Hlavní navigace

Nový pokus o zpoplatnění obsahu na webu. Český startup získal miliony dolarů od Ripplu a Coilu

4. 6. 2020
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Róbert Tarabčák, Cinnamon Autor: Cinnamon Technologies
Cinnamon ve spojení s Coilem umožňuje automatické platby za obsah v reálném čase. Nabídne také analýzu emocí diváků.

Mladý pražský startup Cinnamon Technologies získal prvotní seed investici ve výši 2,5 milionu dolarů a zařadil se tak k rostoucímu počtu tuzemských projektů, kterým se na startu daří sumy v řádech milionů dolarů sbírat. Cinnamonu částkou půl milionu dolarů přispěli dva angel investoři. Jedním z nich je zakladatel blockchainové technologie Ripple Chris Larsen a druhým bývalý technický ředitel Ripplu a zakladatel služby Coil Stefan Thomas. Coil samotný pak vložil zbylé dva miliony dolarů.

Mezi Ripplem, Coilem a Cinnamonem je větší provázanost. Ripple loni v létě skrze svoji odnož Xpring do Coilu vložil miliardu tokenů kryptoměny XRP, což v té době při přepočtu činilo 260 milionů dolarů. Ripple tento vklad označil za grant. Coil mimo to nabral seed investici čtyři miliony dolarů. Coil zároveň působí jako investor sám o sobě. Vedle českého Cinnamonu se stal součástí investiční series B do obrázkové služby Imgur (300 milionů uživatelů), jejíž výše činila 20 milionů dolarů.

Coil je nadále v příběhu Cinnamonu důležitý a je třeba nejdříve vysvětlit, čemu se tento kalifornský projekt věnuje. Coil je systém, pomocí kterého mohou tvůrci zpeněžovat svůj obsah na internetu. Nemusí jít pouze o text, mohou to být také videa, audio, obrázky a podobně. Peníze poskytují čtenáři, diváci, posluchači a fanoušci, distribuce těchto prostředků ale probíhá jinak, než je běžné například u tradičního předplatitelského modelu.

Uživatelé Coilu platí každý měsíc paušální tarif pět dolarů a Coil se pak stará o distribuci této částky tvůrcům, kteří Coil využívají jako publikační platformu. Autoři dostávají v reálném čase zaplaceno v okamžiku, kdy platící uživatel Coilu začne konzumovat jejich obsah. Výše částky se odvíjí podle toho, jak dlouho se uživatel obsahu věnuje. Coil je na pozadí postavený na protokolu Interledger a XRP. Využívá otevřené API nazvané Web Monetization.

Róbert Tarabčák, Cinnamon
Autor: Cinnamon

Róbert Tarabčák, Cinnamon

Coil je otevřený všem tvůrcům i uživatelům a popisovaný systém funguje samostatně bez toho, aby uživatelé museli cokoliv řešit (kromě instalace rozšíření pro webový prohlížeč či stažení Puma Browseru na mobilu). Tvůrci obsahu si na svůj web musí vložit HTML kód, případně využít editor přímo od Coilu a obsah zveřejňovat na něm. Obsah tvůrců na Coilu je pak přístupný pouze platícím uživatelům – pokud se tvůrci nerozhodnou jinak. Coil o sobě tvrdí, že chce stvořit nový obchodní model pro web. Společně s Mozillou a Creative Commons proto vytvořil grantový program se 100 miliony dolarů na další šíření tohoto konceptu.

Automatické odměny autorům

Coil je ve své podstatě jeden z prvních obchodních modelů, který se nad Interledgerem podařilo vystavět. Web Monetization je vrstva nad Interledgerem sloužící ke streamování plateb v reálném čase. Zakladatel Coilu Thomas sám na tvorbě zmiňovaného protokolu dělal.

Zakladatel Cinnamonu Róbert Tarabčák pak v minulosti pro Coil v San Francisku pracoval a začal se více zajímat o Ripple, blockchain a další podobné technologie. Dostal nápad vytvořit novou publikační platformu pro tvůrce internetového obsahu a právě Coil si vybral jako základ pro jeho zpeněžování. Cinnamon na rozdíl od Coilu nevyžaduje instalaci žádného zásuvného modulu a platby fungují samostatně.

„Viděl jsem, že koncepty kolem Interledgeru mohou změnit řadu oborů, takže jsem si řekl, že chci být u toho,“ popisuje Tarabčák pro Lupu v nově zařizovaných kancelářích v pražských Nuslích, kam díky investici Cinnamon začíná nabírat nové lidi.

Rozpoznání emocí diváků

Druhou částí Cinnamonu je publikační systém využívající prvky umělé inteligence, který je aktuálně ve vývoji. Zvládne otestovat video ještě před nahráním na koncové služby typu YouTube, TikTok a podobně. Nástroj má umět například doporučit, jaký se má u videa použít náhledový obrázek či jak samotný obsah sestříhat, aby uživatele nejvíce bavil.

Jedna z hlavních funkcí se nyní implementuje ve spolupráci s českou vývojářskou společností STRV. Půjde o systém, který dokáže rozpoznávat sedm emocí diváků (úspěšnost 97 procent), čehož pak tvůrci budou moci využívat v přizpůsobování svého obsahu. Cinnamon pro tyto účely koupil slovenskou technologii Youfirst, na níž asi pět let pracoval tým kolem Lujzy Bubánové.

Na pozadí analytické části běží neuronová síť operující přímo v zařízení uživatele. Těm se stáhne natrénovaná „neuronka“ ve formě knihovny v JavaScriptu (asi 1,5 MB) a zpracování se pak děje v reálném čase. Zpátky na back-end už tečou pouze textová data ukládající se do databáze.

Cinnamon se napojuje na veřejná API jednotlivých služeb, na kterých tvůrci mohou publikovat (typicky YouTube). Tam, kde API není (TikTok), se pak využívá SDK. Upload obsahu je pro tvůrce zdarma. Cinnamon v současné době využívá volné startupové kredity pro cloud Amazon Web Services, kde svoji technologii provozuje.

Video hnané přes AWS

Největší náklady nepředstavuje ukládání videí či jejich přenos, ale překódování (transcoding). Cinnamon totiž umí přenášet video dle potřeby. „Na úrovni chunků (segmentů) videa jsme schopní rozhodovat, zda je pošleme, nebo nepošleme na front-end. A to díky tomu, že u videa probíhá payment session skrze Web Monetization,“ přibližuje Tarabčák.

Technologie se dá označit za serverless. Využívají se AWS Fargate, Lambda a Lambda@Edge. Vše se píše v Node.js, Reactu a Pythonu. „Video se nahraje k nám na back-end, standardizuje se, proběhne transcoding. Na něj se využívá AWS Elemental. Zároveň budeme implementovat novou metodu transcodingu. Dnes na YouTube trvá transcoding minimálně tak dlouho, jak dlouhý je obsah. Existuje ale blockchainové řešení Livepeer, kdy se video ještě před transcodingem segmentuje na malé části (4 až 20 sekund) a překódování tak bude možné do jedné minuty,“ vysvětluje Tarabčák.

Celá tato sestava má do budoucna změnit to, jak tvůrci připravují, publikují a monetizují svůj obsah, a uživatelům zase umožnit jednoduché placení. A případně i dát možnost přivýdělku. Díky implementaci Web Monetization a Interledgeru totiž bude možné vyplácet odměny za šíření obsahu a podobně. Tvůrce zase vidí své příjmy v reálném čase. „Skáče mu to tam jak v Las Vegas na automatech,“ směje se Tarabčák.

cif 24 - early cena - média

Coil, který za Web Monetization stojí a je v Cinnamonu integrovaný, je designovaný tak, aby pět dolarů, které uživatelé měsíčně platí, bylo plně distribuovaných mezi tvůrce a uživatelé zároveň měli k obsahu neomezený přístup. Na základě toho, jak moc obsahu uživatelé konzumují, se stanovuje takzvaný payment rate, který je v současné době 36 centů za hodinu. Platby jsou automatické. Jakmile se načtou HTML, CSS a JavaScript, inicializuje se i platební styk.

Celý koncept by si do budoucna mohl hrát s větším zapojením konzumentů obsahu – podobně jako Netflix začal experimentovat s interaktivními díly typu Black Mirror: Bandersnatch. Do jisté míry může jít o evoluci současných věcí typu Twitch, Patreon, Discord, YouTube a dalších s tím, že divákům nebude servírována reklama.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Reportér Lupa.cz a E15. O technologiích píše také do zahraničních médií.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).