Původně měla pražskou síť provozovat Metropol
Novým majitelem pražského regionálního multiplexu DVB-T, který vysílá na kanále 46 z vysílačů Strahov, Ládví a Zelený pruh, se oficiálně stal Leoš Pohl. Společnost adminTV, která je operátorem této sítě a již dosud vlastnila skupina GES (poloviční majitel televizní skupiny Prima), se zároveň přejmenovala na Prague Digital TV. Pohl to oznámil v oficiální tiskové zprávě, v níž potvrdil, že multiplex označovaný jako Regionální síť 4, oficiálně zahájil vysílání už 26. září. Podle informací serveru DigiZone.cz by měl být Pohl jeho jediným vlastníkem.
Obchodní rejstřík však zatím změnu majitele ani názvu společnosti adminTV nezapsal. Regionální síť 4 původně vznikala na zakázku pro společnost Metropol TV, která provozuje stejnojmennou pražskou televizi, a od včerejška také nový celoplošný kanál Pětka zaměřený na původní českou zábavu a celebrity. Metropol TV si nechala od skupiny GES tento multiplex vystavět a měla ho původně převzít jako nový operátor. Ve chvíli, kdy se její vedení rozhodlo realizovat projekt celoplošné televize Pětka, ale od tohoto záměru upustila a dohodla se, že nový pražský multiplex převezme Leoš Pohl a Metropol se stane jeho klientem.
Regionální síť 4 v Praze původně vznikala pro TV Metropol, ale jakmile vznikl projekt celoplošné televize Pětka, dohodli jsme se s Leošem Pohlem, že multiplex převezme on a Metropol se stane jeho klientem, popsal serveru DigiZone.cz jeden ze zakladatelů Metropole Jiří Němeček
Návrat starých harcovníků z Czech Digital Group
„Společnost nemá dlouhou historii, ale tvoří ji lidé, kteří mají dlouholeté a odborné znalosti v tomto oboru a určitě mají přinést co nového. Její původní název adminTV byl proto nahrazen novým, současným názvem. Společnost je spojena s takovými jmény, jako je Leoš Pohl a Petr Formánek, a nejvýznamnějšími dodavateli Rohde&Schwarz, E4C Group, s. r. o., a dalšími,” uvedla firma v oficiální tiskové zprávě. Právě Pohl a Formánek působili ve společnosti Czech Digital Group (CDG), která je provozovatelem nynějšího celoplošného multiplexu 3, ještě předtím, než ji koupily České Radiokomunikace.
CDG za Pohla dokonce v Praze využívala stejný vysílací kanál a vysílače, které nyní používá Regionální síť 4. Po přechodu pod České Radiokomunikace ale multiplex 3 využil silnější vysílače nové mateřské společnosti na Žižkově a Cukráku a přeladil na definitivní kanál 59. Původní kanál 46, na kterém dnes vysílá Regionální síť 4, Český telekomunikační úřad (ČTÚ) poté nechtěl po dobu přechodu z analogového na digitální televizní vysílání nikomu přidělit a zdálo se, že pro televizní vysílání se už nebude používat. Obrat nastal letos na jaře. V dubnu vstoupila skupina GES do firmy adminTV a ihned požádala ČTÚ o tento pražský kmitočet.
Nejsilnějším vysílačem pražské Regionální sítě 4 je Ládví. Vysílá z něj i konkurenční celoplošný multiplex 4.
Najednou to jde
“V pololetí letošního roku byla ukončena digitalizace, která postupně prošla celou republikou a byla především určena veřejnoprávní televizi a národním komerčním televizím. Nastal tak čas dát prostor a příležitost regionálním sítím. S touto myšlenkou přišla společnost Prague Digital TV (tedy ještě pod názvem adminTV, pozn. red.) a setkala se s pochopením u ČTÚ, který vyhověl žádosti a přidělil této regionální síti kanál 46, na němž v Praze a okolí probíhalo vysílání v letech 2000 až 2010. Společnost plánuje na profesionálních základech vybudovat spolehlivou a obchodně zajímavou digitální síť,” popsal historii vzniku Regionální sítě 4 její nový majitel Leoš Pohl.
Nutno dodat, že nový multiplex měl od začátku technicky “vystaráno”, protože pouze stačilo inovovat vysílací technologie na původních vysílačích multiplexu 3, respektive jeho předchůdkyně, dočasné digitální sítě B. Horší to je na příjmové straně, tedy u diváků. Kanál 46 jako nepotřebný totiž řada správců domů nechala odstranit ze společných televizních antén (STA), respektive ho nechala přeladit na kanál 59, na který z tohoto kmitočtu přešel multiplex 3. Opětovné rozšíření STA o kanál 46 tak bude znamenat další investice do úprav společných antén. Dobrou zprávou je slušné pokrytí, které trojice vysílačů Regionální sítě 4 má.
Dalším klientem pražské Regionální sítě 4 by se mohla stát křesťanská televize Noe. Byl by to pro ni vlastně návrat na kanál 46, na němž v Praze už vysílala v rámci multiplexu 3, než jej převzaly České Radiokomunikace.
Pokrýváme 1,5 milionu diváků, tvrdí operátor
“Vysílače svým výkonem pokrývají více jak 1,5 miliónu obyvatel v Praze a okolí, čímž se tato síť stává nejvýznamnější regionální sítí v České republice,” konstatuje Leoš Pohl. Pořadové číslo 4 mezi regionálními sítěmi dostala proto, že následuje po Regionální síti 1 v Českých Budějovicích, Regionální síti 2 na Ostravsku (Klimkovice a okolí) a Regionální síti 3 na Liberecku a Jablonecku. “Jak už vyplývá z charakteru této sítě, jde o regionální síť, a proto umístění televize Metropol jako první televize je logickým krokem.Vedení společnosti věří, že bude v příštích měsících rozšiřovat programovou nabídku, a poskytne tak divákům zajímavé a lákavé možnosti při sledování televizních pořadů,” píše dále Pohl.
V Praze jde už o pátý pozemní televizní multiplex, a třetí, který nabízí možnost vysílat pouze pro pražskou aglomeraci a střední Čechy (po celoplošných multiplexech 3 a 4). Vzhledem k tomu, že ani předchozí dvě konkurenční sítě ještě nejsou zcela zaplněné, dá se očekávat, že i Regionální síť 4 bude mít problém se sháněním klientů. Jednání s operátorem nového multiplexu zatím potvrdila pouze křesťanská televize Noe, která vysílala na stejném kanálu 46 v Praze už v době, kdy Leoš Pohl vedl CDG a provozoval multiplex 3. Tento program je ale odkázaný pouze na dary diváků a věřících, takže není jasné, zda bude mít dostatek peněz na pokrytí nákladů spojených s pozemním vysíláním.
Regionální síť 4 vidí možnost v komunitních médiích
Jednatel společnosti Prague Digital TV Petr Formánek
Z oficiální tiskové zprávy společnosti Prague Digital TV ale vyplývá, že si její majitel ztíženou pozici na trhu moc dobře uvědomuje. Podle svých slov chce zaujmout a přilákat i menší televizní společnosti, které nemohou vstoupit do nákladných celoplošných sítí. „Chceme rovněž napomoci možnosti rozšíření současného duálního systému rozhlasového a televizního vysílání (veřejnoprávní a komerční) o terciální sektor tzv. komunitních médií,“ prohlásil jednatel firmy Petr Formánek. Otázku vzniku nového sektoru komunitních médií, jež by měl finančně podporovat stát, nedávno otevřela Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV).
Zjednodušeně řečeno by komunitní média měla nárok na příspěvky z veřejných zdrojů, a tím pádem by se stala zajímavým potenciálním klientem nového regionálního multiplexu. Jenže stejný zájem jako Prague Digital TV budou mít jistě i provozovatelé multiplexů 3 a 4. Ostatně, jim chce pražská Regionální síť 4 konkurovat i v jiných regionech. “Není vyloučena ani užší spolupráce s ostatními operátory regionálních sítí,” zmínila firma ve své tiskové zprávě. Pokud by se spojilo pokrytí všech čtyř dosud existujících regionálních multiplexů DVB-T, mohli by tito operátoři nabídnout alternativu ke stávajícímu celoplošnému multiplexu 4. Sice s mnohem menším dosahem, ale za výrazně nižší cenu.
Jedno je jisté: na trhu s poskytováním vysílacích služeb konečně dochází ke konkurenci, na kterou stát sázel na samém začátku televizní digitalizace. Malí operátoři sice zatím sbírají “drobky”, ale není vyloučeno, že v budoucnu mohou výrazněji zasáhnout dominantní postavení Českých Radiokomunikací. Zvlášť když se soustředí na regiony s větší hustotou obyvatel a větším potenciálem nových televizních stanic.