MSN je celosvětově třetí nejpoužívanější vyhledávač. Měsíčně jej využívá 39,1 milionu uživatelů, působí na 31 trhu a je dostupný v 17 jazycích. Vlastní reklamní PPC systém provozuje zatím ve Francii, v Singapuru a v USA.
Ze svých dvou hlavních konkurentů – Google AdWords a Yahoo Search Marketing (dříve Overture) – se MSN adCenter více podobá Google AdWords. Víceméně se dá mluvit o značné míře inspirace systémem Google, bohužel ale nedotažené. Způsob zadávání reklamy ani samotné rozhraní systému intuitivností a uživatelskou přívětivostí právě neoplývají. Systém Yahoo se od obou liší především v tom, že pozici reklamy je zde snadné určit. Je dána cenou a ceny nabízené ostatními inzerenty jsou v systému přímo vidět.
Kde a jak se reklama zobrazuje
MSN adCenter, na rozdíl od svých konkurentů, nemá síť partnerských webů a vyhledávačů. Reklama se tedy může zobrazovat pouze ve vyhledávači MSN. Pozic pro reklamu je celkem osm – tři nad přirozenými výsledky vyhledávání, pět v pravém sloupci. Zatímco v Google i Yahoo patří pozice nad výsledky vyhledávání jen inzerátům splňujícím určitá kvalitativní kritéria, v MSN jsou tyto pozice obsazovány vždy jako první. Na dalších stránkách vyhledávání se pak objevují reklamy, které se na první stránku nevešly.
Struktura účtu
Účet obsahuje kampaně (Campaigns), sestavy (Orders), klíčová slova (Keywords) a inzeráty (Ads). V jedné kampani může být 20 sestav, v sestavě pak 20 textových reklam a 10.000 klíčových slov.
Textový inzerát se skládá z titulku (25 znaků), textu (70 znaků) a viditelné adresy (35 znaků). Klíčová slova využívají stejných typů shod jako v Google AdWords. Tedy přesnou shodu, kdy se reklama zobrazí, jen pokud klíčové slovo přesně odpovídá dotazu uživatele, frázovou shodu, kdy stačí, když je fráze v dotazu obsažena, a to ve stejném pořadí slov, a volnou shodu, kdy dotaz pouze musí obsahovat daná klíčová slova. Na úrovni sestavy je možné definovat i vylučovací klíčová slova.
Kolik reklama v MSN stojí
Jednorázový registrační poplatek do systému je pět dolarů. Minimální cena za kliknutí, kterou musí inzerent nabídnout, je pět centů. Nabídnutá cena je stejně jako v ostatních PPC systémech brána jako maximální – inzerent nikdy neplatí za proklik více, než je cena, kterou nabídne. Žádná povinná minimální útrata stanovená není.
Pozice reklamy, stejně jako v Google AdWords, nezávisí pouze na výši nabídnuté ceny. Vliv na pozici mají i další faktory, především CTR (míra prokliku) a relevance inzerátu vůči dotazu uživatele. Reklama se ale, na rozdíl od AdWords, nepřestane zobrazovat ani v případě, kdy má velmi nízké CTR.
Rozpočet si inzerent v MSN adCenter stanovuje jako měsíční; možné jsou dva způsoby čerpání rozpočtu. První je takový, že se rozpočet rozdělí mezi jednotlivé dny v měsíci. Pokud je například měsíční rozpočet 3000 dolarů, znamená to, že každý den v kampani utratíte maximálně 100 dolarů. Rozpočet se přitom každý den přepočítává. Pokud neutratíte celý denní rozpočet, zbylá část je rozdělena mezi další dny měsíce. Denní rozpočet se tak zvýší. Druhá možnost čerpání rozpočtu je jednodušší – dokud se nevyčerpá. Reklamy se zobrazují tak často, jak to jen jde. Při vyčerpání rozpočtu se pak do ukončení měsíce zobrazovat přestanou.
Platit lze zatím pouze kreditní kartou, platby převodem ani šekem přijímány nejsou. Akceptované měny jsou prozatím libra, euro a americký nebo singapurský dolar. Vyúčtování probíhá zpětně po měsíci nebo po dosažení limitu, podle toho, co nastane dřív. Při založení účtu je limit stanoven na 50 dolarů, pokud je dosažen dříve, než uplyne měsíc, navyšuje se postupně na 100, 500, 1000 až na 2000 dolarů.
Cílení reklamy
Zajímavé novinky přináší adCenter v možnostech cílení reklamy. Kromě geografického cílení s určitostí na regiony a města či cílení podle jazyka, které zvládají i Yahoo a Google, nabízí adCenter i cílení na část dne či skupinu lidí.
Svoji reklamu tak můžete zobrazovat jen ve zvolené dny v týdnu (například jen od pondělí do pátku). Můžete si vybrat i jen část dne – adCenter rozděluje den na šest úseků po třech až pěti hodinách. Pro tyto účely adCenter umožňuje nastavit si tu časovou zónu, ve které se nacházíte.
Zobrazování reklamy můžete navíc cílit i podle pohlaví či libovolné z pěti věkových skupin. K sociodemografickému cílení adCenter využívá data z registrací do Hotmailu, Messengeru či jiných podobných aplikací. Pro jednotlivé skupiny se dá zvýšit nabídnutá cena. Podle poměru skupin jsou pak některým skupinám reklamy zobrazovány častěji než jiným.
Nástroje pro odhad klíčových slov
MSN adCenter poskytuje měsíční odhad klíčových slov – počet zobrazení, prokliků, CTR, průměrné pozice, ceny za klik a celkové ceny. To vše sečteno pro všechna klíčová slova sestavy. Pro jednotlivá slova dokáže také určit cenu první pozice, ale odhady, které jsou často i přes 20 dolarů za kliknutí, jsou spíše zvláštní.
Nástroj Keyword Generation Tool pro zadaná klíčová slova zjistí počet hledání za minulý a současný měsíc. Doplňuje i další slova vhodná pro inzerenta. Podobný nástroj Yahoo – Keyword Selector Tool – umí jen počet hledání slov v minulém měsíci. Keyword Suggestion Tool v Google AdWords oproti tomu odhaduje na stupnici 1–10 objem vyhledávání a konkurenčnosti slov. Navíc ale nástroj v AdWords umí odhadnout také náklady a pozici reklamy, zjistit globální trendy v objemu vyhledávání v průběhu roku a navrhnout vhodná vylučující slova.
Monitoring a reporting
MSN adCenter má i nástroj na měření konverzí (splnění cíle reklamy, např. dokončení objednávky). Na rozdíl od Google umí měřit jen jeden typ konverze (Google umí čtyři). Dostupné je i vytváření jednoduchých reportů kampaní v podobě tabulek a grafů.
Klikáte na reklamu ve vyhledávačích?