Hlavní navigace

Kam se poděly weby z televizní revoluce?

8. 1. 2002
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Denní tisk opět přináší články týkající se loňské "televizní revoluce". Nikdo se ovšem nepozastavil nad tím, jakou roli v té době sehrával Internet. Když byli televizní redaktoři prohlášeni za "vzbouřence" a odstřiženi od možnosti vystupovat v přímých vstupech na televizní obrazovce, zbylo jen několik kanálů, které mohli využívat -- mezi nimi Internet.
Pozornost, kterou před rokem „legálně zvolený“ ředitel České televize Jiří Hodač a jím dosazené vedení Internetu věnovali, do velké míry vypovídá o významu, který mu ještě i dnes mnoho lidí přisuzuje – pro politiky a manipulaci s masami je neškodný. A tak naprosto nerušeně mohli redaktoři k pětině národa promlouvat prostřednictvím oficiálního webu.

Skoro se až nechce věřit, že manželé Bobošíkovi, kteří se po odchodu Jany Bobošíkové z televizní *lt;<21>> vrhli na provozování publicistického webu Interview21, netušili, jak snadné by bývalo bylo vyřadit oficiální televizní weby z provozu a domény nasměrovat na vlastní obsah. Nové vedení dokonce odmítlo spolupracovat s redakcí televizního webu, která se z počátku krize nijak netajila tím, že ochotně poskytne prostor oběma stranám sporu, a tak brzy legální vedení začalo provozovat server ČT Inforum, zatímco „ilegální“ zpravodajství bylo možné zhlédnout na oficiálních webech jednotlivých vysílacích kanálů (www.ct1.cz) a o událostech informoval oficiální web czech-tv.cz.

Černá obrazovka, kterou veřejnoprávní televize zpestřovala minulé Vánoce, se brzy stala tak populární, že ji hned začal web parodovat. V tutéž dobu, kdy začalo „legální vedení“ vysílat „objektivní“ zpravodajství (Události), vyrojilo se hned několik webů které stavěly na přezdívce „oficiální“ televize: Bobovize (archiv se nedochoval) a Bobo-TV. (Doména bobo.tv, která je na webu nabízena k prodeji za 250 dolarů, nesouvisí s televizní krizí, ale se jménem hudebníka DJ BoBo.)

Vedle zmíněných webů vzniklo mnoho osobních komentářů ke krizi. Často se k ní vyjadřoval obyčejný televizní národ, který narozdíl od mediálních specialistů, komentátorů a politiků nedostává možnost svůj pohled zveřejnit v běžných sdělovacích prostředcích. Typická je v tomhle ohledu stránka Pavla Totha z Mostu.

Vedle toho se na webu začaly objevovat karikatury a montáže. Server Pohlednice urychleně přispěchal s (anti)propagan­distickými elektronickými pohlednicemi. Fotograf Matěj Klimeš, který pořizoval snímky dokonce i během vysílání „vzbouřeneckého“ zpravodajství ve studiu, na webu vystavil své snímky.

Nejdéle ze všech stránek o České televizi vydržel fungovat web iniciativy Česká televize – věc veřejná, který na původní adrese najdete dodnes (dokonce byl poplatek za doménu uhrazen i za další rok). I zde ale všechen život již dávno utichl – naposledny se tu nová informace objevila před půl rokem.

Kromě webů se na Internetu utvářely i diskusní hloučky. Ten z Magea sice nepřežil ředitelování Jiřího Hodače, ale elektronická konference Veřejná ČT žije poměrně rušným životem ještě nyní – i když je pravda, že hovory o překladu textu k písni ze seriálu Včelka Mája z polštiny do češtiny se už původního tématu příliš netýkají…

BRAND24

Můžeme v dění na Internetu kolem krize v České televizi spatřovat nějaký odkaz? Podle mě určitě ano. Dokud Internet není masovou záležitostí jako televize nebo mobilní telefony, můžeme se těšit vcelku velké volnosti, což se ovšem změní, pokud v Internetu začnou politici vidět vhodný nástroj k ovládání mas. Tehdy se stát pokusí získat nad ním větší kontrolu. Ta doba není vzdálená – nejvýš několik let.

Pohřebiště představuje ve všech kulturách místo posvátné. Prostor, kde potomci a přeživší vzdávají hold svým předkům. V seriálu Pohřebiště se na Lupě zamýšlíme nad „životem“ aktivit, projektů a serverů, které zásadním způsobem změnily Internet nebo jeho chápání. Připomínáme si nesmrtelné činy často již zapomenutých hrdinů a vyprávíme legendy z krátké historie českého Internetu.

Byla "televizní revoluce" úspěšná?

  • Ano
    2 %
  • Ne
    1 %
  • Jak pro koho
    97 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).