Hlavní navigace

Klout, Kred, PROskore a řada dalších se snaží změřit důležitost lidí

19. 12. 2011
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Sociální sítě Autor: 21971
Je důležité vědět, jak jsou lidé na Internetu vlivní? Nepochybně ano, zejména pokud jde o firmy, marketing a public relation. Ale možná je to důležité i čistě z onoho hlediska „e-peen“ charakteristiky. Pak je možná dobré vědět, kdo má „větší Klout“. Nebo prostě větší „skóre“.

„Měření vlivu“ (zejména) v sociálních médiích má jednoho průkopníka – je jím Klout – www.klout.com – a má za sebou rozporuplnou historii, bouřlivou minulost a budoucnost plnou otazníků. Změnit „vliv“ konkrétní osoby online je těžké a Klout je jedním z prvních, kdo se o to ve (poněkud) větší míře začali snažit.

„Vliv“ uživatele na Twitteru, Facebook a dalších sociální sítích a médiích se samozřejmě měří algoritmem. Ten je v případě Kloutu propri­etární a není tak možné ověřit, zda „Klout skóre“ prostě není jenom nějaké nesmyslné číslo.  Klout je ale kritizován i v řadě dalších věcí – mírně problematický přístup k soukromí (Klout „sleduje“ i lidi, kteří nikdy jeho užívání neschválili, nestali se uživateli), transparentnost (proprietární algoritmus, změny, o nich není jasné, proč jsou dělány a co ovlivňují) či metodika jsou třemi hlavními důvody, proč se v amerických médiích ozývají hlasy ve smyslu „dny Kloutu jsou sečteny“. 

Podobné úvahy se objevily hlavně poté, co Klout změnil způsob výpočtu svého skóre. Změna přinesla zemětřesení a vyvolala nebývalou mediální bouři. V rámci té se Kloutu nepodařilo nijak rozumně vysvětlit, proč vlastně (utajený) algoritmus změnil na jiný (opět utajený) algo­ritmus. Ani proč někdo „spadl“ a někdo naopak „vyrostl“. V rámci toho se média věnovala i takovým „maličkostem“, jako je automatické vytváření profilů uživatelům (což Klout určitým způsobem potřebuje pro svoji činnost) a New York Times se znelíbilo, že vznikají i profily dětí a nezletilých.

V zásadě je dobré existenci Kloutu (a podobných služeb) přijmout – jsou využitelnými pomocníky, ale nikdy nebudou nabízet univerzální a spolehlivě použitelná čísla. Přesto se mohou hodit pro identifikaci vlivných lidí na sociálních sítí, analýzy témat a vznikajících tématicky zaměřených skupin. Jedna z mála výhod (ale zároveň nevýhod) Klout je, že umí napojit řadu sociálních médií – Twitter, Facebook, Google+, LinkedIN, Foursquare, YouTube, Instagram, Tumblr, Blogger, Wordpress.com, last.fm a Flickr. A na dalších sítích pracuje (Quora, Yelp, Posterous, livefyre, Disqus a bit.ly).

Klout navíc poskytuje čtyři metriky – Klout Score (měla by být „tou hlavní“), True Reach (měla by udávat počet lidí, které přímo ovlivňujete), Amplification (měla by vyjadřovat míru toho jak se vám daří „zesilovat“ informace) a Network Impact (určuje míru významnosti lidí, co ovlivňujete).

Zajímavé je, že přidávání a odebírání služeb (propojených služeb) u Kloutu může mít velmi zábavné výsledky – a čas od času někdy „méně“ může znamenat „více“. Pro ilustraci část probíhajícího experimentu, kde je dobře vidět, že některé ukazatele mají tendenci se takřka náhodně propadat.

  Klout Score True Reach Amplification Network
TW 49.04 1 582 10 41.22
TW + G+ 63.84 5 088 30 28.20
TW + FB 70.69 10 566 100 50.67
TW + FB + G+ 72.26 13 856 84 37.72
TW+ FB + G+ (ustálené) 71.35 12 511 74 43.91
TW+ FB + G+ + LIN 71.33 12 454 73 43.78
TW+ FB + G+ + LIN (3.12) 70.98 12 013 70 43.94
TW+ FB + G+ + LIN (4.12) 71.24 12 245 73 43.91
TW+ FB + G+ + LIN (5.12) 72.06 13 290 84 44.10
TW+ FB + G+ + LIN (6.12) 72,20 13 420 85 44.09
TW+ FB + G+ + LIN + 4SQ 72.44 13 585 85 42.50
TW+ FB + G+ + LIN + 4SQ (13.12) 72.71 13 911 89 13.54
TW+ FB + G+ + LIN + 4SQ + YT (15.12) 73.13 14 957 86 62.32

Konkurenti Kloutu

Klout ale není jediný, kdo se snaží určovat význam, vliv a důležitost. A jakkoliv doposud byl zájem hlavně o určení významu firem a značek, určování významu jednotlivců má ve světě plném sociálních aktivit mimořádný význam.

Podobný Kloutu je tak PROskore – www.proskore.com – spuštěný teprve před několika měsíci. Vedle klasického započítávání existence v sociálních sítích se snaží do případného určení vlivnost započítat i další faktory, včetně budování vztahových schémat mezi uživateli přímo v PROskore. 

PROskore se snaží o trochu jiným způsobem než Klout – základem je vytvoření profilu, doplnění informací, propojení s dalšími uživateli, budování vztahů na základě nabídky toho „v čem jste dobří“ vs. „co potřebujete“ – mírné přerůstání do profesní sociální sítě má samozřejmě zásadní cíl, lépe určit vliv konkrétních lidí.

O několik měsíců starší může být Kred – www.kred.ly. Původně se věnoval hlavně analytickým a marketingovým pomůckám pro firmy, ale bez zahrnutí uživatelů sociálních sítí do hry toho moc zjistitelného není. Zajímavé na Kredu je detailní využití Twitteru – až na úroveň schopnosti analyzovat jednotlivé tweety a přiřazovat jim významové skóre.

Kred můžete vyzkoušet, stejně jako předchozí služby – postačí si založit účet a propojit jej s Twitterem (žádné další sociální sítě Kred napojit neumí).

PeerIndex – www.peerindex­.com – určuje reputační skóre na základě autority, audience a aktivit jedince. Stejně jako všichni ostatní je určování věcí proprietárního algoritmu. Tajemný algoritmus můžete považovat za „firemní tajemství“, ve skutečnosti se ale bez jeho „odtajnění“ nakonec neobejde pravděpodobně nikdo – neznámý algoritmus znamená automatické zpochybnění všeho, co zpochybnit jde.

PeerIndex umí připojit Twitter, Facebook, LinkedIN, Quora a obecné zdroje připojené pomocí RSS- a stejně jako u všech ostatních služeb narazíte na problémy s pochopením (a uchopením) češtiny – jakákoliv obsahová analýza v takovýchto momentech selhává. Výsledkem je například to, že vám Peerindex přisoudí vliv na „Rumunsko“.

Twitalyzer – twitalyzer.com – je zaměřený hlavně na Twitter a vztahy mezi uživateli na Twitteru – pro svoji práci ale používá data jak z Kloutu, tak z již zmíněného Peerindexu. Využít ho můžete i bez zakládání účtu – umožní vám podívat se na údaje o jakémkoliv účtu na Twitteru.

Ani zde nepochodíte s češtinou ( Daniel Dočekal is frequently talking about ale and beer, american society of news editors and blac­kberry) a ani toho moc neuvidíte – zdarma jsou dostupné pouze základní informace.

TweetLevel  – tweetlevel.edel­man.com – je zdarma dostupný stroj na určování vlivu od Edelmanů a opět se týká pouze Twitteru a neporadí si s češtinou. Výsledkem jsou „nějaká“ čísla (vliv, popularita, zapojení a důvěra) o nich není známo nic víc.

SocMetrics – socmetrics.com – je další podobná služba jako všechny ostatní a je dostupná jenom v beta podobě. Měla by pomoci hledat vlivné jedince.

Twitter Grader – tweet.grader.com – spočte vaše „grády“ na Twitteru, tedy skóre vašeho účtu na Twitteru (za předpokladu, že budete hodně trpěliví se nakonec výsledku dočkáte). Nic výjimečného nečekejte – skóre,  nejčastěji používaná slova z tweetu ve word cloudu, užitečné zobrazení historie počtu sledujících i sledovaných, pozici v žebříčku, skóre na škále 0–100.

PeopleBrowsr – www.peoplebrow­sr.com – můžete vyzkoušet na 14 dní zdarma a opět se týká pouze Twitteru. Nevěnuje se určování skóre, ale jde spíš o analytickou pomůcku.

cif 24 - early cena - média

Poznámka na závěr – přehled zcela určitě není úplný, zcela jistě nebyla některá služba zmíněna – víte-li o nějaké užitečné, zejména máte-li s nějakou  zkušenost, podělte se.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).