„Měření vlivu“ (zejména) v sociálních médiích má jednoho průkopníka – je jím Klout – www.klout.com – a má za sebou rozporuplnou historii, bouřlivou minulost a budoucnost plnou otazníků. Změnit „vliv“ konkrétní osoby online je těžké a Klout je jedním z prvních, kdo se o to ve (poněkud) větší míře začali snažit.
„Vliv“ uživatele na Twitteru, Facebook a dalších sociální sítích a médiích se samozřejmě měří algoritmem. Ten je v případě Kloutu proprietární a není tak možné ověřit, zda „Klout skóre“ prostě není jenom nějaké nesmyslné číslo. Klout je ale kritizován i v řadě dalších věcí – mírně problematický přístup k soukromí (Klout „sleduje“ i lidi, kteří nikdy jeho užívání neschválili, nestali se uživateli), transparentnost (proprietární algoritmus, změny, o nich není jasné, proč jsou dělány a co ovlivňují) či metodika jsou třemi hlavními důvody, proč se v amerických médiích ozývají hlasy ve smyslu „dny Kloutu jsou sečteny“.
Podobné úvahy se objevily hlavně poté, co Klout změnil způsob výpočtu svého skóre. Změna přinesla zemětřesení a vyvolala nebývalou mediální bouři. V rámci té se Kloutu nepodařilo nijak rozumně vysvětlit, proč vlastně (utajený) algoritmus změnil na jiný (opět utajený) algoritmus. Ani proč někdo „spadl“ a někdo naopak „vyrostl“. V rámci toho se média věnovala i takovým „maličkostem“, jako je automatické vytváření profilů uživatelům (což Klout určitým způsobem potřebuje pro svoji činnost) a New York Times se znelíbilo, že vznikají i profily dětí a nezletilých.
V zásadě je dobré existenci Kloutu (a podobných služeb) přijmout – jsou využitelnými pomocníky, ale nikdy nebudou nabízet univerzální a spolehlivě použitelná čísla. Přesto se mohou hodit pro identifikaci vlivných lidí na sociálních sítí, analýzy témat a vznikajících tématicky zaměřených skupin. Jedna z mála výhod (ale zároveň nevýhod) Klout je, že umí napojit řadu sociálních médií – Twitter, Facebook, Google+, LinkedIN, Foursquare, YouTube, Instagram, Tumblr, Blogger, Wordpress.com, last.fm a Flickr. A na dalších sítích pracuje (Quora, Yelp, Posterous, livefyre, Disqus a bit.ly).
Klout navíc poskytuje čtyři metriky – Klout Score (měla by být „tou hlavní“), True Reach (měla by udávat počet lidí, které přímo ovlivňujete), Amplification (měla by vyjadřovat míru toho jak se vám daří „zesilovat“ informace) a Network Impact (určuje míru významnosti lidí, co ovlivňujete).
Zajímavé je, že přidávání a odebírání služeb (propojených služeb) u Kloutu může mít velmi zábavné výsledky – a čas od času někdy „méně“ může znamenat „více“. Pro ilustraci část probíhajícího experimentu, kde je dobře vidět, že některé ukazatele mají tendenci se takřka náhodně propadat.
Klout Score | True Reach | Amplification | Network | |
TW | 49.04 | 1 582 | 10 | 41.22 |
TW + G+ | 63.84 | 5 088 | 30 | 28.20 |
TW + FB | 70.69 | 10 566 | 100 | 50.67 |
TW + FB + G+ | 72.26 | 13 856 | 84 | 37.72 |
TW+ FB + G+ (ustálené) | 71.35 | 12 511 | 74 | 43.91 |
TW+ FB + G+ + LIN | 71.33 | 12 454 | 73 | 43.78 |
TW+ FB + G+ + LIN (3.12) | 70.98 | 12 013 | 70 | 43.94 |
TW+ FB + G+ + LIN (4.12) | 71.24 | 12 245 | 73 | 43.91 |
TW+ FB + G+ + LIN (5.12) | 72.06 | 13 290 | 84 | 44.10 |
TW+ FB + G+ + LIN (6.12) | 72,20 | 13 420 | 85 | 44.09 |
TW+ FB + G+ + LIN + 4SQ | 72.44 | 13 585 | 85 | 42.50 |
TW+ FB + G+ + LIN + 4SQ (13.12) | 72.71 | 13 911 | 89 | 13.54 |
TW+ FB + G+ + LIN + 4SQ + YT (15.12) | 73.13 | 14 957 | 86 | 62.32 |
Konkurenti Kloutu
Klout ale není jediný, kdo se snaží určovat význam, vliv a důležitost. A jakkoliv doposud byl zájem hlavně o určení významu firem a značek, určování významu jednotlivců má ve světě plném sociálních aktivit mimořádný význam.
Podobný Kloutu je tak PROskore – www.proskore.com – spuštěný teprve před několika měsíci. Vedle klasického započítávání existence v sociálních sítích se snaží do případného určení vlivnost započítat i další faktory, včetně budování vztahových schémat mezi uživateli přímo v PROskore.
PROskore se snaží o trochu jiným způsobem než Klout – základem je vytvoření profilu, doplnění informací, propojení s dalšími uživateli, budování vztahů na základě nabídky toho „v čem jste dobří“ vs. „co potřebujete“ – mírné přerůstání do profesní sociální sítě má samozřejmě zásadní cíl, lépe určit vliv konkrétních lidí.
O několik měsíců starší může být Kred – www.kred.ly. Původně se věnoval hlavně analytickým a marketingovým pomůckám pro firmy, ale bez zahrnutí uživatelů sociálních sítí do hry toho moc zjistitelného není. Zajímavé na Kredu je detailní využití Twitteru – až na úroveň schopnosti analyzovat jednotlivé tweety a přiřazovat jim významové skóre.
Kred můžete vyzkoušet, stejně jako předchozí služby – postačí si založit účet a propojit jej s Twitterem (žádné další sociální sítě Kred napojit neumí).
PeerIndex – www.peerindex.com – určuje reputační skóre na základě autority, audience a aktivit jedince. Stejně jako všichni ostatní je určování věcí proprietárního algoritmu. Tajemný algoritmus můžete považovat za „firemní tajemství“, ve skutečnosti se ale bez jeho „odtajnění“ nakonec neobejde pravděpodobně nikdo – neznámý algoritmus znamená automatické zpochybnění všeho, co zpochybnit jde.
PeerIndex umí připojit Twitter, Facebook, LinkedIN, Quora a obecné zdroje připojené pomocí RSS- a stejně jako u všech ostatních služeb narazíte na problémy s pochopením (a uchopením) češtiny – jakákoliv obsahová analýza v takovýchto momentech selhává. Výsledkem je například to, že vám Peerindex přisoudí vliv na „Rumunsko“.
Twitalyzer – twitalyzer.com – je zaměřený hlavně na Twitter a vztahy mezi uživateli na Twitteru – pro svoji práci ale používá data jak z Kloutu, tak z již zmíněného Peerindexu. Využít ho můžete i bez zakládání účtu – umožní vám podívat se na údaje o jakémkoliv účtu na Twitteru.
Ani zde nepochodíte s češtinou ( Daniel Dočekal is frequently talking about ale and beer, american society of news editors and blackberry) a ani toho moc neuvidíte – zdarma jsou dostupné pouze základní informace.
TweetLevel – tweetlevel.edelman.com – je zdarma dostupný stroj na určování vlivu od Edelmanů a opět se týká pouze Twitteru a neporadí si s češtinou. Výsledkem jsou „nějaká“ čísla (vliv, popularita, zapojení a důvěra) o nich není známo nic víc.
SocMetrics – socmetrics.com – je další podobná služba jako všechny ostatní a je dostupná jenom v beta podobě. Měla by pomoci hledat vlivné jedince.
Twitter Grader – tweet.grader.com – spočte vaše „grády“ na Twitteru, tedy skóre vašeho účtu na Twitteru (za předpokladu, že budete hodně trpěliví se nakonec výsledku dočkáte). Nic výjimečného nečekejte – skóre, nejčastěji používaná slova z tweetu ve word cloudu, užitečné zobrazení historie počtu sledujících i sledovaných, pozici v žebříčku, skóre na škále 0–100.
PeopleBrowsr – www.peoplebrowsr.com – můžete vyzkoušet na 14 dní zdarma a opět se týká pouze Twitteru. Nevěnuje se určování skóre, ale jde spíš o analytickou pomůcku.
Poznámka na závěr – přehled zcela určitě není úplný, zcela jistě nebyla některá služba zmíněna – víte-li o nějaké užitečné, zejména máte-li s nějakou zkušenost, podělte se.