Vánoce – svátky klidu, míru, pohody, ale i obžerství a stresu, opět klepou na dveře. Mnoho lidí nechává nákup dárků pod stromeček na poslední chvíli. V horším případě jim dárky objednané z e-shopů, aukčních portálů či serverů pro prodej zboží ruční výroby typu Fler.cz pošta doručí až po vánočních svátcích. V lepším případě pak stráví několik nekonečných hodin v přecpaných obchodních centrech. Pokud chcete letos pořídit vánoční dárky na Internetu, rada je jednoduchá, nenechávejte nákup na poslední chvíli.
Pro nákupy v zahraničních e-shopech to platí dvojnásob. Možnost nakoupit zboží, které u nás není buď vůbec dostupné, nebo vyjde u tuzemských obchodníků dráž, využilo jen před loňskými Vánocemi tisíce Čechů. Je jisté, že i přes letošní změny v zákonech a oslabující korunu, které některé nákupy v e-shopech v zemích mimo Evropskou unii prodražují, se pod některými vánočními stromečky objeví právě dárky koupené prostřednictvím Internetu v zahraničí.
Zboží podražilo kvůli DPH
Od 1. dubna 2011 platí novela zákona č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty, která kromě jiného, výrazně snížila limit pro osvobození od daně z přidané hodnoty (DPH) u poštovních či kurýrních zásilek zboží neobchodní povahy zaslaných z nečlenských zemí Evropské unie. Nově jsou od DPH osvobozeny zásilky ze zemí mimo EU do hodnoty zboží ve výši 22 EUR. Původně byl limit stanoven na 150 EUR.
Česko mělo implementovat příslušnou evropskou směrnici snižující limit pro osvobození od DPH do 1. ledna 2011, čeští poslanci to ale nestihli, a tak posunuli platnost novely o tři měsíce. Snaha koupit zboží v zahraničí bez DPH vyvolala v prvních třech měsících letošního roku mezi českými zákazníky doslova nákupní horečku.
Česká pošta od začátku roku do konce března zaznamenala ze zemí mimo EU více zásilek a balíků než za celý loňský rok. Zdálo se, že Češi využili první tři měsíce k „předzásobení“ a po zbytek roku už nákupy v zahraničí omezí. Nicméně se ukazuje, že tak jednoduché to není.
Asistované nákupy snížení limitu negativně ovlivnilo
Provozovatelé služeb asistovaného nákupu, které fungují jako prostředník mezi českým zákazníkem a americkými e-shopy a přeposílají za určitou provizi do Česka zboží nakoupené v amerických e-shopech, které do Česka zboží nezasílají, opravdu zaznamenali razantní pokles zájmu.
Počet balíků do ČR klesl zhruba o polovinu. Na dubnovém grafu je krásně vidět, že ten propad je zhruba 50 procent oproti předchozím měsícům. V tomhle je poučení pro všechny start-upy. Nespoléhejte se jen na jeden malý trh. Pracujte globálně, a pak vás něco takového neohrozí,
říká John Vanhara ze společnosti Eastbiz, která provozuje službu Shipito.com.
Jeho slova o tom, že snížení limitu pro osvobození DPH se negativně odrazilo na množství balíků odeslaných do Česka, potvrzuje i Josef Zirnsak z konkurenční společnosti Forwardo, která provozuje stránky Zasilkovasluzba.com. Pochopitelně se to na počtu objednávek odrazilo, čemuž jsme kontrovali službou VAT Buster, kdy si můžete nechat rozložit už v USA zásilku zcela legálně na jednotlivé položky s hodnotou do 30 USD a ty pak poslat každou zvlášť, přičemž ovsem platíte za součet hmotnosti všech těchto mikrobalíčků. Takže koza zůstala celá a vlk chcípnul hlady,
vysvětluje Josef Zirnsak.
Počet balíků ze zemí mimo EU neklesá
Nicméně Česká pošta tvrdí, že v souvislosti se snížením limitu pro osvobození zásilky od DPH, nezaznamenala pokles počtu zásilek ze zahraničí. Legislativní změna se neprojevila poklesem počtu dovozních zásilek. Obecně počet zásilek ze všech států mimo ES roste,
uvedla Marta Selicharová, tisková mluvčí České pošty.
Pro tento zdánlivý nesoulad existuje několik možných vysvětlení. Se snížením limitu pro osvobození od DPH zřejmě část českých zákazníků opravdu v amerických e-shopech přestala nakupovat a přeorientovala se na další země, jako například Čínu. Je ale také možné, že lidé se snaží co nejvíce minimalizovat cenu zásilky a proto nakupují mnohem více v e-shopech, které do Česka zboží zasílají. Tomu by nahrávala skutečnost, že letos některé e-shopy začaly nově posílat zboží ze Spojených států do zahraničí. I když je nutno podotknout, že některé americké firmy, jako například společnost GAP, umožňují posílat do zahraničí je některé značky ze svého sortimentu, a to za nehorázně vysoké poštovné.

Společnost GAP posílá ze svého e-shopu do Česka jen výrobky některých značek (např. Old Navy). Tričko s límečkem za čtyři stovky nezní špatně, tisícovku za poštovné by ale dal snad jen blázen. Vyplatilo by se pouze pokud by zákazník nakupoval více věcí najednou.
Nákup v zahraničí není jen o úspoře
Už v době, kdy platil vyšší limit pro osvobození zásilky od DPH (150 EUR) se vyplatilo nakoupit v zahraničí pouze některé druhy zboží. Nákupům v amerických e-shopech kralovalo značkové zboží nebo elektronika. I po snížení limitu vyjde toto zboží často levněji, než v Česku, ale rozdíly už nejsou po připočtení DPH tak markantní. Stále se však ve Spojených státech vyplatí koupit oblečeni, obuv, módní doplňky nebo třeba sportovní vybavení a některé hračky, včetně stolních her. U nich je ale samozřejmě nutností umět alespoň základy angličtiny.
Jenže je tu ještě zboží, které se na českém či evropském trhu vůbec neprodává. Zákazníci také mohou v amerických e-shopech často vybírat ze širší nabídky.
Stále je dost věcí, které prostě, nejsou v ČR dostupné. Kdo chce mít například nějakou značku oblečení, která se v ČR neprodává, tak využívá možnost nechat si poslat zboží ze zahraničí. Výběr zboží v USA je o dost větší než v ČR,
říká John Vanhara.
Pak jsou tu samozřejmě také čínské obchody s levnou elektronikou, které nabízejí nejen kopie chytrých telefonů renomovaných značek, ale také elektroniku běžně prodávanou na čínském trhu. V internetových obchodech typu Dealextreme se dají za pakatel sehnat nejen mobily a další drobná elektronika, ale také hračky, hodinky, brýle nebo třeba součástky k herním konzolím.
V Česku také oficiálně neseženete například originální japonské hodinky, ručně vyráběné šachové sety ze Sýrie nebo nový tablet Kindle Fire, který se zatím prodává jen ve Spojených státech.
Zajímavým dárkem pod tuzemským vánočním stromečkem by se mohl stát právě zmiňovaný tablet z dílny Amazonu nebo tablety s operačním systémem Android.
Ještě loni by v tomto výčtu bezesporu nechyběl některý z výrobků firmy Apple, ale ta nedávno v Česku otevřela svůj oficiální e-shop. Děti určité potěší nějaká blbina z ThinkGeek.com a nové kolekce oblečení na lyže a snowboardy by pod stromečkem asi neměly chybět,
dodává Josef Zirnsak.
Do kdy objednat
Do kdy byste měli nejpozději objednat zboží ze zahraničního e-shopu, abyste ho stihli zabalit pod vánoční stromeček? Chtělo by se říci, raději co nejdříve. Doba doručení totiž záleží na několika, na sobě nezávislých faktorech.
Řekl bych, že už je nejvyšší čas. Ne každý americky obchod odesílá zboží okamžitě. Dost často trvá expedovat zboží klidně i týden a vice. V tomto je rozdíl proti českým e-shopům, kde se zákaznici rozmazlili. V USA obchody zas tak rychle neexpedují,
upozorňuje John Vanhara.
Zboží z amerického e-shopu je ideální objednat na černý pátek (Black Friday), tedy den po Dni díkůvzdání (Thanksgiving Day), který letos připadá na 25. listopadu. Tento den je ve Spojených státech tradičně dnem velkých slev a výprodejů.
Jako každý rok, nejlépe nakoupit během Black Friday maratonu a slev, které trvají cely týden. To jsou největší slevy a nejagresivnější výprodeje, a pak poslat první týden v prosinci. Po desátém prosinci už asi nemá smysl se zamýšlet nad přepravou poštou a volit rovnou Fedex,
říká Josef Zirnsak.
Balíček ale může paradoxně uvíznout jen kousek od svého adresáta, v okamžiku, kdy dorazí na české území. Před snížením limitu na 22 EUR totiž z každého tisíce zásilek bylo přibližně 15 procent vyhodnoceno jako zásilky, které musí projít celním řízením, ať už kvůli vypočtení DPH či cla.
V současné době je předáváno k proclení z každého tisíce zásilek až 80 procent zásilek. Počet zásilek, které je nutné proclít, tak v posledních měsících razantně vzrostl. České poště vzrostl počet zásilek, které musí být celně odbaveny, o přibližně 300 procent. Podle Generálního ředitelství cel se zvýšil počet zásilek, u kterých bylo vyměřeno DPH meziročně pětinásobně.
V souvislosti se snížením limitu pro osvobození od DPH u zásilek zasílaných ze zemí mimo EU bylo DPH vyměřeno v období duben – říjen 2011 u 5× více zásilek než za stejné období v roce 2010,
upřesnila Martina Kaňková, tisková mluvčí Generálního ředitelství cel.
Problém může nastat nejenom kvůli zvýšenému množství balíků, které budou do Česka ze zemí mimo EU před Vánoci směřovat (Česká pošta slibuje přijmout brigádníky), ale také kvůli záměrně špatnému nebo neúplnému označení zboží, či pokud je podezření na záměrné podhodnocení jeho ceny. Jako červený hadr na býka působí také označení zásilky jako dárek, což je častá praxe například u obchodníků z Číny.
V tom okamžiku se rozjede úřední mašinérie a adresát musí prokázat fakturou nebo jiným relevantním dokladem, že cena uvedená na obalu, je opravdu cenou, kterou za zboží zaplatil. Pokud takovým dokladem nedisponuje, je zboží naceněno dle ceny obvyklé na tuzemském trhu u stejného nebo podobného zboží. To samozřejmě může dodání zboží pozdržet o několik dnů, ale i týdnů.
Kdy se platí DPH a clo
Pokud je hodnota zboží bez započtení poštovného nižší než 22 EUR nevzniká adresátovi povinnost platit ze zásilky DPH. Je-li tedy hodnota zboží v zásilce nižší než 22 EUR, je taková zásilka osvobozena nejen od DPH, ale i od cla. U zásilek nižší hodnoty než 22 EUR se náklady na dopravu do hodnoty zásilky nezapočítávají. Pokud ale hodnota zboží převýší 22 EUR, platí se DPH jak z hodnoty zboží, tak z ceny přepravy.
Některé e-shopy, jako například americký Amazon u čtečky Kindle Keyboard, započítávají deposit na úhradu tuzemské DPH už při objednávce zboží. Zákazník pak nemusí nic řešit a zboží je mu doručeno bez nutnosti pověření kurýrní či poštovní společnosti k jeho zastupování v celním řízení.
Osvobození od DPH se nevztahuje na alkoholické výrobky, parfémy a toaletní vody, nebo tabák a tabákové výrobky.
Pokud hodnota zásilky převyšuje včetně dopravy 150 EUR, je adresát kromě DPH povinen zaplatit také clo, dle celního sazebníku.
Od 1. dubna se Česká pošta stala vůči celním orgánům deklarantem a může tak nově zastupovat fyzické osoby (příjemce zásilky) v celním řízení. Podobnou službu nabízí kurýrní služby svým zákazníkům už delší dobu a to většinou zdarma. Pošta si ale za tuto službu účtuje poplatek.
Při příchodu zásilky pošta adresátovi pošle upozornění a v případě, že jí adresát dá plnou moc k zastupování, vyřídí pošta vše potřebné, včetně uhrazení celního dluhu či vyměřeného DPH, které adresát zaplatí až v okamžiku doručení zboží poštovním doručovatelem. Pokud je na zásilku vyměřeno clo nebo DPH, účtuje si pošta za deklarantskou činnost 180 Kč.
V případě propuštění zásilky do volného oběhu bez vyměření cla a DPH se neúčtuje za předložení k celnímu řízení žádný poplatek. Pokud zásilku nelze celně odbavit například z důvodu nedostatečných nebo nesprávných údajů na poštovní celní prohlášce nebo při absenci potřebných dokladů, je umístěna v dočasném skladu, a pošta za její uložení účtuje zákazníkovi poplatek 96 Kč.