Hlavní navigace

Mikroplatby na Lupě aneb Bude prase?

19. 10. 2001
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Před několika měsíci jsme na Lupě zavedli dobrovolné mikroplatby. S odstupem přichází vhodný okamžik pro zhodnocení jejich efektu: naplnila se naše očekávání? Kolik jsme vybrali? Bude Lupa už jenom za peníze? A hlavně -- zaplatili čtenáři dost na to, abychom pro ně mohli uspořádat slíbené prasečí hody?
Když jsem bezmála před třemi měsíci oznamoval spuštění mikroplateb na Lupě, poctivě jsem přiznal, že se jedná o jakýsi vedlejší produkt jejich zavedení na Hokejce, kde jsme je implementovali s větším očekáváním. Na Lupě jsme navíc převzali již úspěšně vyzkoušený model ze serveru Root.cz, který přišel s dobrovolnými platbami jako první, a to včetně dělení výnosů 1:1 mezi Lupu a autora článku. Nejednalo se tedy tak docela o krok do úplného vzduchoprázdna, přesto jsem byl zvědav, jak celá věc dopadne. Proto jsem také slíbil, že po měsíci provozu napíši hodnotící článek – nakonec to sice trvalo o něco déle, ale díky tomu mám zase podstatně přesnější údaje. Počáteční období je totiž vždy ovlivněno první vlnou nadšení, vycházet se dá proto až ze situace po jejím opadnutí.

Jak to tedy na Lupě dopadlo? Mám-li parafrázovat svá tehdejší slova, v souladu s předpoklady nám mikroplatby nepřinesly žádný zdroj příjmů, který bychom alespoň trochu pocítili. Celkem jsme na Lupě vybrali 1.439 korun, což znamená zhruba 500 korun měsíčně – z toho bychom se skutečně neuživili. Pro představu, jedná se – velmi přibližně – asi o jednu tisícinu příjmů z reklamy na Lupě, což je dost významný nepoměr. Jak se tedy dalo předpokládat, bez reklamy se ani v budoucnu neobejdeme.

Zůstaňme ještě chvíli u statistik, některá čísla jsou docela zajímavá. Vtipný je žebříček nejlépe placených článků: na prvním místě v počtu vybraných kvéček (118 korun) se umístil článek Martina Kopty, ve kterém popisoval, proč si on sám kvéčka nepořídí – štědrost čtenářů v tomto případě osobně chápu jako velmi svéraznou formu nesouhlasu s jeho názorem. Největší jednorázovou platbu od jednoho čtenáře (55 korun) naproti tomu získal článek Mirka Zemana o digitální epidemii, způsobené virem W32/SirCam@mm. Od zavedení mikroplateb jsme vydali 134 článků, za každý z nich zaplatili čtenáři průměrně deset korun. Zbývající stokoruna, která chybí do celkové částky, připadá na články, jež byly vydány ještě před zavedením mikroplateb. To je poměrně pozitivní zjištění – nejenže se na Lupě čtou i texty staršího data, ale dokonce jsou pro čtenáře přínosné do té míry, že jsou za ně ochotni něco zaplatit.

Při pohledu na celkový žebříček lze dojít k závěru, že nejvíce kvéček získaly články, které jsou nějakým způsobem kontroverzní. Příkladem mohou být texty Ladislava Zajíčka, které v první desítce článků obsadily dvě příčky. Také další články na předních místech vyvolaly ostrou diskusi – zdá se tedy, že nic není černobílé: ačkoliv to podle různých nesouhlasných názorů v diskusi pod článkem někdy vypadá jinak, zjevně se často najdou i čtenáři, kteří článek oceňují do té míry, že pošlou autorovi příspěvek.

Současně s Lupou se mikroplatby objevily také na Hokejce. Tam jsem osobně předpokládal podstatně větší výnos než na Lupě, přesto mne výsledky příjemně překvapily – za tři měsíce jsme vybrali 25.700 korun, což je asi osm a půl tisíce měsíčně. Výsledek je zjevně způsoben odlišným pojetím mikroplateb na tomto serveru: zatímco na Lupě jde o ryze dobrovolnou záležitost, na Hokejce uživatel za svoje korunky získává jasnou protihodnotu – virtuální hokejkové peníze, za které si může koupit lepší hráče nebo třeba stadion. O pozitivním přijetí svědčí i nejvyšší jednorázová platba od jednoho uživatele, který zaplatil 1.900 korun – to už je docela zajímavá sumička, za kterou by si byl mohl pořídit třeba počítačovou hru NHL 2001 na cédéčku.

Když jsme na Lupě s mikroplatbami začínali, označil jsem to za jakýsi pokus – v tomto smyslu svůj účel nepochybně splnil, není však možné zůstat jen u dobrovolných plateb. Do budoucna plánujeme mikroplatby na našich serverech dále rozšiřovat, ještě předtím je však třeba si rozmyslet, co všechno platící návštěvník získá. Jedinou perspektivní cestou jsou zjevně nadstandardní služby, které neplatící čtenář nedostane. V případě Lupy by mohlo jít třeba o přístup k článkům bez reklamy (á la Ebiz.cz), vydávání podrobnějších článků pouze pro předplatitele či prodej jakýchsi „zjednodušených“ online verzí našich studií. Teprve v okamžiku, kdy bude mít čtenář pocit, že se mu opravdu vyplatí něco zaplatit, je možné očekávat nějaký podstatnější příjem – ale i potom budou hrát podle mého názoru prim peníze z reklamy.

Placení za obsah má nepochybně budoucnost, provozovatelé serverů si však budou muset dobře rozmyslet, co vlastně zpoplatnit. Když o tom tak přemýšlím, bylo by určitě dobré uspořádat na Lupě eWorkshop na toto téma – pokud se najde autor, který by se toho byl ochoten ujmout, rádi mu poskytneme prostor.

BRAND24

Nechci však zamluvit otázku z úvodu – budou prasečí hody, které jsme čtenářům Lupy slíbili v případě nečekaně vysokého výnosu? Zatím vás bohužel nepotěším: za patnáct stovek by bylo maximálně tak na kopýtka. Když však budeme i nadále pilně psát a vy neméně štědře přispívat, přijde den, kdy se spolu vepřového najíme.

Tímhle tempem to odhaduji tak ode dneška za pět let.

Už jste na Lupě zaplatili za nějaký článek?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).