Hlavní navigace

Lukáš Morávek: práce v Googlu? Samá inovace a změna

7. 12. 2006
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: 29
O příchodu Googlu do Česka jsme již napsali mnohé, zatím jsme však neměli příležitost nakouknout za oponu strategických manévrů a dozvědět se něco o rutinním chodu Googlu zevnitř. Tahle příležitost se nám naskytla s nedávnou pražskou návštěvou Lukáše Morávka, prvního Čecha v Googleplexu v Dublinu, a my jsme ji využili k poměrně neformálnímu rozhovoru.

Jak jsi se ke Googlu dostal a jaké jsi měl předtím pracovní zkušenosti?

Do Googlu jsem byl přijat na podzim roku 2004. Dostala se mi do ruky nabídka, kterou v té době rozesílal Google po českých univerzitách. Pracoval jsem tehdy na zahraničním oddělení Masarykovy univerzity, staral jsem se o bilaterální vztahy a zahraniční studenty. Pod vedením Dona Sparlinga jsme byli v rámci univerzitního aparátu progresivní a nekonformní oddělení a já jsem věděl, že podobné prostředí budu hledat v dalším zaměstnání, což Google splňoval a zároveň posunul do nových rozměrů. Pracovat pro Google bylo pro mě tajným přáním, zajímala mě tehdy lokalizace produktů Google, ke které jsem měl jako vystudovaný anglista blízko.

Lukáš Morávek

Lukáš Morávek

  • Je historicky prvním českým zaměstnancem společnosti Google v Irsku, kde začal pracovat na podzim r. 2004.
  • Od svého nástupu má na starosti podporu českých a slovenských inzerentů programu AdWords a koordinaci dalších aktivit Google v České republice.
  • Studoval na soukromé univerzitě Bard College v USA a je absolventem magisterských studií na Masarykově univerzitě v Brně, kde pracoval do roku 2004 jako koordinátor pro zahraniční vztahy
  • Absolvoval také Středoevropskou univerzity v Budapešti, kde vystudoval v rámci stipendia nadace Open Society Fund magisterský obor Gender and Cultural Studies.

Souvisel tvůj příchod do Googlu se záměrem vybudovat české zastoupení, nebo šlo o „běžný“ nábor?

Google v té době hledal pracovníky pro českou a slovenskou podporu AdWords, která byla přesunuta z Kalifornie do nově vznikajícího Europlexu v Dublinu. Reklamní program Google AdWords běžel v češtině a slovenštině od jara r. 2004 a vzhledem k rychle rostoucímu počtu inzerentů bylo třeba zajistit kvalitní zákaznickou emailovou podporu. Musíme brát na zřetel, že Google je stále mladá společnost (vznikl v roce 1998), a to, že rozšířil své působení v tolika evropských zemích ve své ranné fázi vývoje, je vlastně výjimečné.

Máš nějaké informace o tom, že by se chystal další nábor Čechů?

Nábor neustále probíhá, Google má jednak na určitý jazyk vázané pozice obvykle v oblasti zákaznické podpory, ale také nabízí různá místa ve vývoji a interní administrativní či technické oblasti. Pracovní pozice nehledáme jen pro Europlex v Dublinu, doporučuji návštěvu naší náborové stránky http://www.go­ogle.com/jobs/, kde jsou všechna místa nabízená pro různé pozice po celém světě uveřejněna.

Kolik Čechů vlastně u Googlu pracuje a kde hlavně?

Moc Čechů v Googlu zatím nepracuje, je zde asi překvapivě více Slováků – příčinou může být jistá neochota Čechů stěhovat se za prací a poměrně dobré pracovní příležitosti pro kvalifikované lidi v ČR. Češi a Slováci pracují jak v Dublinu, tak i v Mountain View anebo v New Yorku. Víme o sobě a komunikujeme spolu, přístup máme zcela federativní ;-)

Co tvoje práce pro Google obnáší – máš na starosti podporu, vývoj, či marketing (AdWords)?

V AdWords jsem zpočátku pracoval hlavně v e-mailové zákaznické podpoře a jako editor reklam, jako jeden z mála rodilých mluvčích jsem však pomáhal s různými projekty od komparativních studií AdWords a dalších systémů v ČR, lokalizace všech produktů, jejich testování až po marketing. Zaměřuji se tedy hlavně na AdWords, v rámci kterého chci napomoci vytvoření partnerství mezi Googlem a českými firmami, protože na spolupráci a partnerství je úspěch Googlu založen.

Můžeš jmenovat některé české firmy, se kterými bys spolupráci rád navázal (případně už navazuješ)?

V České republice bychom se rádi spolehli na silnou distribuční a obsahovou síť. Google není mediální agenturou a nespecializuje se na vytváření obsahu. Jsme především vyhledávačem a naším cílem ve vyhledávání je uživatele co nejrychleji dostat pryč z vyhledávacích stránek na stránky s kvalitním obsahem.
Rádi bychom rozšiřovali osvětu o měřitelném výkonnostním internetovém marketingu, který Google nabízí, a v tomto ohledu pohlížíme na firmy, které nám v této osvětě pomáhají, jako na partnery. Školení AdWords, které v současnosti pravidelně pořádají firmy Dobrý Web a H1.cz, jsou aktivity, které vítáme.

Můžeš srovnat pracovní podmínky v Googlu s jinými (českými) zaměstnavateli?

O práci v Googlu toho bylo napsáno mnoho a já to jen mohu potvrdit. Panuje zde uvolněná atmosféra, lidé jsou sami motivováni a systém není třeba shora upravovat nějakými velkými zásahy a pobídkami. Zde, v Dublinu, pracuji s lidmi z celé Evropy a některých dalších zemí a je fascinující se poddat energetickým vlnám, které tu proudí: za ty dva roky se toho zde hodně změnilo, Google se rozrostl, spustili jsme nové produkty a služby, pronikáme na nové trhy a na těch tradičních vyvíjíme stále nové iniciativy. Někdo může vidět v zaměstnaneckých výhodách Googlu, jako je exklusivní strava zdarma, příspěvek na pořízení kola nebo dotace na sport a vzdělávání, to hlavní lákadlo, mě však hlavně oslovuje neustálá inovace a změna, které zde práci charakterizují. Věřím, že někteří čeští zaměstnavatelé vytváří podobné podmínky pro své zaměstnance, co je však podle mě unikátní, je prostředí Googlu, kde se opravdu realizují odvážné technologické vize. A jedna perlička: psi mohou pobíhat jen po budovách Googlu v Kalifornii, v Dublinu můžeme mít jen akvarijní rybičky.

To zní až příliš idylicky, nenajdeš na své práci u Googlu skutečně nic negativního? Co životní náklady v Dublinu?

Tady jsi se trefil do černého, život v Dublinu je opravdu nákladný. Zajít si na dobrou večeři do restaurace v Dublinu vyžaduje ochotu si sáhnout hluboko do peněženky, jen za pintu Guinnesse dáš bratru 4,5 eura. Náklady na bydlení tu také nejsou malé a pro většinu mladých Irů je koupě solidního bytu v Dublinu fikcí. Vysoké životní náklady pro mě kompenzuje atmosféra města – Dublin je jedno z nejmladších měst v Evropě a i díky přistěhovalcům se z něj stává kulturní hub, kde se „něco děje“. Česká ambasáda tu organizuje promítání českých filmů, zve české hudebníky (Čechomor, Nohavica), a naše krajanská komunita tak udržuje kulturní kontakt s domovem. Irové jsou velmi přátelští a jejich břitký humor, na rozdíl od suchého britského decentního humoru, je Čechům, myslím, více blízký.

Jak velký je Googleplex v Dublinu a kolik lidí tam pracuje?

Europlex v Dublinu se rapidně rozšiřuje a stejně tak výrazně roste i počet zaměstnanců. Momentálně zde pracuje okolo 900 lidí. Před několika týdny jsme zveřejnili záměr zvýšit počet míst na 1300. Jen pro srovnání – když jsem začínal v roce 2004, bylo zde jen pár stovek lidí a většinu jsem poznal. Tuto ambici jsem uložil do mauzolea nostalgických vzpomínek.

Mezi fandy Googlu je pověstná vaše firemní kantýna – můžeš potvrdit informace o nehorázně dobrém jídle? :-)

Obě kantýny – ta v Mountain View i nově kantýna v Europlexu v Dublinu – skutečně patří do kategorie stravy gurmánských restaurací. Kantýnu v Mountain View spouštěl Charlie Ayers, který do Googlu přinesl ze svého předchozího angažmá pro Grateful Dead kuchyni zaměřenou na zdravé pokrmy z celého světa. Výběr a kvalita předčí nejlepší restaurace, ve kterých jsem kdy jedl, důraz je kladen na etnickou pestrost jídel, která odráží multikulturní prostředí Googlu. Suroviny pro přípravu pokrmů jsou často z ekologicky čistých produkcí (organic food, u nás označované jako bio) a já si nejvíce cením výběru zeleniny, sýrů a mořských pochoutek. Naše dublinská kantýna přezdívaná Earthcafé používá nádobí z recyklovaných materiálů – ekologický přístup je jedna z oblastí, kde se Google snaží být všeobecně inovátorem – a každý den nabízí kromě jiného sushi. Zbývá jen prosadit českou kuchyni, věřím, že by knedlíky nebo smažený sýr zdejší národy zaujaly.

Podobné legendy opřádají i každoroční celofiremní meetingy v Aspenu – byl jsi na některém a pojedeš zase?

Google pořádá celofiremní konference jednou za rok, ty dvě předchozí se konaly v San Franciscu. Je to veliké logistické cvičení – přesunout přes tisíc lidí na jedno místo z téměř celé planety a zajistit perfektní a na program bohatý program je kumšt, a já mám z letošní konference, které jsem se v San Francisku zúčastnil, příjemný dojem. Kromě pracovní agendy jde vždycky o zábavu ve stylu Googlu, tj. neformální veselí, taneční a hudební show v podání googlerů a velký večírek na závěr. Součástí konference je potom také lyžování v některém kalifornském nebo evropském alpském středisku. Tancovat na večírku vedle Larryho Page a pak si užít nějakou taškařici na sněhu s „lyžařsky vybavenými“ kolegy z jihu Evropy je opravdový zážitek.

Máš (a můžeš vypustit) nějaké informace o chystané pobočce Googlu v ČR?

Těším se na rozšiřování přítomnosti Googlu v ČR, naše země je technologicky vyspělá a přes častou sebekritiku, která přichází z domova, že se v ČR nerodí inovace, si myslím, že v porovnání s ostatními středoevropskými zeměmi jsme na tom dobře. Máme zde zdravé konkurenční prostředí a my věříme, že přítomnost Googlu tomuto prostředí přinese další náboj pro rozvoj a spolupráci. Co to bude znamenat v řádu čísel, zaměstnanců a dalších údajů, zatím nevím.

Kdy očekáváš spuštění AdSense pro český obsah?

BRAND24

Na spuštění se těším, Google však nezveřejňuje informace týkající se nových produktů předtím, než jsou oficiálně uvedeny na trh.

Díky za rozhovor.

Je Google "good", nebo "evil?"

  • Vždycky byl good.
    23 %
  • Good, zatím.
    37 %
  • Už spíš evil.
    6 %
  • Vždycky byl evil.
    2 %
  • ? Google je vyhledávač.
    31 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je ředitelem médií vydavatelství Internet Info. V letech 2005 – 2008 působil jako šéfredaktor serveru Lupa.cz. Vystudoval Fakultu informatiky MU a Fakultu sociálních věd UK. Online komunikaci se věnuje i na svém blogu www.alesmiklik.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).