Hlavní navigace

Mohou sociální sítě konkurovat vyhledávání u firemních webů?

Daniel Dočekal

Jak hodně přivádějí sociální sítě návštěvníky na české firemní weby? Effectix a jeho Doba webová se v druhé infografice dívají právě na sociální sítě vs. vyhledávání.

Druhá infografika z cyklu Doba webová v číslech si všímá hlavně Facebooku, Twitteru (a částečně i dalších sociálních sítí a zdrojů) ve vztahu k návštěvnosti firemních webových stránek. Nedokáže samozřejmě dát univerzálně platnou odpověď – zejména protože vzorek 1 624 firemních webů je prostě „jenom“ vzorek, byť dost velký. 

Co vlastně víme? 

Že Facebook (teoreticky) používá 3.8 milionu uživatelů „žijících v České republice“ a některé odhady (viz například Josef Šlerka na konferencích) hovoří o tom, že by skutečně aktivních živých uživatelů mohlo být až i méně, než polovina z tohoto čísla. Podle posledních čísel z klaboseni.cz také víme, že český Twitter si polepšil na 157 tisíc uživatelů (nebo spíše účtů, navíc česko-slovenských).

Celosvětově zde máme teoretickou jednu miliardu uživatelů Facebooku, přes 200 milionů uživatelů Twitteru (ale i Linkedin) a (také teoreticky) přes 400 milionů uživatelů Google+.  Ale také tu máme české sociální pohrobky – největší Lide.cz s 880 tisíci měsíčními uživateli (tady je zdrojem NetMonitor), Spolužáci.cz s 620 tisíci a „Líbko“ s pouhými 300 tisíci.

Nevíme bohužel kolik lidí z Česka používá Instagram ani Pinterest, ale díky Václavu Lohrovi víme, že na Foursquare teoreticky najdete přes 38 tisíc českých uživatelů.

Žebříček největších firem a značek

Stovky tisíc „fanoušků“ na Facebooku, desítky tisíc „sledujících“ na Twitteru není vůbec špatný výsledek,  byť cesta k němu byla (v řadě případů) dlouhá. A asi nikdy nebude možné mít skutečně spolehlivý žebříček „firem“ a „značek“. Takový který by nebylo nutné sestavovat a dohledávat ručně.

 Slouží firmy sociálním sítím?

Je otázkou, nakolik firmy slouží sociálním sítím nebo zda firmy dokáží skutečně sociální sítě využít. Tady už v infografice i v datech na www.doba-webova.com přicházejí podstatně unikátnější údaje. Vycházejí z toho, že autoři, tedy společnost Effectix.com, spravují stovky (1 624 v aktuálním vzorku) firemních webů (prezentací) a prostřednictvím Google Analytics mohou vytvářet analýzy.

Z nich lze potom například zjistit, že mezi rokem 2012 a 2011 o 90 % stoupla návštěvnost firemních webů ze sociálních sítí. A také to, že největším skokanem bylo YouTube.com.

Nebo také to, že katalogy se v přivádění návštěvníků na firemní weby nejvíce propadly a sociální sítě stále stoupají, byť katalogy přivádějí více návštěvníků. David Bauckmann, ředitel Effectix.com přitom říká: „Doporučujeme dávat stále větší váhu na sociální sítě, které přináší více užitku než pouhé návštěvy. Aktivní a správnou komunikací na sociálních sítích vzbuzuje firma důvěru, buduje si cenné reference, důvěryhodná doporučení, získává kontakty, klienti se rádi vracejí a častěji nakupují.

Zajímavé výsledky jsou i v ukazatelích typu míra opuštění stránky (sociální sítě mají nejvyšší, 50.1 %), délka průměrné návštěvy či průměrného počtu zhlédnutých stránek (4.3 stránky u sociálních sítí je také nižší než u návštěv z vyhledávačů).

V každém případě, z Google na firemní weby přišlo 22.7 % návštěv, ze Seznam.cz 15.5 % a ze sociálních sítí pouze 2.2 %. Z katalogu pouze o něco málo více, 3.0 %.

Asi nepřekvapí, že mezi sociálními sítěmi jednoznačně vládne Facebook – při 3.8 milionu (teoretických) uživatelů vs. 151 tisíc u Twitteru pak není divu, že rozdíly jsou tak velké. 

Effectix.com v závěru zjištěné komentuje takto: „Porovnáme-li vývojové trendy chování návštěv ve sledovaných parametrech, pak jsou jednoznačně pozitivnější pro sociální sítě.

Osobně jsem zvědavý na situaci o rok později, pokud tedy Effectix.com dostojí původnímu slibu, že zveřejňované analýzy a informace bude aktualizovat a nabízet další „meziroční“ srovnání. 

Celá infografika (je také dostupná na www.doba-webova.com)

Našli jste v článku chybu?