Hlavní navigace

Může operátor libovolně měnit programovou nabídku? Ano, ale musí informovat včas

Jan Brychta

ČTÚ pokutoval jednoho z IPTV operátorů za nedostatečnou komunikaci změn v programové nabídce. Zajímavé úřední rozhodnutí nám zprostředkoval jeden z našich čtenářů.

Doba čtení: 3 minuty

Na zajímavý případ upozornil v diskusním fóru jeden z našich čtenářů. Nehodlal se smířit s faktem, že mu jeho IPTV operátor, v tomto případě společnost T-Mobile, vyřadil z programového balíčku bez patřičného oznámení jeho oblíbený kanál, hudební stanici VH1. Ten zmizel v polovině loňského srpna ze základní nabídky operátora a stal se součástí vyšších balíčků Standard a Premium.

Dotyčný divák si ovšem tuto nechtěnou a hlavně nikterak dopředu neavizovanou změnu nenechal líbit, nelenil a poslal podnět na Český telekomunikační úřad. Ten zahájil šetření ve věci „jednostranné změny smlouvy spočívající v přesunu televizního kanálu VH1“ a písemně potvrdil i jeho dokončení.

Oznámení ČTÚ o zahájení správního řízení s T-Mobile.

Operátor neinformoval, pokuta až deset milionů

Klíčová pasáž prvního sdíleného dokumentu konstatuje, že společnost T-Mobile Czech Republic dotčeného zákazníka „neinformovala o jednostranné změně smlouvy“, jak k tomu byla povinována podle tehdy platného znění zákona o elektronických komunikacích.


Autor: ČTÚ

Obrátit se na příslušné úřady může někdy přinést i patřičný efekt.

Na základě zjištěných skutečností dospěl Český telekomunikační úřad k důvodnému podezření, že se operátor dopustil přestupku proti citovanému zákonu. Za ten pak mohl regulátor uložit pokutu až do výše deseti milionů korun. Proto také ČTÚ zahájil se společností T-Mobile v dané věci správní řízení.

Klíčová je včasná informovanost

Podle odstavce zákona o elektronických komunikacích odkazovaného v citovaném usnesení Českého telekomunikačního úřadu je operátor povinen „nejméně jeden měsíc před nabytím účinnosti změny smlouvy uveřejnit informaci o této změně v každé své provozovně a způsobem umožňujícím dálkový přístup“ a zároveň informovat účastníka o uveřejnění. 

Dále musí upozornit dotčeného účastníka o jeho právu ukončit smlouvu ke dni nabytí účinnosti této změny, a to bez sankce, jestliže nové podmínky nebude účastník akceptovat. Tuto informaci musí operátor poskytnout účastníkovi způsobem, který si účastník zvolil pro zasílání vyúčtování. 

A právě včasná informovanost o podobných změnách byla tím skutečným kamenem úrazu. Nikdo nepochybuje o tom, že operátor má právo měnit složení své programové nabídky, ať už podle svého uvážení, nebo na základě vnějších okolností. 

Mně by výpověď bez sankce vyhovovala, jelikož jsem službu sjednal dva měsíce před odebráním VH1, a to právě kvůli kanálu VH1. Zbytek chytám na digitálu nebo mě nezajímá. Jsem si jistý, že mě o změně operátor neinformoval žádným způsobem, dokonce o tom nejprve ani nevěděl žádný ze specialistů T-Mobile TV na infolince, až po třech dnech mi sdělili, že VH1 bylo přesunuto do jiného balíčku a na žádnou výpověď bez sankce nemám nárok, píše v citované diskusi autor této případové studie.

Výsledek? Pokuta dvacet pět tisíc 

Na konci letošního května uzavřel Český telekomunikační úřad své šetření a rozhodl se operátora potrestat za to, že „realizoval jednostrannou změnu účastnické smlouvy“, o které neuveřejnil informaci nejméně jeden měsíc před nabytím její účinnosti a neinformoval účastníka o možnosti ukončit smlouvu bez dalších sankcí ke dni provedené změny.

Za tento přestupek udělil Český telekomunikační úřad společnosti T-Mobile pokutu ve výši dvacet pět tisíc korun, tedy hodně u dolní hranice možného rozpětí finančního postihu. 

Možná i proto ji operátor bez dalšího akceptoval, to znamená, že nevyužil opravných prostředků, ani se proti pokutě neodvolal k příslušnému městskému soudu, jako tomu obvykle bývá u pokut udělených Radou pro rozhlasové a televizní vysílání, jejichž udělení pražský soud svým rozhodnutím dost často ruší.

Inspirace pro podobně postižené diváky

Modelový příklad úspěšně dotažené stížnosti na nestandardní chování operátora prostřednictvím regulátora z Českého telekomunikačního úřadu jsme takto podrobně rozebrali z jednoduchého důvodu. Podobný přístup ze strany poskytovatelů je stále častější a spotřebitelé by měli vědět, že nejsou bezbranní.

Úspěšná stížnost u Českého telekomunikačního úřadu umožní divákům nespokojeným s programovými změnami v předplacených balíčcích ukončit smlouvu bez jakýchkoli postihů, což by mělo být i tak zákonným právem v případě podobných neoznámených změn.

Našli jste v článku chybu?