Proč jsme si vybrali pro představení právě oDesk? Jsou tu zkušenosti i z českých projektů a vychází většinou nejlevněji (obojí při pohledu ze strany zadavatele). Pro providery je zase zajímavá možnost výplaty týdně, u alternativ je to většinou měsíčně nebo po dokončení projektu. Navíc málo kdo nabízí tak komplexní pojetí celé služby zprostředkování online práce jako právě oDesk.
Nicméně oDesk není ve své oblasti samozřejmě jediný. Z těch nejznámnějších jmenujme alespoň Elance, GetACoder, GetAFreelancer nebo iFreelance.
Představení online služby oDesk
oDesk nabízí zprostředkování práce mezi zájemci o práci (říká se jim tu providers) a těmi, kdo práci na svých projektech nabízejí. Protože jde o projekt internetový, je primárně zaměřen na zprostředkování vzdálené online práce z domova. To je ovšem jen základní myšlenka, okolo které systém nabízí komplexní skupinu služeb a nástrojů, od sledování odvedené práce přes vedení projektu až po zajištění plateb.
Konference Czech Internet Fórum 2009
Český Internet v kostce pro telekomunikační i marketingové odborníky, taková je konference CIF 2009, která proběhne v Praze 12. listopadu 2009. Přinese ohlédnutí za uplynulým rokem, který poznamenala krize na všech frontách.
Na panelové diskusi „Souboj titánů“ se sejdou šéfové největších českých portálů, o Internetu v roce 2019 promluví šéfka českého Google Taťána le Moigne a o tom, jak udělat z malé firmy obra a získat pro něj investora, bude mluvit Ondřej Tomek, někdejší šéf Centrum.cz. To nejsou jediná lákadla konference CIF, její kompletní program najdete zde.
Co nabízí oDesk zájemcům o práci
Do systému oDesk se může zaregistrovat opravdu každý. Jediným předpokladem je znalost angličtiny na takové úrovni, aby dokázal se systémem pracovat. Registrace do oDesku je zdarma, než ale můžeme začít nabízet svůj pracovní um a schopnosti, musíme vyplnit profil. Do něj uvádíme nejen, co umíme, o jakou práci máme zájem a kolik za ni chceme, ale i jaké máme zkušenosti a odkazy na reference své práce.

Vhodné je také absolvovat testy, které se vztahují k práci, kterou poptáváme. oDesk jich nabízí desítky a jejich výsledky pak můžeme zveřejnit do svého profilu, což nám pak může pomoci při získání zakázky. Některé zakázky mají přímo jako podmínku absolvování testu na určitou úroveň. Typické je to například u anglických copywritingových zakázek, kde je požadováno úspěšné absolvování testu z angličtiny. Mimochodem testy jsou opravdu zajímavou součástí oDesku a není od věci zkusit si projít i ty, kde se teprve učíme – mnohdy se tak totiž dozvíme, na co je vhodné se zaměřit. Špatného výsledku se bát nemusíme, sami rozhodujeme, zda bude výsledek testu zveřejněn na našem profilu nebo ne.
Když máme svůj profil dostatečně vyplněný, můžeme se poohlédnout po nějaké té práci. Zakázky jsou přehledně tříděné podle oborů a můžeme v nich samozřejmě vyhledávat klasickým způsobem podle klíčových slov. Nové zakázky z pro nás zajímavých oblastí si můžeme také nechat pravidelně posílat na e-mail.

Když nalezneme zakázku, která je pro nás zajímavá, vyplníme u ní formulář, kde zadavateli popíšeme, proč a jak bychom práci dělali (takový krátký průvodní dopis), a zároveň nabídneme cenu, za kterou jsme ochotni práci provést. V případě, že si nás zadavatel vybere, projdeme většinou ještě podrobnějším e-mailovým pohovorem a v ideálním případě je na jeho konci zakázka naše.

Práci je potřeba provádět na počítači s nainstalovaným oDesk softwarem, který sleduje a reportuje naši práci. oDesk je v průběhu práce na projektu zároveň používán pro komunikaci s týmem a zadavatelem.
Platba za hotovou práci je prováděna přes oDesk, který si strhává servisní poplatek 10 % z naší odměny. Na to je dobré myslet již při nabídce ceny, za kterou jsme ochotni pracovat – například pokud chceme za hodinu dostat 10 dolarů, do nabídky systému zadáme 11 dolarů.
Co nabízí oDesk těm, kteří práci nabízejí
V systému oDesku je v současné době zaregistrováno kolem 350 tisíc providerů ze 160 zemí světa. oDesk tedy v první řadě nabízí široké mezinárodní spektrum potenciálních zaměstnanců.
Vzhledem k zaměření systému na zprostředkování online práce z domova zde najdeme samozřejmě nejvíce nabídek lidských zdrojů spojených s prací na počítači. Nejde ovšem jen o IT profese jako jsou programátoři, webdesignéři, testeři či copywriteři. Najdeme zde i pestrou škálu dalších „netechnických“ profesí jako jsou překladatelé, účetní, osobní asistenti či pracovníci telemarketingu.
Každý z providerů má vyplněný svůj profil, kde je uvedeno nejen jakou práci umí, jeho součástí je i hodnocení předchozích zaměstnavatelů na oDesku a výsledky testů, které provider na oDesku absolvoval. Tyto testy existují pro mnoho oblastí a jsou jednotné, takže můžeme porovnávat zájemce o naši nabídku práce například podle toho, na jaké úrovni zvládli test z angličtiny či z PHP.
Prvním krokem je tedy zadání nabídky práce do systému oDesku. Práci můžeme nacenit buď sazbou hodinovou (což je systémem preferováno) nebo celkovou částkou za odvedenou práci bez ohledu na strávený čas. Po zveřejnění nabídky se k ní hlásí jednotliví provideři, ze kterých pak vybrané pozveme na e-mailový pohovor. Vybraným providerům je pak práce přidělena a mohou na ní začít pracovat. Jejich práce je sledováno pomocí povinně nainstalovaného softwaru, který hlídá, jak dlouho se pracovník zakázce věnoval a dokonce snímá v pravidelných intervalech screenshoty obrazovky. Sledování práce je zaznamenáváno do interního nástroje pro řízení projektu, kde můžeme sledovat, kdo co dělá a jak je s tím daleko.
Za odvedenou práci je samozřejmě potřeba zaplatit. To je je řešeno opět přes systém oDesku, kdy je předem domluvená částka stržena zadavateli práce z jeho platební karty a následně, po odečtení servisního poplatku pro oDesk, jsou vypláceny jednotlivým pracovníkům jejich odměny. Systém je tedy v tomto ohledu naprosto průhledný a vždy předem přesně víme, kolik maximálně za práci zaplatíme.

Jak vidíme, vůbec zde není řešena geografické umístění pracovníků, není tedy žádný problém sestavit svůj tým na vývoj iPhone aplikace například z programátora v Indii, grafika v Rusku a marketingového odborníka v USA.
I zde, v nabídce možností a funkcí pro administrátory projektů je vidět neustálý vývoj. Například koncem září přišel oDesk s iPhone aplikací (dostupnou zdarma), která dovoluje sledovat aktuální stav jednotlivých pracovníků na projektu.

Zkušenosti se službou oDesk z praxe
Zásadním měřítkem užitečnosti takovéhoto typu služby je samozřejmě její využitelnost v praxi. Zeptali jsme se proto na zkušenosti se systémem Jindřicha Šaršona, který oDesk využívá při vývoji iPhone aplikací pro projekt iSarson.
Jak pro svůj projekt oDesk využíváte?
oDesk využívám při vývoji iPhone aplikací. Najímám si hlavně grafika a několik překladatelů, které aplikace a marketingové texty překládají do cizích jazyků.
Pro co je oDesk nejvhodnější z hlediska ČR?
Hodně se to odvíjí od typu práce. Pokud potřebujete zaměstnance, který bude sedět u vás v kanceláři, bude umět česky a bude k dispozici 40 hodin v týdnu, tak tady vám samozřejmě oDesk příliš nepomůže. Nicméně pokud potřebujete pracovníky na dílčí úkoly, pro které nemáte zdroje ve vlastní firmě, je použití oDesku ideální – a vyjde mnohem levněji, než podobnou práci outsourcovat v Čechách (například ty zmíněné překlady). Samozřejmě je třeba počítat s tím, že veškerá komunikace s providery probíhá v angličtině.
Jaké máte zkušenosti s kvalitou providerů?
Převážně dobrou, až jsem z toho byl překvapen. Pomáhá tomu hodně propracovaný systém „výběrového řízení“, kdy se zaměstnavateli během 1–2 dnů přihlásí na běžnou pozici 10 – 20 zájemců z celého světa. Z profilu každého zájemce lze zjistit jeho pracovní historie na oDesku (spokojenost ostatních zaměstnavatelů) a také výsledek testů (například test PHP, Java, angličtina atd.). Následuje e-mailové interview a konečně finální výběr z cca 3 zájemců, například podle ceny. Na oDesk jsem pracoval asi se 7 lidmi, z toho nespokojený jsem byl jen s jedním.
Obecně – mnou najmutí pracovníci jsou motivovaní a odvádí práci včas a v dobré kvalitě. Samozřejmě, úplně TOP pracovníky na oDesk asi nenajdete, nicméně u nich se asi nepředpokládá, že by pracovali na dálku.
Co je podle vás největším přínosem oDesku?
Jednoduchost pro zaměstnavatele, naprostá transparentnost. Zaměstnavatel neplatí žádné skryté náklady, jen hodinovou sazbu providera (provizi 10 % platí oDesku zaměstnanec). Ta se každý týden odečte z kreditní karty, tj. není potřeba provádět žádnou složitou fakturaci. Každý zaměstnanec musí používat aplikaci oDesk team, která monitoruje pracovní morálku zaměstnance a mimo jiné každých zhruba 10 minut sejme a na server uloží aktuální screenshot obrazovky. Není proto nic snadnějšího pro zaměstnavatele než zkontrolovat, za co platí. Myslím, že nasadit podobný systém do našich firem, zaměstnanci by šli do stávky, tady to ale funguje.
Existuje něco podobného i u nás?
Na českém internetu podobně pojatý komplexní portál nenajdeme. Existuje tu sice několik webů podobného zaměření, ale ty vždy pokrývají jen část z toho, co nabízí oDesk. Pro příklad uveďme NaVolneNoze.cz, který je „jen“ katalogem freelancerů, nebo poměrně nedávno spuštěný web Placla.cz, který zprostředkovává sepsání a publikaci placených článků, většinou na blozích.
Ono se asi není ani moc co divit. Český internetový rybníček je přece jen malý na komplexní službu, jakou je v oblasti zprostředkování práce oDesk. Pokud by obdobná česká služba chtěla uspět, musela by se nejspíše stejně orientovat na anglicky mluvící Internet nebo alespoň nabízet nějakou B2B variantu pro využití v podnikovém prostředí.
Využijete oDesk?