Hlavní navigace

Květnový web podle iAuditu

19. 6. 2001
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Na květnových výsledcích iAuditu prováděného společností Taylor Nelson Sofres se velice odrazily metodické změny, které si vyžádaly minulé měsíce - padlo jim za oběť dokonce několik packů. Přesto si hodnocené servery oproti výsledkům za duben v úhrnu ve shlednutých stranách polepšily o 3 % a v počtu unikátních IP adres jen o jedno méně.

Shrňme si nejdříve bouřlivé události kolem dubnových výsledků TNS iAuditu – výsledky byly zveřejněny 17. května, aby byly o týden později doplněny o data ze serverů Autosalon, iDNES, iHNed, ILikeQ, GameZone a balíku iDNES---Mobil. Avšak už následující pondělí, 28. května, byly z výsledků staženy servery Atlasu a ILikeQ. Stažení dat bylo doprovozeno nešťastnou tiskovou zprávou, kolem které se hned začaly rojit divoké spekulace. Ty se TNSI příliš nepodařilo rozptýlit ani formulační změnou provedenou v původní zprávě ex post. Blíže o problému referovala Lupa a nejasnosti posléze v další tiskové zprávě uvedl na pravou míru až Tomáš Urbánek, manažer projektu TNS iAudit.

Tím ovšem trable s výsledky neskončily, protože v souhrnu ještě chyběla data serveru Centrum.cz. NetCentrum, a s ním i Atlas a Xland, mělo potíže s dodržením pokynů metodické komise, která žádá oddělení výsledků návštěvnosti pro službu chat. Data serverů NetCentra se v dubnovém TNS iAuditu objevila teprve minulý čtvrtek.

[na začátek článku]

Výsledky za měsíc květen

Aktuální výsledky patrně také ještě projdou revizním řízením pro doplnění chybějících dat. Nové metodické pokyny si vyžádaly, aby kromě log souborů byly ke sledovaným serverům dostupné také konfigurační soubory, podle nichž by se dalo zjistit, zda je možné ve výsledcích očekávat podobné problémy, jako nastaly v minulosti (započítávání uživatelem nevyžádaných zobrazení ap.).

V květnu bylo hodnocení TNS iAuditu podrobeno celkem 149 serverů, přičemž přibyly dva nové: Na dovolenou.cz (do balíku Aliawebu All zároveň se servery Aliaweb Finance a serverem Multiweb) a Melior Annis. Situace na poli reklamních systemů se nezměnila, stále zůstávají čtyři. U balíků je zatím uváděno číslo 11, což představuje o osm méně, než v dubnu. Velký úbytek má patrně na svědomí další z metodických změn, která znemožnila zahrnout do balíků servery, k nimž nejsou dostupná samostatná data TNS iAuditu. V oblasti balíků se projevilo ještě jedno doporučení metodické komise, a to zařazení serverů s chatem do souhrnných výsledků, zde se změna dotkla serveru Hokejka.cz. Výsledky neobsahují data serverů Kiss98 a – již tradičně – ani Atlasu.

Podle dosud známých údajů navštívili uživatelé Internetu v průběhu měsíce května na sledovaných serverech celkem přes 855 milionů (platně započítaných) stránek webu, tedy 27,5 milionu stránek denně, a zhlédli přes 560 milionů reklamních medií ve sledovaných systémech, což představuje přes 18 milionů medií denně. Množství shlédnutých stránek uváděné na serveru TNS iAuditu prozatím nelze ověřit, protože při prostém součtu poskytnutých výsledků serverů tabulkový editor opakovaně dochází jen k číslu 444 milionů zhlédnutých stránek za měsíc. Pokud skutečně chybí už jen výsledky z Kiss98 a Atlasu, čeká nás zajímavé překvapení.

[na začátek článku]

Portály

Válka portálů, ve které je tak nezřetelné, co se vlastně stane, až některý z rivalů skutečně dostane potvrzení, že je největší, ani dnes nepozná svého vítěze, protože již druhým měsícem chybějí data Atlasu. Tak snad jen poznamenejme, že Seznam zaznamenal opět 6% úbytek shlédnutých stran v balíku, a ke dnu míří po mnoha ranách zasazených metodickou komisí i jeho vlajková loď s 1 % úbytku zobrazení. Počet IP adres klesl mezi měsíci dokonce o 49 %, seznam.cz si ale uchoval 3% růst. Podobně rozsáhlý úbytek unikátních IP adres nezasáhl už nikoho. Ostatní pohyby počtu IP adres se držely v rozmezí od –9 do +8 %, přičemž balík Quicku (+27 %), Centra (+40 %) a Fincentra (+134 %) se svými vysokými růsty zcela vymykají srovnání.

Balík Centra +10 % pomalu dohání dubnový propad ve shlédnutých stránkách, ačkoli vstupní portál centrum.cz klesl o 3 % (Webpark +29 %, Xchat +4 %). Počet unikátních IP adres mu příznivě ovlivnil svými +75 % Webpark (Centrum.cz +1 %, Xchat +5 %). VOLNÝ Pack po obrovském dubnovém skoku (+78 % PV/den, +90 % UIP/den) v květnu nabral jen 2 % z denních zobrazení a počet UIP se denně zvedl jen o 8 %. V zajímavé pozici se nacházejí balíky nejmladších portálů: balík Quicku vzrostl o 18 % zhlédnutých stran za den, přičemž o enormě vysokém nárůstu UIP již jsem se zmiňoval (+27 % UIP/d); hůře se vedlo balíku RedBoxu, který ztratil 13 % zhlédnutých stran při 6% zisku UIP denně.

Na rozřešení hádanky, kdo bude do roka největším portálem, mám svůj vlastní názor. Balík iDnes---Mobil (+13 % PV/d, +1 UIP/d) totiž stále vytrvale roste, a nyní představuje ve shlédnutých stranách více než součet Quicku a Redboxu dohromady, a zlehka se dotahuje na VOLNÝ Pack.

[na začátek článku]

Zpravodajství

Od portálů je jen kousek ke zpravodajství. Pro zpravodajství byl květen ve znamení propadu. Nejvíce, měřeno procenty zobrazení, ztratily Novinky a Net-News.cz --- celých 12 %. Největší propad vyjádřený počtem stránek, a to takřka 17.000 PV/d, zaznamenal server iDnes (-5 %). Naopak ePrávo (+5 %), Sportovní Noviny (+29 %) a Český rozhlas (+42 %) minulý měsíc jen kvetly.

[na začátek článku]

Finance

Podívejme se také na servery o penězích, které minulý měsíc přišly o konkurenci v serveru Online Investor. Server Měšec, co v dubnu získal, v květnu ztratil a zůstal na 6.529 zhlédnutých stránkách denně (-11 % PV/d). Burza od stejného provozovatele se propadla o celých 15 %, až na hodnotu 14.259 PV/d. Kdežto Aliaweb Finance recesi ustály a s poklesem o 1 % zakončily s indexem 39.883 PV/d. Server Finance se snaží vyrovnat ztrátu z minulého měsíce, a tak se s 21% přírůstkem pomalu vrací na původní hodnoty (22.124 PV/d). Králem minulého měsíce se stalo Fincentrum, jehož sledovanost vzrostla o celých 65 % na 22.826 PV/d (+172 % UIP/d). Finport klesl o 38 % na 5.962 PV/d. Mírně poklesla navštěvovanost i u iHNed (-2 %) a Patria Online (-3 %). Zcela opačný kurz nabraly Peníze, které se už několik měsíců zhodnocují (+15 %, 20.764 PV/d). Přesto je mi stále otázkou, kam se podělo těch 41.000 zhlédnutí, které denně vytvářel server Online Investor.

[na začátek článku]

Počítače

Na závěr se podíváme na změny v oboru Lupě nejbližším, u serverů o počítačích. Builder ani po přechodu pod nového majitele nepřekvapil (+3 %). Computerworld hlásí vytrvalý sestup (-2 %). Totéž se týká i Flashfun (-17 %). LinuxWorld (-2 %) také klesá, avšak LinuxLinks i přes jednodenní výpadek logů nabral kurz vzhůru (+24 %). Lupa má vytrvale sestupnou tendenci (-5 %). MujMac je jako na houpačce (+7 %). PCWorld se postupně vzpamatovává z dubnového volného pádu (+2 %), podobně jako SWNet (+2 %). Svět Hardware jde setrvale ke dnu (-13 %). A Svět Namodro je jednou nahoře, jednou dole, ale při té jeho návštěvnosti jsou to úbytky a nárůsty, které by jiné servery už dávno položily (+4 %). Underground sice v květnu zeslábl (-5 %), ale přesto se drží kolem svého průměru 10.000 PV/d. A na úplný konec jsem si nechal největší zhodnocení serveru: Živě po redesignu zíkalo celých 39 % k dobru a opět se přehouplo přes magickou hranici sta tisíc denně zhlédnutých stránek a míří ještě výš se 126.198 PV/d --- gratulujeme.

[na začátek článku]

BRAND24

Závěrem

Nerad bych předjímal budoucí vývoj, ale troufnu si věštit nadále příznivý vývoj flotile serverů iDNES. A zajímavé vyhlídky čekají i na Fincentrum, které měsíc od měsíce ve stáji Economia Online sílí. Odpůrci reklamy pravděpodobně zajásají, když jim prozradím, že objem reklamy se v uplynulém čtvrtletí měsíčně snižoval o celý milion. Otázkou ale je, jestli se reklama jenom nepřesunula někam jinam. Už dnes se velmi těším na příští výsledky TNS iAuditu, které by nám měly dát odpověď na otázku, zda nová reklamní media spíše odrazují, nebo přitahují čtenáře. Kromě Lupy si inovativní media vyzkoušelo i několik dalších serverů, včetně signifikantního Centra. A třeba příště, poprvé v historii TNS iAuditu už nebudeme zhlížet na seznam shlédnutých stránek.

[na začátek článku]

Projeví se nasazení nových reklamním medií v příštím iAuditu?

  • Ano, nárůstem PV/d
    0 %
  • Ano, poklesem PV/d
    0 %
  • Ne.
    98 %
  • Co je to PV/d?
    1 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).