Hlavní navigace

Nixnet končí, zákazníky převezme P.E.S. Consulting

Mirek Zeman

Dění kolem freehostingové a webhostingové služby Nixnet přilákalo v uplynulých třech dnech velkou pozornost. Nestává se na českém Internetu denně, aby server s 10ti tisíci aktivními uživateli v sobotu oznámil, že v neděli končí. Všichni nakonec patrně skončí u společnosti P.E.S. Consulting, která je od Nixnetu převezme.

V sobotu 12.10.2002 krátce po poledni našli uživatelé webhostingové služby Nixnet v elektronické poště zprávu Ukonceni sluzeb Nixnet, která říkala: „Vazeni uzivatele hostingu Nixnet! S politovanim vam oznamujeme, ze z duvodu dlouhodobe nespokojenosti s hospodarskymi vysledky sluzeb Nixnet.cz jsme nuceni ukoncit jejich provoz.“ Sdělení by jistě vyvolalo menší zděšení, kdyby v závěru nebyla připojena věta: „Webserver bude zrusen v nedeli 13. rijna ve 24:00,“ což bylo v daný okamžik takřka přesně H + 36 hodin. Oznámit v sobotu, že v neděli službu zrušíte, vyžaduje notnou dávku odvahy, zvláště máte-li přibližně 10 tisíc aktivních uživatelů.

Nixnet má patrně většina čtenářů spojen s freehostingovými službami, kde musí být uživatel připraven na ledasco. Nikdy jsem osobně neměl tu čest, ale z referencí na Internetu vyvozuji, že se jednalo o freehostingové služby kvalitní, jejichž administrátoři vycházeli vstříc přáním uživatelů. Jedinou černou šmouhou byla nedávná změna provozovatele server housingu doprovázená týdenní nedostupností. Ovšem Nixnet měl taktéž platící zákazníky, kteří zde za 100 korun měsíčně hostovali doménu druhého řádu. A jak se posléze ukázalo, ani platící zákazníci nebyli informováni v předstihu. Mezi oběma skupinami shodně vypukla panika ve snaze zachránit data a domény, z nichž nemalá část byla registrována na Nixnet.

Jakmile v H + 24 hodin horečka mírně opadla a ti šťastnější měli data i doménu, dorazila druhá zpráva z produkce Nixnetu, jejíž obsah nebyl o nic méně absurdní než té v pořadí první: „Vazeni zakaznici a uzivatele hostingu Nixnet, velice se omlouvame za neprijemnosti s e-mailovou zpravou, kterou jsme Vam v sobotu oznamili ukonceni nasich sluzeb. Webhostingove a freehostingove sluzby Nixnet nekonci svuj provoz, probiha jednani o zajisteni chodu Vasich webu. Provoz webu nebude tedy prerusen.“ Většina uživatelů však zřejmě v tento okamžik vyspávala nedobrovolnou bojovou hru, takže sdělení ve zprávě obsažené nebyla s to odpovídajícím způsobem ocenit.

Dlužno poznamenat, že argument, že provoz bude ukončen vzhledem k dlouhodobé nespokojenosti provozovatelů s hospodářskými výsledky Nixnetu nebyl planý. Nixnet dlužil jak vlastním zaměstnancům, tak cizím firmám. Jednou z těch, kde rovněž zatnul sekeru, byla společnost Nextra, která Nixnetu poskytovala server housing a neměla v úmyslu v tom nadále pokračovat zadarmo. V průběhu včerejšího dne jsem se snažil dostihnout Jaroslava Urbana, jenž byl podepsán pod první zprávou, ovšem na mobilním čísle byla pouze zmatená asistentka, která nevěděla vůbec nic a všechny odkazovala na stabilní číslo 388 323 656 uvedené v třetí zprávě z nedělního večera, jehož obsluha byla mimořádně nesdílná.

EBF17 tip Šulák

Aby ne, jednalo se o stabilní číslo společnosti P.E.S. Consulting, která: „dnešním dnem přebírá veškeré závazky vůči klientům vzniklé ze zaplaceného předplatného za dobu působení společnosti Nixnet v oboru poskytování webhostingu,“ jak se uvádí na webové stránce umístěné ve večerních hodinách v doménách Nixnetu. Z toho však není patrné, jaký bude osud dat uživatelů freehostingových služeb. Zvláště když se na tomtéž místě píše, že: „Veškerá zákaznická data (…) u placených variant hostingu jsou vyzálohována a převáděna na nové servery (…). Data u freehostingových služeb byla vyzálohována jenom částečně, protože se nám nepodařilo získat více dat ze serverů původního poskytovatele.“

P.E.S. Consulting se v tomto ohledu odvolává na nedostupnost sítě Nextry. K té skutečně včera večer došlo a trvala přibližně dvě hodiny. Zbývající data uživatelů freehostingových služeb jsou umístěna na serverech nacházejících se u Nextry. P.E.S. Consulting ovšem přebrala pouze uživatele a zákazníky Nixnetu (i když někteří o její záchranu očividně nestojí), ale nikoli již závazky Nixnetu vůči Nextře, takže k serverům zřejmě není fyzický přístup, jak tvrdí P.E.S. Consulting. Je také otázkou, zda nedobrovolná migrace k P.E.S. Consulting nebude pouze z bláta do louže, protože P.E.S. Consulting není právě pověstná vysokou kvalitou poskytovaných služeb.

Anketa

Bude migrace od Nixnetu k P.E.S. Consulting z bláta do louže?

Našli jste v článku chybu?