Komerční televize zahájily podzim ostrým soubojem talentových show. Sledujete je?
Sleduji je velmi pečlivě. Ukazuje se, že je opravdu lepší koupit vyzkoušený originální formát, než ho vytvářet sám. Platilo to i v minulosti třeba o soutěži Chcete být milionářem? nebo Nejslabší, máte padáka. Vytvořit něco nového je velmi obtížné. Nepřítelem kupování originálních formátů ze zahraničí byl svého času i Vladimír Železný a časem postupně přešel k názoru, že je lepší je koupit. Sice jsou drahé, ale vyzkoušené a dostanete k nim „kuchařku“, obrovskou knihu instrukcí a poradce. Přitom takový formát na obrazovce vypadá jednoduše a pokud bych chtěl vytvořit něco podobného, musel bych se bát případné žaloby kvůli plagiátorství. Každá televize se vždycky snaží vytvořit něco, co by bylo v zásadě stejné jako licencovaný formát, ale zároveň aby to nebylo soudně napadnutelné. Tedy něco, co se dostává do pozice strašně složitých soutěžních pravidel, což je vidět i na Talentmanii u Novy.
Nova se nakonec dohodla s majitelem licence soutěže Česko Slovensko má talent na tom, že Talentmania není plagiát. Změnili klíčové prvky tohoto pořadu, aby to nebylo napadnutelné.
Ano, ale Talentmania vypadá složitěji než Česko Slovensko má talent. U Talentu máte tři porotce, kterým licence určuje i jejich charakter. Jeden musí být zlý, další emotivní a další sarkastický. Pokud bych chtěl udělat kopii Talentu, už nemůžu použít tři porotce se stejnými tlačítky jako v Talentu. Musím použít něco jiného, co musím divákům vysvětlit, a tím už to začíná být složité. Pro televizního diváka musí být pravidla soutěže jednoduchá.
Neuvažovalo Óčko o spolupráci na některé z těchto dvou talentových show, třeba formou mediálního partnera?
Mohlo by to pro nás být zajímavé, byli bychom tomu přístupní jako v případě Hudebních cen Óčka, na kterých s námi spolupracovala Prima a vysílala je živě na Primě Cool. My jsme zase podporovali jejich soutěž Robin Hood – Cesta ke slávě, společný projekt Primy a pražského divadla Kalich. Každého soutěžícího, který z této soutěže vypadl, jsme měli druhý den na Óčku v pořadu Inbox. Poskytli nám rozhovor a zazpívali, řekli zážitky ze zákulisí soutěže.
Zrovna tahle spolupráce se vám asi moc nevyplatila, protože Robin Hood na Primě divácky propadl.
Nebyl tolik sledovaný, ale šel jsem se podívat na představení v divadle Kalich, kde vystupují vítězové této soutěže a velmi pozitivně mně překvapilo. Líbilo se mi.
Sledujete talentové show na Nově a Primě i kvůli zpěvákům, kteří by se potom mohli objevit na Óčku? A objeví se u vás?
Samozřejmě. Ze všech těchto soutěží se postupně tito lidé objevili na Óčku, pokud tedy neexistoval nějaký zákaz ve smlouvě s televizemi, které tyto soutěže vysílaly. A ten se týkal finalistů SuperStar, ale takový zákaz platí jen po určitou dobu a pak se samozřejmě i tito lidé objevili i u nás. Obě soutěže tedy sleduji i tohoto pohledu. Líbí se mi víc Prima, protože je na pochopení jednodušší. Je to prostě zaběhnutý formát, který už známe, scénky z něj se objevují na YouTube a jiných videowebech. Extrémní čísla typu tatínka se synem z Řecka jsou celosvětovými hity.
Chystá Óčko na podzim nějaké vlastní programové změny?
Ano. Zjistili jsme, že jsou strašně populární interaktivní aplikace, které běží přes web na obrazovce. Třeba to, že lidé pošlou svoje křestní jména a na obrazovce se jim objeví, jestli se k sobě hodí nebo ne. Existuje několik variant takových textovek. Vytvořili jsme pro tyto aplikace speciální program, který se jmenuje Love Zone a vysíláme ho od pondělí do čtvrtka od 23 hodiny. Není to ani tak věnované těmto vzkazům, jako spíš písním o lásce. Vytvořili jsme k němu i speciální grafiku. Poměrně zásadní změnu jsme udělali také v tom, že Hudební ceny Óčka nebudeme udělovat za předchozí rok, ale za ten aktuální. Takže letos 2. prosince budeme předávat Hudební ceny Óčka jak za rok 2010 (začátkem roku jsme udělovali ceny za rok 2009). A už u toho zůstaneme, takže v roce 2011 už budou ceny za rok 2011 a tak dále.
Přijdete i s nějakými dalšími novými pořady?
Chystáme Inbox speciál, což budou reportáže z koncertů českých a slovenských kapel. Zároveň zařazujeme do vysílání reportáže z různých akcí, ať už jde festivaly nebo nějaké jiné hudební akce od koncertů po křty. Těmito aktualitami ve formě zpráv různé stopáže chceme obohatit program třeba třikrát nebo pětkrát denně. Budeme jimi prolínat celé naše vysílání, ať už dopoledne, kdy nám začíná stoupat sledovanost, až do odpoledne. Ponesou název Reportáže TV Óčko.
Všiml jsem si, že máte i nové moderátory.
Ano, Kláru Hajdinovou a Nastyho. Zkoušíme je teď v pořadu DJ Divák, což je prubířský kámen pro všechny moderátory, protože kromě pátečního vydání, které dělá Diana Kobzanová, všechny díly vysíláme živě. Tam se tedy moderátoři opravdu „otlučou“, protože jde o přímý kontakt s diváky. Někdy je problém dostat z volajícího jiné slovo než „ano“. Klára Hajdinová točila DJ Diváka i na neckyádě u Jevan a osvědčila se.
Připravujete i nějaké další změny grafiky kromě Love Zone?
Změnili jsme grafiku u Inboxu. A připravujeme ještě jeden stěžejní pořad: Óčko poker. Óčko má svůj klub, který je u Kongresového centra (další máme v Teplicích nebo v Liberci), a v pražské pasáži U Hájků máme Óčko poker klub. Domluvili jsme se, že budeme vysílat asi dvacet dílů Óčko pokeru – klasického vyučování všech kroků při pokru od toho, kde se sedí, kdo rozdává, apod.
K tomu asi budete mít stejné komerční partnery jako pokerové pořady na Nově a Nově Sport.
Ano, budeme. U nás to ale bude škola pokeru od úplných začátků po pokročilé hráče.
Zmínil jste se o sledovanosti. Jak se vyvíjí křivka počtu diváků Óčka během dne a v jakých časech jich máte nejvíce?
Máme stále dva prime timy. Díky spolupráci s agenturou At Media, která prodává reklamní časy na Óčku, jsme se dostali do peoplemetrů, a tak máme k dispozici přesná data. Sami bychom jako televize do elektronického měření sledovanosti vstoupit nemohli, finančně by to pro nás bylo neúnosné. U Óčka je poměrně dobře sledované ranní vysílání, protože jednak dobíhá chat a jednak se dívají děti, které pak jdou do školy. Potom sledovanost stoupá od 11:45 a drží se na přibližně stejné úrovni do 19 hodin. Pak kvůli zpravodajství na velkých televizích klesá a další nástup přichází okolo osmé hodiny večer. Poslední dobou to už bývá okolo 19:45. Potom se nám díky tematickým pořadům daří tuto sledovanost držet do nějakých 22:30 hod.
A největší sledovanost má Óčko v podvečer, nebo později večer?
Okolo šesté večer, ale tato sledovanost se dá srovnávat i s výsledky okolo osmé večer. Uvidíme, co s tím udělají podzimní programové změny na ostatních televizích.
Vrátím se ještě k Hudebním cenám Óčka a spolupráci s Primou Cool. Už jste si ji vyhodnotili a budete v ní pokračovat i u dalších ročníků?
Spolupráci jsme si vyhodnotili pozitivně, Prima má teď ale plné ruce práce s vlastním schématem a novými pořady. Komunikujeme spolu a zahájili jsme vysílání upoutávek na letošní Hudební ceny Óčka. Minulý týden jsem mluvil s ředitelem Primy Markem Singerem a tento týden bychom se měli definitivně dohodnout. Ale naše spolupráce vlastně pořád probíhá. Nevadí nám vzájemná podpora a myslím, že nemůže vadit ani Primě Cool, protože nejsme v přímé konkurenci. Pro Primu Cool je konkurencí spíš česká MTV.
Ale MTV se označuje za hudební kanál, takže by měla konkurovat spíš vám. V listopadu to bude rok, co odstartovala její česko-slovenská verze pod taktovkou televize Nova. Pocítili jste to na vaší sledovanosti?
Absolutně ne. Říkali jsme to od začátku, protože jsme s MTV téměř tři roky jednali o zavedení české verze tohoto programu. MTV Networks dokonce chtěla získat podíl v televizi Óčko. Naši majitelé tehdy důrazně řekli, že to nepřipadá v úvahu. Proto jsme začali hledat nějakou jinou formu spolupráce, ať přebírání formátů MTV, nebo vznik MTV v češtině na našem trhu. Přebírání formátů by nás ale přišlo strašně draho, televize jako Óčko si ho nemůže dovolit.
Proč?
MTV nám nechtěla slevit, požadovala po nás stejné peníze jako od velkých plnoformátových televizí. Proto jsme jednali o možnosti vzniku samostatné české MTV, přičemž jejich zadání znělo, abychom našli řešení, které by nevedlo ke kanibalizaci Óčka a bylo zajímavé pro diváky. Chtěli jsme na této české MTV přebírat stejný typ pořadů, které teď prezentuje MTV pod hlavičkou Novy. Finančně nám to ale nevycházelo, proto jsme se na startu české MTV pod vedením Óčka nedohodli.
V čem byl problém? Nepokryli byste náklady z poplatků od poskytovatelů placených televizních služeb?
Nevím, kolik domácností má nyní přístup k české MTV, ale nikdy to nebude volně dostupný, bezplatný kanál. Spočítali jsme si, že bychom neměli na zaplacení licence pro používání značky MTV a počeštění jejích pořadů, ať už by to bylo formou titulků nebo dabingu. Prostě nám to nevycházelo. Proto jsem považoval za logické, že se MTV dohodla s větším gigantem, Novou, které se hudební kanál hodil do portfolia. Jestliže máte hlavní stanici, která vám vydělává veliké peníze, dvě další vám neprodělávají a přijde vám jedna, která lehce prodělává, pořád to je pro značku dobré. Můžete inzerentům nabídnout kompletní balíček: pro starší generaci Novu, pro vyhraněné diváky filmový kanál Nova Cinema nebo sportovní Novu Sport, a pro mladou a střední generaci MTV.
Takže ona lehká prodělečnost MTV je podle vás důvodem, proč Nova stále na české MTV nevysílá žádné původní pořady a přebírá pouze zahraniční formáty, které doplňuje českými titulky?
Samozřejmě. Kdyby dávala vlastní tvorbu, bylo by to pro ni ještě nákladnější. Jakákoli domácí výroba, ať už jde o zpravodajství, reportáže nebo dramatickou tvorbu, je nesmírně drahá.
Proč by se tedy měl český divák dívat na „českou“ MTV, když mu vlastně nabízí totéž co další zahraniční programy MTV, pouze s tím rozdílem, že některé pořady mají české titulky?
Máte naprostou pravdu, on se na to taky nedívá.
Ale to se přece Nově vůbec nemůže vyplatit, i když MTV inzertně balíčkuje s ostatními programy.
Ne, nemůže. Nechci říkat čísla, ale v našich výpočtech to byla ztráta v řádu mnoha milionů, i když jsme počítali s tím, že nebudeme dělat vlastní tvorbu, protože tu děláme na Óčku. Chtěli jsme sice stejně jako Nova přebírat původní formáty MTV a počešťovat je, ale jako to dělá Nova. Ta vysílá 24 hodin denně stále nové pořady a neopakuje je. My jsme uvažovali o variantě, že uděláme jedno osmihodinové pásmo, které budeme střídat. A třeba jednou za dva nebo tři dny bychom ho obměnili. I taková varianta ale finančně nevycházela. Nezískali bychom tolik reklamy, abychom zaplatili provoz.
Nova stále uvažuje o vlastní celoplošné zemské digitální síti, kterou by celou zaplnila svými programy. To by se asi už vůbec nevyplatilo, kdyby v ní vysílala MTV?
Záleželo by na tom, na co jsme se tenkrát ptali i my: zda by MTV Networks dala svolení pro volné bezplatné šíření MTV z pozemních vysílačů.
Čili by muselo jít spíše o kódované pozemní vysílání a zájemci by si museli kupovat dekódovací karty?
Ano, přesně tak. Stejně by třeba mohla vysílat Nova Sport. Bylo by to naprosto super, kdyby Nova Sport mohla vysílat zcela volně v DVB-T, ale majitelé vysílacích práv by chtěli za tato práva tolik peněz, třeba za NHL nebo NBA, že by to bylo také nezaplatitelné.
Nova by ale mohla provozovat vlastní multiplex, který by byl smíšený: část programů by byla volná, část zakódovaná a zpoplatněná. Provozovatel Novy, společnost CET 21, je podle deníku E15 jedním ze zájemců o koupi firmy Czech Digital Group (CDG), které patří celoplošný multiplex 3.
Je to možné. Myslím, že tohle bude určitá cesta pro pozemní digitální vysílání. Nikdo neví, co s ním. CDG je na prodej už dlouho, teď se o tom jenom veřejně napsalo. Sám dobře víte, že jejich multiplex 3 je nenaplněný, vysílá v něm pouze televize Public a Z1. Jak je to s placením za toto vysílání, ví asi jen Bůh.
Pokud vím, Z1 prodlužuje smlouvy na vysílání v multiplexu 3 po jednotlivých měsících, dlouhodobou smlouvu s CDG zatím nepodepsala.
Jak je to s Publicem, nikdo neví. Telefónica O2, která provozuje multiplex 4, tuto síť nerozvíjí… Takže si myslím, že to musí skončit tak, že pokud tady bude takové robustní pokrytí pozemním digitálním signálem, které je podle nás zbytečné, skončí to tak, že v tomto pozemním vysílání budou některé programy na přístupové karty. Tedy zpoplatněné, takzvané pay-TV. Zajdete si do trafiky, koupíte si kartu, vsunete ji do čtečky na set-top-boxu nebo digitálním televizoru, a odblokuje se vám přístup k placeným programům. Specializované televize jako jsme my nebo Z1 přeci nemůžou za šíření signálu platit 60 až 65 milionů korun ročně. Na to nemáme.
Óčko by šlo do placeného pozemního digitálního vysílání?
My bychom do toho šli, ale muselo by to být za nějakých rozumných podmínek. Teď se zdá, že se vracíme do roku 2008, kdy jsme takové rozumné podmínky dostali od CDG napsané černé na bílém. Ještě je máme schované. Když to zjednoduším, dohoda zněla, že vzniknou dva robustní multiplexy pro veřejnoprávní programy a velké komerční televize, které budou provozovat České Radiokomunikace nebo někdo jiný, a vedle toho sítě, u kterých si samy televize rozhodnou, kde chtějí vysílat. Samozřejmě po dohodě s provozovateli těchto sítí.
Jak by taková dohoda vypadala?
Řekli bychom, na co máme peníze a kde máme zájem vysílat. Dnes už není problém zjistit, kde je dobře dostupná kabelová televize a kde je velká penetrace satelitu v domácnostech. Tam, kde by nebyla, bychom mohli vysílat z pozemních vysílačů. Vybrali bychom si třeba Prahu, Brno, Ostravu, Znojmo, Plzeň, Pardubicko a Hradecko a tak dále. Správci sítě by nám potom řekli, kde se takové vysílání opravdu vyplatí a kde se signál chová tak, že pokrývá velká neobydlená území. Pokud by nám za takovou službu nabídl přijatelnou cenu, šli bychom do toho.
Ale pozemně jste už vysílali v multiplexu 3, a z toho jste loni v létě odešli.
Óčko odešlo z multiplexu 3, protože se České Radiokomunikace dohodly se svými klienty, že tam, kde začnou digitálně vysílat sítě zajišťované touto společností, bude vysílat i CDG a její multiplex 3. Telefóniky a jejího multiplexu 4 se to netýkalo, ta svoji síť nijak nerozvíjí. Pro nás to bylo finančně neúnosné.
Pokud by se tedy změnil majitel CDG a nastolil lepší obchodní podmínky pro vysílání v multiplexu 3, Óčko by se do něj mohlo vrátit?
Ano. Stoprocentně.
Vyplatí se vám vůbec vysílat pozemně?
Když si vybereme, kde chceme vysílat, určitě ano. Vysíláme takto třeba v Českých Budějovicích v regionálním multiplexu televize Gimi. Za peníze, které jim platíme, to je pro nás naprosto ideální. Tento multiplex pokrývá přibližně 250 tisíc obyvatel. Pokud budeme za takové vysílání platit v řádech několika málo desítek tisíc korun, což platíme i v Ostravě, kde využíváme dokonce dva vysílače, Klimkovice (multiplex Local TV Klimkovice) a ulici 1. máje (multiplex 4), je to výhodné. Kdyby Telefónica nepřestala vysílat svůj multiplex 4 v Plzni, vysílali bychom i tam. Ale nemůžeme se zúčastnit robustního pokrytí 99,60 procenta obyvatel, pro nás je zbytečné. Jestliže jsme se teď díky všem možným technologiím, jako je satelit, IPTV a kabel dostali přibližně do 2,7 milionu domácností a Česká republika jich má podle statistického úřadu 3,8 milionu, tak proč vysílat celoplošně v DVB-T?
Právě. Vyplatí se vůbec v době rozmachu satelitu, digitální kabelové televize a IPTV vůbec ještě vysílat digitálně pozemní cestou? Byť jenom v některých městech?
Za výše zmíněných podmínek bychom na to přistoupili. Kdybychom si mohli vybrat vysílače, z nichž bychom mohli pokrýt území, které je málo pokryté kabelovou televizí, jako jsou třeba zmíněné České Budějovice. Tam je kabelovka přímo ve městě, ale v okolí téměř ne.
Ale žádost o vydání kompenzační licence pro celoplošné zemské digitální vysílání, na kterou má Óčko ze zákona nárok, už asi nepodáte. Museli byste pak pokrýt signálem nejméně 70 procent populace, a to je pro vás asi moc.
Myslím si, že to je přežitek, který by se měl opravit. Ale v tomto státě se toho musí opravit tolik, že na to asi nebude čas. Co to je za podmínku, sedmdesátiprocentní pokrytí populace?!
Ona ta licence stejně platí jen do celkového vypnutí analogu, takže nejdéle do června 2012 a pak si můžete požádat o jinou, s jakýmkoli pokrytím.
Ano. Celoplošnost definovaná 70 procenty populace je přežitek z doby, kdy vznikala televize Premiéra, dnešní Prima. Licence tehdy byly šité na takové pokrytí. V létě 2012, nebo možná i dříve, protože se mluví o tom, že digitální vysílání na Zlínsku a Pradědu začne s předstihem a ke konci příštího roku bude celá republika pokrytá digitálním signálem, bude situace už úplně jiná.
Říkal jste, že Telefónica O2 nijak nerozvíjí svůj multiplex 4, v němž Óčko vysílá. Jednáte spolu o tom, jste vůbec nějak v kontaktu kromě toho, že jim platíte za vysílání v Praze, Brně a Ostravě?
Jsme v kontaktu, ale myslím si, že teď se čeká na to, jestli Český telekomunikační úřad (ČTÚ) odebere Telefónice kmitočtové příděly, nebo zda je Telefónica sama vrátí. Teď už odebrání kmitočtů zákon o elektronických komunikacích umožňuje, dříve to nešlo. K rozvoji multiplexu 4 nedochází, Telefónica se k němu zřejmě nemá. My to nevíme. Jsme v kontaktu, ptáme se jich, zda je něco nového, odpověď není buď žádná, nebo že není nic nového. Na mně to dělá dojem, že asi došlo k přehodnocení jejich postoje k DVB-T. Věnují se mobilům, IPTV, pevným linkám a internetu, a zemské digitální vysílání se u nich dostalo na druhou kolej. Přeci jenom zájem vysílatelů není takový, že by se sem hrnulo 25 nových televizních stanic a jeden multiplex by jim nestačil. Prostě tu nebudeme mít kazatelskou televizi, televizi o chrtích závodech nebo televizi o počasí – rozhodně ne celoplošně v DVB-T.
Může pomoci startu tematických kanálů v zemských digitálních sítí pomoci zavedení standardu DVB-T2, který ho zlevní? Do multiplexu se vejde více televizí a mohou se podělit o náklady na její provoz.
Může. My se teď dostáváme na takovou hranici, kdy všechny strany počítají, kolik to bude stát, za jakých podmínek a co by tomu mohlo pomoci.
Ono asi půjde spíš o penetraci přijímačů DVB-T2, které se teď v České republice vůbec neprodávají…
Ano. A kolik bude takový přijímač stát? Víme to? Zatím to neví nikdo. Na tom bude hodně záležet. Podívejte se, jak se rozmohla satelitní televize. Kdyby nám někdo řekl v roce 2008, nebo i 2009, že tu bude přes 40 procent domácností využívat satelitní televizi, a přitom před deseti lety to bylo pět nebo šest procent, smáli bychom se mu. Díky Skylinku, CS Linku, Astře a dalším společnostem, které na tom usilovně pracují a díky divákům, o kterých se říkalo, že nebudou schopni přejít na nové technologie, se naprosto mění poměr vysílacích platforem. Ani nevím, jestli má ještě někdo doma klasickou starou analogovou televizi a nic jiného.
Asi minimum lidí. Třeba na Moravě byli diváci k satelitnímu příjmu donuceni, protože se k nim pozemní digitální signál dostane nejpozději a přitom je velké televize dennodenně masírují reklamou na své tematické kanály.
A tyto informace se tak rozšířily, o Óčku, ČT 24, ČT 4, Z1 a dalších programech, že to je lepší než jakákoli placená reklama. Kdybyste vyvěsil po republice deset tisíc billboardů, nebudou mít stejný účinek jako tahle šuškanda. Sousedi se zajímají, co má ten druhý za televizní programy a hned je chtějí taky. Pozemní cestou by se k nim dostaly za rok nebo za rok a půl. Své hrají i servisní služby od satelitních společností. Jakmile si pořídíte satelit, máte všechno vyřešené na „věky věků“. V jednorázových nákladech je to sice dražší, ale tady se strašilo, že si lidi nebudou kupovat set-top-boxy za tisíc korun a co budeme dělat se sociálně slabšími. A vida: oni si nekoupí set-top-box za tisíc korun, ale rovnou televizi za deset tisíc.
Bavili jsme se o konkurenci MTV, ale vznikají i další české hudební kanály, konkrétně retro kanály. Jde o Retro Music Television a Muziku CS. Tu první postavili zakladatelé Óčka Jiří Němeček a Pavel Attel. Co si o jejich televizi myslíte a jaké jsou vaše vzájemné vztahy?
Lidsky máme vztah stále přátelský, nedošlo k žádným půtkám. K odchodům zakladatelů Óčka došlo proto, že jsme měli každý jinou představu o dalším směřování této televize. My jsme chtěli, aby Óčko bylo celoplošnou televizí pro všechny, a tudíž se muselo přizpůsobit divákovi. Tedy komerčně. Jestliže někdo chce dělat minoritnější druh programu, je to něco jiného. V tom byl náš názorový rozpor, ale nevedl k tomu, že bychom se rozešli i lidsky. Stýkáme se, zakladatelé Óčka chodí na naše akce, jsou na ně zváni a vítáni. Moc jejich program nesleduji, ale myslím si, že je dobře, že existuje. Je to doplněk, ale těžko může jít do celoplošné zemské digitální sítě.
To rozhodně ne. Firma 11 TV production, která Retro Music Television provozuje, dříve pracovala i pro Óčko?
Ne. Spolupracovali jsme ale s jejím majitelem Jiřím Němečkem, který vlastní soukromá gymnázia. Takže jsme spíš spolupracovali s nimi, protože studenti mají k dispozici natáčecí techniku, nebo jsme se ptali na jejich názor na náš program. Ale že by pro nás 11 TV production vyráběla programy, to ne.
Program Muzika CS od Ivana Hronce jste viděl?
Viděl, ale přiznám se, že velmi málo.
Takže ho asi také nepovažujete za konkurenci.
Ne.
Pak se tu ještě o vlastní hudební program snažil majitel filmového kanálu CS Film Leoš Pohl. Jeho televize se měla jmenovat CS Muzika. O té něco víte?
Chtěli provozovat to, co téměř nikdo nevysílá, spíše lidové písně a dechovku. To, co se hojně inzeruje v televizích v teleshoppingu.
Dlouhá léta se v Česku mluví o dechovkovém rádiu. Těžko říct, zda by fungovalo celoplošně, protože dechovku rádi poslouchají lidi především na jižní Moravě, možná i v jižních Čechách…
V regionech asi ano. I když dechovková lobby, kterou jsem zažil i na Kavčích horách (Jiří Balvín byl v letech 2001 až 2002 generálním ředitelem České televize, pozn. red.), je velmi silná. Dokáže vyvinout tlak i do parlamentu, stejně jako myslivecká lobby. Ale tisíckrát jsem všude říkal, že i televizní génius Vladimír Železný pohořel na tom, že kdysi chtěl přitáhnout k dechovkovému pořadu celý národ. Nova připravila v roce 1995 nebo 1996 nablýskaný dechovkový večer od 20 hodin. Mívala tehdy podíl na sledovanosti okolo 60 procent, ale tento pořad pro ni byl historický propadák.
Čím to bylo?
Protože divácká obec dechovky je stálá, silná, ale neměnná. Není to jako v Německu, kde sledovanost vyskočí nahoru, když se vysílají dechovkové pořady v hlavním vysílacím čase. Stejně to funguje i v Rakousku, ale u nás ne. Máme sice silnou diváckou skupinu dechovky, ale z ČT mám vyzkoušené, že ať ji budete vysílat v pátek odpoledne, v sobotu dopoledne, v neděli odpoledne nebo ji dáte ve 20 hodin, dosáhne vždycky stejného počtu diváků. Oni si dechovku najdou, ale nikdy jich nebude víc.
Je vůbec v České republice ještě prostor pro podobný hudební program, jako je Óčko?
Myslím si, že ne. Óčko má dobrý zvuk, je to dobrá značka. Sami jsme ze začátku museli krotit radikální názory našich diváků na program. Psali nám, ať nehrajeme rock a ať hrajeme hip-hop. Jiní chtěli rock a nechtěli hip-hop. Nebo ať dáme víc dance music… Pořád jsme je přesvědčovali, že není možné, aby u nás vzniklo to, co je běžné v Evropě a ve světě, kde MTV vysílá prostřednictvím dalších tematických kanálů různé hudební žánry a divák si je naladí na MTV Dance, MTV Hits, VH1 a podobně. To u nás nejde. Český trh je strašně malý, a proto se divákům snažíme dávat všechno: přes mainstream po večerní specializované pořady. Hrajeme i osmdesátá a devadesátá léta.
Kdy Óčko nabídne vysílání v širokoúhlém formátu 16:9? Postupně na něj přecházejí všechny české televize.
Chystáme ho, počítáme s ním. Ale zda to bude od 1. října nebo od 1. ledna 2011, vám zatím neřeknu.
Přejde někdy Óčko na vysílání ve vysokém rozlišení obrazu (HDTV)?
Nemáme v HD kvalitě obsah. Buď si ho musíme v HD vyrobit, což bychom zvládli, ale nemáme ten zbytek, co nakupujeme.
Zmínil jste, že reklamní časy na Óčku od letošního roku prodává i agentura At Media. Vyplácí se vám tato spolupráce i z hlediska reklamních výnosů?
Dlouho jsme ji zvažovali, a to neznamená nic jiného než počítání. O peníze jde opravdu až v první řadě. Vyplácí se nám to. Dostali jsme se k takovým inzerentům, ke kterým bychom se zřejmě sami nedopracovali – díky pozici, síle, zkušenosti a vlivu At Media.
A díky balíčkování inzerce na Óčku s jinými televizemi, které zastupuje At Media.
Ano, i díky balíčkování. Dali jsme ale At Medii velmi tvrdé podmínky. Jsem zastáncem toho, aby byla spolupráce výhodná pro obě strany, ne toho, aby se jedna strana smála, že oblafla druhou. Taková spolupráce by neměla dlouhého trvání. Takže jsme vyjednali tvrdý, ale poměrně ambiciózní plán, o kterém jsme dlouho diskutovali. Pro nás bylo stěžejní, že se nám někdo zaručí, že bude takový plán plnit. Pro ně to bylo zavazující.
Co to znamená? Když At Media nesplní plán, musí vám garantovat určitou výši zisku a musí ji zaplatit ze svého?
Ano, přesně tak. Zaplať pánbůh, trh se lepší, zvláště teď na podzim. At Media si svoje závazky plní. Spíš si myslím, že výhledově je „přeplní“.
Čili vaše reklamní výnosy vstupem do portfolia agentury At Media stouply?
Ano.
Dá se to nějak procentuálně kvantifikovat?
Řekl bych, že by se to mohlo zlepšit o takových deset procent, což je pro takovou televizi dost zásadní poté, co se na trhu dělo v roce 2009 a v prvním pololetí letošního roku.
Óčko je tedy výdělečné?
Óčko bylo do roku 2009 výdělečné, a doufáme, že bude i nyní.
Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz