Hlavní navigace

Liberalizace telekomunikací aneb Lépe už bylo.

22. 4. 2002
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Stížnosti na Český Telecom patří už k určitému folklóru. Už před čtyřmi lety jsme během Bojkotu s nadějemi vzhlíželi k očekávané liberalizaci, která sice vloni dorazila, ale bohužel s minimálním efektem. V současné době se pro změnu naděje upínají k zavedení volby operátora. Rodí se však doopravdy něco velkého?
Motto:
Otázka: Kdy bude lépe?
Odpověď: Lépe nebude, lépe už bylo.

Necelé čtyři roky, které nás dělí od známé iniciativy Internet proti monopolu, jsou z historického hlediska pouhé nic. V oblasti Internetu a telekomunikací je to však setsakra dlouhá doba, za kterou všechno výrazným způsobem poposkočilo kupředu. Jen jedna věc se zdá jakoby zakletá – liberalizace telekomunikací. Když jsme si v roce 1998 stěžovali na Český Telecom, nikdy jsme neopomněli dodat, že je to jen kvůli nesmyslné garanci monopolního postavení ze strany státu a že po 1. lednu 2001 to bude něco úplně jiného.

Čím více jsme se onomu magickému datu blížili, tím více jsme se liberalizací zaklínali – a pak to najednou přišlo, a v podstatě se nestalo vůbec nic. Nezřídka se mi dokonce stává, že se mne někdo zeptá, kdy už ten monopol Českého Telecomu vlastně skončí. Velké části naší populace zkrátka i přes velké imageové reklamní kampaně alternativních operátorů uniklo, že k nějaké liberalizaci došlo – a pohříchu to vůbec není jejich vina.

Důvodů, které tento stav zapříčinily, je nejspíš hned několik. Pamětníci si jistě vzpomenou, jak se v roce 2000 přijímal nový telekomunikační zákon. K překvapení všech se tam totiž objevil malý odstaveček, který způsobil odložení dvou velmi významných služeb – volby operátora a přenositelnosti čísla – o celé dva roky. Po masivním lobbování ze všech stran a mírných politických tanečcích v Senátu došlo k malému zmírnění: jednorázová volba operátora, umožňující pro jeden hovor okamžitý přestup do sítě jiného operátora prostřednictvím vytočení příslušné předvolby, by měla být spuštěna od 1. července letošního roku.

S tím, jak se blížíme letním měsíců, stoupá i vzrušení řady analytiků, kteří očekávají ten pravý telekomunikační boom. Přestřelka mezi Českým Telecomem a Českým telekomunikačním úřadem, které se nemohly shodnout na tom, zda hodlá prvně jmenovaný volbu operátora skutečně zavést včas, oslabila jejich nadšení jen mírně. V zákoně totiž sice chybí jasná sankce pro případ nedodržení termínu, Český Telecom však nepřestává ujišťovat, že to stihne. Osobně však ani v takovém případě neočekávám žádné velké věci. Hlavní problém je totiž podle mého názoru úplně někde jinde: drobní rezidenční zákazníci dnes pro alternativní operátory nejsou příliš zajímaví. Kvůli tomu jim nenabízejí druh služeb, které by byly poutavé pro lidi (á la komplet jako od Českého Telecomu, ale za méně peněz) – a ti se k nim pochopitelně nehrnou.

Sám sobě kladu otázku, proč by na tom mělo něco změnit zavedení volby operátora, ještě navíc v „předvolbové“ podobě. Jedinou motivací, proč vyťukat na začátku každého hovoru kombinaci čísel navíc, by pro telefonujícího mohla být cena. V tomto ohledu však budou mít alternativní operátoři značně svázané ruce, protože se musí dělit s Českým Telecomem. Drtivá většina lidí má navíc volné minuty v paušálu, takže při jejich nevyčerpání by dokonce tratila – a kdo má pořád hlídat, kolik minut už v daném měsíci vytelefonoval. Praktický dopad bychom si snad mohli představit jen u meziměstských a zejména mezinárodních hovorů, tímto způsobem však intenzivněji telefonuje jen málo lidí.

Počítat je třeba také s určitou setrvačností lidí a nízkou technickou vyspělostí průměrného telefonisty. Před časem se mi neoficiální cestou dostala do rukou zajímavá čísla o tom, jak telefonní účastníci využívali loňských balíčků HOME MAXI a HOME MINI, které pro ně Český Telecom připravil. Je pravda, že míra jejich využitelnosti byla dost nízká, což bylo zřejmě záměrem, na druhou stranu mne stejně překvapilo, jak málo lidí jich – vzdor relativně velké kampani – využilo. Řádově šlo o stovky účastníků, což je ve vztahu k několika milionům telefonních stanic poněkud nepoměr. Údaje o využívání současných cenových programů nejsou k dispozici, přesto si myslím, že si o změnu zažádalo jen poměrně málo lidí, ačkoliv tentokrát by už řada z nich ušetřit mohla. Těžko si lze představit, že by si ještě navíc pamatovali nějakou předvolbu a skutečně ji při každém hovoru vytáčeli.

Při slušných cenách by přeci jen i volba operátora mohla mít určitý úspěch – ovšem za předpokladu masivních reklamních kampaní konkurentů Českého Telecomu. Příkladem může být někdejší Paegas Internet Call, který řadu lidí přilákat dokázal. Skeptikem však zůstávám i v tomto ohledu: operátorům se podle mého mínění nevyplatí nutit drobným zákazníkům do hlavy svou předvolbu, když je zatím ještě stále prostor v segmentu firemní klientely.

Tipy C

Nerad bych svůj příspěvek do současné diskuse končil příliš pesimisticky, jednoho dne se plnokrevné konkurence určitě dočkáme. Spojovat si však tento okamžik s datem 1. července 2002 je však podle mne bláhové.

A co vy, co si o tom myslíte?

Změní se pro vás 1. červencem 2002 něco?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).