Hlavní navigace

Kolik byste si řekli za jeden tweet?

5. 5. 2012
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Samozřejmě záleží na tom, zda jste celebrita, nebo ne. Slovem celebrita se v tomto případě rozumí člověk, který má na Twitteru miliony followerů. Nikdo takový u nás není a ani pohled na žebříček světových nejoblíbenějších účtů neukazuje, že by bylo moc lidí, kteří by za své tweety mohli inkasovat obrovské peníze.
Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

V roce 2011 se ve velkém rozjel reklamní systém Adly. Ten umožňuje twitterovým celebritám vydělávat na followerech. Ukázkovým příkladem člověka, který dokázal svůj účet na Twitteru hezky zpeněžit, je herec CHARLIE SHEEN. Jeho reklamní tweety zaznamenávají desítky nebo i stovky tisíc prokliků, stejně je tomu u dalších známých (většinou amerických) osobností.  Reklamní systém nabízí zadavatelům spojení s celebritami, na což slyší nejenom zadavatelé, ale i běžní uživatelé Twitteru. Klikají jako blázniví, z milionů followerů jsou generovány slušná čísla. Kolik ta legrace stojí? Cena za jeden tweet se může vyšplhat až k desítkám tisíc dolarů.

O těchto číslech si samozřejmě u nás můžeme nechat jenom zdát. PAVEL UNGR ve svém článku upozornil na podobný systém, který by měl ambice rozjet prodej reklamních tweetů i u nás. Aniž bych systém nějak zvlášť zkoumal, jeden údaj ze článku mi přišel zajímavý. Cena za jeden tweet může být třeba 30 korun.

Pokud se nepletu, podobný pokus se objevil už před několika lety. Systém Adly své počátky datuje do roku 2009, takže český klon následoval řekněme po jednom roce, jak je to obvyklé. Nedopadl asi slavně, protože reklamní tweety nezaznamenávám. Tedy kromě těch, kdy se uživatel Twitteru uvolí ke tweetování o něčem výměnou za něco. Typickým příkladem je poskytování reading copies vášnivým čtenářům, kteří pak tweetují svoje recenze. Pamatuji si, že za jeden tweet kdosi nabízel doménu na rok zdarma. Tuto nabídku jsem využil a skutečně to fungovalo.

Unifikovaný reklamní systém pro zpeněžení Twitteru v našich podmínkách podle mého názoru nemá smysl. Kdo by chtěl za pár korun obtěžovat svoje followery, už tak háklivé na cokoliv komerčního? Zaplatil by u nás někdo třeba tisícovku za tweet nějaké české twitterové celebrity? Tedy pokud by se ona celebrita chtěla do něčeho tak pofiderního pustit?

ebf - partner 1

Pokud se někdo z obyčejných českých uživatelů Twitteru rozhodl, že se do systému zapojí, mohl by k tomu mít jeden klíčový důvod. Třeba by to chtěl jenom zkusit a pak o tom napsat na blog. Proč ne. Ale našel by se někdo, koho by lákaly desetikoruny? Dělal by to někdo pro peníze? Jistě, ale asi ne každý člověk je pro zadavatele a reklamní systém zajímavý. Všimněte si, že v Americe je to všechno postavené na celebritách, kteří mají relevantní počet followerů. Ne na „běžných smrtelnících“, ať už mají followerů, kolik chtějí.

Samozřejmě, náš rybníček je opravdu maličkatý a těžko se srovnává s celosvětovým oceánem. Může se stát, že se tento nebo podobný systém u nás rozjede. Lidé budou mít radost, když jim na účet občas přijde nějaká ta stovka. Je ale víc než jasné, že to budou těžce zasloužené peníze. Každý se před zapojením rozmyslí, zda se mu to vyplatí. Při zvažování budou hrát roli různé faktory a určitě se z některých účtů stanou pouhé „stroje na peníze“. Tyhle stroje ale budou generovat částky, které za to nestojí. Alespoň mně ne. Máte nějakou hranici (finanční), která by vás přesvědčila? Uveďte prosím do diskuze počet vašich followerů a peníze, které byste chtěli za jeden tweet.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je kromě jiného publicista, více informací najdete na LinkedIn. Na stránkách iNazor.net odkazuje na své články pro Lupu a další média. Ze všech vymožeností moderní doby má nejraději Twitter, zajímá ho historie a píše HistorieBlog.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).