Hlavní navigace

Josef Šlerka, Eliška Hutníková: Jak jsou na tom (také) politické strany na Facebooku

20. 9. 2013
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Pokud byste chtěli měřit oblíbenost politických stran na Facebooku jen pomocí počtu fanoušků, výsledky budou k ničemu. Získat fanoušky totiž není pro správce kampaně problém.

Začátkem září se na českých zpravodajských serverech objevilo několik článků o úspěšnosti či neúspěšnosti domácích politických stran. Většinou se jejich autoři omezili na přehled počtu fanoušků a konstatování poněkud banálního faktu, že jich má facebooková stránka TOP 09 nejvíce. Pokud byste chtěli měřit oblíbenost politických stran na Facebooku jen pomocí počtu fanoušků, výsledky budou k ničemu. Získat fanoušky totiž není pro správce kampaně problém. Lidé se ke stránkám přidávají z různých důvodů, mohou být například fanoušky strany historicky na základě kampaní z minulých let. Pro vyhodnocení průběhu kampaně jsou užitečnější čísla o počtu aktivních fanoušků a dále také hloubková analýza toho, kým tito lidé jsou a k jakým jiným stranám mají taky blízko. V našem seriálu si ukážeme několik užitečných metrik a možností, jak s daty o fanoušcích pracovat.

Text původně vyšel na Databoutique.cz, Lupa jej publikuje se svolením autorů.

Mluví o tom

Zatímco počet fanoušků je metrika, která o současném stavu stránky nic moc neříká, tzv. metrika “Mluví o tom” už je pro hodnocení mnohem vhodnější. Zachycuje totiž, jestli lidé se stránkou nějak aktuálně interagují (komentují, stávají se fanoušky, píší příspěvky), jestli má stránka vůbec šanci svými statusy někoho oslovit. Mluví o tom je metrika, jejíž hodnota se denně mění a ukazuje na aktivitu za posledních sedm dní.

Platí samozřejmě, že čím víc se „o tom mluví“, tím lépe. A protože získávání fanoušků pro stránku bývá investicí, “Mluví o tom” slouží jako ukazatel úspěšnosti, jak se stránkám daří tuto investici zhodnocovat. Fanoušci sami o sobě vám nejsou k ničemu, pokud alespoň nečtou vaše příspěvky. A protože Facebook přizpůsobuje zobrazování příspěvků uživatelům podle toho, jestli a jak moc na příslušné stránce lidé v minulosti komentovali a lajkovali, je nízké “Mluví o tom” signálem, že příspěvky stránky mnoho fanoušků nevidí. U politických stran samozřejmě ukazatel „Mluví o tom“ měří nejen míru úspěšnosti kampaně na Facebooku ale také samotnou vůli fanoušků voličů aktivně se zapojit ať už v pro stranu negativním nebo pozitivním smyslu.

Pokud jde o politické strany, v absolutních číslech jsou nejúspěšnější stránky, kterým se daří i co do počtu fanoušků – třeba Česká pirátská strana nebo Top 09:

Strana Mluví o tom (k 17.9.)
ANO 5 097
DSSS 1 079
Piráti 5 489
ČSSD 1 694
Hlavu vzhůru 507
Hnutí úsvit 5 170
KDU ČSL 1 877
KSČM 505
ODS 2 176
Strana zelených 2 969
Svobodní 2 688
TOP 09 4 986
Věci veřejné 85
SPOZ 923

Pokud ale jde o využívání fanouškovské základny (míra vytížení, vyjádřená jako poměr mluví o tom / počet fanoušků), žebříček vypadá úplně jinak – na čele jsou Hlavu vzhůru, Hnutí úsvit a KDU-ČSL. Jsou to převážně menší stránky, pro které bývá tento poměr vždy výhodnější. Výjimkou je Hnutí úsvit s více než 10 tisíci fans a 48% mírou vytížení.


Autor: Databoutique.cz

Jen pro zajímavost, o týden dřív byla míra vytížení stránky Úsvitu nižší, zhruba 27 %. Mluví o tom je skutečně měřítko, které pohotově ukazuje, jak na tom stránka je. K výraznému nárůstu stačí povedený příspěvek nebo akviziční PPC kampaň, pak ale velmi často přichází pokles. Rozhodli jsme se proto v průběhu předvolební kampaně jednotlivé stránky sledovat a hodnoty pravidelně srovnávat a aktualizovat.

Zaujme i další věc. Zatímco “běžné” stránky mohou považovat za úspěch, pokud se dostanou s mírou vytížení stránky nad 5 až 10 %, u našeho vzorku politických stran má 10 a méně procenta pouze SPOZ, TOP09, ODS a Věci veřejné. Strany jsou tedy na první pohled úspěšné v získávání pozornosti svých fanoušků.

Bude napínavé sledovat, jak se stránkám, jako je Hnutí úsvit nebo třeba Strana zelených, bude dařit posouvat se doprava na ose x (získávat další fanoušky) a zároveň neklesat na ose y (tedy udržovat komunikaci s nimi stále ukázkově živou).

S kolika lidmi strany mluví

Víme už, na kterých stránkách se něco děje a na kterých se tedy praděpodobně shromažďují lidé se zájmem o danou partaj. Jak intenzivní ale ten zájem je, neboli: Jak moc si se stranou (o straně) uživatelé povídají?

Dataset

Jako základ pro tuto analýzu posloužila komunikace na jednotlivých stránkách za období od 12. srpna do 12. září, získaná prostřednictvím Graph API. Zajímala nás především aktivita lidí – tedy jejich komentáře, “to se mi líbí” pro příspěvky a vlastní statusy, které lidé nahráli na zeď stránky.

Na stránkách jsme takto posbírali téměř 100 000 tisíc interakcí, kterým budeme v souladu s metrikami Facebooku říkat “příběhy”. Jedná se o “to se mi líbí”, komentáře pod příspěvky i vlastní posty na zdi stránky. S ohledem na omezení API nejsou do statistik zahrnuti lidé, kteří nějaký obsah sdíleli. V případě stránek Hlavu vzhůru a Ano se nepodařilo stáhnout dostatečně velký vzorek příspěvků, proto jsme je z analýzy vyřadili.

Příběhy stránek

Nejčastějším druhem příběhu je “to se mi líbí” (78,5 %), následovaný 19,8 % komentářů a jen malým množstvím vlastních příspěvků, které lidé sami vložili na zeď stránky (1,7 %).

Příběhy Komentáře “to se mi líbí” Posty na zeď
98 685 19 540 77 493 1 652
19,8% 78,5% 1,7%

Mezi jednotlivými stránkami ovšem v tomto ohledu najdeme výrazné rozdíly. Nejupovídanější jsou fanoušci Komunistů: 41 % procent toho, co na stránce dělají, jsou komentáře pod příspěvky a dokonce z 10 % vlastní příspěvky (proti 1,7 % u politických stran celkem)! Dalšími stranami, kterým uživatelé relativně častěji posílají své vlastní příspěvky, jsou ČSSD a Věci veřejné.

Nejvíc palců “to se mi líbí” pak lidé nechávají Pirátům, Dělnické straně a Straně zelených.

U postů a komentářů nerozlišujeme sentiment – fanoušci mohou psát velmi kritické i velmi pozitivní příspěvky, mohou se na něco ptát, diskutovat o konkrétních věcech. “To se mi líbí” je v tomto ohledu jednoznačnější, pokud nás zajímá počet příznivců dané strany na Facebooku.

Strana Podíl komentářů Podíl “To se mi líbí” Podíl postů na zeď
DSSS 14.7% 82.9% 2.4%
Pirátská strana 10.2% 88.9% 0.9%
ČSSD 23.3% 73.7% 3.0%
Hnutí úsvit 16.5% 81.9% 1.5%
KDU ČSL 32.2% 67.8%
KSČM 41.0% 49.3% 9.7%
ODS 44.3% 55.7%
Strana zelených 12.4% 85.8% 1.8%
Svobodní 16.7% 81.5% 1.8%
TOP 09 16.4% 80.9% 2.7%
Věci veřejné 28.8% 68.4% 2.9%
SPOZ 18.3% 81.7%

Tři strany měly v době sbírání podkladů zamknutou zeď (zakázané vkládání příspěvků na zeď): KDU ČSL, ODS a Strana práv občanů.

Fanouškovské jádro

Víme už, kolik mají strany na Facebooku fanoušků, kolik jich na stránce něco v posledním týdnu udělalo a kolik se toho na stránkách nakomentovalo a nalajkovalo. Pojďme se teď ještě zaměřit na uživatele, kteří na sledovaných stránkách něco udělali.

Napříč stránkami jich bylo víc než 28 tisíc, z toho se 54 % těchto účtů zapojilo do komunikace pouze jednou, a proto jim říkáme “náhodní kolemjdoucí”. Aktivní jsou pak ti, kteří něco udělali alespoň dvakrát během sledovaných 31 dnů.

A pokud se právě na tyto nenáhodné přispěvatele, kteří se do dění na stránce zapojili vicekrát, zaměříme, ukáže se, že ze srovnání jednotlivých stran vychází absolutně nejhůř TOP 09. Má nejnižší počet i podíl aktivních fanoušků. Z mála dokáží vytěžit hodně komunisté, u kterých tvoří aktivní uživatelé vysoký podíl 13,6 %. Největší pevné jádro má Dělnická strana, velký podíl aktivních fanoušků mají také Hnutí úsvit a KDU ČSL.

KL24

Strana Aktivní uživatelé Podíl z fanoušků Vytvořili příběhů
DSSS 786 17.0% 4 853
Piráti 2 662 7.4% 15 107
ČSSD 812 8.5% 8 913
Hnutí úsvit 1 724 15.5% 12 440
KDU ČSL 699 15.3% 6 939
KSČM 179 13.6% 1 877
ODS 699 2.4% 6 398
Strana zelených 861 9.9% 5 627
Svobodní 1 796 11.4% 12 448
TOP 09 1 166 1.7% 5 280
Věci veřejné 85 0.5% 700
SPOZ 229 2.6% 1 626

Jak je vidno, je to s těmi vítězi a poraženými složitější. Vysoký počet fanoušků může být sice příslibem jejich budoucího zapojení, sám o sobě ale nic neříká.

Alea Iacta Est

Do voleb zbývá necelých šest týdnů, a tak se za týden podíváme, jak se nám politické dostihy vyvíjejí. Ještě před tím ale přineseme už v pondělí díl věnovaný analýze průniků mezi fanoušky stránek a tomu, co z ní lze usuzovat.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor působí jako Head of R&D ve společnosti Socialbakers, zároveň vede Studia nových médií na FF UK.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).