má rámcově 5 TB, grafických dat, teď nevím z hlavy, myslím si, že přes celou republiku je přibližně 500 milionů podrobných bodů.
To jsou velká čísla. Díval jsem se do výroční zprávy úřadu za rok 2024 (PDF) a píše se tam, že v loňském roce přišlo více než 28 milionů žádostí o poskytnutí údajů z katastru nemovitostí, což byl dvojciferný nárůst proti roku předtím, a že 99,5 % z těchto údajů už bylo poskytnuto v nějaké elektronické, digitální podobě. Dá se tedy říct, že katastr je už dnes používaný téměř výhradně v elektronické podobě?
Myslím, že se to říct dá. O celém průběhu digitalizace můžou vypovídat dvě věci. Jedna z nich je poskytování údajů, kdy jenom pro představu třeba v roce 1999 nebo 2000 bylo na přepážkách poskytnuto, jestli si dobře pamatuji, asi 1,5 milionu informací. A ty byly všechny na papíře, protože v té době se neposkytovaly informace digitálně. A za loňský rok to bylo řádově 200 tisíc. Pokles je výrazný a každým rokem pokračuje, zbytek jde přes internet.
Druhá věc: naše budova v Kobylisích se otevírala v roce 2000. V roce 2001 tam prošlo přes přepážkové haly řádově 200 tisíc lidí a loni to bylo 90 tisíc a tohle se udržuje už asi minimálně tři roky. Informace se poskytují prakticky jenom elektronicky. S papírovým obdobím to není moc srovnatelné, protože jak jsou data dostupná přes internet, poskytujeme daleko větší množství dat a daleko víc druhů dat.
Zůstalo ještě něco na papíře? Třeba návrh na vklad?
Ne, protože všechny papíry, které přijdou na katastr, se na vstupu skenují a pak už se s nimi pracuje se digitálně. Návrh na vklad i veškeré listiny je možné podat elektronicky, takže lze vést vkladové řízení kompletně elektronicky. Nicméně problémů kolem elektronických listin je spousta a bohužel ještě nejsou tak rozšířené. Ale například geodeti, kteří vyhotovují geometrické plány, což jsou podklady pro změnu katastrální mapy, mají od roku 2014 povinnost vyhotovovat je pouze elektronicky.
Ve výroční zprávě stojí poznámka, že hlavní překážkou pro větší rozšíření digitálního vkladového řízení je nízká vybavenost občanů elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném certifikátu, takže účastníci právních jednání o nemovitostech ve většině případů nemohou smlouvu uzavřít elektronicky. Narážíte právě na tohle?
To je přesně ono. Za prvé nízká vybavenost a za druhé nízká úroveň znalostí. Ta oblast je poměrně složitá, když to řeknu obrazně, tak znalosti na úrovni 5 % znalostí pana Peterky (slovutného experta na e-government a externího autora Lupy – pozn. redakce), má maximálně 10 % populace, možná ani ne, a zbytek vůbec netuší.
Není to přitom jejich problém, ta problematika je skutečně takhle složitá. Vyznat se v tom, že potřebuji kvalifikovaný podpis, že na návrhu na vklad musím mít kvalifikované časové razítko, které prakticky neseženu jako jeden kus, vždycky jen balíček, jak to udělat, když někdo návrh podepíše na papíře a někdo jej chce podepsat elektronicky a podobné věci… Ta problematika je neuvěřitelně složitá.
Nepomáhá ani to, že potřebujeme mít i možnost jednoznačné identifikace majitele certifikátu a v současné době jsou minimálně tři způsoby, jak ji prokázat: buď má v certifikátu identifikátor MPSV, nebo si certifikát nahraje přes Portál občana do registru obyvatel, anebo nově to zapisují certifikační autority do registru zastupování. Normální člověk nemá šanci se v tom pořádně vyznat.
Neměla tohle vyřešit elektronická občanka – eObčanka? Začala se vydávat s čipem, doprovodnou aplikací a podobně…
Ano, ta mohla vyřešit to, že je prostředkem pro uložení kvalifikovaného certifikátu. Na Slovensku dostanete s elektronickou občankou už rovnou kvalifikovaný certifikát a můžete se s ním podepisovat. U nás to tak ale není, občanka slouží pouze jako prostředek pro uložení. Můžete si do ní uložit kvalifikovaný certifikát, který splňuje všechny náležitosti, ale musíte si ho někde pořídit u komerční certifikační autority.
A tohle se moc nevyužívá.
Nevyužívá, protože práce s elektronickou občankou je poměrně složitá, potřebujete čtečku a potřebujete nějaký obslužný software. Třeba já osobně mám asi čtyři nebo pět identitních prostředků a elektronickou občanku jsem použil jen k tomu, abych si vystavil jiný identitní prostředek s úrovní záruky vysoká, protože jinak bych kvůli tomu musel někam osobně.
Ale tohle přece měl být původně ten hlavní prostředek, jak lidé budou prokazovat svoji identitu a zároveň budou mít ještě onen certifikát. Ale v praxi to nefunguje.
Bohužel jsme se dostali do situace, kdy stát rezignoval na to, že by vydával svoje certifikáty a přenechal to komerčním subjektům. Nechci hodnotit, jestli je to správně nebo ne, ale tím pádem možnost mít certifikát vydaný rovnou při vydání občanského průkazu padla. Do budoucna by měla tuto funkci obsahovat evropská digitální peněženka, mělo by to být úložiště pro kvalifikovaný certifikát a mělo by být možné s ní podepisovat. Nicméně ani ta neodstraní problémy typu, že někdo návrh na vklad podepíše na papíře a někdo bude chtít podepsat elektronicky a nezvládne proces mezi tím.
Neměly by vzniknout služby, které budou zprostředkovávat online podpis smlouvy?
Něco podobného předpokládá zákon o právu na digitální služby, protože tam je v paragrafu 6 možnost portálu, kde se ověřím prostředkem s úrovní záruky vysoká, což je nějaká čipová karta nebo token od poskytovatele. Nahraju tam dokument a ten portál mi vydá něco jako ověřovací doložku. Já pak ten dokument můžu vzít a dát ho někomu jinému, ten může udělat to samé a je zaručené, že pak dokument bude splňovat všechny náležitosti. V takovém případě nemusím mít přístup ke kvalifikovanému certifikátu ani k časovým razítkům.
Uvidíme, jak to dopadne. Ale řekl bych, že pro běžného uživatele je to pořád strašně složité. Byť je to digitální a mělo by to být relativně jednoduché, ale člověku, který se v tom neorientuje, se to nedá pořádně ani vysvětlit. Třeba to budou používat aspoň profesionálové, kteří se zabývají realitním trhem nebo notáři, advokáti…
To rozhodně. Podle našich zkušeností na to postupně najíždí třeba banky. Jsou schopné opatřovat dokumenty elektronickými podpisy a už připravují kompletní elektronické podklady pro návrh na vklad.
S bankami jste v uplynulém roce dělali nějaké experimenty, které se týkaly hypoték a prokazování různých skutečností, které se jich týkají. Znamená to, že už je možné požádat si o hypotéku a všechno vyřídit online?
Pokud to banka podporuje, tak ano. S bankami spolupracujeme dlouhodobě, máme s nimi v rámci Bankovní asociace pravidelná jednání, kde si vyměňujeme zkušenosti a sbíráme náměty. Služby, které jsou potřeba na straně informačních systémů, jsou z naší strany hotové a banky to postupně implementují. Ani u nich to není jednoduchý proces, jak z pohledu technického, tak z pohledu risk managementu a odpovědnosti banky za provedené úkony a podobné věci. Vím ale, že u některých bank to už minimálně na úrovni pilotního provozu běží.
Zeptal jsem se našich followerů na sociálních sítích, jestli se vás nechtějí na něco zeptat a advokát Tomáš Nahodil poslal dotaz, nebo dal takový návrh: kdyby se banky s katastrem spojily a vyvinuly společnou aplikaci a posléze prosadily novelu katastrálního zákona, což asi bude ten kámen úrazu, mohly by se nemovitosti převádět online. Odpadl by důvod, aby kupní smlouva ležela několik týdnů nebo měsíců v úschově. Všechno by se výrazně zrychlilo. To vypadá opravdu velmi hezky.
To vypadá jako hodně velké sci-fi (smích). Snažíme se automatizaci co nejvíc podporovat, nicméně to, aby někdo cizí zadal do katastru data a tam se to automaticky zpracovalo a převedlo nemovitosti, je přece jenom hodně daleko od současnosti. Je možné, že se do tohoto stavu někdy v budoucnosti dostaneme, ale zatím je to jenom předmětem vášnivých debat.
Snažíme se spíš jít cestou kompletní přípravy dat tak, aby práce uvnitř informačního systému byla co nejmenší. To je také jeden z výsledků digitalizace. Existuje digitalizace směrem ven, což je poskytování informací, a potom digitalizace vnitřní. To, že mi někdo pošle elektronický dokument, může skončit dvěma způsoby: buď si to přepíšu ručně někam jinam, anebo s tím budu pracovat.
Myslím si, že se nám vnitřní digitalizace docela daří, protože když se podíváte na naše statistiky, tak před 20 lety bylo 550 tisíc návrhů na vklad za rok, rezort měl 5700 pracovníků a trvalo to průměrně dva měsíce. V loňském roce bylo návrhů na vklad více než 800 tisíc, máme o tisícovku míň zaměstnanců a průměrná doba je 25 dní, z čehož je 20 dní ochranná lhůta, kdy návrh ze zákona nesmíme zplatnit. Reálná doba je odhadem tak 10 dní.
Předběhl jste jednu moji otázku. Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) před časem vydal zprávu o stavu digitalizace českých úřadů a stěžoval si v ní, že na základě digitalizace nedochází k žádné větší efektivitě a úbytku úředníků. U vás se tedy efektivita zvyšuje?
Určitě, v rezortu máme opravdu asi o 20 % míň lidí, než jsme měli před těmi 25 lety.
Ale úplně jenom o počtu zaměstnanců to přece není. Vy máte asi štěstí, že na vás nepadají žádné nové agendy nebo něco podobného, je to tak?
Samozřejmě, jsme v jednoduché situaci, protože můžeme srovnávat stejné operace. Opravdu můžeme říct, že jsme efektivnější, protože velmi zhruba řečeno jde o stejné úkony jako před tím čtvrtstoletím.
Vím, že jiné úřady si stěžují, že je sice hezké, že se jim vyčítá, že nesnižují počty úředníků, ale že jim zároveň přibývá práce, takže to nejde úplně takhle poměřovat. Mluvil jste o vnější a vnitřní digitalizaci. Co je tedy pro vás hlavním cílem digitalizace katastru? Zpřístupnění nových funkcí, jejich zjednodušení pro uživatele, nebo právě ta efektivita? Jak to máte v rámci úřadu nastaveno?
Od každého něco. Máme hrozné štěstí, že náš úřad není politický. Od roku 1993 máme teprve třetího předsedu, což je ve státní správě naprostá rarita. To znamená, že vedení má dlouhodobou koncepci, nefunguje jen od voleb k volbám.
Snažíme se pomáhat uživatelům, ale samozřejmě chceme, aby digitalizace měla dopady i dovnitř. I my jsme tlačeni k tomu, abychom snižovali počet zaměstnanců a digitalizací se snažíme pomáhat tomu, aby menší počet zaměstnanců byl schopen všechny úkoly plnit. Nikdo už nechce zažít doby před 20 lety, kdy Praha byla odstrašující případ katastru, na provedení vkladů se čekalo měsíce a situace opravdu byla neradostná.
Nedávno jste oznámili, že jste spustili nový portál a že digitalizace katastru nemovitostí je v podstatě završená a ukončená. Je to tak? Máte hotovo?
Je to samozřejmě nikdy nekončící proces, protože dokud všechny vstupy nebudou digitální, digitalizace nebude dokončená. I v našich systémech je vždycky co zlepšovat – a to bychom taky mohli zahrnout do pojmu digitalizace.
Náš nový portál byl logickým završením. Je přes něj možné třeba podat kompletní elektronický návrh na vklad, pokud k tomu mám odpovídající listiny. Budeme postupně přidávat další možnosti podání. Nejsme zatím ve stavu zcela odpovídajícím zákonu o právu na digitální služby, takže teď na portálu nejsou dostupné všechny operace, nicméně návrh na vklad představuje 80 % všech operací, které se provádějí nebo pro které jsou vstupy.
Zákon dostal odklad, takže to do těch 100 % možná stihnete, ještě jsou na to dva roky. Říkal jste, že chcete zprovoznit nové služby, nová podání. Co konkrétně?
Jsou to věci typu ohlášení o změně druhu pozemku a podobné záležitosti. Nebo podněty typu bodových polí, zrušení bodů bodového pole a podobné věci. Existuje velké množství podání k nám do rezortu, které se netýkají přímo katastru nebo vkladů do katastru a které lze dělat částečně elektronicky. Ty bychom chtěli také zahrnout.
Pojďme se podívat na to, jak digitalizace katastru probíhala. Trvala desítky let. Nevím, jestli jste byl úplně na začátku, ale u toho procesu jste poměrně dlouho. Jak dlouho se připravovala její koncepce?
Koncepce se vytvářela po revoluci ve chvíli, kdy se budoval katastr v nové podobě. Někdy kolem roku 1992–1993 se vytvářela koncepce a v letech 1993–1998 se digitalizovaly textové informace katastru. Kolegové mě nebudou mít rádi, ale to je relativně jednoduchá věc, protože jenom přepíšete z papíru informace do políček v počítači. Zhruba do roku 2000 byly textové informace zdigitalizované. Šlo o počítačové systémy na lokalitách, lokální databáze typu FoxPro a dBase, kde nebylo možné ošetřit role, práva a podobné věci.
Po roce 2000 se začalo s digitalizací map. Jde o grafické informace, a navíc mapy měly různý původ a různé vlastnosti, což výrazně prodloužilo dobu jejich převodu do vektorové formy. Šlo o mapy, které mají počátek v polovině 19. století, velmi zjednodušeně to byly jenom kresby na papíře bez jakýchkoliv souřadnic, na druhé straně o mapy, které se měřily znovu za první republiky a už byly plně souřadnicové s daleko vyšší přesností.
Způsobů, jak je vektorizovat, je víc. Část se opravdu jenom překreslovala ze skenů v počítači, část se přepočítávala nebo se využívaly stávající podklady a část, a to běží pořád, se nově měří. Kolegové vyrazí do terénu, s vlastníky se provádí šetření hranic a úplně všechno se znovu měří. Tímhle způsobem se digitalizovaly katastrální mapy a celý proces se protahoval i tím, jak se postupně omezovaly počty zaměstnanců.
V současné době už existují jen jednotky katastrálních území, kde vektorová podoba katastrální mapy není. Samozřejmě se pořád vyskytuje rozdílná kvalita bodů. Máme podrobné body, které mají přesnost řádově 3 metry, a máme také podrobné body, které mají přesnost zhruba 20 centimetrů.
Pořád ještě něco existuje jenom na papíře?
Úplné zbytky existují, třeba tam, kde jsou neúplné podklady z dob socialistické republiky, protože tam katastr hodně trpěl, a v tom území jsou naplánované pozemkové úpravy, které by to měly vyřešit, ale ty se protahují.
To jsou data. Pak musely vzniknout aplikace, které s daty pracují, ať už uvnitř úřadu, nebo směrem k uživatelům. Také vznikaly úplně z nuly?
Informační systém katastru, který se spouštěl do produkce v roce 2001, byl úplně generační skok. Textové a grafické informace byly poprvé dány dohromady do jedné databáze a od roku 2001 probíhá kontinuální vývoj informačního systému.
Samozřejmě se zdokonaloval, měnilo se i technologické uspořádání, protože na začátku to byl model, který je hodně podobný modelu na současném Slovensku, kdy byly na pracovištích lokální databáze a pak existovala centrální databáze, s tím rozdílem, že u nás byly zapojené do replikací. Perličkou je, že typ replikací, který byl u nás použitý, byl ve své době co do počtu replikačních partnerů nejrozsáhlejší na světě, protože šlo o 100 lokálních databází proti jednomu centru.
V roce 2011 jsme přešli na centrální systém, kde je už jen centrální infrastruktura a uživatelé se do ní připojí vzdáleně přes aplikaci. Vývoj probíhá pořád, ale jdeme cestou, že máme všechno v jedné databázi a data se spravují jednotně. Ovšem digitalizací to úplně nekončilo, protože ve chvíli, kdy jsme převedli data do databáze, začalo se narážet na problémy, že třeba informace o vlastnících nebyla zadávaná jednotně.
V té době nebyla žádná kontrola, takže tam mohl být Franta Novák, který mohl mít třeba rozdílné adresy a byl to pořád jeden člověk, protože se mezi tím přestěhoval, neohlásil změnu, my jsme se o ní nedozvěděli. Od roku 2000 proto probíhal velmi dlouhý proces čištění těchto dat a sjednocování oprávněných subjektů. Šlo o obří akci, která nakonec nesla výsledky. Díky ní jsme se mohli napojit na základní registry a teď všechny tyhle aktualizace probíhají automaticky na pozadí.
Data se čistila ručně?
Ano, ručně. Vyhledávaly se duplicity, triplicity, byl zajištěn „kabelový“ přenos na evidenci obyvatel, takže kolegové opravdu chodili s taškou, kde měli nahrané CDčko. Pravidelně jsme data porovnávali s evidencí obyvatel, pak jsme se napojili přes síť, ale na začátku opravdu byl fyzický přenos dat.
To není moc hezká práce. Aplikace vyvíjíte in-house, nebo máte externí dodavatele? Jak to vlastně funguje z hlediska vývoje?
Pro hlavní informační systém katastru máme dodavatele, kterého soutěžíme. Dodavatel vyvíjí, nicméně na naší straně je poměrně velký projektový tým, kde jsou konzultanti, kteří jsou zodpovědní vždycky za konkrétní oblast. Jsou to lidé z praxe, to znamená, že vedle toho, co dělají normálně, ještě fungují jako konzultanti. Máme velké neprodukční prostředí, kde nám dodavatelé předávají nové verze softwarů a u nás se testují. Máme poměrně velký tým interních testerů, což jsou zase lidé z praxe. A pak to postupně nasazujeme.
Ve státní správě jsme trošku bílá vrána, protože máme vlastní tým administrátorů, takže si systémy spravujeme sami, nicméně vývoj tady na té části je dodavatelský. Na druhou stranu některé aplikace si vyvíjíme sami, například portál, který byl teď nedávno spuštěn, je čistě náš interní vývoj. Nahlížení do katastru, což je asi nejznámější aplikace, je taky náš interní vývoj.
Jak se vám povedlo nezabřednout do klasického vendor lock-inu a podobných problémů, které ze státních úřadů známe?
Měli jsme hrozné štěstí, že už na začátku byl poměrně velký tým, který se podílel na analýze a na vývoji informačních systémů a že u toho vydržel. Díky tomu jsme se nedostali do situace, kdy veškeré znalosti má dodavatel a na straně toho úřadu je jen někdo, kdo objednává.
Kvalitní tým je teď zaklínadlo, které se často opakuje: potřebujeme ve státní správě kvalitní vývojáře, kvalitní analytiky a kvalitní IT zaměstnance. Ale obvykle je nemáme jak pořádně zaplatit. Jak to řešíte u vás?
Řešíme to tak, že to jsou většinou kolegové, kteří jsou nadšení a dělají to kvůli tomu, že je ta práce zajímá a že se dostanou k zajímavým technologiím a doufám, že máme příjemné pracovní prostředí. Tím se je u nás snažíme držet.
Ale platy srovnatelné s komerční sférou nenabízíte?
Zdaleka ne.
Tohle je problém, na který na Lupě narážíme pořád dokola, když píšeme o státních IT procesech. Nedávno se objevila bílá vrána jménem ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV), kde říkají, že umí peníze pro IT vydupat. Říkají, že jsou schopni ukázat, že tenhle vývojář dostal tuhle částku, ale do roka se peníze vrátily na úsporách a podobně. Proč to takhle nefunguje všude ve státní správě?
Nevím, jak přesně to funguje na MPSV, nicméně když jsem se díval do zprávy o státní službě za rok 2023, tak ministerstvo mělo, jestli si dobře pamatuji, 16 % neobsazených míst. I když existuje určité vázání finančních prostředků za neobsazená místa, tak z toho stejně něco zbude a pak máte poměrně velký prostor, jak tyto finanční prostředky využít. My, když máme, dejme tomu, 5 % neobsazených míst, je ta volnost daleko menší. Prostředky na platy jsou jeden šuplík, výdaje na nákupy jsou druhý šuplík a vy si nemůžete peníze mezi šuplíky přendávat, bohužel.
Co se s tím dá dělat? Spoléhat na nadšenectví je hezké a je fajn, že nadšenci existují, ale na druhou stranu to není udržitelné. Máte možná štěstí, že vám lidé neodchází.
Fluktuace naštěstí u nás není moc velká, ale myslím, že to je tím, že jsme stabilní úřad a že to je u nás zajímavá práce. Neumím si to jinak moc vysvětlit, protože je pravda, že možnosti moc velké nejsou. Snažíme se lidi podporovat, jak to jde, dělat jim příjemné prostředí, vycházet jim vstříc, ale to je asi tak všechno, bohužel.
Kolik lidí v IT u vás je, ať už vývojářů, nebo administrátorů?
U sebe v odboru mám necelých 30 lidí, jsou to administrátoři, kteří se starají o centrální systémy plus IT u nás na úřadě. Katastrální úřady mají svoje IT, to jsou lidé, kteří se starají o systémy, které běží u nich, typicky ekonomický systém, personalistiku a podobně, plus dělají podporu pracovištím, tam to je tak řádově do deseti na kraj. A pokud jde o programátory a lidi, kteří dělají třeba analýzy dat, to je dalších řádově třicet, čtyřicet lidí.
To není moc, na to, jak velké systémy spravujete, provozujete a vyvíjíte. Testeři jsou v tom také?
Testeři jsou z katastrálních úřadů. Nejsou to čistě zaměstnanci ČÚZK, snažíme se, aby šlo o lidi z praxe.
Takže to jsou úředníci, kteří se systémy pracují, a nejsou to vyloženě školení testeři, kteří testují software nebo něco podobného?
Děláme něco jako přejímací testování. Není to testování, které je při vývoji softwaru, protože k nám ten software už by měl přicházet bez chyb, ale je to přejímací testování před instalací do produkce.
Aspoň pak lidé nejsou překvapení, co jim někdo z centra nasadí, protože si to za ně někdo, kdo systémy prakticky používá, mohl vyzkoušet předem.
Když přicházejí nové verze, probíhají na katastrálních úřadech školení. Máme oddělení metodiky, kde jsou lidé, kteří mají na starost metodiku práce s informačním systémem a vůbec práce v katastru a ti by měli pak předávat informace dál.
Tak to se vyhnete problému s jedním, nebudeme ho snad ani jmenovat, systémem, který nakonec stál za rozpadem vlády, jehož přijetí na jednotlivých úřadech nebylo dobré a tahle fáze se trošku podcenila.
Mně se to hrozně těžko hodnotí, protože nemám všechny informace, ale dovedu si představit, že u toho nejmenovaného systému byla daleko složitější situace. To je jako když srovnáváte psí spřežení s pytlem blech, protože u nás jsou všechny katastrální úřady součástí rezortu, ředitele katastrálních úřadů jmenuje předseda, ČÚZK jim přiděluje finanční prostředky, předseda stanovuje ředitelům katastrálních úřadů výši odměn. Možnost řídit pracoviště je u nás daleko větší. Ty jiné úřady jsou naprosto nezávislé na ministerstvu a nezávislé na jakémkoliv jiném orgánu, takže ta situace je složitá a vůbec nikomu ji nezávidím.
Tomu rozumím, navíc ta změna byla poměrně dramatická, ať už se týkala zákona nebo fungování úřadů. Jsem zvědavý, jak to nakonec dopadne. Ale to není naším hlavním tématem. Když jste postupně digitalizovali katastr nemovitostí, co pro vás byly největší překážky – sehnat dostatek peněz nebo změna zákonů tak, aby opravdu bylo možné některé kroky dělat elektronicky? Co bylo nejhorší?
Myslím, že naše digitalizace měla poměrně velkou podporu vlády, protože celý projekt dostal přidělené prostředky. Pro představu, třeba jenom spuštění informačního systému v roce 2001 stálo rámcově miliardu – se vším možným, včetně počítačového vybavení pracovišť, centrální části, softwaru. Naštěstí si pravděpodobně i vláda uvědomila, že možnosti digitálního katastru mají násobný efekt do všech oblastí, hypoteční trh, výstavba a podobně.
A pokud jde o překážky, samozřejmě ani u nás to nebylo jednoduché. Katastrální folklor existuje i teď, což jsou ty odlišnosti mezi pracovišti, takže ani teď není situace úplně ideální z pohledu organizačního nebo přenosu znalostí až na pracoviště.
Dost často se stane, že někdo někam přijede a vidí, že se pracuje nějakým starším postupem, který už není optimální. Je to třeba kvůli tomu, že přijde někdo nový a zaučí ho někdo starý, který to dělá takhle 10 let a prostě nedostala se třeba k němu informace, že už se to dá dělat líp. Souvisí s tím samozřejmě velká pracnost věcí, které s digitalizací souvisí, protože třeba skenování listin na vstupu, teď už je zaběhlá linka, ale když se to rozbíhalo, skenovalo se to i zpětně, bylo to taky ohromné množství práce, které se muselo udělat.
Tam je předpokládám nějaké OCR, které informace z dokumentů vytáhne.
V rámci skenování se do dokumentů vkládá i textová vrstva.
No tak pořád to ale popisujete tak, jako že vlastně to zase takový problém nebyl. Mě to fascinuje, protože na jiných třeba úřadech, na jiných ministerstvech se setkávám s velmi hororovými příběhy o tom, jak digitalizace probíhala, jak to bylo komplikované, kolik lidí vyhořelo, odešlo a podobně. U vás to probíhalo jinak?
Nechtěl bych to kreslit jako nějakou barevnou louku s duhovými mraky a pobíhajícími jednorožci, takhle jednoduché to rozhodně nebylo. Nicméně pořád je potřeba myslet na to, že jsme hodně stabilní a konzervativní rezort. Informační systémy se u nás drasticky nemění, ale je to vždycky spíš dlouhodobý proces, což nám pomáhá.
Když je u vás všechno takhle stabilní, jak funguje spolupráce s dalšími rezorty nebo s centrálními registry? Třeba základní registry dlouho trpí podfinancovaností a za různými výpadky systémů na českých úřadech obvykle stojí to, že nefunguje centrální identifikace uživatelů. Jaké zkušenosti máte vy?
Jsme provozovatelem jednoho ze základních registrů, Registru územní identifikace, adres a nemovitostí (RÚIAN). Díky vedení, které si dlouhodobě uvědomuje důležitost IT, se nám daří průběžně obnovovat hardware. Pravděpodobnost výpadků je pak nižší.
U RÚIANu jsme zavedli bezodstávkové instalace už před spoustou let. Díky pravidelné obměně se nám daří udržovat výkonnost systému a finanční efektivitu. Pozáruční servis na diskové pole, které je staré 10 let, je samozřejmě raketa. To není rozumně financovatelné. Vyjde daleko laciněji to po nějakých 6 letech přesoutěžit, protože pokud je veřejná zakázka dobře nastavená, dosáhnete příznivější ceny, než kdybyste udržovali staré systémy.
Ale znovu říkám, že vedení rezortu si musí uvědomovat důležitost IT systémů. Na druhou stranu dovedu pochopit, že pokud jde o IT tak velkého rezortu jako je vnitro, které je rozkročené přes ohromné množství činností a lidí, prosazují se takové věci asi daleko hůř než u nás.
Rozumím, ale dopady toho, když nefunguje identita občana, jdou napříč vším a je to špatně. Vy s nimi problémy nemáte?
Snažíme se udržovat provoz co nejhladší, ale taky se nám občas nějaký problém nevyhne. Dlouhodobě se potýkáme spíš s tím, že se snažíme omezovat počet plánovaných odstávek, ale občas narazíme na chyby, které potřeba řešit neprodleně a nemůžeme počkat na příležitost, že za dva měsíce uděláme nějakou souhrnnou odstávku, bohužel.
Máte všechny služby a data u sebe na serverech?
Máme dvě datová centra s tím, že to druhé je komerční housing, kde máme umístěná zařízení, ale jsou to naše zařízení v našich racích.
Plánujete nějak využívat chystaný státní cloud?
Pokud to bude pro informační systémy, které by se k tomu hodily, tak se tomu rozhodně bránit nebudeme. Nicméně, momentálně máme privátní cloud na naší infrastruktuře, protože se nám podařilo sjednotit prakticky všechny aplikace na jednu infrastrukturu. Když to hodně přeženu, tak moje infrastruktura je v každé lokalitě jedno diskové pole, dva databázové servery a jednotky serverů pro virtualizaci na aplikační vrstvě. Je to společný hardware, je to stejný software, samozřejmě rozdělený na různé servery, ale ta infrastruktura je jednotná, což nám taky umožňuje mít správu daleko jednodušší, než kdybychom měli nějaké výrazně heterogenní prostředí.
My už jsme zmínili Slovensko a já se nemůžu nezeptat na jednu oblast, a to je lednový útok na slovenský katastr nemovitostí. Nevím, jestli jste se slovenskými kolegy v nějakém kontaktu, jestli tam probíhá nějaká výměna informací. Předpokládám, že pro vás je to zajímavý případ, protože co kdyby něco podobného se stalo i tady. Probíhá nějaká spolupráce?
Neprobíhá. Máme stejné informace jako kdokoliv jiný, takže bohužel k tomu nemůžu nic říct.
A co tady v Česku? Mohlo by se něco podobného stát?
Kdybych řekl, že určitě ne, tak mi to nebude nikdo věřit. Ale snažíme se rizika omezovat co nejvíc. To je asi tak jediné, co se k tomu dá říct. Snažíme se školit naše uživatele, pravidelně je vzdělávat, dělat technická opatření, aby se rizika minimalizovala, pracujeme na ochraně dat jako takových, prostě tuto oblast určitě nezanedbáváme a snažíme se být připraveni.
Na Slovensku se ukázalo, že když nefunguje katastr, je to fakt velký průšvih. Máte velkou odpovědnost.
My si to uvědomujeme. Je pravda, že při nedostupnosti katastru se zastaví celý hypoteční trh a převody nemovitostí. Informace, které poskytujeme, jsou široce využívané, takže zastavení poskytování informací má rozsáhlé dopady. Takže ano, víme o tom, že jsme důležití.
Předpokládám, že nějaké útoky na český katastr také proběhly, a že jich nebude málo. Jak to vypadá?
Pár rozsáhlejších útoků bylo, ale je to stejné jako když se podíváte kamkoliv na internetu. Ve chvíli, kdy vystrčíte nějaké zařízení na internet, do půl hodiny se na něj dělají útoky a pokusů o zneužívání známých zranitelností a o napadení systému na hraničních prvcích registrujeme stovky za den. Jde většinou o automatizované pokusy, které berou rozsahy adres a zkouší co kde najdou.
A pak jsou různé phishingové útoky a podobně.
Snažíme se to omezovat. Kolega, který spravuje externí mailové brány, mi nedávno dával statistiku, že dovnitř propustíme 4 % z pokusů o doručení e-mailu. Občas něco pronikne. Pravidelně mi chodí maily o tom, že se mě předseda ptá, jaký máme zůstatek na účtu a že potřebuje něco převést. Tyhle pokusy chodí pořád.
Říkal jste, digitalizace katastru nekončí, že se budou přidávat nové funkce. Samozřejmě se nemůžu nezeptat na jednu věc: budete používat nějakou AI nebo neuronové sítě? Chystáte AI asistenta, s kterým si budu moci o katastru povídat a on mi vytáhne informace?
Bavíme se o tom. Máme z této oblasti pár námětů. Jeden z nich je chatbot na našem externím helpdesku, což je podpora externím uživatelům. Tam by se rozhodně hodil. Další náměty jsou třeba na kontrolu podkladů, které nám chodí, nebo geometrických plánů, které chodí od geodetů, protože tam jsou rozsáhlá pravidla, jak má měření vypadat, jaké má splnit podmínky, aby byla zaručena kvalita. Další z možností je hodnocení smluv, které jsou jako listiny pro vklad, protože tam taky dochází ke kontrole, to není jenom slepé zapisování. Pár možností tady je a snažíme se na nich pracovat.
Chystáte v blízké budoucnosti něco nového, co představíte v digitální oblasti? Mluvil jste o podáních a podobně, ale to jsou funkce, které jenom rozšiřují funkčnost vašeho portálu. Nechystáte něco většího?
Něco většího, nového ne, ale co se týče budoucnosti, máme jeden nový projekt, který vychází z Evropské směrnice o gigabitové infrastruktuře. Podle té se musí vést 3D model povrchu zemského, včetně budov. Na tom budou pracovat kolegové ze zeměměřického úřadu, který dělá geodetické práce ve veřejném zájmu. Provozují třeba permanentní síť stanic GPS pro polohové služby, zajišťují vyhotovení ortofot, základních map v menších měřítkách a podobné věci. Tenhle projekt spadne na ně a bude poměrně velký.
Takže bude kompletní povrch České republiky ve 3D mapě?
On už teď prakticky existuje, protože v minulosti proběhlo laserové letecké skenování, jehož výsledkem byl výškový model terénu. Jedním z výstupů byl právě i model povrchu, který zahrnuje i ty budovy a lesy a podobné věci. Nicméně tady to jde ještě dál.
A to budou data, která pak budou veřejně dostupná?
Předpokládám, že ano.
Tak to bude zajímavé. Jen se bude muset přemapovávat poměrně často, protože lesy se kácejí… (smích).
Myslím, že jestli máme někde dluh ve službách pro veřejnost, tak to je aktualizace výškového modelu. Ortofoto se aktualizuje jednou za dva roky, vždycky každý rok se létá polovina území republiky. Základní mapy se aktualizují průběžně, ale výškový model se aktualizuje taky průběžně, ale jen ve vybraných územích. Typicky, když se někde otevře další kus dálnice nebo jsou velké terénní úpravy, tak se to přeskenuje. Ale že by fungovala aktualizace na úrovni ortofot, to bohužel ne.