Hlavní navigace

Malý průvodce džunglí SEO nástrojů. Které vám pomohou odhalit chyby?

6. 9. 2019
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Pro SEO existuje záplava různých nástrojů, které mohou laikům i expertům usnadnit život. Jak se v nich vyznat a které používat?

V minulém článku jsme si odhalili nejčastější SEO chyby českých e-shopů. V SEO, stejně jako v celém online marketingu, lze hodně věcí vyřešit, a odhalit tak, že se zkušený člověk na web pravidelně dívá a sleduje ho. Ale jak laikovi i odborníkovi ušetří čas i nervy dobře zvolený nástroj?

SEO nástrojů je jak komunistů na prvomájovém průvodu, takže pro většinu lidí je těžké poznat, který je ten správný a pro ně vhodný. V tomto článku vám představím ty, které sám používám a které mně opravdu reálně pomáhají – pomohou pravděpodobně i vám.

Ale protože níže zmíněné nástroje jsou hodně komplexní, netroufám si tvrdit, že to bude vyčerpávající shrnutí, spíše malý průvodce džunglí SEO nástrojů. Počítejte také s tím, že ty opravdu dobré a zajímavé věci nejsou zadarmo. Jsou za nimi tisíce hodin tvrdé práce a zkušeností. Podpořte vývojáře tím, že si ten vhodný nástroj zaplatíte.

Komplexní online nástroje

Komplexní online nástroje vám dokážou poskytnout spoustu informací o chybách a problémech na webu a navrhnout i řešení, často řeší i kontinuální proces a měření SEO. Jsou kvůli tomu taky pochopitelně dražší, ale z mého pohledu to jejich přínos bohatě vynahrazuje.

Marketing Miner

Marketing Miner je nástroj, bez kterého v SEO neudělám ani krok. Jedná se komplexní český nástroj, který vám poskytuje data o vašem projektu, která byste často jinak špatně získávali. Dokáže měřit pozice, sledovat zmínky a odchytávat nejčastější chyby. Vše probíhá v cloudu, takže si v nástroji jen zadáte, co chcete zjistit, zavřete prohlížeč a pak vám do e-mailu dojde výsledek.



Tento nástroj je zatím pro lidi, kteří potřebují data a dokáží si je vyhodnotit, úplný začátečník asi nebude vědět, co k čemu je, ale člověk, který se v SEO pohybuje, za ta data platí zlatem, tedy penězi.

Na co Marketing Miner používám já:

  • analýza klíčových slov
  • analýza konkurence
  • on-page analýza
  • analýza indexace
  • sledování zmínek
  • měření pozic

Komentář expertů, partnerů seriálu Jak na vyhledávače – SEO prakticky 

Já bych za SiteOne ještě přidal nástroj, který sice nepomůže odhalit SEO chyby, ale výborně funguje, a zejména menší e-shopy ho nevyužívají. Jedná se o Google Moje Firma – bezplatný prostor, který se objevuje na pravé straně výsledků vyhledávání. Publikovat můžete cokoliv od produktových novinek, akcí, fotek. Vše je celkem rozumně propojené se statistikami. Některé zdroje uvádějí, že funkční a pravidelně aktualizovaná sekce zvyšuje celkové hodnocení webu na Google a má vliv na SEO. S nástrojem máme dobré zkušenosti, takže ho můžu bez výčitek doporučit i vám. Jan Bezděk, CEO, SiteOne

I když jsou dostupné nástroje pro SEO zdarma, souhlasím s doporučením autora využít i placené nástroje, které zpříjemní a zkvalitní práci pro zlepšení SEO. Využíváme jich samozřejmě více, ale pokud bych měla doporučit jen jeden, bude to Marketing Miner. Je mi sympatické, že jde o českou aplikaci, a ještě více se mi líbí, že je v cloudu. Znamená to, že jsem nemusela nic instalovat na svůj počítač a platit počáteční pořizovací náklady. Když potřebuji nějakou informaci, zjistím si ji z jakéhokoliv zařízení připojeného k internetu, stačí mi k tomu přístupy do aplikace. Marketing Miner využíváme hlavně pro monitoring zmínek, sledování pozic ve vyhledávačích a pro analýzu klíčových slov. Ilona Filípková, manažerka marketingu, INTERNET CZ 

Collabim

Collabim je nejstarší český nástroj. Původně sloužil jen na měření pozic a administraci linkbuildingu, a to je stále jeho největší síla: zpracování, sledování a měření výsledků kontinuálního SEO. Sice později přidal různé on-page analýzy a sledování konkurence, ale jeho největší síla je v pozicích a linkbuildingu. Je přívětivý i pro začátečníky, byť pro jeho nastavení a pochopení jsou potřeba alespoň základní SEO znalosti.



Na co Collabim používám já:

  • měření trendů na projektu
  • analýza klíčových slov
  • analýza konkurence
  • administrace linkbuildingu

Content King

Content King je skvělý nástroj i pro úplné začátečníky. Zadáte váš web, necháte ho Content King projít a poté již jen procházíte chyby (nebo vám chodí e-mailem), čtete si, jak je opravit a proč je to pro vás důležité. Za mě nejlepší nástroj kontinuální SEO i pro naprosté laiky. Jeho uživatelská přívětivost je úžasná a mohu doporučit opravdu všem. Jen je trochu dražší. Nejlepší je kontinuální monitoring a historie chyb nebo problémů:




Na co Content King používám já:

  • kontinuální sledování chyb
  • dlouhodobé SEO

SEO software na váš počítač

Předchozí nástroje mají výhodu, že je nemusíte instalovat, ale zato platíte měsíční paušál. Nástroje níže jsou běžný software, který si nainstalujete na počítač, a mohou být tím pádem pro někoho levnější. Ale trpí podobnými problémy jako většina SEO nástrojů: pokud nedokážete data správně interpretovat, příliš vám nepomohou. Pro SEO specialisty je to ale alfa a omega jejich práce.

Screaming Frog

Screaming Frog je zdarma pro weby do 500 URL, jinak roční licence stojí cca 5000 Kč. Je to software, který se snaží chovat podobně jako robot vyhledávače, dokáže emulovat textové procházení, JS rendering a cokoliv dalšího. Výstupem je tedy tzv. „crawl“, kde uvidíte, jaké URL robot najde, jak je vidí, co je tam dobře a co špatně. Pro větší weby je Screaming Frog hodně náročný na operační paměť, a proto doporučuji ukládání dat na nějaký hodně rychlý SSD disk.




Na co Screaming Frog používám já:

  • interní prolinkování
  • odhalení duplicit
  • problémy s indexací
  • problémy s JavaScriptem
  • chyby v přesměrování
  • chyby 40×, 50×

Pokud vám Screaming Frog nevyhovuje, můžete použít jeho alternativy jako SiteBulb, Xenu, Deep Crawl nebo Hextrakt.

Rank Tracker

Rank Tracker je alternativa Collabimu pro váš počítač, je součástí mocného SEO balíku SEO Power Suite. Slouží primárně na měření klíčových slov, získávání nových frází a analýzy konkurence. Software můžete od prvního nákupu používat bez dalších plateb, ale placené jsou aktualizace, bez kterých je nástroj po nějaké době v zásadě nepoužitelný. Byl to první nástroj, který uměl měřit bez nakoupených proxy mobilní SERP a rozšíření SERPu, lokální výsledky a jiné.



Na co Rank Tracker používám já:

  • měření pozic a specialit SERPu
  • analýza konkurence
  • kontinuální SEO

Chytrá rozšíření pro prohlížeč

Pokud se necítíte na komplexní aplikace, které jsem představil výše, uvádím dále chytrá rozšíření pro prohlížeč. Nedá se od nich očekávat moc (jsou zdarma), ale udělají dobrou práci, protože vám při prohlížení webu svítí na první pohled.

cif 24 - early cena - média

  • Link Redirect Trace – umí ukázat stavové kódy, přesměrování, indexaci a canonical.

  • Javascript Toggle On and Off – zapíná a vypíná JavaScript, abyste viděli, jak mohou vidět váš web roboti vyhledávačů
  • SEMOR – ukáže vám data o zaindexovaných stránkách na Seznamu a informace o URL a doméně

  • SEO minion – jednoduché rozšíření, které vám rychle ukáže nejdůležitější věci na stránce – obsahové prvky důležité pro SEO, vše o odkazech, href lang atributy, náhled v SERPu atp.

Závěr

Které z nástrojů už efektivně používáte? Tento výčet samozřejmě není kompletní, ani nemá být. Sám aktivně používám desítky různých nástrojů a dělám s nimi věci, které se do tohoto článku neměli šanci vejít. Stejně tak jsem vynechal nástroje přímo od vyhledávačů.

Pokud se chcete nechat inspirovat, mrkněte se na na můj starší seznam. Když už víme, co jsou nejčastější chyby a jaké nástroje nám mohou pomoci, pojďme se podívat na konkrétní řešení – v dalším díle našeho seriálu.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Nezávislý konzultant online marketingu se specializací na SEO. Propaguje SEO jako tvorbu zajímavého a kvalitního obsahového webu. Věří, že SEO je dobro. Bloguje (BloxxterNet) a tweetuje (@PavelUngr).

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).