Hlavní navigace

Kino CS, Doku CS a Muzika CS v nabídce UPC? Klidně si počkám, říká jejich majitel

23. 3. 2010
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Autor: 115393
Český trh placené televize obohatí v nejbližších týdnech nejméně dva nové hudební kanály. Krátce po startu Retro Music Television chce divákům satelitní služby Skylink nabídnout česko-slovenskou hudbu také televize Muzika CS, vlastněná generálním ředitelem společnosti SPI International pro střední Evropu Ivanem Hroncem. Půjde už o třetí „CS“ program v bývalé federaci po Kinu CS a Doku CS. Celkově však Hronec zahájil vysílání už šesti placených televizí: stojí i za projekty filmových kanálů Filmbox, Filmbox Extra a Filmbox HD. A sedmá, Filmbox Family, by měla brzy začít vysílat také česky.

Kdy to všechno konečně prodáte nějakému velkému investorovi?

Jasně, že to prodám.

Ale kdy?

Podle Forbesu má dobrá company existovat nejméně deset let. Ale žádná dobrá company nemá existovat sama déle než 70 let.

Ivan Hronec - 1

Máte už něco rozjednané?

Investičním rozhovorům se věnuji osobně pět let. Dnes jsem se vrátil z Londýna a nedělal jsem tam nic jiného, než hledal investory pro jednotlivé kanály nebo celou společnost. Dnes už není v oblasti médií vhodná doba pro následování Mudrocha nebo Berlusconiho – začít one man show a zůstat při ní.

Nechcete se stát magnátem?

Už to slovo magnát je těžké. Magnát je těžkopádný a já potřebuji být kreativní. Jsem partyzánem.

Nejste na partyzána příliš velký elegán?

Doby Che Guevary jsou dávno pryč, moderní partyzán musí klamat tělem. Musí trochu vypadat jako magnát, ale duchem zůstat partyzánem.

Pokud mluvíme o investorech, koho oslovujete?

Podle toho, o které společnosti nebo stanici mluvíme. Protože za SPI International nemůžu mluvit, jsem pouze v roli partnera s frančízou pro Česko, Slovensko a Maďarsko. Jistě, podílím se na investorské strategii, jsem součástí strategických rozhodnutí, ale konečné slovo má šéf SPI International v New Yorku Loni Farhi. Film Europe je novou společností, kterou sám vlastním a která chystá spuštění třetího kanálu v Česku a na Slovensku (jde o Muziku CS, pozn. red.). A do třetice, kanál Europa Cinema je projektem pro evropské teritorium, dokonce po včerejších rozhovorech vidím jeho perspektivu i pro trhy v Asii nebo Latinské i Severní Americe. A třeba pro tuto zámořskou expanzi bychom potřebovali vybrat strategického partnera. Klíčové je načasování, protože „Timing is Everything“. Je otázka, jestli je vhodné přibrat partnera v průběhu současné fázi přípravy, nebo po spuštění, nebo až po zaujetí jistého místa na trhu.

Jak tomu všemu rozumět?

Podívejte, projekt Europa Cinema je předurčen k partnerství. Pokud bych ho chtěl spustit pro střední a východní Evropu, stačily by mi dva měsíce. Ale jak jsem zmínil, jeho potenciál je i na trzích mimo Evropu a to už z vlastních prostředků nedokážu zajistit. Kanál by se měl řídit takzvanou objektivní dramaturgií, což je pojem, který jsem sám nadefinoval. Nechci se soustředit pouze na silné evropské kinematografie jako je francouzská či španělská. Mám zájem o filmy ze čtyřiceti zemí geografické Evropy. Například ty, které vítězí v národních soutěžích.

Ale zpátky k potenciálním investorům. Má jít o společnost s obsahem, tedy provozovatele televizního vysílání, nebo spíše o provozovatel sítí? Nebo o finančního investora?

V podstatě o kohokoli, kdo je schopen projektu pomoci a umožní mi ponechat si majoritní podíl. V případě SPI International mluvíme se všemi velkými společnostmi. V případě Europa Cinema tyto globální hráče zatím nepotřebuji. Čím kredibilnější společnost, tím zdlouhavější rozhodování. Z řad menších společností už i mám potenciální zájemce. Ty zajímá zejména podíl na tržbách, marketingové propojení a distribuční možnosti pro jejich vlastní produkty. Protože distribuce je klíčová.

Takovou zkušenost mají i jiní malí developeři. Není jednoduché zajistit distribuci prostřednictvím placených platforem. Třeba UPC má kromě svých sítí rovněž portfolio vlastních televizních stanic.

Konkurence je od toho, aby vás udržela v kondici. Pokud by bylo podnikání v oblasti placené televize jednoduché, máme zde spoustu subjektů s množstvím stanic. Situace z období před pěti lety je s dneškem nesrovnatelná. Každý zajímavý projekt se dostal do distribuce, provozovatelé kabelové televize potřebovali lokalizované tematické kanály. Kdo dnes spouští žánrový kanál, musí nabídnout vysokou přidanou hodnotu.

Jen krátce odbočím, proč jste další rozšiřování kanálů z řady Filmbox svěřil kolegovi Piotru Reischovi do Polska?

Protože získání trhů v Africe, v Pobaltí nebo i Portugalsku a jiných teritoriích je ryze obchodní záležitostí. A v tom se necítím úplně nejlépe. S mým guru Lonim Farhim jsme se domluvili, že dostanu větší prostor pro rozvoj svých vlastních kanálů a aktivity SPI International budu zastupovat pouze v Česku a na Slovensku.

Nemůže vám odstřihnutí od SPI International ztížit přístup k obsahu pro vaše vlastní kanály – Kino CS a Doku CS?

Ne, to nemůže.

Jak nyní pokračujete se zajišťováním distribuce pro zmíněné stanice, včetně připravovaného hudebního programu Muzika CS v České republice?

Dva fungující kanály jsou v České republice distribuovány prostřednictvím satelitního Skylinku a jednáme s dalšími provozovateli.

Je mezi nimi i UPC?

Kino CS existuje tři měsíce a Doku CS několik týdnů. S UPC to vždy dost dlouho trvá. Filmbox jsme tam dostávali tři a půl roku. Ale jsem člověk, který klidně jedná na dlouhé lokty.

Obávám se, že i šéf české UPC Václav Bartoň je na takové jednání zvyklý.

To je ale přirozené. Být na místě UPC, dělám to stejně. Pokud by se Václav Bartoň choval odlišně, vedení ho vymění. Liberty Global, která značku UPC vlastní, patří mezi nejcílevědomější společnosti v oblasti placené televize.

Ivan Hronec - 2

To ale vůbec nemáte jednoduché. Být třeba Bartoněm, tak vám řeknu, dejte mi podíl ve firmě a já vás do toho kabelu pustím.

Taky to řekli, sice ne pan Bartoň, ale zástupci UPC. Zhodnocování společnosti trvá roky. A je to tak správné, vydrží jen ti nepřipravenější. I když se nedomluvíme, samotný fakt, že o možném propojení jednáme, posiluje naši hodnotu a kredibilitu.

A nelze to hodnotit jako zneužití dominantního postavení?

My jsme v případě Filmboxu na nabídky kapitálového vstupu říkali „ne“. Do UPC jsme se dlouho nedostali, zabral až Filmbox HD. Koneckonců, UPC nemůže zařadit každý nabízený kanál, protože percepce diváka je omezená. Zákazník akceptuje 60 až 100 kanálů, ale více ne.

Zákazník se sice může dívat pouze na tři stanice, ale dělá mu dobře vědomí té široké nabídky.

Takoví zákazníci bezpochyby jsou, ale je jich velmi málo. Provozovatelé sítí se musí rozhodnout, jaké programy akceptují a které odmítnou. Podle mně je budoucnost tematických kanálů v žánrové čistotě. Nebude zajímavý prostý filmový kanál, ale třeba AXN. Nebo moje Kino CS.

Muzika CS, jejíž start chystáte na duben, je částečně jiný byznys než ten filmový, na který jste se dosud soustředil nejvíce. Jak se u hudebních stanic liší přístup k obsahu?

S hudbou je to jednodušší než s filmem. Důležité je domluvit se s agenturami jako Intergram a OSA, ty vysílání klipů vnímají pořád jako propagaci. Vykoupit je potřeba obrazová práva. Pokud by se jednalo o samostatný hudební kanál, nemělo by to pro mě příliš velký smysl. Ten dává až celá „CS televize“, tedy skupina programů Kino, Doku a Muzika. Už jenom v oblasti crosspromotion.

Ale zatím jste pouze v nabídce satelitního Skylinku. Má smysl uvést toto trio programů jen u menších provozovatelů? Budou vaše televize profitabilní bez zařazení do nabídek největších operátorů?

Dlouhodobě ne, ale můj obchodní plán je nastaven na poměrně dlouhou dobu vyčkávání. Nikdy nespouštím projekt, který by byl odkázaný na rychlé zajištění veškeré možné distribuce. I Europa Cinema je založena na pouhých 200 000 předpla­titelích v Evropě.

To nezní nerealisticky.

Děkuji. Mně těch 200 000 zákazníků vytvoří referenční bod. A pokud mluvíme o triu CS televizí, klidně nemusí být zařazené v UPC dva nebo tři roky. Možná tam nakonec v této chvíli ani nepatří.

A pomohlo by vám, když by UPC obdržela spousty dopisů od předplatitelů, že mají zájem o ty stanice?

Je to tlak, který sice není těžké vygenerovat, ale nezakládá žádné partnerství. Ani nepoužíváme slogan „Žádejte u svého kabelového operátora“. Já pochopitelně s UPC mluvím, ale zejména s manažery v Londýně, Amsterodamu i Denveru. Se slovenským šéfem UPC Martinem Matešejem, kterého samozřejmě respektuji, jsem obchodně nikdy nejednal.

Můžete potvrdit spuštění Muziky CS v dubnu?

Nepřichází v úvahu, že ji v dubnu nespustím.

S kým jste mluvil o distribuci signálu?

Se všemi operátory, kteří mají více než 50 tisíc předplatitelů. Nemůžu být konkrétní, ale odhadem se 70 procenty jsme se již domluvili.

To je jistě dobré skóre, vezmeme-li v potaz, že v tomto období ekonomické recese nechce nikdo zvedat cenu svého produktu, ani se vzdát části své marže. A že těch hudebních kanálů není málo v tomto teritoriu.

Připravujeme opravdu žánrově čistý hudební kanál, což je podle mě životaschopný trend. Takto komponovaná stanice zatím nevysílá. Bude to velmi jednoduchý kanál, budeme hrát všechno, co je starší deseti let.

Idea to samozřejmé není lichá, důležité je, zda za to budou operátoři ochotni platit. Model bezplatné televize pro vás není přijatelný?

Pokud by byla alternativou, tak se jí s radostí ujmu. Ale divákům reklama vadí, odpuzuje je.

Nemyslím, že právě reklama bude v proudu klipů ze sedmdesátých nebo osmdesátých let tou nejhorší podívanou.

S fenoménem Ugly Betty či kvality jako z YouTube do jisté míry počítáme. Podívaná bude mít nostalgickou a správně zašlou kvalitu.

Ivan Hronec - 3

Jak byste reagoval, pokud by některý operátor vyžadoval bezplatné zařazení s možností reklamy?

Nešel bych do toho, počkal bych.

Kdo má na Muzice CS na starosti hudební dramaturgii?

Vlado Juhanesovič, který byl hudebním dramaturgem televizního pořadu Triangel. V období, když jsem pracoval pro slovenskou televizi Markíza jako šéf produkce, spouštěli jsme první hudební pořad Deka.

Budete mít kromě videoklipů i vlastní tvorbu, vlastní pořady?

Ze začátku ne.

Máte zájem tyto tři CS kanály doplnit dalším?

Umím si to představit, ale po spuštění Muziky CS se chci více zaměřit zejména na Europu Cinemu.

Zkratku CS zavedl na trhu placené televize v Česku Leoš Pohl se svým kanálem CS Film. Zaregistroval si na Úřadě průmyslového vlastnictví rovněž CS Muziku. Nedojde ke kolizi s vašim názvem?

Pokud vím, tak obecný název jako Muzika CS nejde zaregistrovat. Možné to je u grafické značky, ale tu my máme odlišnou. V každém případě platí, že se nechci s nikým přít o název. Mým zájem je spolupráce. A já se dřív nebo později domluvím s každým.

cif 24 - early cena - média

Autor je redaktorem týdeníku Marketing & Media

Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz

Kterou z televizí Ivana Hronce sledujete nejčastěji?

Seriál: Rozhovory
ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracoval jako redaktor týdeníku Marketing & Media, posléze coby mluvčí UPC ČR a nyní je referentem marketingu a PR opery Národního divadla Brno.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).