Kdy je čas pro dedikovaný server?

31. 1. 2002
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Když jsme před půl rokem přinesli srovnání cen dedikovaných serverů, obrátilo se na redakci několik čtenářů s dotazem, kdy je vhodný okamžik přejít ze serveru sdíleného a zda není lepší zaměstnat pro správu serveru administrátora ve firmě. Ve článku se pokusíme odpovědět právě na tyto otázky.

Otázka, kdy se rozhodnout pro dedikovaný (vyhrazený) server, může na první pohled vypadat jako úplně zbytečná, ale skrývá v sobě několik záludností. Pokud chcete provozovat nějaký internetový server, můžete buď využít sdílený hosting, nebo si pořídit vlastní server – služby dedikovaných serverů jsou někde na pomezí. V čem se liší od obou zmíněných alternativ?

Sdílený hosting se používá v případech, kdy server není vystaven vysoké zátěži a spokojíte se pouze s nabízenými službami – obvykle to znamená Linux/Apache nebo Windows/IIS, vyhrazený prostor na disku, používání skriptovacího jazyka (obvykle PHP nebo ASP), přístup k databázi (MySQL, PostgreSQL nebo MS SQL), občas k tomu dostanete možnost psát vlastní CGI skripty třeba v perlu nebo bashi, poštovní server a tím to hasne.

Pro mnohé nasazení sdílený hosting úplně postačuje, avšak s tím, jak se intenzifikuje využívání Internetu v životě firmy, možná záhy zjistíte, že byste chtěli mít vlastní zálohy nebo replikovaný obsah v podnikové síti – nebývá problém takovou službu s webhosterem dohodnout. Možná brzy zjistíte, že byste potřebovali na server doinstalovat nějaký software, který není součástí původní instalace, a tady už by vám měl hoster nabídnout přechod na dedikovaný server. Klasicky tento případ nastává u knihoven na Linuxu a zvláštních komponent pro ASP na Windows.

Dalším podnětem může být potřeba zvýšení přístupových práv k serveru – administrátor sdíleného serveru nemůže u každého klienta zjišťovat úroveň uživatelských schopností a už vůbec nemůže kontrolovat, jak bude klient s heslem k serveru zacházet (jestli třeba nebude nalepené na monitoru v kanceláři). U některých hosterů vám může po čase dojít trpělivost s nespolehlivostí serverových služeb nebo s délkou uptime (doby, kdy je server v provozu). A posledním důvodem k přechodu od sdíleného k dedikovanému serveru může být zvýšená zátěž populárního serveru.

Důvody pro přechod na dedikovaný server se shodují s těmi, které obvykle předcházejí pořízení vlastního serveru. Kdy ale je výhodnější zaplatit hostingové společnosti za dedikovaný server místo pořizování vlastního? Při pořízení vlastního serveru musíte také zaměstnat správce serveru – tuhle práci často nemůže vykonávat správce firemní sítě. U dedikovaného serveru tedy ušetříte na mzdových nákladech – jeden server administrátora nevytíží. Druhým důvodem pro volbu dedikovaného serveru místo vlastního pak je třeba vzdálenost firmy od hostingového centra. Pokud tedy není server skutečně náročný na správu, vyplatí se ji outsourcovat, tedy pořídit si dedikovaný server.

Teď se asi velmi případně zeptáte, na kolik taková legrace přijde. V případě dedikovaných serverů panuje v cenách stejně nepřehledná situace jako u cen připojení. Cena se většinou liší podle toho, zda zároveň obsahuje i leasing nebo nájem hardware. Pokud si pořídíte vlastní server a jde vám pouze o jeho správu, pak platíte mnohem méně a cena se odvíjí jen od náročnosti na čas admina. Také si musíte dát pozor na to, zda cena již zahrnuje i datové přenosy a zábor místa v serverovně – většinou se vyplatí využít nabídky firmy, která se vám o server bude starat, protože webhostingové společnosti mívají výhodnější podmínky – vlastní rack a nižší ceny za přenos dat. Také vřele doporučuji nechat si server dodat od webhostera – takový server by měl být značkový, uzpůsobený přímo pro rack a se zárukou (nejlépe, když se i webhoster zaručí, že porouchaný server během několika hodin kdykoli vymění).

Místo přehledu aktuálních cen vás pro orientaci odkážu na článek Dedikované servery: Kde, jak a za kolik? od redakčního kolegy Karla Chvalovského z loňského června. Ceny se od té doby nezvedaly. Pokud se rozhodnete k přechodu na dedikovaný server, vyplatí se, když se pokusíte udělat si na servisní společnost soukromý tender, protože ceny jsou opravdu nesrovnatelné a jedinou možností, jak se dobrat k porovnatelným nabídkám, je vypracování jednotné poptávky a pak musíte vyžadovat, aby obchodníci vyplnili cifru u každé položky zadání – v opačném případě vám obchodníci naservírují hausnumera, která nebudou mít se skutečností mnoho společného.

Uvažujete o dedicovaném serveru?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).