Hlavní navigace

Milan Hrabovský (Microsoft): Ani v Silicon Valley neuspěje každý startup

10. 10. 2014
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Milan Hrabovský Autor: Microsoft ČR
„Je otázkou, nakolik investoři očekávají, že každý startup bude dalším Facebookem nebo WhatsAppem,“ říká k české start-upové scéně Milan Hrabovský.

Microsoft provozuje v Česku pod svou značkou celkem tři inovační centra (Praha, Brno, Hradec Králové), jejichž řízení nechává na technologických centrech a ve kterých startupům poskytuje technologickou i poradenskou podporu. 

Během jejich existence jimi prošlo více než 15 000 lidí, jen loni to bylo přes 2500 lidí.

„Čím dál tím méně jde o to, jestli to je inovační centrum Microsoftu, nebo ne. Daleko více záleží na tom, abychom byli co nejvíce navázáni na startupovou scénu a byli schopni pomoci technologicky a poradenstvím,“ vysvětluje v rozhovoru pro Lupa.cz ředitel divize vývoje Microsoft ČR Milan Hrabovský.

Česká startupová scéna se podle něj vyvíjí dynamicky a vzniká čím dál více firem. Názory některých investorů ohledně jejich vysokého počtu a na druhé straně nízké kvality ale nesdílí.

S příchodem listopadu to bude přesně rok, co jste nastoupil do funkce ředitele divize vývoje Microsoftu ČR. Jak velká to pro vás byla změna? Předtím jste působil na obchodní pozici.

Pro mě to byla neskutečně zajímavá změna. Až s příchodem do funkce jsem si uvědomil, kolik dělá Microsoft věcí, o kterých jsem v té době z obchodní pozice nevěděl. Což je nejen práce se startupy, ale obecně celá práce s komunitami a pomoc zejména v tom technickém rozměru.

Takže to pro vás byl svým způsobem krok do neznáma?

Určitě to pro mě byl velký krok do neznáma. A myslím, že propojení mých zkušeností z byznysu právě s rozvojem firem a komunit je dobré spojení.

Na co jste se tedy v uplynulém roce zaměřil? Snažil jste se o něco nového, nebo jste spíše přebral věci od svého předchůdce?

Spoustu věcí jsem přebral, ale snažil jsem se více propojit věci, které děláme v byznysové části, právě s těmi rozvojovými záležitostmi.

Dobrým příkladem je třeba pomoc startupům, aby uspěly v byznysu. Máte firmu, která má zajímavý obchodní případ, my ho pomůžeme udělat technicky zajímavým, ale pak máme i obchodní oddělení, které může startupu využít v prodeji konečných řešení.

Mohu dát zajímavý příklad z Francie. Tam byl startup, který měl zajímavé řešení pro banky. Ale firma, který má necelou tříletou historii, není samozřejmě pro velkou finanční instituci úplně kredibilním partnerem.

Jedno z našich obchodních oddělení ve Francii udělilo zmíněnému startupu certifikaci, a od té chvíle byl pro banky důvěryhodným partnerem a jeho obraty se nyní pohybují v milionech dolarů. Takže je úspěšný.

Vyvíjí Microsoft v Česku některé konkrétní produkty?

Sami o sobě nevyvíjíme. Máme na starosti rozšiřování technického povědomí. To znamená, že veškerým komunitám od studentů, začínajících firem, univerzit, vývojářských firem až po IT profesionály dáváme podporu ve formě poskytování relevantních informací, které potřebují.

Máme zpravodaj, kde sdílíme technické informace určené pro lidi, kteří se zajímají spíše o infrastrukturní věci, máme blog pro uživatele, kteří se zajímají o vývoj, a snažíme se všem skupinám tyto věci komunikovat, aby každý z desítek tisíc lidí, kteří se jimi zabývají, měl dostatečné informace.

Zajímavou věcí jsou i výuková videa v rámci Microsoft Virtual Academy, což jsou vlastně kurzy zadarmo jak pro vývojářskou komunitu, tak pro komunitu IT profesionálů. To už jsou masové věci.

U zajímavějších projektů se podílíme technickým a jiným poradenstvím, aby -ať už jde o mobilní nebo business intelligence aplikace – byly co nejzajímavější a z hlediska firmy úspěšné.

MILAN HRABOVSKÝ

  • vystudoval České vysoké učení technické v Praze a získal titul Master of Business Administration od Rotchester Institute of Technology
  • v roce 1999 nastoupil do GE Money Bank na pozici sales marketing financial analyst
  • od roku 2001 pracuje v Microsoftu, když zde nastoupil na pozici IT manažera pro Českou a Slovenskou republiku
  • od roku 2002 byl v Microsoftu zodpovědný za spolupráci s partnery
  • od roku 2006 pak v Microsoftu přestoupil na pozici obchodního ředitele OEM zodpovědného za prodej předinstalovaného software a podporu výrobců počítačů a serverů v Česku
  • od 1. listopadu 2013 vede divizi vývoje českého Microsoftu

Česko podle nejnovější studie Světového ekonomického fóra potřebuje zásadní změny v přístupu ke vzdělávání, podpoře začínajících firem a inovací. Souhlasíte s tím? Pokud ano, kde tu vidíte největší problémy?

Kriticky důležité je, aby bylo jednoduché založit firmu, aby se zkrátil proces s tím spojené administrativy a ideálně, aby začínající firma měla do začátku určitou podporu.

Je ale pozitivní, že mladší generace se daleko méně bojí jít do podnikání, jsou daleko méně omezeni, například jazykovou bariérou. Co byl před dvaceti lety problém, dnes už není. A díky tomu se mladým otvírá svět k tomu, aby byli úspěšní i v zahraničí.

Často ale slýcháme, že v Česku chybí více spolupráce mezi soukromým sektorem a školami a také to, že školy málo motivují studenty k podnikání…

Podle mě se situace na školách velmi výrazně zlepšuje, protože komunikace, jakým způsobem propojovat byznys a akademickou sféru, tu probíhá. Neříkám, že jsme tam, kde bychom chtěli být, ale určitě se v tomto směru něco děje.

Snaží se Microsoft v tomto ohledu něčím přispět?

Máme například program Imagine Cup, kde dáváme možnost studentům participovat na určitém projektu. Ve chvíli, kdy je ten projekt dobrý, dáváme jim možnost soutěžit s ním celosvětově, kde pak mají šanci uspět.

Jedním z příkladů je Gina Software, který byl úspěšný jako samotný projekt, pak se z něj stal startup, a nyní je to velmi úspěšná firma. A celé to částečně vzniklo u Imagine Cupu a následně naší podporou přes Jihomoravské inovační centrum. Imagine Cup pořádáme každý rok a podle mě je to přesně ta věc, která propojuje byznys a akademickou sféru.

Je zájmem Microsoftu získat v úspěšné firmě, které pomohl, i majetkový podíl?

Ne, což je pro startupy výhoda. Je to opravdu jen o nefinanční pomoci. Když firma hledá kapitál, dokážeme jí pomoci najít vhodné investory. Ale my nejsme ti, kteří by podmiňovali účast v programech investicí.

Jak vůbec z vašeho pohledu hodnotíte českou startupovou scénu?

V rámci České republiky vnímám to, že startupová scéna se velmi dynamicky vyvíjí. Jednak se firmy přestávají bát vznikat a jít do byznysu celosvětově, protože díky internetu nebo cloudovým technologií nepodnikáte jen v rámci Česka, ale jste na celosvětovém poli.

Spousta programů, které děláme ve spolupráci s dalšími partnery, je o tom, aby startupům pomohla být úspěšnými nejen v rámci Česka, ale aby se na vše dívaly celosvětově. V poslední době vzniká čím dál více firem. Byli bychom ale rádi, kdyby jich bylo ještě více.

Často se setkávám s investory a ti říkají, že startupů tu vzniká hodně, s jejich kvalitou už ale tak spokojeni nejsou.

Je otázkou, nakolik investoři očekávají, že každý startup bude dalším Facebookem nebo WhatsAppem. Ani v Silicon Valley okamžitě neuspěje každý startup. Spíše záleží na tom, jak pomoci startupům, aby úspěšné byly.

Což je ale hlavně na samotných startupech…

Budeme rádi, když lidi do byznysu půjdou ještě více po hlavě, budou se více snažit uspět a budou samozřejmě otevření ke spolupráci s těmi, kdo jim může pomoci. Ale obecně si nemyslím, že by nyní byl problém s tím, že by vše zmíněné nefungovalo.

Stát se pokoušel v Česku rozběhnout vlastní seedfond s finanční podporou Evropské unie. Nakonec z něj ale sešlo a nyní se začíná chystat jeho druhá verze. Je ale na českém startupovém trhu potřeba dalších financí?

Peníze samozřejmě pomohou, ale nemyslím si, že jde jenom o ně. Je zde spoustu podpůrných programů a jde jen o to je využít, jsou zde evropské peníze, které se dají čerpat už nyní, jsou tu sdružení typu Czech ICT Alliance, s kterými organizujeme zájezdy na různé start-upové akce a podobně. Zkrátka, příležitosti tu jsou, ale nemyslím si, že peníze jsou samospasitelné.

V Česku máte tři inovační centra pod brandem Microsoftu, poslední jste otevřeli zhruba před rokem. Je jejich počet dostatečný, odráží potřeby trhu?

Oslovuje nás docela dost firem které by chtěly podporovat startupovou scénu a obecně je tato oblast zajímá. Ale podle mě jde čím dál tím méně o to, jestli to je inovační centrum Microsoftu, nebo ne.

MMF24

Daleko více záleží na tom, abychom byli co nejvíce navázáni na startupovou scénu a byli schopni pomoci technologicky a poradenstvím.

Když jsme se bavili o penězích, my vlastně startupům peníze nepřímo poskytujeme. A to ve formě softwaru zadarmo na tři roky nebo cloudového úložiště v hodnotě 150 dolarů měsíčně, které mají také po tři roky zdarma. A to se pak sečte.

Seriál: Rozhovory
ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem tabletového týdeníku Dotyk Byznys. V minulosti působil v agentuře Reuters, v Hospodářských novinách nebo Českém rozhlase. Zastával i post mluvčího skupiny Nova. Najdete ho na Twitteru a na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).