Hlavní navigace

O čem vypovídají jarní programová schémata Novy a Primy

6. 2. 2011
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Je jednoduché odsoudit Novu za to, že nepřichází s ničím novým a pět večerů v týdnu zaplácne tureckou telenovelou Tisíc a jedna noc, a Primu vychválit za větší počet nových formátů. Zkusme se ale podívat na jarní programová schémata dvou nejsledovanějších komerčních televizí trošku zeširoka: nejde jen o to, co nového televize přinášejí, ale jak protiprogramují proti konkurenci, a zda si připravují půdu pro svoje nové tematické kanály. V tomhle smyslu Nova klame tělem.

Tisíc a jedna noc jako předehra ženského kanálu Novy?

Televize Nova chce v nejbližší době zahájit vysílání nového, již čtvrtého tematického kanálu, kterým by měla být ženská televize (ať už ponese název Doma jako na Slovensku, nebo Lady, což je alternativa, kterou si Nova zaregistrovala minulý týden u českého patentového úřadu). Vysílání turecké telenovely Tisíc a jedna noc, jemuž bude hlavní program Novy věnovat následující dva týdny pět večerů v týdnu a odvysílá osm dílů týdně (poté to budou jen čtyři díly týdně po čtyři večery po 21. hodině), může být „dělostřeleckou“ přípravou na start takového ženského kanálu. Nova je pod tlakem, ženský kanál chce už delší dobu spustit konkurenční Prima, zatím se však k tomu neměla.

Nova má výhodu v silnější značce, a kdyby Tisíc a jednu noc rozjela na hlavním programu a posléze ji přesunula na čistě ženský kanál, zajistila by si větší divácký zásah. Prima si toto nebezpečí uvědomuje, zvlášť když v posledních měsících znovu cílí spíše na ženy a stává se z ní znovu rodinná televize. Dříve než Nova si Prima zažádala o registraci ochranné známky a loga pro tematický kanál Prima Doma. Ženským programem Primy přitom měl být už dávno Prima klub, případně projekt Prima Family, o kterém vedení Primy několikrát veřejně hovořilo, ale ochrannou známku si nezaregistrovalo (zatímco Nova minulý týden zažádala o registraci názvu Nova Family).

Polední Televizní noviny proti Poledním Událostem ČT

Bez větší odezvy zůstalo oznámení Novy, že od pondělí 14. února rozšíří svoje zpravodajství o dvě nové relace denně. Polední Televizní noviny budou od 12 hodin přímo konkurovat Poledním Událostem na veřejnoprávní České televize (jak na programu ČT 1, tak na zpravodajské ČT 24), a poprvé v historii tak ohrozí jistotu Kavčích hor v podobě vysoké sledovanosti poledních zpráv. Právě v poledne totiž sledovanost ČT 1 pravidelně vyskočí nahoru, a důvodem jsou právě Polední Události, dříve označované jako klasické Zprávy. Nova konečně pochopila, že boj o celodenní podíl na trhu se neodehrává pouze v hlavních večerních časech, kdy je vývoj jakéhokoli nového formátu nesmírně drahý, ale také v off time.

Mimochodem, tuhle starou moudrost dosud nechápe současné vedení Primy, které se snaží utrácet peníze za úspěšné formáty v prime time, aniž by se zamýšlelo nad tím, jak si celodenní share zvýšit šikovným programováním v méně exponovaných vysílacích časech pozdě dopoledne nebo brzy odpoledne. Svého času takto Prima vysílala svoji Prima jízdu, alternativu vůči veřejnoprávnímu pořadu Sama doma. Kdeže ale loňské sněhy jsou. Nova, která dosud nemusela řešit problém s celodenním podílem na publiku, nyní objevuje zbraně, kterými v minulosti bojovala právě Prima a další menší televize. Dá se čekat, že bude úspěšná. Je to stejné, jako když Nova před pěti lety zavedla denní seriál Ulice, kterým si zajistila lepší sledovanost mimo hlavní večerní časy.

Noční Televizní noviny jako konkurence VIP zpráv na Primě

Chytrý je i tah s Nočními Televizními novinami, které Nova nasadí od 14. února každý všední den kromě pátku od 22:30 hod. Má to být bulvárněji laděná zpravodajská relace o celebritách, večírcích, filmových a divadelních premiérách a party. Jinými slovy, Nova se snaží dohnat úspěšné VIP zprávy na Primě, včetně Top Star magazínu. Jenže pokud Prima dává svoje VIP zprávy před osmou večer, takže zprávy z večírků natáčí den předtím, Nova z nich bude vysílat živé vstupy týž den. Tudíž Primě vyfoukne řadu témat a VIP zprávy už budou z pohledu diváka neaktuální. Je to chytré a rozumné, praxe však ukáže, zda diváci Novy mají náladu o půl jedenácté večer ještě sledovat odlehčené zprávy. U sesterské Markízy na Slovensku to funguje.

Inovované ranní zpravodajství Novy, tedy prodloužená Snídaně s Novou, která bude od 28. února končit až v devět hodin ráno místo v půl deváté (stejně jako Studio 6 na zpravodajské ČT 24 a o půl hodiny později než Dobré ráno s Jedničkou na konkurenční ČT 1), je také snahou přetáhnout diváky veřejnoprávní České televizi. Nova bude v ranním bloku mezi šestou a devátou vysílat každou půlhodinu desetiminutové Ranní Televizní noviny, podobně jako ČT 24 svoje zprávy. Všechno to může být příprava na start vlastního zpravodajského kanálu Novy, o jehož licenci televize usilovala v roce 2004 ve výběrovém řízení Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) na prvních šest digitálních televizí v Česku. Ostatně, jak lépe využít zpravodajské centrum, které si Nova vybudovala na Barrandově?

Šéfka pomůže proti SuperStar spíš Jojce než Primě

Pojďme ale k Primě, jejíž jarní programové novinky média zaujaly více než ty od Novy. Stěžejním formátem, který Prima nasadí proti Česko Slovenské SuperStar na Nově, bude nová soutěž Šéfka, vycházející z amerického formátu The Apprentice. Prima ji vytvořila společně se slovenskou televizí Joj a do hlavní role obsadila slovenskou bavičku Noru Mojsejovou, která je sice zajímavá pro slovenské diváky, českým ale příliš mnoho neříká (až na to, že loni v srpnu vystupovala v pořadu Čápi s mákem). Dá se tedy předpokládat, že pokud někdo Šéfkou trošku poškádlí sledovanost Česko Slovenské SuperStar, bude to slovenská Jojka a zavaří rovněž slovenské Markíze, zatímco Prima spláče nad výdělkem.

Diskutabilní je také přechod dvojice Michala Suchánka a Richarda Genzera z Primy na Novu. Jejich nový pořad Partička, který bude pro Primu produkovat slovenská společnost Maya (stejná jako na Slovensku, kde Partičku vysílá Markíza), je sice na Slovensku velmi úspěšný, když v něm ale hostují Genzer se Suchánkem, spíše mu škodí než naopak. Pokud budou jeho nosnou dvojicí, může to skončit špatně. Na druhou stranu, oba baviči drželi poslední původní zábavný pořad Novy, takže by mohli alespoň ze zvědavosti přitáhnout své fanoušky z nejsledovanější české televize. Záležet bude na kvalitě dramaturgie a výkonu dalších bavičů v Partičce, každopádně vysíláním tohoto pořadu v pátek večer Prima útočí na dosud neprůstřelné páteční schéma prvního programu České televize, které léta vítězí nad všemi, včetně Novy.

Nejistota v podobě Farmáře a Mami, ožeň mě!

Prima se pouští na tenký led s dvěma novými reality show. Pořad Farmář hledá ženu měla televize hotový už loni v létě a původně ho chtěla nasadit do podzimního schématu, nakonec si ho nechala na letošní jaro. Loňský úvodní castingový díl v létě sledovalo v hlavním vysílacím čase jen o něco víc než 200 tisíc diváků, což je jasný propadák. Na slovenské Jojce, která první řadu Farmáře už odvysílala, měl mnohem větší ohlas a úspěšně čelil i dominantní Markíze. Těžko říct, jak dopadne na Primě: záleží na jeho nasazení. Prima jej slibuje v pondělí od 21:20, tedy přímo proti telenovele Tisíc a jedna noc na Nově (od posledního únorového týdne bude Nova vysílat Tisíc a jednu noc od pondělí do čtvrtka po 21. hodině). Jde tedy o stejnou cílovou skupinu, ženy. Kdy nasadí do vysílání reality show Mami, ožeň mě, kterou získala od německé RTL, Prima zatím tají.

Pořad, v němž se Prima pokusí oženit osm starých mládenců, kteří i přes pokročilý věk stále žijí ve společné domácnosti se svojí matkou, má v Německu velký úspěch. Licenci koupila i slovenská Jojka, společně s Primou nyní finišují castingy na soutěžící. Stejně jako u Farmáře bude záležet na tom, který vysílací den a hodinu Prima zvolí. To je opět neveřejná informace, ovšem Prima bude muset hodně zapracovat také na marketingu, protože oproti Nově musí veškeré novinky v programu komunikovat i mimo svoje vysílání. Vydání jedněch reklamních novin do všech poštovních schránek v zemi, kde není ani slovo o tom, kdy si diváci mohou reality show Mami, ožeň mě“ naladit, stačit nebude.

BRAND24

Prima je sympatická, Nova jde ale na jistotu

Shrnuto a podtrženo, tah Primy na branku v podobě několika nových formátů je velmi sympatický, úsporné programové schéma Novy ale dává větší smysl a jistotu. I když asi příliš nepřesvědčil makléře pražské burzy, protože cena akcií majitele Novy po oznámení jarního programového schématu povážlivě klesla. Nova navíc naplánovala nástup programových novinek v několika vlnách od prvního únorového týdne až po konec měsíce, takže do března bude postupně navyšovat podíl na publiku. Právě v březnu začíná jarní reklamní sezóna, jedno z dvou silných inzertních období roku. Prima si start novinek nechává až na březen. Jenže to už mnoho diváků bude sledovat nové pořady Novy.

Bude ale zajímavé sledovat, jak dopadne Česko Slovenská SuperStar několik týdnů po souboji dvou talentových show a zda na souboji Novy a Primy nakonec nevydělají televize v pozadí: především první program České televize a TV Barrandov. Jejich programové novinky známe od prosince, respektive ledna, a zatím docela fungují.

Čí jarní novinky vás oslovují více?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).