Hlavní navigace

Nastupuje nová generace reklamních mailů

17. 8. 2001
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Na českém Internetu se stále ještě vynořují nové a nové služby zaměřené na standardní "direct mailing", ve světě již ovšem pro oslovení cílové skupiny nastupuje kvalitativně vyšší stádium. Zatímco dosud nám reklamní maily chodily od anonymních firem a končily většinou v koši, nyní mám je budou posílat přátelé a známí, aby nám udělali radost.

Zatímco na českém Internetu se stále vynořují nové služby, zaměřené na standardní direct mailing prostředíctvím emailu, ve světě, zdá se, již nastupuje kvalitativně „vyšší“ stadium využívání Internetu pro přímé oslovení cílové skupiny. Vzhledem k tomu, že dosud se termíny „email“ a „komerční dopad“ příliš nerýmovaly, mají se obchodníci, reklamkáři a provozovatelé freemailů na co těšit. Možná. A mají-li se na co těšit odběratelé emailů, pak na pořádně „oplácané“ dopisy.

Stejně, jako se v podstatě všechny snahy o reklamní využití internetového potenciálu zdají být cestami do červených čísel, ani marketingové využití emailů již delší dobu nevypadá jako dobrý, nebo přinejmenším alespoň trochu výdělečný nápad. Skoro proto zarazí, že se i v situaci, kdy díky konkurenčním tlakům přestává být společensky únosným nutným zlem snad i reklamní vzkaz v těle free-mailových zpráv, objevují nové služby typu čerstvě odstartovaného emailingu.cz.

Tyto služby svou budoucí prosperitu sází na hodně nízkou kartu direct emailingu a „smsingu“. To snad není ani spodek, to bude spíš černý petr! Rád bych se pletl, protože každému e-podnikateli přeji (sobecky) jen to nejlepší, ale tohle nevypadá na skryté eso v rukávu…!

Jak už jsem ale předeslal, ve světě jsou – jako vždy – dál, a tak ani pověstná kvantita ždímání mailového reklamního potenciálu nemohla nepřerůst v novou kvalitu. Mezi představitele této „nové vlny“ emailové komerce patří služby jako Zaplet či Gizmoz.

První z nich ve svém podezřele slovanském názvu skrývá spíše applet, nežli potomky pana Zapletala, prvorepublikového emigranta. Kompletní název produktu této společnosti zní Zaplet Appmail Suite a pravdou zůstává, že je primárně určen pro firemní kolaborativní práci. Jeho hlavní předností je, že prostřednictvím emailu, nebo webového rozhraní umožňuje pomocí jedné aplikace vést diskuse, provádět průzkumy, sdílet soubory, vyhlašovat ankety a kdovícoještě… Stává se tím pádem také ideální aplikací pro komunikaci firem s jejich (zaregistrovanými) zákazníky. Kdo nedostává denně do mailboxu desítky nudných a stále stejných firemních emailů, trestů to za registraci nějakého freewaru, ať zvedne myš! A neříkejte, že se při jejich četbě dostanete za první dva odstavce, nabízející zpravidla bodový obsah následující liturgie. Je to jasné, takové maily počínaje napsáním subjektu nečeká jiný osud, nežli shnít v hlubinách Trashe. Pokud ovšem Zaplet skutečně dokáže svým uživatelům hladce zprostředkovat vše, co nabízí, mohlo by se jednat o zajímavé a zákazníky možná i vítané oživení – bude záviset už jen na fantazii a přístupu jeho provozovatelů.

Jak ukázka napovídá, nejedná se asi o nic jiného, nežli o využití HTML prvků k interaktivitě emailu, takže jakoby nic nového pod sluncem – ale dokázal už je někdo takhle využít a navíc s jejich pomocí připravit produkt, který nabízí i jiným?

Druhé udělátko, Gizmoz, nemíří k mailové komerci z osidel korporativních brainstormingů a postrádá tak nádech kooperativního firemního ducha. O to větší má ovšem šance oslovit cílovou skupinu registrovaných zákazníků, jíž je přece třeba dát jasně najevo, že vaše nová nabídka je něco úplně úžasného a přelomového. Gizma totiž prvoplánově fungují jako prostředek zábavy a poučení svých odběratelů. Jejich sebedefinice zní „interaktivní webové objekty, které vám doručí to, co máte rádi“ a už samotné názvy jednotlivých „gizem“ dávají tušit, o jak atraktivní náplň může jít. Gizmo Shadow of the Vampire nabízí flashový comics, propagující stejnojmenný film. Pop Music Gizmo vás oblaží žebříčky nejprodávanějších alb a soutěží o MP3 přehrávač. Horoscope Gizmo zase nabízí denní dávku horoskopů – powered by Astrology.com.

KL24

Co je důležité, gizma můžete sbírat a posílat svým přátelům emailem – princip joecartoon.com začíná být tedy konečně do mrtě komerčně těžen. A pokud by se vám zdálo, že pro nic jiného než pro propagaci spotřební kultury nejsou gizma vhodná, představte si, jak zákazníkům svého e-shopu nezasíláte obvyklý soupis novinek, ale interaktivní a atraktivní kvíz „co je nového za naším pultem“ s lákavými cenami nebo ministřílečku „vystřílejte si slevu“!

A tak stejně, jako se zdá být obchodní záměr emailingu.cz, který hodlá platit adresátům reklam za jejich příjem, vystavěn na spolehlivě nefunkčních základech, je také patrné, že bychom si měli začít dělat větší prostor na hard discích pro příchozí poštu. Reklamní emaily nám totiž už nebudou chodit jenom přímo od firem – budou nám je posílat i přátelé a známí, aby nám udělali radost! :-)

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem časopisu Internet. Tento časopis se specializuje zejména na začátečníky a středně pokročilé uživatele Internetu, osobním autorovým cílem je neztratit ze zřetele schopnosti, m...
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).