Hlavní navigace

Lisa Stadler (Der Standard): Denně umíme na Facebooku získat patnáct předplatitelů

29. 4. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Jak zapojit do propagace předplatného pro papírový deník Mistra Yodu a proč facebookové stránky klasických médií mohou být v desítce nejúspěšnějších stránek na rakouském Facebooku?

Překlad informací z žurnalistického světa do prostředí sociálních sítí není podle Lisy Stadler, šéfky sociálních sítí rakouského deníku Der Standard, jen vyhození postu s odkazem na článek a vtipným popiskem. “Komunita nás drží naživu, a proto ji bereme vážně. K tomu je ale nutné přizpůsobit novinový obsah jinému médiu,” dodává Stadler, která se minulý týden zastavila se svou přednáškou na konferenci IAC.

Der Standard se před dvěma lety rozhodl využít možnosti nového komunikačního kanálu naplno a momentálně platí jedenáctičlenný tým pro sociální média, tedy větší, než který mají všechna velká tuzemská média dohromady (snad s výjimkou těch veřejnoprávních). “Daří se nám pomocí Facebooku prodávat i předplatné, průměrně to vychází na patnáct předplatitelů denně,” vysvětluje Stadler. 

“Standard má historicky velkou komunitu čtenářů a my ji jen rozvíjíme. Každopádně máme pravděpodobně největší tým pro sociální média v zemi,” tvrdí manažerka s tím, že momentálně pracuje i s největší rakouskou fanouškovskou mediální základnou – přes 150 tisíc fanoušků.

Parta Lisy Stadler do klasického světa fanouškovských stránek velkých médií přináší postupy z prostředí velkých značek. “Promujeme články pomocí memů, plno situací z politiky může připomínat scény třeba ze seriálu Hra o trůny, tak proč toho nevyužít, když to funguje,” vysvětluje s tím, že svůj digitální marketing posouvá i mimo počítačové displeje. “Naposledy jsme u přiležitosti kauzy PRISM vydali samolepky na notebookové kamery s podobiznou Baracka Obamy. To mělo velký úspěch,” tvrdí Stadler.  

Jak dlouho jste budovali tým a jaký byl hlavní argument pro jeho vznik?

Začalo to v roce 2009. To byl úplný začátek. Někdo totiž zřídil facebookovou stránku našich novin. Pár novinářů se o ni tak různě staralo až do roku 2012, kdy jsem přišla já a pár kolegů, abychom se o sociální sítě začali starat trochu víc koncepčně. Nakonec je nás jedenáct. 

Bylo těžké přesvědčit hlavně printové reportéry ke spolupráci? 

Ještě před několika měsíci byly redakce papíru a online oddělené. My jsme začali v online redakci, protože tamní reportéři přeci jenom mají k novým technologiím blíž. Největším problémem je samozřejmě čas a odlišný způsob práce. Reportéři se nechtějí zdržovat hledáním fotek a psaním zkrácených textů. Mají své práce dost. Od toho jsme tu my.

Co všechno spadá do kompetence sociálního týmu?

Uznávám, že občas je třeba si smysl své existence obhajovat před vedením, ale vzhledem k výsledkům – třeba při prodeji předplatného – to zatím šlape. Kromě toho ale fungujeme jako zákaznické centrum a vyřizujeme komunikaci se čtenáři, třídíme diskuse a získáváme z nich témata. Základem naší práce je ale samozřejmě zvyšovat čtenost a překládat články z novin do formy, které je použitelná na sociálních sítích. 

Proč na webu nepoužíváte facebookové diskuse?

Máme vlastní systém. Chceme mít data našich uživatelů u sebe a pod kontrolou. Diskuse promazáváme a snažíme se udržovat diskusi v rámci tématu a samozřejmě slušnosti. I díky tomu se z nich občas dá vytáhnout téma, které lze zpracovat i ve zpravodajství.

Co znamená překlad z novinového světa do jazyka sociálních médií v praxi?

Je toho hodně. Používáme vlastní grafiku pro články, které ještě nemají aktuální fotky, ilustrační fotky si vyfotíme telefonem, čímž výrazně ušetříme peníze za fotky z agentur. Kombinujeme textovou informaci s obrazem. Používáme takzvané headline grafiky – tedy jednoduchý jednobarevný obrázek s textem, který vystihuje informaci v textu. Výrazně to zrychluje komunikaci nových témat a navíc rakouské agentury nepovolují publikování fotek na sociálních sítích.

 

Používáte i čtvercový komentář z novin. Ten vznikl kvůli sociálním sítím?

Ne, to je jen náhoda. Ale hraje nám do karet. Čtvercový formát je ideální na sdílení jak na Facebooku, tak třeba na Instagramu. A jsou to opravdu noviny, má to pořád svou atmosféru. Navíc to připomíná propojení fanouškovské stránky s papírovými novinami, a to je třeba neustále připomínat. Snažíme se kouzlo papíru připomínat i speciálními akcemi, kdy motivujeme fanoušky, aby z našich novin skládali origami nebo třeba ušili šaty. 

BRAND24

Jak se liší cílení a formulace postů podle sociálních sítí?

Facebook je pro softnews, Twitter je hlavně o politice a médiích, protože rakouský Twitter je zatím využívaný hlavně těmito skupinami. A konečně Google je pro nás prostorem především pro články o vědě, technice a webu, přeci jenom je to hlavně mužská a geek záležitost. Poslední dobou experimentujeme i s Instagramem, který je hlavně pro lifestyle, ale ukazuje se jako velmi úspěšné médium pro sdílení aktuálních informací, které se dají říci obrazem.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).